Българчетата, родени в чужбина, ще имат и бащино име в акта за раждане

Българчетата, родени в чужбина, ще имат и бащино име в акта за раждане

© Юлия Лазарова



При желание на родителите в българския акт за раждане на деца, родени в чужбина, ще може да се бъде записано и бащино име, ако такова не фигурира в чуждите документи. Това решиха депутатите днес с приемане на промени в Закона за гражданската регистрация, инициирани от "Обединените патриоти".


От 2010 г. насам такава възможност не е предвидена, а в част от европейските страни има само собствено и фамилно име. По данни на омбудсмана към 2015 г. около 9000 български деца, родени в чужбина, фигурират в регистрите у нас без бащино име.


Отсъствието на бащино име създава затруднения при завръщането на децата в България, пише в мотивите на вносителите.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    Бащата отмира като елемент от индентичността на децата.
    Колко евроПейско !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 1625 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Като не знаеш как се кръщават децата в Зап. Европа не се обаждай само, за да показваш невежеството си!

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  3. 3 Профил на SCROTUS
    SCROTUS
    Рейтинг: 1487 Весело

    Бащата отмира като елемент от индентичността на децата.Колко евроПейско !!!
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    В испаноговорящите държави, детето получава фамилното име на майката и на бащата.

    Но то си е научено, че от руското "отчество" по-хубаво няма.

  4. 4 Профил на danitoledov
    danitoledov
    Рейтинг: 340 Весело

    Голям проблем е за македонците с 2те имена, защото сърдитете лелки искат три имена и ако нямаш, горко ти

    danitoledov
  5. 5 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1456 Любопитно

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Направило ми е впечатление,че в България,когато описват семейство,първо пишат името на жената,а после това на човека.Напр.Семейство Пенка и Кънчо Василеви.А би трябвало първото,да е Кънчо,нали той е главата на семейството?

  6. 6 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":Направило ми е впечатление,че в България,когато описват семейство,първо пишат името на жената,а после това на човека.Напр.Семейство Пенка и Кънчо Василеви.А би трябвало първото,да е Кънчо,нали той е главата на семейството?
    —цитат от коментар 5 на Sabbath


    Кънчо е главата на семейството, но Пенка е мозъкът. Когато Пенка поиска нещо, Кънчо изпълнява. Ако откаже, следва сърдене или рев и после пак желанието се случва. Това е традицията в българското семейство.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  7. 7 Профил на muad
    muad
    Рейтинг: 577 Неутрално

    Ами ако просто махнем изкуствените проблеми с "бащиното име"? не би ли било по-добре за завръщането в родината, лелеяно от патрЕотите?

    ALL IS WELL
  8. 8 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Като цяло българските имена на децата, родени в англоезичния свят, звучат смешно. В английските традиции няма отделни наставки за женски и мъжки презимена и фамилии. Пример - Нина Добрев. И да искаш да си пишеш детето с женско окончание, не може. Щом баща ти е Добрев, и ти ще си Добрев. Там също си имат презимена - второ име, което често се използва и като първо от редица актьори например. Но там фамилното име носи тежестта на бащата - щом си Уилямс, значи си от рода Уилямс. Важен е родът, а не бащата. В изостаналите православни народи вече бащата е важен - като белег за благородния произход на човека. Оттам и традицията в България да се кръщават внуците на дядовците и бабите.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  9. 9 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2463 Неутрално

    Трудна работа. В Австрия слагат бащиното като второ малко име. И става много смешно.

    Платената тролщина трябва да бъде криминализирана!
  10. 10 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1456 Любопитно

    До коментар [#6] от "Lou":

    Не си прав.Мъжът е главата на семейството,жената е шията.Съответно главата се върти на там,накъдето я насочва шията.

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Любопитно

    До коментар [#6] от "Lou":

    значи ли това, че мъжете без жена са глави без мозък ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Любопитно

    До коментар [#2] от "c.b.o.":

    я ни осветли.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Ф.Нинов
    Ф.Нинов
    Рейтинг: 2909 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lou":

    В някои държави вземат фамилното име на майката.
    Та малък Петко с майка Иванова като нищо може да го запишат като Петър Иванова, полагайки началото на нова фамилия.
    После Петко като се ожени ще станат сем. Иванова, а децата и те Иванова.

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Любопитно

    До коментар [#3] от "SCROTUS":

    Я дай пример да видим

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на Ф.Нинов
    Ф.Нинов
    Рейтинг: 2909 Неутрално

    До коментар [#14] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Вчера дискутирахме тази тема с имената в Испания.

    След брак съпрузите си запазват имената.
    Децата обаче получават първата половината от фамилията на башата и на майката.

    Пример:
    - баща: Хуан Еспаньол Карлос
    - майка: Мария Каталан Лопес
    - син: Христо Еспаньол Каталан

  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#15] от "Ф.Нинов":

    Значи нямат БАЩИНИ имена.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на tulski2
    tulski2
    Рейтинг: 261 Неутрално

    Като цяло българските имена на децата, родени в англоезичния свят, звучат смешно. В английските традиции няма отделни наставки за женски и мъжки презимена и фамилии. Пример - Нина Добрев. И да искаш да си пишеш детето с женско окончание, не може. Щом баща ти е Добрев, и ти ще си Добрев. Там също си имат презимена - второ име, което често се използва и като първо от редица актьори например. Но там фамилното име носи тежестта на бащата - щом си Уилямс, значи си от рода Уилямс. Важен е родът, а не бащата. В изостаналите православни народи вече бащата е важен - като белег за благородния произход на човека. Оттам и традицията в България да се кръщават внуците на дядовците и бабите.
    —цитат от коментар 8 на Lou


    А Шарапова как си я пишат Шарапова, а не Шарапов ? Значи опира до желанието на човека или неговите родители. А и защо всичко трябва да се уеднаквява и унифицира ? Там било нямало женски окончания и тука не трябвало да има. А що се отнася до това кои народи са изостанали и кои не, то това няма връзка с имена, майки, бащи и т.н., а по съвсем други причини. Вашата теза е сходна с гей - пропагандата - в Англия, Холандия и Швейцария хомосексуалистите са върха на обществото и затова са богати и развити. А тука не ги тачат, затова сме бедни и т.н. Да, ама причините са съвсем други.

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#17] от "tulski2":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на Ф.Нинов
    Ф.Нинов
    Рейтинг: 2909 Неутрално

    До коментар [#16] от "КМЕТ В СЯНКА":

    нямат бащини имена по бълг. тълкуване, но децата на Христо Еспаньол Каталан, ще получат Еспаньол от дядо си по бащина линия, а Каталан ще изчезне.

    При българите в Испания би трябвало да се получи:
    - баща: Петър Иванов Кюмюрджийски
    - майка: Иванка Петрова Джамбазова
    - син: Христо Иванов Петрова

  20. 20 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Ние нямахме проблем да дадем име на дъщеря ни в Испания такова, каквото поискахме. Много зависи и на коя служителка и в коя служба точно ще се подадат документите, а също и в самата болница където се роди детето какъв акт ще издадат.
    При нас детето има Име, презиме което съвпада 100% с моето 1во има и носи и фамилията на майка си (щот звучи много по-яко от мойта).

    Ако аз съм примерно Йордан Колев, а жена ми е примерно Хубавица Мамина, детето се казва Жана Йордан Мамина. Нямахме проблеми да я кръстим както поискаме, особено като кажем че сме българи и я кръщаваме по БДС за имена (кой ше ти проверява в чужда държава какво е изискването в БГ така или иначе).

    Българинът е най-щастлив кат' пие, кат' яде и КТБ...
  21. 21 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    А Шарапова как си я пишат Шарапова, а не Шарапов ?
    —цитат от коментар 17 на tulski2


    Шарапова е родена в Русия и е получила руско име. Ако се беше родила в САЩ, щеше да е Шарапов без да може да го промени. По същия начин и с всяка жена със славянско име. Там уважават името на човека, роден с окончание "ва", но не дават подобно, ако дете от женски пол се роди.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3831 Неутрално

    До коментар [#5] от "Sabbath":

    Кънчо може да е главата на семейството, но Пенка е шията! А шията насочва главата да гледа в една или друга посока! 🤣

  23. 23 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3831 Неутрално

    До коментар [#10] от "Sabbath":

    Повторих те! Извинявай!

  24. 24 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 751 Любопитно

    Като цяло българските имена на децата, родени в англоезичния свят, звучат смешно. В английските традиции няма отделни наставки за женски и мъжки презимена и фамилии. Пример - Нина Добрев. И да искаш да си пишеш детето с женско окончание, не може. Щом баща ти е Добрев, и ти ще си Добрев. Там също си имат презимена - второ име, което често се използва и като първо от редица актьори например. Но там фамилното име носи тежестта на бащата - щом си Уилямс, значи си от рода Уилямс. Важен е родът, а не бащата. В изостаналите православни народи вече бащата е важен - като белег за благородния произход на човека. Оттам и традицията в България да се кръщават внуците на дядовците и бабите.
    —цитат от коментар 8 на Lou

    Звучат смешно, но когато им обясниш колко практично е това в живота/ бизнеса казват, че е гениално. Например получаваш мейл от ФРГ изпратен от Айке Еггер. Как ще отговориш лубезно с (господин или госпожо) при положение, че Айке е мъжко и женско име? Или има немски имена при които не можеш да различиш Личното от фамилното име. При окончание Ва нямаш никакви проблеми.

  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#19] от "Ф.Нинов":

    не е българско тълкуване а е ЗАКОН !!! и бащиното име е името на бащата а не друго.. Ерго съм абсолютно прав а вие си правете изводите ако можете. Инатът НЕ е качество.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на Ф.Нинов
    Ф.Нинов
    Рейтинг: 2909 Неутрално

    До коментар [#24] от "Гарван":

    А представи си какво е някой с фамилията Бенц да си кръсти дъщерята Мерцедес.

    Или пък Ана Нас (мократа/влажната Ана ; ананас) ; Аксел Швайс ; Райнер Хон ... да не говорим за фамилии: Фикер, Фикмих, Шлукебийр.
    Пребитият в КНДР амер. студент пък се казваше Вармбийр (топла бира).

    Има обаче предопределящи съдбата фамилни имена като Гелдмахер.
    Ян Гелдмахер например цял живот е бил финансов шеф на големи корпорации.

  27. 27 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ф.Нинов":

    Чл. 9. (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) (1) Името на български гражданин, роден на територията на Република България, се състои от собствено, бащино и фамилно име. Трите части на името се вписват в акта за раждане.
    (2) При съставяне на акт за раждане на български гражданин, роден извън територията на Република България, бащиното и фамилното му име могат да се впишат с наставки -ов или -ев и окончание съобразно пола, ако това е писмено заявено от родителите до три години от раждането на лицето.
    (3) (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.) Името на лице, което не е български гражданин, родено на територията на Република България, се вписва така, както е заявено от родителите му.
    (4) (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.) Името на лице, което не е български гражданин, родено извън територията на Република България, се вписва в регистрите на актове за гражданско състояние и в регистъра за населението така, както е изписано в националния му документ за самоличност или в документа за предоставен статут на пребиваване на територията на Република България.

    Раздел II.
    Имена на българските граждани

    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 12. (1) Собственото име на всяко лице се избира от родителите му и се съобщава писмено на длъжностното лице по гражданското състояние при съставяне на акта за раждане.
    (2) Ако двамата родители не са постигнали съгласие за името, длъжностното лице вписва в акта за раждане само едно от имената, предложени от родителите.
    (3) Ако родителите не посочат име, длъжностното лице определя името, което сметне за най-подходящо в случая.
    (4) Ако избраното име на детето е осмиващо, опозоряващо, обществено неприемливо или несъвместимо с националната чест на българския народ, длъжностното лице има право да откаже вписването му в акта за раждане, като приложи разпоредбите на ал. 2 и 3.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 13. (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) Бащиното име на всяко лице се образува от собственото име на бащата и се вписва с наставка -ов или -ев и окончание съобразно пола на детето, освен когато собственото име на бащата не позволява поставянето на тези окончания или те противоречат на семейните, етническите или религиозните традиции на родителите.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 14. (1) (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) Фамилното име на всяко лице е фамилното или бащиното име на бащата с наставка -ов или -ев и окончание съобразно пола на детето, освен ако семейните, етническите или религиозните традиции на родителите налагат друго.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) Фамилното име при сключване на граждански брак се формира съгласно правилата на Семейния кодекс.
    (3) Децата от едни и същи родители се вписват с еднакво фамилно име.
    (4) Когато едно лице е известно в обществото с псевдоним, същото лице може по решение на съда да прибави псевдонима към своето име.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 15. (1) Бащиното име на дете, на което е установена само майката, се образува от собственото име на майката или неговия корен, а за фамилно име се взема фамилното име на майката или името на нейния баща.
    (2) В случаите по ал. 1 със съгласието на бащата на майката неговото име може да се вземе за бащино име на детето. В този случай за фамилно име се взема фамилното име на майката.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 16. (1) Името на детето, припознато след съставянето на акта за раждане, се определя по реда на този закон.
    (2) Името на дете, произходът на което е установен по съдебен ред, се определя от съда по реда на този закон.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 17. Името на дете, родителите на което не са известни, се определя от длъжностното лице.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 18. (1) (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) При осиновяване собственото име на детето се определя от съда според желанието на осиновителите. Ако детето е навършило 14 години, за промяна на собственото име се иска и неговото съгласие.
    (2) (Нова - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) При пълно осиновяване бащиното и фамилното име се определят според името на осиновителя по реда на този закон.
    (3) (Нова - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) При непълно осиновяване бащиното и фамилното име могат да се променят по решение на съда при желание на осиновителите. Ако детето е навършило 14 години, се иска и неговото съгласие.
    (4) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 96 от 2004 г.) При прекратяване на осиновяването по съдебен ред на осиновеното лице се възстановява името преди осиновяването му. Със съгласието на осиновителя или при важни обстоятелства съдът може да постанови осиновеното лице да запази името, дадено при осиновяването.


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 19. (1) Промяната на собствено, бащино или фамилно име се допуска от съда въз основа на писмена молба на заинтересувания, когато то е осмиващо, опозоряващо или обществено неприемливо, както и в случаите, когато важни обстоятелства налагат това.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 59 от 2007 г., в сила от 01.03.2008 г.) Лице, придобило или възстановило българското си гражданство, може да промени бащиното и фамилното си име с наставка -ов или -ев и окончание съобразно пола му, както и да побългари собственото си име по реда на глава петдесета "Установяване на факти" от Гражданския процесуален кодекс. Тези производства се освобождават от държавни такси.
    (3) (Отм. - ДВ, бр. 28 от 2001 г., в сила от 01.07.2001 г.)
    (4) (Отм. - ДВ, бр. 28 от 2001 г., в сила от 01.07.2001 г.)
    (5) (Отм. - ДВ, бр. 28 от 2001 г., в сила от 01.07.2001 г.)
    (6) (Отм. - ДВ, бр. 28 от 2001 г., в сила от 01.07.2001 г.)


    [Препратки от статии] [Препратки от практики] [Препратки от процедури] [Бележки]
    Чл. 19а. (Нов - ДВ, бр. 28 от 2001 г., в сила от 01.07.2001 г.) (1) Българските граждани, на които принудително са променени имената, могат по свое желание да възстановят предишните си имена.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г.) Възстановяването на имената по ал. 1 се извършва с решение на длъжностното лице по гражданското състояние по писмено заявление на молителя след нотариална заверка на подписа му. Решението на длъжностното лице подлежи на обжалване от заинтересуваните лица и от прокурора по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (3) По реда на ал. 2 могат да се възстановят или променят имената на непълнолетни, ако имената на техните родители или на единия от тях са принудително променени. Заявлението в този случай се подава от двамата родители или настойниците. При разногласие между родителите или настойниците спорът се решава от районния съд.
    (4) По реда на ал. 2 могат да променят имената си и българските граждани, родени след като имената на техните родители или на един от тях са били принудително променени, а имената на техните непълнолетни деца могат да се променят по реда на ал. 3.

    Знанието е сила а не порок. нинов.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9305 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lou":

    Някои народи (Балтийските републики) имат не само приставки за мъже и жени, но дори и за неомъжени или омъжени жени :)

  29. 29 Профил на Чушкопек
    Чушкопек
    Рейтинг: 342 Неутрално

    Поредния патреотичен напън прилича на циганчето, дето почнало да скача в каруцата. за да станела по-лека. Убава работа, ама патреотарска.

    Панта Рей: всичко се мени, всичко тече. Само Чушкопекът - не.
  30. 30 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ф.Нинов": Тва с имената понякога е много смущаващо, но също и много весело (за някои). Наште братчеди индобългари са майстори на подобни комбинации. Същотото е и с имената на населените места. Известно е австрийското село Fucking, като сложим и едно Bad става нормалното немско име на нас. място Bad Fucking. Има такъв филм, но пропуснах да го гледам.

  31. 31 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ф.Нинов": От няколко години имаме педставител в Хамбург с име Райнер Андре. Все още никой от колегите от раз не може да каже кое е личното и кое фамилното име.

  32. 32 Профил на Ф.Нинов
    Ф.Нинов
    Рейтинг: 2909 Неутрално

    До коментар [#30] от "Гарван":

    има култов маршрут в Гугъл мапс как трявало да минеш 887 километра да се ожениш, почвайки в Kissing (Бавария) , Petting (Бавария), Fucking (Австрия) и накрая Wedding (Берлин).

    http://www.drlima.net/2015/09/kissing-petting-fucking-wedding-in-887-kilometern-in-9-stunden-zum-glueck/

  33. 33 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Весело

    До коментар [#32] от "Ф.Нинов":

    Гладиола-мушкато - бегония- не се срамувай, че си българин.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  34. 34 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Ами дъщеря ми си има бащино име и по български и по канадски документи. А, в Испания бащиното име й го водят като първа фамилия, защото както казаха по-горе тук хората имат две фамилия, едната на бащата и втората на майката. Но, не мисля, че като има бащино име и ще се засили да се заселва в България след време, просто исках да има и моето име.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  35. 35 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1456 Любопитно

    До коментар [#26] от "Ф.Нинов":

    "А представи си какво е някой с фамилията Бенц да си кръсти дъщерята Мерцедес."
    Ако бях с такава фамилия именно така щях,да кръстя дъщеря си.Ако бях жена с такава фамилия и с друго малко име,щях да го сменя на Мерцедес.Така нямаше,да се охарчвам за табелка на вратата,просто щях,да залепя някоя рекламна лепенка на фирмата.

  36. 36 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":Направило ми е впечатление,че в България,когато описват семейство,първо пишат името на жената,а после това на човека.Напр.Семейство Пенка и Кънчо Василеви.А би трябвало първото,да е Кънчо,нали той е главата на семейството?
    —цитат от коментар 5 на Sabbath


    Това просто е част от старата градска култура, от преди 09.09.44 - привнесена от старата буржоазна класа от европейските страни, в които е учила, или с които е търгувала. Първо дамите, после господата. Към средата на 60-те тази класа вече не съществуваше. Вие, като млад човек, вероятно помните само пролетарската измет, която я замени, т.е., няма откъде да знаете.

  37. 37 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1456 Любопитно

    С риск,да си навлека омразата на русофобите,признавам,че според мен, по въпросът с бащиното име,най-добрият е руския тертип-бащиното име завърва на ич,а фамилното не-напр.Йосиф Висарионович Сталин,Лавре́нтий Па́влович Бе́рия ,Никола́й Ива́нович Ежо́в,Ге́нрих Григо́риевич Яго́да,Я́ков Миха́йлович Свердло́в,Лев Бори́сович Ка́менев и т.н.

  38. 38 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1456 Любопитно

    Значи,какво му какво му е ценното на метода-лично съм се сблъсквал с хора,които се представят само със собствено и бащино име и по бълг.начин-и двете завършват на ов,човек мисли,че това е фамилита.А напр. за Димитрий Иванович Курский е ясно,че Иванович е бащино,а Курский фамилия.

  39. 39 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Е това добре. Решили са да няма точно съответствие между оригиналния акт за раждане и българският еквивалент. Ама помислили ли са какво става с актове от Франция (а може би и от други държави), където човек може да има бая имена. Системата е нещо от сорта на: Фамилия име1 име2 име3 име4 име5 ..... Мисля, че без проблеми може да имаш 6-7 имена. И разбира се, може да се представяш с което от тях желаеш и предпочиташ. За повече от 7 не съм сигурен, но ако някой държи да зне, може лесно да се провери :)

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  40. 40 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 702 Неутрално
  41. 41 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lou":

    "В изостаналите православни народи вече бащата е важен - като белег за благородния произход на човека. "

    Мммм... струва ми се, че не си прав. И в така наречените напреднали, и в така наречените изостанали, все бащата (с някои изключения) е носител на името на рода, а майката приема фамилията на бащата и се включва в неговия род. В това отношение няма разлика. Например фамилията Карлсон означава буквално "синът на Карл". Преди е имало и вариант и Карлсдотер, което е съответствие на окончанието -а за женска фамилия, но е отпаднало по две основни причини: първо наследството се е предавало само на наследник от мъжки пол и второ окончанието -сон или -доттер изглеждало не особено благородно, та го "отрязвали" преднамерено.

    Впрочем в Исландия е запазена традицията жената да приема като фамилия името на баща си с окончание за ж.р. "доттир" или синът името на майка си + "сон". Например

    Хелга Финнадоттир = Хелга дъщерята на Финн,
    Хейдар Хелгусон = Хейдар синът на Хелга.

    Не са особено изостанали там, струва ми се.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах