Джудит Орайън, монтесори учител: Винаги има последствия, когато някой избира да не следва правилата

Джудит Орайън

© Институт

Джудит Орайън



"Детски Дневник" разговаря с Джудит Орайън, директор "Обучения" на Association Montessori Internationale (AMI). Тя обучава учители в детски ясли и градини по целия свят и е един от световните авторитети за възрастта от 0 до 6 години.


Джудит Орайън е в България по покана на Институт "Монтесори България", който през април тази година се присъедини към AMI. Тя ще е лектор на организираната от института образователната конференция на тема "Развитието на детето в социалната среда", която ще се състои на 17 септември от 9 до 18 часа в Sofia Event Center.


Защо е толкова важно да се работи с детето от ранна възраст?




- Децата от много ранна възраст се интересуват от всички в света, в който живеят. Те са родени с огромен потенциал, който често не бива разпознаван. От неврологичните изследвания знаем, че първите три години от живота на детето са ключови в поставянето на основи за бъдещо учене. Това не означава, че ние учим малките деца, а че им предоставяме възможността да управляват, изследват, изучават околната среда. Чрез изграждането на подходяща околна среда – домашна и училищна, която разбира и се грижи за нуждите на бебетата и малките деца, ние им позволяваме да покажат своите възможности.


Кои са най-важните умения, които трябва да подкрепяме децата да развиват, за да бъдат подготвени за живота?


- Първото и най-важно умение, от което се нуждаем, е знанието, последвано от способността да бъдеш силен наблюдател на изтънчените комуникационни знаци. Нуждите на детето често са изразени чрез движения на тялото, чрез изражения на лицето, чрез звуци - плач или говор. Ако нямаме знание, тогава нямаме основа, върху която да определим изразените от малките деца нужди.


Разкажете повече за ролята на възрастния за социалното развитие на детето.


- Всички възрастни в живота на детето, независимо дали са членове на семейството или учители, се приемат от него като ролеви модели за това как да се справя с живота. Децата ни наблюдават, за да научат нашите движения, те ни слушат, за да научат езика, на който говорим. Те наблюдават как работим и веднъж след като автоматизираните им умения се развият, искат да работят, както работим ние, да правят нещата, които правим ние, започвайки от нещо толкова простичко като храненето, обличането, къпането, и след това се насочват към всички дейности, които правим всеки ден: готвим, слагаме масата, сгъваме прането, поливаме растенията, храним животните, чистим... Децата под 6-годишна възраст се забавляват да извършват такива дейности. Ако им се дава подкрепа по отношение на уреди и прибори, които да използват, малките деца ще работят неуморно заедно с нас.


В монтесори средата децата от смесена възраст учат едно от друго и от структурата, създадена от възрастните. Всички човешки социални групи имат структура: това са правилата, по които живеем, границите на нашето поведение, наложени от нашата социална група. Тези граници са преди всичко моделирани от възрастните, но те също са изпълнявани от възрастните.


За деца под 6-годишна възраст в монтесори средата има едно първостепенно правило: не правиш нещо, с което да се нараниш, да нараниш другите или средата. Да имаш такова просто правило, започнало неемоционално, постепенно позволява на малките деца да разберат правилата и да ги приемат. Винаги има последствия, когато някой избира да не следва правилата, структурата. Това означава, че за определен период трябва да му бъде забранено да работи с определени материали.


Между 3-та и 6-та година на децата се дава информация за това как да се държат възпитано, как да действат, какво да казват в определени социални ситуации. Създаваме малки сцени, в които децата играят роли и действат извън приетото добро поведение в определени социални ситуации. Например в градския транспорт демонстрираме как да предложим място на възрастен човек, на бременна жена, на човек с дете; обясняваме и практикуваме поздрави и други учтивости.


Това е възрастовият период, в който също можем да обсъждаме с децата как да използваме думите, за да отстраним конфликти, вместо да действаме физически, или как се чувства човек, когато някой му е казал нещо обидно. Имаме много възможности да практикуваме социални умения, така че деца от тази възрастова група да са все по-наясно със себе си като социални същества.


Как подкрепяме самостоятелното развитие на децата и подготовката им за живота?


- Тъй като подходът на "Монтесори" към образованието се основава на човешкото развитие, а не на непрекъснато променящите се образователни методологии, всяко дете се занимава със собствената си еволюция като напълно осъзнато човешко същество, готово да се справи и да се приспособи към много различни аспекти на живота.


Кой е водещият принцип за обучение на учители, кое е най-важното послание, което се опитвате да им предадете?


- Възрастните, които искат да работят с деца от различни възрастови групи (0-3, 3-6, 6-12, 12-18), трябва да направят задълбочено проучване на физическото и психологическото развитие на децата от съответната група.
Д-р Мария Монтесори е била физик, но също е учила културна антропология. Това е един от факторите, допринасящи за нейното разбиране за човешкия растеж и развитие. Именно това разбиране формира основата на целия й подход при работа с деца. Тя отбелязва, че деца на определена възраст имат сходни физически и психологически характеристики и че образованието трябва да се основава на тези характеристики, а не на традиционния образователен модел.


Когато обсъжда първата училищна възраст (6-12 години), тя се позовава на различни академични области като психоаритметика, психогеометрия, психограматика. Използва познанията си за основните характеристики, за да приведе подхода си към представяне на академична информация на децата на всички възрасти. Например деца под 6 години трябва да се движат много. Упражненията й за изследване на начините, по които думите се отнасят една към друга в изречение (синтаксис), включват децата да манипулират обекти или да преместват телата си като начин за изследване на синтактичните подреждания на думите. Например: ходи бързо, ходи бавно, ходи величествено – всички начини за изследване на функциите на наречията.


Така че за обучение на учители, а не просто съсредоточаване върху това как да се представят материалите на децата, първо трябва да се изучават педагогическите основи, които ръководят как децата се развиват и как учат.
Също така в обучението учителите учат за характеристиките и материалите за конкретна възрастова група. Номерът е да приспособим всяко представяне на материал към всяко отделно дете – тъй като всички деца учат различно.


Има още една част от пъзела за обучение на учители. Хората, които учат учителите, също трябва да бъдат обучени за това. Ученето да се работи с деца е много по-различно от работата с възрастни. В рамките на "AMI Монтесори" обучението, за да стане някой преподавател на учители, трябва да е имал минимум 5 години работа с деца в конкретната възрастова група.


Каква е темата на лекцията ви по време на предстоящата образователна конференция в София?


- По време на презентацията ще обясня как педагогиката на Мария Монтесори, основана на човешкото развитие, вместо на образователната методология, спонтанно води до социалното развитие на децата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9807 Неутрално

    Спонтанно?
    Нещо не ми се вярва :)

  2. 2 Профил на Grdimi
    Grdimi
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Тази леличка звучи отвратително. Дневник къде я намерихте?

    Винаги има последствия, когато някой избира да не следва правилата
    —цитат от коментар 0 на Дневник


    Нарича се взимане на риск, децата трябва да бъдат насърчавани да го правят.

    n/a
  3. 3 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    Дневник, Мария Монтесори не е била физик, както сте превели, а лекар. Physician означава лекар. Физик на английски е physicist.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  4. 4 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    Нашето поколение не бяхме възпитавани по метода Монтесори, пък станахме хора. Сега е модерно да се възпитават децата по метода Монтесори,иначе няма да бъдат възпитани. Идва ми наум поговорката "Всяко чудо за три дни".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах