Как децата да си създадат навици за ефективно учене

Как децата да си създадат навици за ефективно учене

© Николай Дойчинов



Тази статия е част от специалната поредица "На училище" на "Детски Дневник". Тази година тя е посветена на родителските страхове. И през октомври тук ще можете да прочетете съветите на специалисти по най-важните теми за здравето, развитието и сигурността на учениците.


Как децата да си създадат навици за учене от първите години в училище, за да запомнят уроците за по-малко време? Как по-големите ученици да учат по-ефективно без да зубрят и без да прекарват цялото си време над учебниците? В началото на учебната година "Детски Дневник" попита за съвети учители от различни училища.


За какво им е знанието


За да придобият добри навици за учене, а наученото да бъде запомнено, децата трябва да знаят защо им е необходимо знанието - да отговарят на въпроси или да решават задачи, но не само заради оценката, а заради това, че някой ден ще им потрябва в живота.




"Това, което използвам аз, за да съм сигурна, че учениците ми учат ефективно, е да проследявам напредъка им всеки час и на всеки раздел. Също така винаги правим изводи за това с какво ще потрябва наученото в живота извън училище. Залагам много и на ролеви игри, които ги поставят в различни ситуации, в които трябва да приложат наученото", казва Радослава Георгиева, учител по програма "Заедно в час" в СУ "Д-р Петър Берон" в Костинброд.


Началният учител Петя Перпериева от ОУ "Проф. Пенчо Н. Райков" в Трявна казва, че след всеки урок децата трябва да се опитат да решават свързаните с него задачи без да гледат. "По т.нар. разказвателни предмети "Човекът и обществото" и "Човекът и природата" за трети и четвърти клас препоръчвам самостоятелен прочит на целия урок, като обръщат внимание на илюстрациите и тълковния речник на някои думи; след това - четене на точка по точка и отговор на въпросите след урока. Хубаво е след всяка точка учениците да попълнят и задачите към нея в учебната тетрадка, като се стараят да не преписват, а да си спомнят фактите. Ако не могат самостоятелно да го направят, пак да прочетат текста", съветва Перпериева.


"Най-важният съвет - във всеки един момент учениците да знаят какъв е смисълът на заниманието. Дори то да е получаване на определена оценка (не е идеално), важно е да виждат отговор на въпроса защо", казва Нели Колева от фондация "Заедно в час".


Учене с помощник, в определен час и по интереси


За да си създадат навици за учене, децата имат нужда първо да учат с помощник и в един и същи час от деня. Хубаво е учениците да са помощници на други деца при учене, за да се чувстват ангажирани, съветват учители.


"За децата от първи и втори клас препоръчвам учене с помощник, който да направи нещата интересни - да искат да учат децата и така да им се създадат навици. Не препоръчвам деца на такава възраст да имат подготвят домашни за повече от един час. За учениците от трети и четвърти клас препоръчвам самостоятелно учене. Учителят да не дава повече от едно домашно по предмет; да ползват интерактивни форми на обучение и платформи като Уча.се", казва Емилия Паламаркова от 119 СУ "Михаил Арнаудов".


Нели Колева от фондация "Заедно в час" съветва да се създаде рутина на учене, повтавящ се режим, който да даде сигурност на децата: "Например - всеки ден учат от определен час до определен час, ходят на извънкласни занимания и т.н. Добре е, когато учат, да довършват започнатото, без да се разсейват. Да бъдат съсредоточени върху конкретното задание и да не се разсейват със социални мрежи, телевизия и т.н. По-добре е да имат ритъм, в който известно време работят, известно - почиват, за да бъдат по-ефективни", казва тя.


"В ежедневието в училище имаме различни роли, които ни осигуряват ефективен учебен процес – помощник-учител, отговорник за домашните и всякакви други отговорности, които вдъхват увереност на учениците", казва Радослава Георгиева, учител по програма "Заедно в час" в СУ "Д-р Петър Берон" в Костинброд. В началото на учебната година пуска анкета на учениците, с която да разбере в какви области са техните интереси.


"Когато темите са интересни за тях и изискват максимално ниво на активност от тяхна страна, те нямат търпение да достигнем до този блок от занимания и си разпределят времето за писане на домашни, така че да се справят навреме", казва Георгиева.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2139 Неутрално

    " децата трябва да знаят защо им е необходимо знанието"
    ====================
    Като гледат какви са преуспелите хора в държавата, бизнеса и "културата", затвърждават убеждението, че знанията не са им необходими.

    Еретик
  2. 2 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    Според мен няма начин да убедиш дете на 8 години, че ще има полза да запомни 10 различни дати от историята с мотива, че това ще му е от полза.
    Целта на администрацията е, да създава нови и нови "програми" с които да харчи безмислено парите ни.
    По-добре да направят класовете по 15 деца, вместо по 30. И да имат правота да оставят децата, които не знаят да повтарят.

  3. 3 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    "За какво им е знанието - да отговарят на въпроси или да решават задачи, но не само заради оценката, а заради това, че някой ден ще им потрябва в живота."

    В една друга статия пишеше, че на децата не им трябвало толкова много знание, не им трябвало да зубрят всучко от учебниците. Нищо не може да се разбере от вашите статии... Аз за себе си знам, ама вие си уточнете редакционната политика по въпроса.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10237 Неутрално

    Въпросът "защо" е най-трудният. Да се търси смисълът, това е важното

  5. 5 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2772 Весело

    И да имат правота да оставят децата, които не знаят да повтарят.
    —цитат от коментар 2 на hope

    не че нещо, ама те имат такова право и в момента

  6. 6 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    Достатъчно е една седмица да живея във циганските гета
    и сред клошарите, и ще придобият огромно желание за учене !!!

  7. 7 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Смисълът на заниманието? Всеки път ли трябва да го обяснявам и колко време ще ми отнеме това

    malart.blog.bg
  8. 8 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    Учебниците са пълни с думи,които децата не ги разбират. Тогава как да им е интересно като трябва да ги зазубрят? Интересът се създава от началото на обучението със красиви,стилни ,културни учебници.Децата са склонни към красивото в тази възраст и това стимулира тяхното мислене и въображение.Да ги учим като коне с капаци по подражание не е учене, а копиране.

  9. 9 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Кой е този помищник, с който трябва да учат децата?

  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    Децата като не искат няма нужда да учат.
    И без това има нужда от сервитьори, продавачи и черноработници. А когато си образован тежи като работиш такава работа, щото си мислиш, че заслужаваш повече, много повече!

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  11. 11 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    ами това е много правилно убеждение и още по правилно е че както казваш се затварждава. да благударим на "преуспелите хора в държавата, бизнеса и културата".

  12. 12 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    До коментар [#2] от "hope":

    точно така, няма никаква полза. в тоя смисал и няма смисал да обеждаваш сиреч лъжеш хлапетата.

  13. 13 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    До коментар [#5] от "extraCACA":

    Заблуждаваш се - в 1-2 клас това не е допустимо, а после - неприемливо! Преди много години бях директор на училище и заради заповедта ми всяко неизпълнило учебната програма за знания в даден клас да повтаря, ме спрягаха на септемврийските четения в течение на години. Социализацията на субекта и превръщането му в активен социален деец изисква специфични знания и умения, едно от които е да формираш смисли. Къде ли става това?

  14. 14 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    Особено значима е тинейджърската възраст, в която не само активно се усвоявт социални знания и умения, но и се практикуват. Гледам всяка вечер репортажите за Международния фестивал на младежта и студентите в Москва и виждам, че точно в образуването на социални ангажименти и смисли е основата на личностното развитие. Разбира се, това "образуване" не е възможно без конкретни знания за природата и човека.

  15. 15 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    До коментар [#12] от "betona":

    Железобетонен, не е "смисал", а "смисъл", а "затварждава" или "благударим" са направо трепач-думи. "Идат мислите несвързани, идат думи с бинт превързани, "Бетона" ни осакати, глоба трябва да плати!". Ами защо се тикаш тука, бре, цимент?

  16. 16 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    До коментар [#15] от "ИванКар":

    ванчо, немам кво да кажа на чоек дет не праи разлика между бетон и цимент.айде.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах