Как да преподаваш литература на гимназисти: съветите на Стивън Кинг

Как да преподаваш литература на гимназисти: съветите на Стивън Кинг

© Associated Press



Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник". Тази година тя е посветена на родителските страхове. До края на септември тук ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците.


Името Стивън Кинг неизбежно предизвиква асоциации с клоуни-убийци, вампири и други разнообразни ужаси. Малко хора знаят обаче, че преди да постигне зашеметяващите си успехи, Кинг е преподавал английски език и литература на гимназисти, за да издържа семейството си. И искрено се е забавлявал да разкрива красотата на писането пред учениците си.


В интервю с "Атлантик" писателят разказва как е правил граматиката интересна, какво е общото между добрата литература и секса и как юношите да преодолеят страха си от писането.




"Успехът означава да задържиш вниманието на учениците и после да ги накараш да разберат, че правилата са прости. Винаги им казвах да не се тревожат от странните форми на глаголите, а просто да съгласуват подлога и сказуемото. Както казваме в "Анонимните алкохолици" - Придържай се към простото, простако. (Keep it simple, stupid.)"


"Не бива да ги отчайваш. Ето защо е ужасна идея да преподаваш "Моби Дик" или "Дъблинчани" на гимназисти. Дори умните ще се обезкуражат. Но е добре да ги накараш да се поизпотят малко. Те трябва да знаят, че има и по-светли литературни светове от "Здрач". Да четеш добра литература е като да минеш от мастурбация към секс."


"Когато назовем граматическите части, мистерията изчезва, писането се превръща в проблем, който може бъде решен. Казвах им, че щом могат да сглобят макет на кола или мебел, значи могат и да напишат изречение. Но четенето е ключът. Дете, което израства, чувайки "Аз не ми пука", може да научи, че се казва "На мен не ми пука", само ако го прочете много пъти."


"Винаги питайте ученика какво иска да каже. Изречение, което отговаря на този въпрос, е част от есето или от разказа. Всички други изречения трябва да бъдат разкарани. () Давах им избор: да напишат есе от 400 думи на тема "Майка ми е ужасна" или "Майка ми е чудесна", и всяко изречение да е по темата. Тоест, да не пишат за баща си и за сополивото си братче."


Кинг през 1986 г.

© Associated Press

Кинг през 1986 г.


На въпроса кои изрази мрази, Кинг изброява: "Някои хора твърдят", "много хора вярват", "смята се, че...". Тези мързеливи изрази ме вбесяват. Също и IMHO (In my humble opinion, "По мое скромно мнение), YOLO (You only live once, "Веднъж се живее") и LOL (Laughing out loud, "Смея се на глас")."


"Най-добре ми се получаваше, когато споделях собствения си ентусиазъм. Помня как преподавах "Дракула" на гимназисти и крещях: "Чуйте колко различни гласове има в тази книга! Стокър е вентролог! Чудесно е!". Няма полза от учители, които се държат все едно са на театрална сцена, но децата откликват на ентусиазма. Не можеш да ги насилиш да се забавляват, обаче можеш да направиш класната стая безопасно място, където се случват интересни неща. Исках петдесетминутните часове да се усещат все едно са половин час."


"Опитвах се да давам задачи, които да тласкат децата към конкретика. Повтарях им "Гледайте, после разказвайте" по десетина пъти дневно. Често ги карах да опишат ежедневни дейности. Накарайте едно момиче да разкаже как сплита косата на сестричката си. Накарайте едно момче да обясни правило от спорта. Това са много базисни отправни точки, за да могат учениците да се научат да пишат така, както биха говорили на приятел."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 317 Неутрално

    При нас училището създава омраза към четенето. В програмата беше пълно с произведения, които на тея години не могат да бъдат усетени. Отделно трябваше да се спазват шаблоните, защото предстоят изпити.
    Сега като се обърна назад препрочитам книги, които тогава са ми предизвиквали омраза.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия."
  2. 2 Профил на 4u4o
    4u4o
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Титан! А съветите му трябва да стоят в златни рамки!
    Дълбок поклон!

  3. 3 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    При нас училището създава омраза към четенето. В програмата беше пълно с произведения, които на тея години не могат да бъдат усетени. Отделно трябваше да се спазват шаблоните, защото предстоят изпити. Сега като се обърна назад препрочитам книги, които тогава са ми предизвиквали омраза.
    —цитат от коментар 1 на zz_s


    Точно. Като бях хлапак единствено "Под игото" беше що-годе интересно, щото си беше екшънче. Сериозно литература преди човек да дорасне сам--т.е. поне да стане на 20--какъв е смисъла?
    Толкова американци мразят Фитзджералд и толкова руснаци--Толстой, само защото са ги карали да оценят тези неща преди да са набрали жизнения опит да видят тяхната красота.

  4. 4 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 501 Неутрално

    какво ли е било да си му ученик! Дори интервюто ме грабна докато го четях.

  5. 5 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Преводът или подборът на съветите е малко кашав. Ще трябва да намерим оригинала.

  6. 6 Профил на #43c6dB
    #43c6dB
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    Беше ми любимец като бях тийнеджър..

    Fail With Honour Then Succeed By Fraud
  7. 7 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1820 Неутрално

    Аз съм страстен читател, но като дете не бях. Изчитах си задължителната литература, повечето от която изобщо не ме вълнуваше. Критиките ги ненавиждах, защото ни най-малко не изразяваха моето усещане за произведенията, а мненията на някакви деди (например Панталей Зарев) ни най-малко не ме интересуваше. И накрая изкарвах шестици, от които нямах никакво удовлетворение - не бяха оценка за нищо, само за прилежност. Часовете по литература бяха едни от най-тегавите, скучни и излишни за мен.
    Това което ме научи да чета и да обичам четенето беше собственото ми семейство, доста голямата семейна библиотека, в която има какво ли не - няколко хиляди тома, най-старият от които датира от 1657 (мисля). Но сам си разглеждах книгите, сам си избирах и се пробвах да прочета едно или друго, обсъждах с нашите свобоодно и без клишета. Ако трябваше да чакам на училището, щях да намразя книгите.

    E PLVRIBVS VNVM
  8. 8 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 610 Разстроено

    В програмата беше пълно ...
    —цитат от коментар 1 на zz_s


    Защо беше? И сега си е. И не само по литература. Всичко е предадено толкова сухо, че е ясно защо децата не се стараят, изключвам зубрачите. Важното е кой е писал учебника, напътствията и т.н. Това важи за всички сфери от образованието до институциите.
    Но и за това си има обяснение. Докато другите държави са имали средновековие ние сме били под шапката на султана. След това аха да прогледнем и отново руска окупация. А при тези процеси тинята става пяна ( по Р.Ралин).

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  9. 9 Профил на inspektora
    inspektora
    Рейтинг: 254 Неутрално
  10. 10 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 723 Неутрално

    "На мен ми не ми пука"
    Преводачът и редакторът на Дневник са си останали на ниво "Здрач" и то филма :-))))

  11. 11 Профил на idiva
    idiva
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Не съм чела Стивън Кинг, защото не е моят литературен свят. Има разционални идеи за преподаването, особено тази да ги кара да описват ежедневни дейности, за да си дадат сметка колко е трудно боравенето с езика. Но ако бях в положение той да преподава на детето ми литература не съм убедена, че щях да се очаровам от идеята. Съжалявам, всяко изкуство е емоция, всяка емоция си има привърженици и непривлечени.

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1917 Неутрално

    И според мен трябва да се преразгледа изучаването на класическите произведения. На 14 ще четат Антигона, Илиада, отново История Славянобългарска...................
    Има много съвременни романи, които ще им разкажат за важните неща в живота по много по-достъпен начин.

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2346 Неутрално

    До коментар [#7] от "PavelCZ":

    "Но сам си разглеждах книгите, сам си избирах и се пробвах да прочета едно или друго, обсъждах с нашите свобоодно и без клишета. Ако трябваше да чакам на училището, щях да намразя книгите."
    Чак до намразване, особено ако вече човек е започнал да чете, приятно му, увлича се в книги които той си е подбрал или са му препоръчани от хора на които има доверие е трудно да се случи.
    Но скуката е гарантирана и в съчетание с необходимостта ( особено тогава, сега бала се смята малко по-различно и зависи къде смяташ да продължиш) да изкараш много добри и отлични оценки, "развивайки" теми и правейки класни си е доста неприятно преживяване. Това може да бъде различно в два изключващи се случая - или имаш много добър преопдавател ( нещо а ла Кинг) или небрежен към предмета и по този начин оставяйки те свободен ти да си определяш виждането и формираш вкуса.
    Аз имах шанс с втория вариант:).
    Разбира се четенето се предава чрез добрия, най-вече семеен и понякога приятелски пример.
    Задължителните произведения и автори, предмет на непрекъснати и всъщност неразрешими спорове същои е много обременителен и според мен не толкова заради съдържанието на подобен списък, а по-скоро заради думата задължителен.
    Аз например открих Захари Стоянов съвсем случайно и след 25 годишна възраст, само заради фразата в едно от есетата на Хайтов, че не е редно да се броиш за българин, ако не си прочел "Записките...".
    Такива ми ти работи, при това говорим за хора, които са на такава възраст, че да се чудят как да вместят или какво да предпочетат от секса, спорта, всякакви нови от света на големите преживявания в комбинация с различните предмети и необходимостта от прилично образование.

  14. 14 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    При нас целта е да се мъчим. Аз например нямам нужда да развивам теми.....какво искал да каже Ботев.......
    Скъпи учители, Ботев е напълно ясен и с чист изказ. Няма нужда от тълкуване.
    Както Димчо Дебелянов не е символист, не повече от всеки от нас. .....Да се завърнеш в бащината къща..........да те посрещне старата на прага...........Къде е символизма. Всичко си е от живота.
    Аз невероятно обичам да чета и то от малък . Аз прочетох наистина "Война и мир" и си ми беше интересно. Но други не са така. Трябва да им се предложи значи нещо интересно. "Мамино детенце" дори на мен не е интересно. Какво ще стане , ако Марк Твен бъде представен с нещо, вместо Ангелинка. ..... Или Стивън Кинг с " Четири сезона". Нормални , читаеми неща. Момичетата пък харесват " Шоколад". Дайте им да прочетат Шоколад и мостовете на Медисън, нищо няма да стане......съвсем добри книги.

  15. 15 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2328 Неутрално

    Страхотно! Още по-страхотното е, че на моят син често съм казвал, че е хубаво да чете. По четенето го запали учителката им по Английски. А най-хубавото е, че в момента чете точно Стивън Кинг.
    Много добър учител е бил Стивън Кинг. Хубавото е, че и в България има такива учители по Български език. Остава системата да ги остави да работят спокойно.

    "Новите системи неизбежно генерират нови проблеми"
  16. 16 Профил на nocomnet
    nocomnet
    Рейтинг: 293 Неутрално

    Стивън Кинг е майстор: много малко са писателите, които могат да предадат смисъл, емоция, действие, и характери с толкова малко и така добре подбрани думи. И само преводач може наистина да каже, но май се и превежда сравнително лесно (макар и в тази статийка да се понаакали с превода).

    Де да имаше как да преподава и на мен или на децата ми правилата и изкуството на писането....

  17. 17 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4278 Неутрално

    Толкова много твърдят, че предметът литература, че училището въобще били скучни!
    Ми помогнете с мнението си бе хора!
    Дайте предложения как училището хем да не е скучно, хем да помага успешно на децата да учат!
    Иска се да се учат успешно!
    Само това!

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  18. 19 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    Беше ми любимец като бях тийнеджър..
    —цитат от коментар 6 на #43c6dB


    Беше така докъто пишеше по една книга всеки две години. Когато започна да пише по две книги на година .........
    Иначе е голям пич. В едно интервю разправя че е пробвал абсолютни всички дрогове познати на човека и ако няма нищо свестно на разположение и бензин ще пробва.

    California Über Alles
  19. 20 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Не съм чела Стивън Кинг, защото не е моят литературен свят. Има разционални идеи за преподаването, особено тази да ги кара да описват ежедневни дейности, за да си дадат сметка колко е трудно боравенето с езика. Но ако бях в положение той да преподава на детето ми литература не съм убедена, че щях да се очаровам от идеята. Съжалявам, всяко изкуство е емоция, всяка емоция си има привърженици и непривлечени.
    —цитат от коментар 11 на idiva


    А той има и не-хоръри. И романтична фантастика, и просто литература за човешките отношения, и то на доста високо ниво. Куджо примерно е нелоша смес от Ъпдайк и Горки, плюс куче болно от бяс в периферията на фабулата.

  20. 21 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    /.../Аз невероятно обичам да чета и то от малък . Аз прочетох наистина "Война и мир" и си ми беше интересно. Но други не са така. Трябва да им се предложи значи нещо интересно. "Мамино детенце" дори на мен не е интересно. Какво ще стане , ако Марк Твен бъде представен с нещо, вместо Ангелинка. ..... Или Стивън Кинг с " Четири сезона". Нормални , читаеми неща. Момичетата пък харесват " Шоколад". Дайте им да прочетат Шоколад и мостовете на Медисън, нищо няма да стане......съвсем добри книги.
    —цитат от коментар 14 на grayeagle


    Ама ето, вие сте принуден да давате западни примери, което не е лошо, ама български език и литература е резонна да са с ударение върху български писатели. Просто една последния половин век България е натрупала достатъчно литература която да е интересна на подрастващите, но още не е проникнала в учебните програми.

    Дори от края на соца има чудесна фантастика на Любен Дилов, и шпионски екшънчета на говедото Райнов, а последните 25 години има много повече неща които да заинтригуват младежи и девойки, просто трябва да се избере най-доброто, от хора които разбират тези неща, а не да стане с връзки и намигвания.

    Дори поседните 5-6 години има бум на български хорър и фентъзи. 90% е шит естествено, но има едни 10% които защо пък на тях да не се учи младия българин да чете родна реч?

  21. 22 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4278 Неутрално

    Ама ето, вие сте принуден да давате западни примери, което не е лошо, ама български език и литература е резонна да са с ударение върху български писатели. Просто една последния половин век България е натрупала достатъчно литература която да е интересна на подрастващите, но още не е проникнала в учебните програми.

    Дори от края на соца има чудесна фантастика на Любен Дилов, и шпионски екшънчета на говедото Райнов, а последните 25 години има много повече неща които да заинтригуват младежи и девойки, просто трябва да се избере най-доброто, от хора които разбират тези неща, а не да стане с връзки и намигвания.

    Дори поседните 5-6 години има бум на български хорър и фентъзи. 90% е шит естествено, но има едни 10% които защо пък на тях да не се учи младия българин да чете родна реч?
    —цитат от коментар 21 на patilanskomeze


    Идеята с вкарването на съвременна българска литература в програмата е много добра! Дори само защото е по-близко до ежедневието на децата....
    Интересно дали в Министерството на образованието правят нещо по този въпрос.

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  22. 23 Профил на gogata1955
    gogata1955
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Данни за България към 31.12.1934 г.:
    Образование:
    С първоначално – 953 239.
    С прогимназиално – 158 304.
    Със средно – 33 607.
    С висше – 4 362.
    Неграмотни – 2 713 683; от тях в градовете 402 462; в селата 2 311 221.
    Трудова заетост 67,2% от активното население.
    Брой домакинства 1 284 993.

  23. 24 Профил на picko
    picko
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Има много съвременни романи, които ще им разкажат за важните неща в живота по много по-достъпен начин.
    —цитат от коментар 12 на hope

    Часовете по литература не са, за да запознават учениците с "важните неща от живота", а с литературата. И е логично тя да бъде представяна със своите шедьоври. Но съм напълно съгласен, че тези шедьоври не са адекватно подбрани спрямо възрастта на учениците.

  24. 25 Профил на gogata1955
    gogata1955
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Над 10 000 ученици всяка година напускат училище. Делът на неграмотните хора в България през е 41% при средно за Европа 20%. Това се казва в последния доклад на Европейската комисия (ЕК)
    Делът на българите със слаби умения в четенето, математиката и науките е над половината от населението. Над 700 училища са закрити у нас, част от тях превърнати в обори

  25. 26 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Кинг има умението да казва нещата простичко и разбираемо. Самите му книги са такива- без купешки, закучени фрази, обикновени хора, с обикновени истории, поставени в необикновени ситуации. Умението му да изгражда характери, да обосновава действията им, диалозите... уникален.

    Апропо, той има една книга "За писането: Мемоари на занаята" която може да е настолна не само за начинаещите писатели, а и да влезе в учебните програми...

  26. 27 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Кинг има умението да казва нещата простичко и разбираемо. Самите му книги са такива- без купешки, закучени фрази, обикновени хора, с обикновени истории, поставени в необикновени ситуации. Умението му да изгражда характери, да обосновава действията им, диалозите... уникален. Апропо, той има една книга "За писането: Мемоари на занаята" която може да е настолна не само за начинаещите писатели, а и да влезе в учебните програми...
    —цитат от коментар 26 на diegos


    Умее той и психологията и да ползва простия език за да постигне мигновен ефект на реализъм и засмукване, но и на нюанси под повърхноста; както примерно виждаме в Гробище за Домашни Любимци. Може да е удивително добър, когато е в добра форма:

    Луис си погледна часовника. Бяха минали две минути. От стаята, където Мастерсън бе поканил младежите, донесли Пасков, се чуваше истеричният плач на някакво момиче. „Добре дошла отново в университета, малка госпожице — помисли си лекарят. — Пожелавам ти приятно прекарване на семестъра.“
    — Мистър Пасков почина в десет часа и девет минути — съобщи той.
    Единият полицай избърса устата си с опакото на ръката си. Мастерсън отново попита:
    — Луис, сигурен ли си, че си добре? Изглеждаш ужасно.
    Но преди лекарят да успее да отговори, едната доброволка изпусна дръжките на носилката, повърна върху престилката си и изтича навън. Някъде иззвъня телефон. Момичето, което досега плачеше, закрещя, като непрекъснато повтаряше името на мъртвеца:
    — Вик! Вик! Вик!
    В чакалнята се възцари истинска суматоха. Един от полицаите поиска одеяло, за да покрие трупа, но мис Чарлтън му отговори, че не е сигурна дали може да му го отпусне без писмено разрешение. Луис внезапно си припомни едно изречение на Морис Сендак: „Нека започне щурата бъркотия!“
    За негов ужас, отново го напуши смях и трябваше да прояви огромно усилие на волята, за да се въздържи. Нима този Пасков наистина беше казал „Гробище за домашни любимци“? Наистина ли бе произнесъл името му? Ето какво го бе стреснало най-много и за миг го беше извадило извън строя. Но разумът му вече бързаше да излива неприятното преживяване в специална капсула — наново оформяше, изменяше и се стараеше да забрави случилото се. Навярно младежът беше произнесъл нещо съвсем различно (ако изобщо бе проговорил), поради шока от ужасяващата среща със смъртта, беше изтълкувал погрешно думите му. Най-вероятно Пасков да е издавал само несвързани звуци, както отначало се бе сторило на Луис.
    Младият лекар направи усилие да се овладее, като си напомни, че явно притежава качества, които са накарали ръководството на университета да го предпочете пред останалите петдесет и трима кандидати. Налагаше се да поеме инициативата, чакалнята бе пълна с хора, които безцелно се мотаеха наоколо.

  27. 28 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3750 Неутрално

    До коментар [#14] от "grayeagle":''Дайте им да прочетат Шоколад и мостовете на Медисън, нищо няма да стане......съвсем добри книги.''

    Сериозно ли си го написал? Моето мнение е, че тези книги трябва да се прескочат и вместо това да се гледат филмите. ''Мосответе на Медисън'' е толкова ''добра'', че Мерил Стрийп я захвърлила в коша за боклук и за малко Ийстууд да не направи филма. ;)

  28. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3750 Неутрално

    До коментар [#16] от "nocomnet":''макар и в тази статийка да се понаакали с превода).''

    Някой беше казал, че преводът бил като жената: ако е хубава, ще е невярна; ако е вярна пък, е грозна.
    ;)

  29. 30 Профил на €arthquake
    €arthquake
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Като го гледам бай ви Стивън, изглежда черпи вдъхновение за романите си от образа в огледалото. :D

  30. 31 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    До коментар [#7] от "PavelCZ":
    "Аз съм страстен читател, но като дете не бях. Изчитах си задължителната литература, повечето от която изобщо не ме вълнуваше. Критиките ги ненавиждах, защото ни най-малко не изразяваха моето усещане за произведенията, а мненията на някакви деди (например Панталей Зарев) ни най-малко не ме интересуваше"
    =====================
    Има и друг път. Четях от малък, безсистемно, но непрекъснато. Когато учебната програма стигнеше до някоя книга, вече я бях чел, така че не ми се е налагало да чета нещо по задължение. Прегради нямаше и не ми се налагаше да чета нещо, защото ще го учим.
    Елементарните принципи на литературния анализ научих в осми клас, но не в училище, а в младежки театър. Режисьорът /Златко Павлов/ не ни даваше роля, докато не разнищим текста. Упражненията продължиха в спорове с учителката по литература, която беше разбран човек и не искаше шаблони.
    Е, не очаквайте от всеки да харесва всичко. Дори и на 50+ не харесвам Толстой, понасям само "Ана Каренина".
    След университета минах в другия край на стаята. Радвам се, ако учениците ми спорят с мен, само трябва да мотивират мнението си.

    Пантелей Зарев никога не е бил добър филолог. Издигнал се е с вярна служба на партията. Той е от критиците на Димов, останалото ще премълча.

    Еретик
  31. 32 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    До коментар [#25] от "gogata1955":

    "Над 10 000 ученици всяка година напускат училище. Делът на неграмотните хора в България през е 41% при средно за Европа 20%. "
    =======================
    Функционално неграмотни!!! Те могат да четат, но не извличат важната информация от научен текст. Могат да смятат с калкулатор, но не могат да сметнат лице на ромб.

    Еретик
  32. 33 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 774 Неутрално

    стивън кинг - неграмотен писател винаги съм изпитвала скука и досада от написаното от него.

  33. 34 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 774 Неутрално

    егати безкрайната досада!

  34. 35 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Велик писател, сигурна съм, че е бил и изключителен учител! От такива хора трябва да се вземат идеи за методология на преподаване и учебни програми!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах