Учене ли е зубренето и има ли полза от него

Учене ли е зубренето и има ли полза от него

© Цветелина Белутова, Капитал



Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник". Тази година тя е посветена на родителските страхове. До края на септември ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците.


Зубрачеството е стар проблем в българските училища. Материалът е толкова голям и подробен, че не остава време за друго освен да научиш наизуст урока и да го изрецитираш после, като те изпитват. В кандидат-гимназиалните и кандидат-студентските изпити креативността и собствените разсъждения се оценяват по-ниско от добре заучените банални фрази, започващи с "тук авторът е искал да каже...". И като цяло е добре да запомниш, че синусът на пи върху две е едно, макар и да не си съвсем сигурен какво е синус или изобщо тригонометрична функция.


Това е едно от нещата, срещу които уж се бори образователната реформа в България, като намалява съдържанието за сметка на повече време за разбиране и упражнения в часовете. Само че олекотяването на учебниците не е достатъчно, защото зубраческият тертип е дълбоко втълпен и на учителите, и на родителите, които го налагат и очакват и от децата.




Изисква се промяна в нагласата към ученето и към това призовават редица проучвания и нови системи, които доказват, че наизустяването не е най-ефективният начин за възприемане на информация и предлагат алтернативи. Въпреки всичко, от него има някои ползи за развитието на мозъка, признават учените, затова не трябва да се изпада и в другата крайност, в която никога нищо не е задължително да се помни.


Да зубриш или не


Да, зубренето е форма на учене, или поне е естествена част от процеса на учене. Дефиницията е да усвояваш информация чрез повторение до съвършеното й запаметяване. Точно по този начин в ранен етап се учат базови неща като азбуката и поредността на числата, а по-късно и таблицата за умножение, изписването на сложни думи, химичните елементи с атомните им номера, физичните закони и всички математически формули.


Основният спор в средите на образователните специалисти е каква част от цялото познание трябва да бъде запаметено и каква разбрано и изведено като логическо заключение. Точно тук се целят многобройните нови стратегии за преподаване - за креативно, асоциативно и критично мислене, за достигане до правилните отговори не по формула, а чрез игри, образи и логически загадки.


Според радетелите на тези нови похвати, наизустяването е излишно във всичките му форми освен за най-основните неща, обаче опонентите им се аргументират, че то автоматизира мозъка да борави с големи количества информация, които иначе ще са в хаос. Човек може на мига да изважда факти и формули от паметта си, когато му потрябват, вместо всеки път да напряга по няколко части на мозъка си, за да ги "измисля" наново. Освен това има неща като азбуката и важните исторически дати, които нямат друга логика освен установения си ред и той просто трябва да се знае, смятат защитниците на стария ред.


Учене ли е зубренето и има ли полза от него

© Анелия Николова


Дебатът за начините на учене е стар, но се ожесточава през 1984 г., когато "Оксфорд" предлага нова система за пълноценно когнитивно обучение на деца като алтернатива на познатата схема на преподаване с изброяване на факти и изпитване на учениците за проверка дали са ги запомнили.


Още тогава престижният университет предупреждава за вредите от зубренето. То може да бъде досадно за учениците и те бързо да се разконцентрират. Не позволява по-дълбоко разбиране на материала и фактите могат да се интерпретират и запомнят грешно. Не насърчава социалните и аналитичните умения и не създава връзки между вече усвоените и новите знания.


Като единствени предимства също посочват очевидните - ползата за натрупване на базови познания в началото и способността да вадиш от паметта си ясно формулирани и широкоразбираеми факти.


Когнитивните похвати за възприемане на нова информация, от своя страна, разчитат на разнообразието и ангажирането на вниманието на учениците, развиват дългосрочно аналичитните и логическите способности на мозъка, които по-късно помагат за бързи реакции и взимане на решения и най-важното - позволяват на учащите да са активна част от учебния процес, вместо пасивни приемници.


Недостатъците са, че този подход изисква повече време за усвояване на новата информация и това, че той трябва да се съобразява с индивидуалните потребности и таланти на всяко дете, което го прави далеч по-сложен за масово приложение.


На фона на световната вълна за модернизиране на образованието обаче, някои специалисти ревностно се застъпват за стария изпитан модел и изцяло отричат позитивите от новите системи. Например експертът по образователните политики в Световната банка Хелън Абази, цитирана от британския "Таймс", коментира че младите хора, обучавани по прогресивните методи, трудно напредват в професиите си, особено аналитичните.


Останалите, възпитани по класическата схема на заучаване и повторение, разполагат с широк набор от факти и идеи, които могат бързо да вкарат в действие. "Децата трябва да слушат в час, да повтарят и да запаметяват, защото това ще им даде всичко необходимо", смята тя.


Какво прави зубренето с мозъка


Човешкият мозък има около 100 милиона неврони и около 100 трилиона синаптични връзки, които предават сигналите между невроните. Тази сложна система ни позволява да учим, мислим, работим и обработваме информация, емоции и усещания.


Мрежата обаче работи по различни начини в зависимост от метода, по който е изградена - при хората, които са научени да запаметяват информация без да я анализират (т.е. да зубрят) мозъчната активност е по-ограничена, твърди германски анализ от 2013 г. Другите, които от малки са приучени на критично и логическо мислене, ползват мозъчния си капацитет по-пълноценно, подчертават германските учени.


В друг американски анализ се посочва, че добрата памет обикновено е индикация за висока интелигентност, обаче според тях това не е съвсем вярно. Мозъкът може да е добър в складирането на информация, но по-важно е как след това тази информация влиза в употреба.


Аналогията, която американците правят, добре онагледява същината на въпроса: ако всеки факт е изолиран от останалите в собствена "папка" в ума, както се получава при самоцелното наизустяване, това ще е много голям шкаф, препълнен с информация, но без система за подреждане. Фактори като стрес, недоспиване и липса на концентрация ще направи намирането на необходимите папки за конкретната ситуация изключително трудно. А точно под стрес човек трябва да е способен бързо да направи преценка и да вземе решение.


Затова е важно папките да са категоризирани много ясно и да имат силни асоциативни връзки помежду си. Това се постига не със самото им запаметяване, а с анализирането им по време на "входирането".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (155)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 9566 Неутрално

    Никаква файда няма от зубренето,обаче в България е разпространено мисленето - Ти завърши,пък като отидеш на работа ще се научиш.Вярно,че практиката учи,ама само ако имаш знания,а пък назубреното бързо се изпарява.

  2. 2 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Ако алтернативата на "зубренето" са "игрите, образите и логическите загадки", предпочитам първото.
    Залагам на класическия подход при ученето.
    Не знам дали ме гони някаква параноя, но във всичко виждам желанието на компаниите и техните правителства, да консумираме нови и нови неща. С тези "образи, игри и загадки" ще вървят таблети, игри, оборудвани стаи.

  3. 3 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    Децата трябва предимно да се учат да мислят.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  4. 4 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    На децата им трябва максимум 4ти клас:
    -да си пишат пълните имена
    -да четат
    -да смятат до 1000 с два знака след десетичната запетая
    Това стига за пазара на труда:продавачки,сервитьорки,секретарки,шофьори,земеделци.
    Дори съдиите не е нужно да са висшисти.
    5000 лекари и инженери стигат

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1605 Весело

    Децата трябва предимно да се учат да мислят.
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ



    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    В Семинарията е грях да се мисли! Там зубрят Библията до припадък.

  6. 6 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3586 Неутрално

    Според мен е важно децата да придобият любов към четенето и към разсъждения, анализ. Зубренето е преходен етап, по необходимост. Но прочетеното и осмисленото остават, и най-вече личният опит и предпочитания.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  7. 7 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Любопитно

    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    А как се мисли без познания и какъв би бил резултатът от такова мислене на "гола поляна"?

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  8. 8 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    Зубренето си създава функционално неграмотни "образовани"!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  9. 9 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Весело

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":

    Това, което предлагаш, циганетата си го знаят и без да ходят на училище!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4034 Неутрално

    До коментар [#7] от "baba_zozolana":

    Нямаме спор, но децата днес са натоварени с много излишни предмети и само със зубрене се раждат чиновници !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Любопитно

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":


    Дори съдиите не е нужно да са висшисти.
    —цитат от коментар 4 на Веселин Дечев


    С тоя термин "висше", има някаква криворазбрана заигравка!
    "Висша"... каква?
    Висша има само при математиката!
    Навсякъде другаде, "висша" е присадена!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#10] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Нали знаеш до какво водят количествените натрупвания! Трябва да имаш познания. Например историята, има логика, но за да стигнеш до нея трябва да знаеш много.

  13. 13 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Интересно ми е като брой хора, кои имат по-голям успех професионално в живота - учениците зубрачи или останалите. Струва ми се, че без доволно количество зубрене няма как се подготвиш за добър лекар например.

    Българинът е най-щастлив кат' пие, кат' яде и КТБ...
  14. 14 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Зубрене и зубрачи е имало откакто съществува училището. Мен не ме е притеснявало никога.

  15. 15 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 255 Любопитно

    Зависи, в някои случай си е наложително зубренето, например при ученето на език. Просто няма как иначе да научиш лексиката. Може би поради тази причина не ми вървят много езиците..

  16. 16 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#11] от "lone_wolf":

    В математиката няма "висше"! Ако има висше ще има и нисше! Това което се учи в училище е елементарна математика. В университет учиш математика!
    Същото е и с тъпата им дефиниция "Висше образование". Какво като заради една тъпа кучка нямам магистърска степен по математика?! Значи съм нисшист?!

  17. 17 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#14] от "citoyen":

    Да бе! Всички тия наизустявания и стихотворения... Особено септември на оня очилатия, или на Вапцаров и Смирненски... Адски досадно и гадно!

  18. 18 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    Тази статия е пълна с омраза и вредни заключения.

  19. 19 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    Да не би език да не се зубри? Или история? Или право? Или медицина? Или разни административни процедури?

  20. 20 Профил на vue51532540
    vue51532540
    Рейтинг: 3 Неутрално

    Зубренето е вид учене, но в Булгаристаня е единственото учене. Нека само споменем какви са кандидатстудентските изпити по български, история, география: зубрене на теми.

    И си личи, ей богу. Българинът е човек, неспособен да направи простичка аналогия, да отсее есенцията в даден текст, да различи фактите. Личи си и в тоя форум.

    Американците може и да не знаят столиците на държавите по света, но са научени на горните. И това се оказва ключово за много работи.

  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    До коментар [#19] от "Лео":

    Прочети статията - зубрене е четене на текст без да се осмисля.

  22. 22 Профил на bobacho
    bobacho
    Рейтинг: 385 Неутрално

    "всички математически формули" - леко изхвърляне. Аз мога да изведа почти всички формули от учебника за 4ти клас + призраците за делимост. Формулите по физика също са доста логични. Ама ако си зубрил по другите предмети се поддаваш на изкушението......

  23. 23 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#22] от "bobacho":

    Не трябва да учудващ. Това им е начина за учене на всичко - зубрене. Зубриш математика и физика - "ауууу, колко са трудни":)

  24. 24 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#22] от "bobacho":

    Не трябва да учудващ. Това им е начина за учене на всичко - зубрене. Зубриш математика и физика - "ауууу, колко са трудни":)

  25. 25 Профил на blowfish
    blowfish
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Зависи от предмета. В историята, географията и езиците не може да се мине само с логически разсъждения, без да имаш солидна база от запаметена информация, върху която да ги правиш. Например мога да се сетя, че нивото на валежите в държавата Чад клони към 0, щом знам че се намира в центъра на Сахара.

    Проблемът с повърхностното заучаване е най-вече при математиката. Там не се набляга на разбирането на принципите и "защо" нещо е така, а се заучават само теореми и трансформации, чрез които механично да се решават задачи "на кило". Много малко ученици например имат представа как изглежда една логаритмична, експоненциална или тригонометрична функция на графиката, и как тази графика се променя с промяната на определени коефиценти например, но пък решават например изкуствено-измислени тригонометрични уравнения на кило където сляпо прилагат трансформациите от някаква таблица и накрая в 90% от случаите, всичко се унищожава и решението става 0.

  26. 26 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 686 Неутрално

    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    "Децата трябва предимно да се учат да мислят."

    Имате ли рецепта как това да стане? Защото ако нямате, това е безмислено повтаряне на една мантра. Естествено, че всеки човек трябва да мисли. Как точно се мисли обаче ако не знаеш факти! Ако лекарят не знае наизуст признаците за болести как очаквате да ви лекува - с мислене и логика? Ако електронният инженер няма хиляди стандартни схеми в главата си той не може да ги съчетае според случая, т.е. не може да мисли. Мисленето без да познаваш фактите си е преливане от пусто в празно.

  27. 27 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    противно на колегите горе, смятам, че т.нар. "зубрене" може да е полезно, ако децата контролирано се подлагат на него. все пак образованието е И това - научаване на неща, които не си знаел досега. не смятам обаче, че "зубренето" е еквивалентно на "образование".

    и не, не смятам, че е достатъчно "да се учат да мислят". има знания, които трябва да натрупат. иначе стават като ония колеги от бившата комунистическа философия в БАН и СУ, дето мислят, че са велики "защото без да знаят никакви неща, "просто могат да мислят". ми то всеки мисли.

    затова и съм насърчавал винаги хората около мен, на които съм преподавал, да заучават големи откъси текстове наизуст. помага много - и като дисциплина на ума, и като ресурс, от който винаги можеш да черпиш.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  28. 28 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    У нас е пълно с ''ерудити'', които са събрали един куп информация, изчели са безброй книги, говорят с ефектни, ''умни'' думички, но всъщност рядко са в състояние да родят оригинална и съществена идея. Често четем техни ''размишления'' и тук, в Дневник. И за съжаление има хора, които им се вързват на ''ерудицията''.
    Механичното запаметяване е необходимо при ред предмети, особено в началното полагане на основните познания, но след това трябва да се надгражда и методите да се разширяват и задълбочават.

  29. 29 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Зубренето трябва да се забрани. За целта трябва да се промени изпитната форма. Някои предмети няма как да ги разбереш без да ги назубриш - история, география и тн. разказвателни предмети. Трябва да им се промени концепцията изцяло. Например по време на изпитването да може да се ползва учебника или тетрадката(по-добре) за справки. Сещам се как съм зубрил дати по история - сега не помня нито една освен 681-ва. Не помня дати от нашата история (не ми трябват), не помня и дати от световната история (също не ми трябват), но се сещам колко отвратително ми беше да се уча да асоциирам някаква дата с някакво събитие.

  30. 30 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#26] от "grajdanin1":''Ако лекарят не знае наизуст признаците за болести как очаквате да ви лекува - с мислене и логика?''

    Уви, вече е по-разпространено обратното. Има едно американско предаване, базирано на истински случаи, в което се разказва за т.н. мистериозни диагнози. Почти винаги формулата е - странни симптоми; лекарите правят всички съществуващи тестове и изследвания, но не могат да разберат какъв е проблемът. Но обикновено, ако бяха разсъждавали логически, започвайки от най-простия симптом, биха си спестили доста време, тестове и пари на пациентите. Накрая винаги някой специалист в по-редки и особени заболявания успява да разгадае ''мистерията''.
    Мисълта ми е, че днес медиците се облягат прекалено много на изследванията и апаратурата, но ако не умеят да ИНТЕРПРЕТИРАТ правилно както тях, така и познанията си върху анатомията, физиологията и пр., те ще имат затруднения в поставянето на правилната диагноза. А интерпретацията в медицината, както и в музиката и изкуството, въпреки че се нуждае от стабилна техническа основа, е свързана преди всичко с интелигентността и интуицията.

  31. 31 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Зубрене?
    И даже споменават лекари, инженери и съдии ... леле.
    Поредната еманация на посредственост и невежество.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  32. 32 Профил на Момчил Костов
    Момчил Костов
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Някой с 5 грама мозък в главата да ми каже какъв е смисълът от наизустяването на информация? В информационната епоха информацията е толкова леснодостъпна... Някой трябва да научи децата на критическо мислене, да развива тяхното въображение, да ги провокира и да им показва неща, които не могат да намерят сами в Интернет. Да им вдъхне любов към четенето, книгите и знанието - останалото те ще свършат сами. Всичко останало е реминисценция от едни времена в които всячески се опитваха да вкарват хората в калъп, защото на някои им беше по-лесно да ги управляват по този начин.

  33. 33 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#29] от "blaf":

    Ама, глупости. Дори и да има тестове няма да се справиш по-добре в тези предмети, защото не можеш да си направиш система.
    Не, не е въпроса колко е висока Мусала, а защо. В историята е пълна каша, така че там проблемът опира до манстросване на теории без доказателства.
    А да ви видя как зубрите по математика, физика или химия ....
    НЕ можете ... и затова винаги резултатите бяха плачевни.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  34. 34 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    Дори не споменахте систематичен анализ ... тотална дупка и пълно изоставане.
    Е, в статията е засегнато, бегло.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  35. 35 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Хората ориентирани към точните науки не могат да зубрят, за това са им трудни историята и географията. Тези с афинитет към хуманитарните предмети им куца логиката.
    Не могат да се сложат под общ знаменател.

  36. 36 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 740 Неутрално

    И като цяло е добре да запомниш, че синусът на пи върху две е едно, макар и да не си съвсем сигурен какво е синус или изобщо тригонометрична функция.
    --------------
    Само този цитат е достатъчен да си представим автора - завършил някакво хуманитарно образование и горд че не може сам да си смени изгорял бушон :-)

  37. 37 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Неутрално

    До коментар [#35] от "hope":

    Поредната ти дивотия. Леенето на дитирамби в литературата, философията и прочие ни е трудна ...

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  38. 38 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    До коментар [#36] от "nigel":''горд че не може сам да си смени изгорял бушон ''

    Какви бушони - ти в кой век живееш? ;)

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Весело

    До коментар [#16] от "rincewind":

    Ц!
    "ВИСША МАТЕМАТИКА"

    https://www.matematika.bg/visha-matematika/

    😞😞😞

    Хайде сега ми покажи "Висша География"!😞

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  41. 41 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":А как се мисли без познания и какъв би бил резултатът от такова мислене на "гола поляна"?
    —цитат от коментар 7 на baba_zozolana


    Необходимите данни,формули и т.н се вадят от съотвения източник.Като за това трябват умения,които в училище не се развиват.Дори в университетите на се е учило и не се учи как се прави литературна справка и как се ползват реферативни списания,както и кои са в областта и къде ги има.Интернет и специализираните търсачки компенсират донякъде,но не напълно това.
    Например на мен са ми останали в главата номерата на 1о тина члена от процесуалните закони,другите не ми се е налагало да ги поня с номерата и съм ги забравил.Знам принципите ,връзките ,в кой нормативен акт са и приблизително в коя част са по-често използваните и НИКОГА не вземам решение преди да отворя съответния акт от достоверен и актуален източник и да видя задължителната практика и актуалните тенденции в другата.
    За формулите,трябва да знаеш при какви входни данни и търсен резултат коя да използваш и да можеш да го правиш на английски.Не виждам реална ситуация,в която да ти се наложи да смяташ на ръка или с аритметичен калкулатор.
    За историята е важно да се разбират процесите и водещите принципи в определен период,както и кое приблизително кога се е случило,както и какво е било на другите места по това време.
    Би трябвало да се знае районирането на тялото,за да може еднозначно да се опише симтом пред лекар или оператор ,но това изобщо не се учи.
    Та от наизустеното остава само таблицата за умножение,поредността на буквите,закона на Ом и Питагоровата теорема,не че последните две на някой му трябват.От историята остават няколко дати,предимно национални празници.
    От зубренето ползата е нулева,има и вреда. А от неразбрана и несистематизирана наизустена информация ползата е нулева от там и смисъла от нея.
    Давам пример -ако знаеш наизуст основните интеграли наизуст няма да можеш да интегрираш функция,ако знаеш да итегрираш и имаш таблицата с основните интеграли няма да имаш проблем.

  42. 42 Профил на saint evlampi
    saint evlampi
    Рейтинг: 2094 Весело

    Балансът между безспорно необходимата база дето просто трябва да бъде запаметена, умението за систематичен анализ и логическо извеждане на закономерности и незасегнатото в матряла но много важно практическо умение - просто да наплескаме нещо грубо РАБОТЕЩО импровизирайки с пластелин и изолирбанд е тънко нещо.

    Интернета пък обръща нещата с краката нагоре - фрашкано е със знание, но идва сериозния проблем с отсяването и систематизирането на чудовищния обем информация както и едно не съвсем добре изучено явление - attention span-а. Счита се за деформация да е кратък, но интернета в известен смисъл налага това.

    Едно е СИГУРНО - традиционното даскало е на труп на системи. Това за което трябва да се внимава е да не се допусне рязка пропаст в знанията на големи групи хора щото тва е сигурна рецепта да се фанеме за гушите брутално. А такава опасност е напълно реална щото с интернета някои могат да учат страшно ефективно, а други да се развият като забележително прости галоши поддатливи на всякакви влияния с нула критична мисъл.

    Да се надяваме че ше го измислиме да е по-скоро добре

    Excuse me while I wag
  43. 43 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    И като цяло е добре да запомниш, че синусът на пи върху две е едно, макар и да не си съвсем сигурен какво е синус или изобщо тригонометрична функция.--------------Само този цитат е достатъчен да си представим автора - завършил някакво хуманитарно образование и горд че не може сам да си смени изгорял бушон :-)
    —цитат от коментар 36 на nigel


    Това е интересно.Например преди мен са учили тригонометричните функции като отношение на страните на правоъгълен тричгълник,аз ги учех като декартови координати на точката на пресичането на единичната окръжност или тангентитеПървата дефиниция е по-удобна за тригонометрични,втората за аналитични задачи,като едната дефиниция може да се изведе от другата двупосочно.
    А автора вероятно не разбира какво е синус,не знае и какво е радиан ,защото синусът на пи върху две е едно само ако чгълът е даден в радиани.

  44. 44 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    Да се "учиш да мислиш" е висша и най-вредна степен на зубрене.

  45. 45 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#39] от "Светлото бъдеще":

    да, разбрахме, че готовото съждение доказва всичко :D някак трябва да го повярвам, "ама имам една работа", дето викаше един.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  46. 46 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#7] от "baba_zozolana":

    ми и аз това викам по-долу, колегиумът се обижда кръвно.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  47. 47 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#33] от "Светлото бъдеще":

    Каквато и система да си направиш нали в крайна сметка едни дати трябва да свържеш с едни събития без да има никаква логика помежду им? За каква система говориш? Май си мислиш, че знаеш нещо без да знаеш нищо.

    И не ми говори на мен с тон сякаш аз съм зубрач. Завършил съм инженерна специалност, учил съм висша математика с всичките ѝ особености и си избрах това именно, защото няма зубрене.

    А ти си карай по "системите" за зубрене.

  48. 48 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#41] от "slonsco":

    т.е. според Вас "зубрене" е запаметяване механично на "ненужното", а пък "незубрене" е запаметяване на "полезното" :) това обаче не говори срещу "запаметяването на неща".

    говори за предпоставянето на "ценни", съответно "безполезни" неща. сиреч, не е аргумент срещу "зубренето".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  49. 49 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#33] от "Светлото бъдеще":

    а отговорът "защо" Мусала е толкова висока и запомнянето му "зубрене" ли е? щото тоя отговор почива на някакви установени вече предпоставки (онова, дето му викат "факти"). не може да се "измисли" без тях, ако ще и Аристотел да си.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  50. 50 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 498 Неутрално

    няма особена полза. мисъл трябва

  51. 51 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 656 Неутрално

    ин вино веритас
    хората трябва да се учат с главата и като пораснат да работят с ръцете и краката това което знаят
    знанията в главата са както гугъл търсачката имаш знания намираш отговор и решение

  52. 52 Профил на blowfish
    blowfish
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#43] от "slonsco":

    Най-лесно се разбират тригонометричните функции когато си ги представиш като въртене около единичната окръжност и проследиш промяната на вертикалната проекция (синус) и хоризонталната (косинус). Оттам разбираш как двете функции реално са една и съща функция с изместена фаза (пи/2), защо функциите се наричат "периодични", защо стойността им винаги е от -1 до 1, и т.н.

    В училище винаги са ни ги обяснявали чрез триъгълник и чрез него е супер трудно да си ги представиш въобще.

  53. 53 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Весело

    До коментар [#46] от "abdelhaqq":

    Наскоро четох една история за драмите в американската психология. В нея наред с други изследователи, се описваха и перипетиите на Артър Дженсън (1923–2012), който получава докторска степен от университета „Колумбия“ и след две години постдокторантски изследвания във Великобритания се връща да преподава в Бъркли, където е завършил бакалавърското си образование. Конвенционалната му кариера приключва през 1969 г. с публикуването на статия в Harvard Educational Review. В нея и в следваща статия в същото списание Дженсън твърди, че усилията да се повишават IQ и академичните постижения на децата с нисък коефициент на интелигентност нямат дълговременен успех. Той казва, че индивидуалните различия в IQ до голяма степен са унаследени и цитира данни, сочещи, че в образователното оценяване трябва да се обмислят както генетиката, така и средата, и че образователни стратегии, включващи ученето наизуст и запаметяването са най-ефективни в преподаването на деца с нисък IQ. Както може да се очаква, реакциите срещу статиите на проф. Дженсън са яростни. Пречи се на преподавателската му работа в университета, кабинетът и колата му са вандализирани. Левичарски групи настояват той да бъде уволнен. Лекциите му предизвикват бунтове и демонстрации. Въпреки огромното напрежение, на което е подложен той и семейството му, проф. Дженсън не се отказва от резултатите си и не променя темата на изследванията си, за да е по-спокоен животът му. През дългата си кариера той продължава да изучава природата и причините за расовите различия в академичните постижения.

    Подложени на непрекъснати критики, според някои изследванията му са издържали проверката на времето и днес част от неговите препоръки – например интервенциите преди тръгването на децата на училище, се прилагат от образователните реформатори, без, разбира се, да отдават дължимото на Дженсън. Експериментални чартърни училища в САЩ са разработили силно структурирани планове на уроците, включвайки и учене наизуст, и имат известен успех в повишаването на резултатите на малцинствените ученици на стандартизираните тестове за постижения. Като цяло обаче образователният Естаблишмънт отхвърля заключенията на Дженсън и остава упорито егалитарен. Любопитно ми е какви наблюдения могат да споделят българските учители и изследователи (ако изобщо са се занимавали с този въпрос) в това отношение.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  54. 54 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#47] от "blaf":

    Това че ти не виждаш връзката, не е мой проблем.
    ........................
    Дори елементарното не си схванал, колега.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  55. 55 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#49] от "abdelhaqq":

    Доста примитивно разбиране за смисъла на фактите и на географията.
    Може би не си задаваш въпроса защо.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  56. 56 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#52] от "blowfish":

    Кръг в три измерения (сфера) ... само тогава има наистина смисъл.
    Как точно ще ползвате тригонометрия и стереометрия иначе ...

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  57. 57 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    До коментар [#53] от "baba_zozolana":

    IQ-то е придобито и наследствено. Двете съставни, варират в съотношение 40-60% от общото.
    Има една много интересна книга по тоя въпрос!
    "The Bell Curve" - Charles A. Murray and Richard Herrnstein

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  58. 58 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#29] от "blaf":

    Такова нещо като разказвателен предмет изобщо не трябва да съшествува.Давам пример.Далеч на всички учители по география ,да не говорим за учениците.знаят,че посочèния масщаб на карта в Меркарторова проекция,каквато виси в кабинета, е валиден само на екватора,за друга ширина трябва да се сметне по формула,може и с програма, приложение за смартфон или навигационен калкулатор.
    И да знаеш наизуст формулата,няма да се справиш без калкулатор,но ако не знаеш че имаш нужда от подобно изчисление никаква техника няма да ти помогне и ще останеш с грешно впечетление ,че площа на Европа и Африка или на Индия и Финландия са приблизително равни.


  59. 59 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#53] от "baba_zozolana":

    Целта на учителите би следвало да запалят факлата на любопитството, колко и как гори си зависи от всеки ученик.
    Изкуствено повишаване на ИИ???? Хм, не, при нас работим усилено в обратната посока- към намаляването на ИИ. Става много лесно- чалга+ телевизия+ никакво четене на книги.
    Ефектите са уникално бързи.
    Естествено от известно време битува една сексуална теория, че гълтането на определени субстанции повишавало ИИ само за 1 година, но с нищо не е доказана тази идея.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  60. 60 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#57] от "lone_wolf":

    Придобит ИИ? Странно как няма хора с увеличение на ИИ след края на пубертета.
    Ако питаш мен това е 100% кръв, т.е. генетика.
    Затова е много важно да внимавате с какви хора ще смесвате кръвта си.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  61. 61 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Неутрално

    До коментар [#58] от "slonsco":

    Комунистическият битивизъм ражда скотове. Не искам да навлизам в детайли за прочита на нашата литература и минало, защото ще има много плюнки.
    Но реално погледнато навсякъде е така. Свободно, критично мислене не се толерира.
    Особено що се касае до определени перцепции, като минало и бъдеще.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  62. 62 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#57] от "lone_wolf":

    Знам я тази книга, да.

    До коментар [#59] от "Светлото бъдеще":

    Оказва се, че имАло и такива учители тъдява...

    https://news.bg/your-voice/matematicheska-paralelka-s-klasen-rakovoditel-si-nameri-uchilishte.html

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  63. 63 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#48] от "abdelhaqq":

    Голите факти,с броящи се на пръсти изключения са безполезни,а заемат съществена част от подлежащото на оценяване и доколкото времето и усилията за учене са лимитирани,зубренето им е за сметка на наистина необходими функционални умения,от където може и следва да се направи извода,че зубренето им е изключително вредно.

  64. 64 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Любопитно

    До коментар [#60] от "Светлото бъдеще":

    Дал съм книга, прочети я! Научен труд, а не булевардно романче!
    ...
    Апропо! Знаеш ли що е то "the bell curve"?

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  65. 65 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#52] от "blowfish":

    На мен са ми ги обяснявали с единична окръжност,роден съм 1970 г,но още докато бях ученик всичко се сменяше ежегодно,освен темите по литература и история,които се оказаха изключително устойчиви и се бранят със зъби и нокти,вече и с тролене и хейт,щото бяха и са сериозен бизнес.

  66. 66 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2511 Любопитно

    До коментар [#60] от "Светлото бъдеще":

    Ако погледнете графиката "кривата на комбаната" на чернокожи; бели и жълти, то върхът на графиката на жълтите е разположен в дясно от тоя на белия човек!
    Отдава се на по-високия процент на придобит интелект, объславящ се на по-силните връзки в семейството, и по-продължителното общуваре деца-родители!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  67. 67 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#64] от "lone_wolf":

    Подозирам, че в тази книга би следвало да има препратки към генетични изследвания?
    Но ако държиш да ти дам и аз.
    Какви езици четеш?
    Психология без физиология, неврология и генетика е ала-бала ...

    Ето една:
    http://www.nytimes.com/2009/03/29/books/review/Holt-t.html?mcubz=3

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  68. 68 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Любопитно

    До коментар [#66] от "lone_wolf":

    Поредната теория без доказателства.
    Кой точно учен е стигнал до извода, че при азиатците това е така?
    Моля те ...
    Безпрекословната дисциплина, японци, китайци и корейци например, по никакъв начин не доказва наличие на ИИ, камо ли по-висок такъв, точно на обратното е.
    Свободното мислене изисква независимост.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  69. 69 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#49] от "abdelhaqq":

    А за какво въобще е нужно да се знае колко е висик връх Мусала и подобни факти.Има и такова нещо като рационално незнание,т.е когато дадена информация е без значение за решаването на задача,тя не се обработва и дори представя.Например на някои морски карти се дават само дълбочините до 100 фута,защото за навигацията ти трябва да знаеш само има ли достатъчно дълбочина под кила ти и няма никакво значение дали е 7 или 7 000 фута

  70. 70 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Любопитно

    До коментар [#65] от "slonsco":

    Да, тези теми са директна, парализираща отрова. И ще се бранят още дълго време.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  71. 71 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#69] от "slonsco":

    А на другите карти?

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  72. 72 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#69] от "slonsco":

    това с Мусала беше пример на оня селски ербап по-горе, затова го използвах. аз самият не мисля, че това е твърде "важно".

    но това не е вече въпрос "трябва ли да се "зубри" (т.е. запомня нещо а ла база данни, справочник и пр., което да използваш после за валидни съждения въз основа на "мисленето" - т.е. правилата на формалната логика), а въпросът КАКВО трябва да се "зубри". което е съвсем различно и косвено признава нуждата от натрупване на знания за "емпирични факти", на които почива цялата съвременна наука. ако не говорим за метафизика де. но в училище не говорим за това. говорим за частни науки.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  73. 73 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#63] от "slonsco":

    "голите факти" са онова, на което един човек от частните науки разчита, за да прави валидни заключения относно областта си чрез правилата на формалната логика.

    Вие като човек, който се позовава на правни знания, дори признавате, че е нужно да знаете кое къде е, това не е ли зубрене :) защо не "измисляте" всеки път правната теория, оттук и практика, екс нихило, въз основа просто на "формалната логика".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  74. 74 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#73] от "abdelhaqq":

    Хаха, да задаваш този въпрос спрямо правото е забавно, но я го задай спрямо физиката.
    И може би ще си отговориш на въпроса какво е наука и какво не е.
    Защото правото не е. Дори и да твърдят, че спазват някои формални правила.
    Ако една наука не е точна, има повече от една интерпретация, не прави прогнози, значи не е наука. Литература, право, история са като хвърляне на боб и астрология- всеки може да си говори каквото си иска без доказателства. Точно като религията.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  75. 75 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#74] от "Светлото бъдеще":

    е, хубаво. толкова много претенции с толкова малко грамотност, че и някакъв физически фундаментализъм. колега, да не сте от физическия факолтет?

    хуманитариите са науки - което виждам, не е стигнало още до Вас - и между другото, боравят със същия апарат на формалната логика. и точно защото са такива, отчитат степен вероятност (историята не може да повтори едно събитие, например).

    но дайте да се върнем към Вашата Мусала. когато отговаряте на въпроса "защо Мусалата е толкова висок" от коментар 33 (което смятате за важно), на какви предпоставки ("факти") стъпвате, за да отговорите. и по-важното - нужно ли е за Вас да се знаят, преди да се отговори "защо".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  76. 76 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    Хех, ми как ще се борим със зубренето, като самите учители не разбират това, което преподават и е най-лесно за тях да накарат децата да го изпеят всеедно учат текстове от корана.
    Освен това обучението на масите в мислене е най-големият ужас на управляващите олигархии.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  77. 77 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#73] от "abdelhaqq":

    Точно в правото няма нито една информация,която ако е само назубрена да е от някаква полза.И точно в правото зубренето е най-вредно и на всичкото отгоре се кандидатства по начин и с предмети,които изискват точно зубрене.
    Давам пример ,че христоматиен до скоро пример за нищожен договор,който присъстваше във всички лекции и изпити,ВКС реши,че не е нищожен,което ако начина на мислене на практикуващия юрист,особено адвокат е базиран на назубреното ще създаде маса проблеми.И то много големи.
    Другият сериозен проблем в българското образование е ,че изобщо не се учи логика и е много трудно да се набие в главата на студент по право,че в правото се ползва единствено формална логика,като никога не учил какво е това.Проблема е общ,не е само в юридическото образование.Без логически умения човек е напрактика необразован,да не кажа дебил.
    Трябва да се изучава и реторика ,не само за да се излага и защитава позиция,а за да се прави разлика между позиция и защитатаз и.
    И това е важно и за гражданското поведение.Например завършил базисно задължително обучение трябва да може без проблем инстинктивно да реши задачата ,като прочете предизборната програма на дадена партия,да каже при дадено равнище и източници на доход ,как ако бъде реализирана ще се промени потреблението му на частно купувани на пазара и публично предоставяни или финансирани стоки и услуги и покрития на рискове.

  78. 78 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Весело

    До коментар [#68] от "Светлото бъдеще":

    Хе-хе, ако има нещо, което се признава стопроцентово, то е, че азиатците се представят по-добре на тестове за постижения. Сега ще попитате какво общо имат тестовете за постижения с интелигентността. Ето го общото: тестовете за интелигентност често се делят на тестове за способности, които се опитват да мерят способността за учене на човека, и тестове за постижения, стремящи се да мерят това, което той вече е научил. Изобщо това кръгово определение на IQ - че е това, което мерят тестовете за интелигентност, а пък тестовете за интелигентност мерят IQ. не е от особена полза. Доколкото знам, има поне 10-15 теории за природата на интелигентността, но всички те включват няколко елемента (езикови познания, памет, учене наред с други), тъй че колкото и да си приказваме, че е прекрасно в училище учениците да учат само как да мислят, най-много по този път да се докараме до Идиокрацията (http://www.imdb.com/title/tt0387808/ )

    https://www.nytimes.com/2015/10/11/opinion/sunday/the-asian-advantage.html?mcubz=3

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  79. 79 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    'езикови познания, памет, учене наред с други'

    До коментар [#78] от "baba_zozolana":

    Това са критерии за образованост.
    Критерий за интелигентност е да решиш определена задача изискваща логическо мислене и изобретателност за определено време.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  80. 80 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#79] от "rapidfire":

    Ето Ви дефинициите на професионалистите:

    http://www.assessmentpsychology.com/intelligence.htm

    1. Работна група на американската психологическа асоциация:
    "Хората се различават един от друг по степента на разбиране на сложни идеи, ефективно адаптиране към средата, учене от опита, ангажиране в различни форми на разсъждения, преодоляване на пречките чрез мислене. Макар че тези индивидуални различия може да са значителни, те никога не са напълно консистентни: интелектуалното представяне на даден човек ще варира много в отделните случаи, в различните области, както е преценявано по различни кротерии. Концепциите за "интелигентността" са опити да изясняване и организиране на този сложен набор от явления."

    2. "Доминиращата наука за интелигентността", подписана от 52 изследователи на интелигентността:
    "много обща умствена способност, която - наред с други неща - включва способността за разсъждаване, планиране, решаване на пробеми, абстрактно мислене, разбиране на сложни идеи, бързо учене и учене от опита. Тя не е просто учене от книги, тясно академично умение или "оправност" при полагането на тестове. Тя по-скоро отразява по-широка и по-дълбока способност за разбиране на средата" - "наваксване", "осмисляне" на нещата или "ориентиране" какво да се прави."

    На този фон няма как да се мине без езикови познания, учене, памет и други такива "неинтересни" и уж несвързани с интелигентността неща.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  81. 81 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#54] от "Светлото бъдеще":

    Е, разясни малко, тогава! Всеки може да се прави на умен, но без факти не важи. Кажи за каква система става въпрос, може и наистина да съм пропуснал. Как, например, запомняш, че 20-ти август 917г. е битката при Ахелой?

  82. 82 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Бях наскоро на ден на отворени врати на едно силно титуловано Софийско школо в Бояна, за което бях чувал диаметрално противоположни мнения, т.е. от "най-доброто" до "само зубрене с цел добри матури, изключване на по-слабите ученици". Последното се оказа вярно Макар да ни беше казано, че до изключване се стига доста рядко (но и с добавен коментар, че децата имат право само на една четворка!)

    Замислих се че ако има такова прецеждане на децата то резултатите от матурите (статистиката от които е железния аргумент на това у-ще за предлаганото образование) няма как да носят полезна информация.

    Говорих с доста родители, и пак имаше противоположни мнения, като може би най-перверзно ми прозвуча необходимостта на някои ученици да вземат частни уроци, за да си вземат изпита за първи клас...

    Навремето дори нямахме оценки до 4ти клас помня.

    Та по темата - учене заради самото учене е зубрене и няма как то да предаде на детето страст към самата дейност 'придобиване на знания', която ако едно дете я има остава за цял живот. А, и доста често " бавните" деца далеч не са плевели, които да изстръкваш...

  83. 83 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#32] от "Момчил Костов":

    Ще ти кажа, стига да искаш да чуеш: бъдещите лекари полагат изпит по анатомия, вероятно знаеш. Дсетки кости, костици, форамени, сулкуси-----всичко със своето латинско име и тук-там с името на някой, който го е открил. Би ли ме открехнал кой е начинъйт всичко това да се научи - чрез информационни технологии?? Може би бъдещият хирург ще пита чичко Гугъл?

  84. 84 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#42] от "evlampi":

    Напълно си прав. Сега тече, всъщност започна процес по "ранно профилиране", което ще доведе именно до тълпи от неграмотни младежи. Това е по желание на "бизнеса", на който не му трябват хора мислещи и с широка обща култура, а работници които могат да завиват гайки. В 11 и 12 клас вече не се учат общообразователни предмети.

  85. 85 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 457 Весело

    Българинът е човек, неспособен да направи простичка аналогия, да отсее есенцията в даден текст, да различи фактите. Личи си и в тоя форум.Американците може и да не знаят столиците на държавите по света, но са научени на горните. И това се оказва ключово за много работи.
    —цитат от коментар 20 на vue51532540


    Хубава критичност!
    За съжаление и Вие се оказвате българин, напапагалил стандартните обвинения към сънародниците си. А след това чупите интелектуаломера с това "горните...". Я помислете пак, дали пък не бяха някакви "долни" тия "горни"?

  86. 86 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#37] от "Светлото бъдеще":


    А какво означава дитирамби?

  87. 87 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 457 Весело

    Зубрене или мислене? Мисля, че едното не може без другото. Така че е въпрос на баланс. Апропо - вдъхновените идеи зубренето да бъде заменено единствено с обучение в мислене имат една доста по-различна цел от благородната, която се тика напред. Защото определени форми на обучението в мислене зле прикриват опита за форматиране на мисловните настройки сред хората. А това, мисля, е не по-малко вредно от сляпото зубрачество...

  88. 88 Профил на nodjinn
    nodjinn
    Рейтинг: 37 Любопитно

    За първи път, ама наистина, ме попитаха какво МИСЛЯ по даден въпрос в университета в 4-ти курс - ей-така, асистентът кротко ме попита - колега, това е така, а защо лично вие мислите, че се е случило? Шокирах се искрено. Да вметна, отличниците/отличничките просто увиснаха и загледаха тъпо, без да успеят да артикулират нещо различно от "ама, ама, това не сме го писали ... не сте го диктували ... ".
    Децата трябва да бъдат научени да РАЗБИРАТ и МИСЛЯТ. Не ми говорете, че ще им помогне зазубрянето на всички видове морски животни, примерно зелените, и с какво се хранят. Първата ми двойка в живота беше по география, не знаех всички находища на олово, цинк и манган в България. Станах и попитах съвсем сериозно - "Можете ли да ми дадете поне една причина да ме интересува това?! Ако ТОВА считате знание, да ви пикая на цялата образователна система. Безмислена, безмозъчна, безумна статистическа информация, след която щастливо пускаш водата в казанчето.

  89. 89 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1277 Неутрално

    До коментар [#83] от "victor_victim":

    И колко от лекарите го помнят след изпита.Ако не го помнят ,значи не им е трябвало въобще да да го знаят.А за латинските наименования е напълно излишно.От няколко много добри и успешни лекари съм чувал,че неповече от 1/3 от ученото в университета им е било необходимо за ученето на специалноост и практиката,както същевремено преподаваното е било недостатъчно за ученето на специалноост и практиката и пропуските са ги попълвали самостоятелно.В други области проблема вероятно е още по-голям,защото единствено в медицината и правото съществена част от преподавателите са и практикуващи специалисти.

  90. 90 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#81] от "blaf":

    Ами, както запомняш, че след март иде април, а след понеделник-вторник.
    Във връзка и в релация с други неща.
    Сигурно би ти било трудно да запомниш някакъв исторически факт или дата ако не знаеш нищо, но на мен ми е много лесно.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  91. 91 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#78] от "baba_zozolana":

    С този премиер вие си живеете в Идиокрация, колкото до тестовете ...
    тези тестове за ИИ нямат връзка с реалността, иначе нямаше да има бакшиши с ИИ над 180.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  92. 92 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#86] от "hope":

    Наистина ли не знаеш?

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  93. 93 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#89] от "slonsco":

    Колкото латинския в правото, толкова и в медицината. По причини свързани с перцепцията не ви стиска да смените всички думи заети от гръцкия и латинския с български такива.
    Но това е съвсем друга тема.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  94. 94 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1608 Весело

    До коментар [#91] от "Светлото бъдеще":

    Принципно не виждам теоретична невъзможност да има таксиметров шофьор с висок IQ. Дейвид Мамет е работил като таксиметров шофьор, Филип Глас също е работил като таксиметров шофьор. Не е лошо да се поинтересувате за изследванията, правени с участието на лондонски таксиметрови шофьори (https://www.wired.com/2011/12/london-taxi-driver-memory/ и https://www.sciencedaily.com/releases/2011/12/111208125720.htm ). Всъщност не се съмнявам, че всичко това Ви е известно, тъй като сте един от световните капацитети в областта на изследването на интелигентността. Ако дадете някаква библиографска справка за Вашите научни публикации по темата, с удоволствие ще ги прочета.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  95. 95 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 457 Неутрално

    До коментар [#83] от "victor_victim":И колко от лекарите го помнят след изпита.Ако не го помнят ,значи не им е трябвало въобще да да го знаят.
    —цитат от коментар 89 на slonsco


    Има неща, които никога няма да ни бъдат полезни директно / пример - 90% от математическото знание, изучавано в средното училище/. Но без които можем да се окажем осакатени , пак пример с посочените 90%, те са част от израстването ни в областта на математическата логика и подход към нещата, а това е особено важно за всички и най-вече за креативните хора...
    Лекар, който е специалист по стави, но не вдява нищо / например/ от кръвоносна система и всякакви други "глупости", които са били обявени за такива, защото някой е решил, че нямат общо със специалността му?
    Да бъдеш лекар без да е отгледан у теб типичният медицински стил на мислене, плюс уважение към пунктуалността във всичките й форми? Та това е просто нелепост!

  96. 96 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2290 Неутрално

    Добре е, че внушават да не се ходи в крайности. И това важи за всяка една област на живота. В случая - шокирам се, че се намират учители, които пишат отлични оценки само за научено наизуст стихотворение. В другата крайност, студент първокурсник (може би останал завинаги такъв) медицина пита:
    -"За какво ни е да учим наизуст всички тези симптоми, след като ги има в справочници, че и в интернет"
    Представих си го как започва да оперира, изважда енциклопедия, рови из нея, после праща сестрата за втория том, после за таблета, пък той нов, "каква беше паролата на Wi-Fi и т.н."
    И се прекръстих.

    "Новите системи неизбежно генерират нови проблеми"
  97. 97 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 567 Весело

    До коментар [#94] от "baba_zozolana":

    Не, по-добре Вие да дадете автобиография и справка. Все пак нали сте водещ лидер в тази област.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  98. 98 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#90] от "Светлото бъдеще":

    Аха, тоест сте въздух под налягане, както и предполагах :) Успех с релациите и системите!

  99. 99 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3834 Неутрално

    До коментар [#94] от "baba_zozolana":

    Пословичната ви търпеливост в споровете и този път демонстрира необходимостта от интелект и възпитание като съчетание предизвикващо уважение и реална компетентност.
    Но, по темата. "Зубренето" се използва тук в пежоративното му звучене за масата български бивши ученици, а не със съществуващите педагогически термини, хайде да демонстрирам познаване на американския професионален жаргон - rote memorization. Политизацията на образованието и "борбата с елитизма" нанесоха и нанасят доста вреда. Гарнър въведе понятието "многообразна интелигентност" ( не зная как се превежда точно на български, затова за всеки случай ще го обознача с оригиналното multiple intelligence), сиреч ти си интелигентен в областта на литературата, аз в математиката, а Стоичков във футбола и хайде, всички сме интелигентни по своему.
    Това обаче не решава един съществен проблем, а именно ниския коефициент на завършване на образователните степени от определена група млади хора, главно с недостатъчна образователна и трудова дисциплина и подготовка, бедни семейства, и т.н. характеристики често свързвани в комплекса на потомствено ниско ниво на интелигентност. Масова грешка е да сравняваме студенти от Бъркли, Харвард, Йейл, Оксфорд, Кеймбридж и т.н. с масовия студент. В американското висше образование определено има доста ясно изразена стратификация по нива на усвояване на предметите и резултати, наречете го разлика в качеството на студентските кохорти, с други думи интелект и трудови навици. Масава висши учебни заведения имат като субект на подготовка средно интелигентни деца, като все повече се забелязват дълбоки пропуски в знанията от средното образвание, а оттам и липса на потенциал за развитие в точните науки, т.н. СТЕМ специалности - съвсем не случайно е че засега индустрията запълва тези места с имигранти, основно от Азия (Индия, Китай и тн.). Изход - през последните години все повече се прилагат традиционните организационни форми познати нам от време оно: обучението в консолидирани студентски групи (learning circles), намаляване на изборността на предметите в програмата с цел контрол на процесса ("пътеки на успеха", "обучение на база компетентност (competency -based education) и други креативни имена), което, съчетано с промените в резултат на икономическата криза, главно изразена чрез увеличаване на проента на съвместители не предвещава особено добри резултати.
    Креативността не възниква на празно място.
    Мисля вече писах в този вестник за разговора ми с мой приятел - бивш декан на хуманитарния факултет в Йейл относно това кои студенти се открояват като група успешно справяща се с проблемите. Според него това е кохортата на студентите, завършили традиционните училища от типа класическа гимназия (немски образец), основно американски евреи от региона на Ню Йорк (забележете, моят приятел е иранец, т.е. няма никакво основание да фаворизира специално тези студенти). Просто съчетанието от ранен труд по запаметяване на известни фундаментални факти, съчетани с логика на приоритетите и връзката им организира мисленето на индивида.

  100. 100 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3660 Неутрално

    До коментар [#77] от "slonsco":

    не съм казал, че "запаметяването на специфични набори от данни, "факти" и пр." в една наука е напълно достатъчно условие за нея. твърдя, обаче, че е "необходимо". т.е. няма връзка с онова, което Вие ми казвате - "точно в правото зубренето пречи". не съм казал, че "зубренето" е достатъчно условие за правна теория и практика. но твърдя, че който смята, че не бива да се "запаметяват съществени положения за науката", респ. дисциплината, изменява на принципа, на който дори си позволява да говори :) (т.е. "зазубрянето" на езикови единици и правила, като необходимо, но не е достатъчно условие).

    בני אתה אני היום ילדתיך




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах