Наблюдателят не е невинен, или как да се прекъсне тормозът в училище

Издателство "Софтпрес"

Издателство "Софтпрес"



Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник". Тази година тя е посветена на родителските страхове. До края на септември тук ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците.


Насилникът, жертвата и (не толкова невинният) наблюдател са три роли в трагедия, която често се разиграва вкъщи, в училище, на детската площадка, на улицата, на работното място.


Какво е и какво не е тормозът в училище? Как да го разпознаем? Какви са признаците, че детето ни е жертва, и как да го защитим? Какво трябва да се направи, за да бъде прекъснат цикълът на насилие в класните стаи, и как да помогнем не само на жертвите, но и на насилниците?




Барбара Колоросо – международно признат консултант по въпросите на възпитанието и образованието, дава на родителите, учителите и специалистите, които работят с деца, инструментите, необходими за прекратяването на тази порочна практика.


Книгата й "Тормоз в училище. Насилникът, жертвата и наблюдателят" излиза за първи път преди повече от десетилетие, вече има пет обновени и допълнени издания и се счита за една от най-авторитетните и полезни книги за превенция и интервенция при проблеми с насилието.


Според Колоросо първата стъпка към прекъсване на тормоза е да се намерят причините и начините, по които едно дете се превръща в насилник или в жертва (а понякога и в двете), и да се изследва ролята на наблюдателите за продължаване на този цикъл.


Барабара Колосо. Снимка: издателство "Софтпрес"

Барабара Колосо. Снимка: издателство "Софтпрес"


"Трябва да се вгледаме в културния климат на дома, на училището и на обществото, което може би култивира насилието, като подкрепя порочното поведение от страна на не толкова невинните наблюдатели, които се явяват поддръжници на целта на насилника, и затруднява смелите свидетели, онези, които оказват съпротива, и защитниците да осигурят подкрепа на тормозеното дете, да излязат и да заговорят срещу несправедливостта", пише Барбара Колоросо в книгата "Тормоз в училище".


Комбинацията от насилник, който получава това, което иска от жертвата си; тормозено дете, което е твърде уплашено, за да се оплаче; наблюдател, който участва в насилието или си затваря очите за него, и възрастни, които третират насилието като закачка, а не тормоз, като "момчешка му работа", а не като хищническата агресия, може да бъде смъртоносна и новинарската хроника го доказва.


Специално внимание Колоросо обръща на кибертормоза и онлайн насилието. "Голяма част от насилието извън мрежата се извършва без знанието на възрастните, а младите хора се колебаят дали да докладват. Кибернасилието не само се извършва без знанието на възрастните, но и нахлува в живота на детето толкова силно, че то се чувства извънредно изолирано и тормозено. Трябва да убедим децата си, че могат да ни имат доверие, че сме могъщи съюзници и ще действаме, стига само да ни се доверят", казва тя.


"Необходимо е да спре публичното прехвърляне на вина и отговорност между родители, учители, медии и администрация. Още по-трудно и необходимо е ние – като родители, учители и общество – да създадем безопасен пристан за нашите деца. Трябва да направим всичко необходимо, за да изземем оръжията от сърцата, умовете и ръцете им. Да ги научим да отстояват правата си, докато в същото време уважават правата и нуждите на околните; да разрешават конфликтите без насилие; да проявяват интегритет, когато са поставени в трудна или неудобна ситуация или когато са подложени на натиск; да развият личен етичен кодекс, който да им дава силата да постъпват правилно независимо от външните обстоятелства или последствия", подчертава тя.


От тази книга ще научите:


Кои са формите и методите на насилието
Кои са четирите умения, които трябва да притежават децата, за да се предпазят
Какви са признаците, че детето ви е жертва
Кои са сигналните лампи, че детето ви е склонно към агресия
Кои са четирите "противоотрови" на насилието
Как да помогнете на жертвата на насилие да се възстанови и как ефективно да повлияете на насилника.


Читателите на "Детски Дневник" могат да получат с 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук.


Във видеото можете да гледате разговор с Барбара Колоросо, а в неделя очаквайте откъс от книгата й "Тормоз в училище. Насилникът, жертвата и наблюдателят".



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4200 Неутрално

    Проблемът е много съществен, затова съм донякъде скептичен че от книгата на г-жа Колорадо, писана за друга среда могат да се изведат специфичните констатации посочени в статията. По- добре е да се разбере че това е едно общо помагало и увод в проблематиката, която за съжаление става все по-актуална и жестока, а социалните медии сред тийнейджърите - често инструменти за персонална инквизиция на слабия или за целеви кризи, понякога с летален изход.

  2. 2 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4200 Неутрално

    В помощ на тези които няма да купят книгата на г-жа Колоросо (грешно адресирана от мен като Колорадо :-) ето един сценарий разработен по нейната книга за подготовка на учители и родители, по същество предаващ смисъла на съветите и практиките:
    http://www.swlauriersb.qc.ca/english/edservices/pedresources/bullying/bully.pdf

  3. 3 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4127 Неутрално

    Възпитание е нужно !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  4. 4 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4200 Весело

    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    За малко да цитирам китайската поговорка която адресира традиционния метод за възпитание ( "Твърдата глава прави дупето меко" :-)), но се сетих за друга книга на Колоросо, "Как родителите да победят без да бият децата си" (Winning at Parenting...Without Beating Your Kids, 1989 г.)

  5. 5 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    Хайде още милиони евра по проекти "не на агресията".

  6. 6 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 273 Неутрално

    Наблюдателя не е невинен. Малко по-друга тема но подобна - наскоро в германия започна съдебен процес срещу 4 човека подминали припаднал старец...

  7. 7 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 272 Неутрално

    У нас няма борба чрез положителни неща.
    У нас няма училищен театър с Шекспир, но има театър със сценки срещу насилието.
    У нас няма безплатен (допълнителен) английски по желание.
    У нас на много места в София още се учи на две смени, а училището е недостъпно за децата след последния час дори когато учат на една смяна за извън класни дейности, освен ако няма супер пари за нещо за което училището "кандидатсва".
    У нас училището готви за изпити, от първия ден на 1- клас до 4-ти и от първия чаас на пети клас до 7-ми.

    Май всички тези "новини" са добре известни и в нашите университети и се преподават на студентите.

    Проблемът е, че за да направим нещо в училище трябва работно време за това, а то е заето с ... подготовки за оценяване, нива и изпити.

    Замислете се:
    У нас даже по-слабите ученици "кандидатстват" след седми клас!!!

    Е в кое време в училище може да се прави нещо от тая книга? И какво толкова ново има в нея? Неизвеестно досега? Но ако го каже български учен или учител, то няма да е авторитетно и той може и да не бъде уважен. Доста неудобно....

    Успехъ в борбата с нещо недобро не може да се постигне с говоррене за нещото непрекъснато, защото това също е насилие. По-скоро трябва да се говори за нещата, които не оставят врееме за лошото и осмислят живота по-добре. Представеете си дете, подложено на насилие в някакъв момент, и всяка година след това да го карат да участва във форми на борба с насилието....






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах