Финансирането на училищата вече няма да зависи само от броя на учениците

Красимир Вълчев

© Георги Кожухаров

Красимир Вълчев



Финансирането на училищата няма да зависи само от броя на учениците, но ще се отчита и средната пълняемост на паралелките, за да се коригират досегашните неравенства между големи и малки училища. Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев на изнесено заседание на ресорната парламентарна комисия във Велико Търново.


Разпределянето на средствата ще зависи и от възможността да се привлекат педагогически специалисти. Целта е да има млади учители и в по-малките и отдалечени населени места. Повече средства ще се насочат към местата, където има деца от уязвими групи.


Училищата и детските градини ще се финансират по три нови разходни стандарта, които се очаква да "заработят" от следващата година. Досега "парите следваха ученика". Това бе и основна критика на опозицията от БСП.




"Системата на делегираните бюджети носи стимули за обхващане на децата и учениците в образователната система. Проблемът е, че това понякога става с цената на прикрити отсъствия и въздържане от наказание", обяви министър Вълчев, цитиран от пресцентъра на просветното ведомство.


От министерството съобщиха още, че 12% допълнително ще получат училищата в отдалечени райони. Друго предложение е да се предоставят повече средства за обучение по професии, които са търсени на пазара на труда или за които се очаква недостиг в близко време. Предвижда се още да се поемат разходите на учениците за транспорт до училище, което обучава за придобиване на квалификация за професия, дори и то да не е най-близкото.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Гневно

    поредната герберастка глупост във вреда на образование и народ !!!
    цитат -
    Повече средства ще се насочат към местата, където има деца от уязвими групи.
    Роми и бежанци или какво !!! Ай гиди серсеми !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1910 Неутрално

    Ле-ле, гледай сега каква лапачка ще падне...

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Гневно

    До коментар [#2] от "bez_ime2":

    Наистина се задава поредната пищна гавра за наша сметка.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    До тук казаното реформа не виждам.

  5. 5 Профил на mititu
    mititu
    Рейтинг: 500 Весело

    правил взимайте от училищата който вадят хора и ги дайте на ония дето вадят гласоподаватели :Dняма да се притеснявате че ако не са на кеф днес или утре и не си пуснат децата на училище ще са спокойни че няма да имат последствия пък учителите що да си дават зор по-добре по-малко в клас да минава по-бързо деня :D

    за отдалечените места направа си го представих прясно завършилият ще отиде в Долно Уйно област Силистра ще си закупи имот и ще заживее щастливо сред кореняците,за невероятните 750-800 лева на месец :D:D:D

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#4] от "xmm":

    Реформа няма ! Има лъжи и подготвяне на колосални кражби !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Любопитно

    "Дневник", представете ги тези три(!!!) финансови стандарта на публиката. Да им се порадват.....
    Щото "майтапа" е пълен.
    Всенародните ни любими "образователни" експерти" надскочиха дори собствената си некомпетентност.
    Какъв "експерт" грябва да си, за да разбереш, че се финансира НЕ УЧИЛИЩЕ, а ЧОВЕК. И не по абстрактни критерии, а по ЛИЧНИ ПРИДОБИТИ И РАЗВИТИ СПОСОБНОСТИ!!!!!
    Защото това е ЦЕЛТА!
    Защото КАЧЕСТВОТО на образоваността на ученците зависи, ЗАВИСИ(!!!) и от ЛИЧНИТЕ КАЧЕСТВА на ЧОВЕКА. А това е проверимо.
    Трябва ни да развиваме КАЧЕСТВЕНИТЕ и съответно ДА ГИ ФИНАНСИРАМЕ ТЯХ НАЙ-МНОГО. Стига с тези паралелки. Стига с тази комуналност! ЕДИН ДА ИМА трябва да има финасиране и учители да го развиват! И така ще има конкуренция вътре в училището между УЧЕНИЦИТЕ, а не както е сега ИЗМИСЛЕНА конкуренция между учители за малкото пари./някой може ли да си представи конкуренция между учителя по география и литература, или математика примерно? А сега това правят несменяемите ни "експерти"./
    Както и ФАЛШИВАТА КОНКУРЕНЦИЯ МЕЖДУ УЧИЛИЩА на база средно аритметично от успеха на всичките им ученици.
    Не училищата учат и придобиват умения и компетентности, А ХОРАТА. При това по различен начин.
    Уродлива комуналност.
    !

  8. 8 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    поредната герберастка глупост във вреда на образование и народ !!!цитат -Повече средства ще се насочат към местата, където има деца от уязвими групи. Роми и бежанци или какво !!! Ай гиди серсеми !!!
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Идеята не е лоша. За кой ли път обаче ще кажа че се съмнявам в реализацията. Училищата в селата може да са на загуба, но са абсолютно необходими.
    Село Войнягово - 8 км от Карлово 1600-1800 души И ... няма училище. Е как да останат малкото млади семейства там?

    ПП: Има училище, но то е музей защото там е преподавал Васил Иванов Кунчев.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  9. 9 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Правителсвото не трябва да субсидира училищата, а родителите чрез училищен ваучер. Така ще се създаде конкуренция м/у училищата и ще се подобри качеството. Какъв стимул има едно училище да си подобри качеството като финансирането му идва от правителсвото а не от доволните клиенти (родителите)? Какво му пука на едно училище дали родителите са доволни като то така или иначе ще си получи парите. Липсата на икономическа грамоност и разбиране от пазарни принципи и стимули на икономическият министът е очевадна, и можеби това е защото неговата заплата зависи от това как пожарникаря го оценя а не хората.

  10. 10 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ето един тест за 3-4 клас:
    въпрос №5Ако карам електрически велосипед,значи използвам алтернативен транспорт-
    а)вярно
    б)грешно
    Въпрос № 7.Заводът на РЕНО в Танжер,Мароко:
    а)изхвърлят отпадни води
    б)не се интересува от околното среда
    в)извършва пречистване на отпадните води преди да ги изхвърли
    и тн

  11. 11 Профил на eyewithness
    eyewithness
    Рейтинг: 251 Неутрално

    Красито кърти с идеи... Смятай премиер ако стане, както си и мечтае откакто беше студент...

  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    До коментар [#11] от "eyewithness":

    Аз не виждам дори идеи......

  13. 13 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    Тоя ни падна в очите откак подкрепи ректорчето, дето пък нападна студента по случая "който излезе получава тройка". Дотогава не впечатляваше с герберска простотия, но изведнъж светна с "Ентелектуалната" сила с която светеше герберската блондинка, писала некъв закон за образованието.

  14. 14 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Сега остава да добавят и четвъртия компонент - броя на учителите. Като се настрои правилното съотношение ( относителната тежест ) между тях формулата почти ще бъде готова.

    Натиск, постоянство и търпение.
  15. 15 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Весело

    До коментар [#14] от "dorn":

    Нали! Едно съотношение 18:1 или даже по-модерното 24:1 и напълно ще изпълнят плана.:)
    А като направят броя на учениците 50 в паралелка за по-голяма ефективност съвсем.
    Разбира се едно увеличение на норматива часове за учителите, примерно два пъти, никак никак няма да повлияе лошо на съотношението...
    !

  16. 16 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Весело

    До коментар [#14] от "dorn":

    Впрочем вече не може да се говори за учители. Сега формулировката е образователни специалисти. В това влизат освен учителите, директорите, зам. директорите, психолозите, педагогическите съветници, възпитателите, асестенти разни..
    Така че относителната тежест на учителите във формулата ще е много малка. Съответно и броят им в едно училище ще намалее. И, о, слава на ...., омразните учители няма повече да тормозят милите дечица. Пък и заветните повели на Световната банка ще се изпълнят.
    :)
    !

  17. 17 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 985 Неутрално

    До коментар [#15] от "AzDebil":

    Може и да разбереш - по сегашната формула всеки един ученик носи примерно около хиляда лева на училището, всеки учител в повече е около 10 хиляди лева минус за училището.
    Относно норматива - точно сегашната формула е стимулатор за повече ученици и по малко учители с много часове.

    Натиск, постоянство и търпение.
  18. 18 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Това дали относителната тежест ще бъде малка или голяма не е природен закон, а зависи от приоритетите на обществото ( и финансовия министър ).

    Натиск, постоянство и търпение.
  19. 19 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    До коментар [#17] от "dorn":

    Всеки ученик носи примерно по 1500лв. За разхода на учител е така.
    Следователно 7 ученика се равняват на един учител. Обаче това са голи цифри. Ако искаш максимум печалба - правиш бройката на учителите НУЛА. И пей сърце.:)
    Я ни открехни за новата формула.
    !

  20. 20 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3831 Неутрално

    До коментар [#7] от "AzDebil":

    Колега, прочетох 4 пъти коментарй Ви и съм съгласен с Вас! Но трябва да се намери обективен и измерим кпитерий за оценка на нивото на образование в едно средно училище. За мен такъв критерий може да е % на постъпилите в престижен университет. Или резултати от матурите, ако те са наистина обективни.

  21. 21 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Любопитно

    До коментар [#20] от "vassilun":
    А защо да е критерий постъпването и то в престижен университет? Целта на съществуването на училището НЕ Е постъпване в университет.
    А за основните училища съвсем не върви това.
    Да не говорим как такъв критерий е непригоден при положение, че по закон всеки има право да напусне училище след десети клас без диплом. Ако напусне целият Ви випуск как да бъдете оценени - като НЕкачествени?
    Резултатие от матурите биха могли, но не като средно аритметично. Помните ли май миналата годи беше - едно училище с ЕДИН ученик на матура и той с максимален успех, а вторите - училище с поне 150 човека и то с малко по-малък резултат. Къде е свършена по-качествена работа според такъв критерий?
    А как да преценим едно училище ако конкретен ученик преди това е минал през три или повече училища. Той има право да се премества когато и както си поиска.Или по-точно, кое от всичките как да преценим.
    Въпросът КАКВО е качествена матура също е дискусионен.
    Другояче трябва. И това съм написал.
    !

  22. 22 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Любопитно

    До коментар [#20] от "vassilun":

    Да добавя.
    ЗАЩО ви е критерий и оценка на нивото на образование в едно средно училище.
    Според мен не ви е нужен.
    Нивото на образование на КОНКРЕТНИТЕ ученици Ви е нужно. Ако в училището Ви идват хора с ниски способности и ги изкарвате със средни, ДАЛИ е все едно при сравнение с училището на "съседа", където са отишлш с максимални способности и ги изкарват с максимални? Примерно. Кое ниво е по-високо?
    И все пак - ЦЕЛТА преди всичко! Ако целта е човекъти неговите способности е едно. Ако целта е училището - друго. Училището все пак е инструмент, а не цел, според мен.
    !

  23. 23 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 985 Неутрално

    До коментар [#17] от "dorn":Ако искаш максимум печалба - правиш бройката на учителите НУЛА. И пей сърце.:)Я ни открехни за новата формула.!
    —цитат от коментар 19 на AzDebil


    Печалба !!! Явно говорим за различни неща и следователно няма как да се разберем за формулата.

    Натиск, постоянство и търпение.
  24. 24 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Ле-ле, гледай сега каква лапачка ще падне...
    —цитат от коментар 2 на bez_ime2


    Така е навсякъде, щом "демокрацията" се разбира като студена гражданска война.

  25. 25 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    До коментар [#23] от "dorn":

    Така те разбрах. Щом гоивориш за пари като плюс и минус..А и интересите на финасовия....
    Ако си имал нещо друго в пред вид, да се разберем.
    !

  26. 26 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#8:"biss Mark"][/quote]

    Точно- училищата в селата са задължителни! Ако ще със 100% държавни дотации, но трябва да ги има!

    Тези, които реват първосигнално- трябва да помислят по- задълбочено, и на "макро- ниво".

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  27. 27 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 1640 Неутрално

    Уязвими групи, отдалечени училища. А тези, които наистина дават някакво качествено образование отново в ролята на просяци.

    No Pain No Gain
  28. 28 Профил на shiriru
    shiriru
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Тя основата крива, те тръгнали привилегии по етнически и демографски признак да раздават!

  29. 29 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    Има още нещо изпуснато в статията, но присъстващо в официалното изявление на министъра.
    Ще се дават пари, за това учителите да работят повече часове като медиатори сред родителите в маргиналните етнически общности. Казано направо в гетата. Което звучи уж добре.
    А как ще е фактически? Това означава разните общински, социални и охранителни институции да абдикират от задълженията си и да ПРЕХВЪРЛЯТ цялата тежест на учителите, които ще трябва да СЕ МОЛЯТ на място на маргиналите, ха дано да дойдат на училище. Всичко това при пълната липса на ЗАКРИЛА на живота и здравето на учителите. Простичко казано примитивите ще пребиват учителите и ще ги гонят с колове. Така всъщност се изпраща интелигентните и способните на заколение. Те и в училищата не са на сигурно място, а в махалите да не говорим.
    Предвидихте ли ПАРИ за ЛЕЧЕНИЕ и погребения, министърче?!
    Колко ще платите на час при такава опасност?
    Да не говорим как това ще се отрази на достойнството на учителите в очите на примитивите.
    Като кръгла нула, молеща се ничком за стотинки, подхвърлени от власта.
    И как звучи сега призива "Елате хиляди младежи да ставате учители"?!
    По добре давайте пари за училищна полиция. С решително задължение за физическо респектиране на мутроконтингета!
    !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах