Учители: Децата са неграмотни

Учители: Децата са неграмотни

© Юлия Лазарова



Децата са неграмотни, не могат да четат и са демотивирани да учат. Учебниците са написани на високопарен и неразбираем език, който още повече отблъсква учениците. Учебната програма е препълнена с теми, автори и произведения и учителите трябва да проявяват магьосническо майсторство, за да предадат всичко по график. И пак не успяват.


Това са само част от неволите, които се чуха на националната среща на учителите по български език и литература в събота. Тя беше по инициатива на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев, за да се чуе мнението на преподавателите за необходимите промени в обучението на децата по основните предмети. Миналия месец на подобна среща се събраха учители по история от цялата страна.


Учителите многократно посочиха липсата на грамотност като един от основните проблеми в училище. По думите им




явлението е добило масови размери


и се предава от средното във висшето образование, а младежите получават бакалавърски или магистърски дипломи, без да могат да пишат правилно. Нашата професия не е престижна и в педагогическите специалности в университета влизат посредствените кандидати, негодуваха преподавателите. За да се реши този проблем, учителите предложиха радикалното решение - основните граматически правила да се преговарят в 11 или 12 клас. За последно граматиката се учи в осми клас, а след това се забравя, каза Светлан Илиев от Варна. Той предложи дори да се въведат отделни часове по езикова грамотност. Дафина Рашкова от Пловдив пък предложи


граматиката да се преговаря в гимназията


под формата на избираеми часове. В училище се шири неграмотност, която трябва да се спре, каза тя и посочи за пример изпитните работи на кандидат-студентите, които са пълни с грешки. Дори ме е срам да поправям такива текстове, добави Рашкова.


Министърът не прегърна идеите за доучване на граматиката в средния курс. В гимназията децата би трябвало вече да са се научили да пишат правилно. Едва ли е необходимо в последните класове да се учат граматически правила, беше отговорът на Даниел Вълчев.


Учителите се оплакаха и от неразбираемия език, на който са написани учебниците. Не може университетските преподаватели да се самодоказват, пишейки с високопарни и заучени фрази книгите за петокласниците, обясниха учителите. Дафина Рашкова, която преподава в професионална гимназия, каза, че децата в тези училища нямат интерес към хуманитарните науки и сложните и неясни учебници само ги объркват и демотивират. От осми клас нагоре учебниците са неизползваеми и те с месеци не се отварят, казаха и други учители.


Учебната програма по български език и литература трябва да се съкрати или часовете трябва да се увеличат, беше друго от предложенията. В прекалено малко часове трябва се предаде прекалено много материал и така работата в клас се превръща в препускане от автор на автор. За Димчо Дебелянов все не остава време


в 11 клас и го оставяме винаги за 12 клас, обясни още Илиев от Варна. Ваня Георгиева от Видин поиска конкретно да се увеличат часовете по литература в последните два класа на гимназията. Сега в 11 клас часовете по този предмет са 3, а в 12 - едва 2.


Списък с немили-недраги творби


се очерта на срещата. Учителка предложи от програмата да отпаднат неясните и тежки произведения като романа "Крадецът на праскови" на Емилиян Станев например. Предложения имаше и за разказите "Един есенен ден по шосето" на Павел Вежинов, "Нежната спирала" на Йордан Радичков и др.


От новата учебна година, която започва през септември, ще има нови учебни планове по български език и литература за децата от пети до осми клас. Промените изпращат в историята произведения като "Ангелинка", "Маминото детенце","Мойте песни" и др. Остават "Немили-недраги", "По жицата", "Една българка", "На прощаване".


Новите учебни планове обаче са приети преди три години от стария екип на МОН, а промените, предвидени в материала за седми клас, ще са актуални за седмокласниците през 2008-2009 г. Дотогава те биха могли и да се отменят, стана ясно от изказването на министър Вълчев. Ще го обсъдим с учителите и само ако има нужда, ще вадим произведения от програмата, обясни той.



Стандартите за преподаване на литература


Междувременно министерството се похвали с новия подход и новите стандарти, по които ще се преподава литература в училищата, макар че т.нар. държавни образователни изисквания също са изработени от стария екип на ведомството. Според тях децата в пети клас трябва да "осмислят зависимостта на езика от комуникативната сфера" и да изучават текстове за делови контакти. В шести клас децата ще се учат да "общуват в научната сфера", а в седми клас "акцентът е поставен върху текстовете от сферата на масовата комуникация". В осми клас "завършва цикълът от уроци за текста като средство за общуване в различни социокултурни сфери".


По литература в пети клас ще учат митовете, легендите и фолклора както на българския, така и на другите етноси в България. В шести клас ще се изучават приказките на славянските и западноевропейските народи, а за седми клас остава българската литература.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vvkm
    vvkm
    Рейтинг:

    interesno, kak li pak predi mojeshe da se mine materialat? zashto vaobshte trqbvashe da se promenq programata? nie kak mojahme da razberem "edin esenen den po shoseto"? vapreki che na men lichno ne mi dopadna, imah sauchenici na koito se haresa... da ne govorim za "maminoto detence"... che tova si e klasika!!! a che negramotni vinagi e imalo, mi, taka si e!!! spored men kam testovete za 7 klas moje da se dobavi i diktovka i koito napravi poveche ot opredelen broi greshki - povtarq, daje i otlichnikat na klasa da e bil, i taka dokato se nauchi da pishe!!!

  2. 2 Профил на monten
    monten
    Рейтинг:

    Ами ...тогава най-добре да дойде Азис - ясен, разбираем, не се самодоказва с академични средство, няма претенции към граматиката...

  3. 3 Профил на donpepone
    donpepone
    Рейтинг:

    Споменът ми от изучаването на литература в училище е наистина едно препускане през неразбираеми творби и още по-неразбираеми анализи, които целият випуск ползваше, за да си напише темите. Никой не ни учеше как се анализира литература, а ни диктуваха някакви чужди, писани през 70те и очакваха да ги наизустяваме и възпроизвеждаме.

    Харесват ми новите промени. Нека се учат по-малко творби, но по-задълбочено и най-вече да се възпитава вкус към добрата литература, което определено не става с велики творби от сорта на 'Немили-недраги". Ако децата се научат, че четенето наистина е прозорец към света, сами ще си прочетат творбите на дядо Вазов, ако искат. Да не говорим, че за тях е по-важно да възприемат и съвременна българска и световна литература, която се занимава с проблемите на модерния човек. Недопустимо е курсът в 12ти клас да покрива "Записки по българските въстания"в подробности и да спира с 'Тютюн" при наличието на нови добри произведения.

    Въобще колкото повече-толкова повече е много губещ подход в преподаването.

  4. 4 Профил на nashenec
    nashenec
    Рейтинг:

    Трябва да се застъпи повече писането на есета и самостоятрелната извънкласна работа по теми. Те да бъдат проверявани без робуване на клишета.
    Учителя трябва да еволюира от грамофон към консултант и наставник. Ученикът (който иска да учи) трябва да разбере, че е задължително определена минимална доза твочетво и оригиналност.
    Да.

  5. 5 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 439

    Хареса ми мнението на nashenec. Като допълнение към това, което казва той: Нашето образование може и да си има достойнства, но определено не стимулира В ДОСТАТЪЧНА СТЕПЕН МИСЛЕНЕТО върху проблем (задача, казус, творба...), анализа, интерпретацията и собственото творчество. Естествено, че им се налага на децата да си напрягат мозъчетата от време на време, но АКЦЕНТЪТ Е ОПРЕДЕЛЕНО ВЪРХУ ЗАПАМЕТЯВАНЕТО. Резултата е не само липса на инициатива и творчески импулси, а е далеч по-фатален - НИЕ БЪЛГАРИТЕ СМЕ МНОГО ЧЕСТО НЕАДЕКВАТНИ, ПРАВИМ ГЛУПОСТИ, ВЗИМАМЕ ЕМОЦИОНАЛНО ПОВЛИЯНИ, НЕОБМИСЛЕНИ И ГРЕШНИ РЕШЕНИЯ. Просто ни липсва онзи АЛГОРИТЪМ НА МИСЛЕНЕ И АНАЛИЗ, който имат, примерно, западногерманците. И най-плиткоумния немец има ПОДХОД към нещата, научен е на няколко прости стъпки (прави 1, мини към 2, виж дали е А или Б, ако е А, мини към 3, ако е Б се върни на 1 и почни отначало...). В Германия не се разчита на гениалност и талант както в България, ТАМ ГИ УЧАТ ДА РАЗСЪЖДАВАТ, ДА СЕ КОНЦЕНТРИРАТ, ДА ПРАВЯТ ИЗВОДИ.

  6. 6 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 439

    При нас образованието се изчерпва да поднася знания статично и да оценява усвояването им, докато в Германия освен това се набляга на възпитание и изграждане на личности, СПОСОБНИ ДА ДЕЙСТВАТ САМОСТОЯТЕЛНО и пълноценно в обществото. Ето защо в часовете по литература е много по-важно децата да се научат да мислят, да четат, да търсят, да събират и да анализират информацията, отколкото ДА ЗАУЧАВАТ ТЕМИ с готов анализ. Да си научиш урока по литература е като да препишеш на контролно, просто защото се прескача мисленето, липсва собствено творческо усилие и всичко се свежда до способността да учиш НЕЩО наизуст. КАК ДА Е ИНТЕРЕСНО? Как тези деца, без да са тренирали СИСТЕМНО начина си на мислене, начина на самостоятелно търсене и анализ на информацията, да станат качествени граждани, които имат трезва преценка за себе си и околния свят, и на тази база действат и градят своето (професионално) бъдеще? Дори и да Ви се струва, че ние българите сме интелигентни, защото имаме добра обща култура, придобита ЧРЕЗ ЗАПАМЕТЯВАНЕ НА ОГРОМНО КОЛИЧЕСТВО ИНФОРМАЦИЯ в училище, то по отношение на мисленето сме твърде, твърде посредствени.

  7. 7 Профил на kosiokosio
    kosiokosio
    Рейтинг:

    И все повече учители са неграмотни. Докато аз бях ученик, се намираха по двама - трима неграмотни учители (предимно по Руски и физическо). Но сега вече неграмотните започват да доближават 50-те процента! Всичко това се дължи на прогнилата планова образователна система.

    Най-умното, което може да направи министъра, е да децентрализира цялата образователна система. Веднага.
    Тогава не Негово Величество Министърът ще решава кой, какво и как - защото очевидно не може. Никой министър не може. Родителите, децата и пазарът са тези, които най-добре знаят и могат да подобрят образованието.
    А, такива срещи между работодател и подчинени ми приличат на партийни събрания от близкото минало. Малко самокритика, плахи предложения (без да излизат от партийната линия) и авторитарни решения. Така няма да стане.

  8. 8 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 439

    Още нещо за Германия - там не е задължително по литература да се преподава по някакъв учебник. Даскалите може да раздавават ксерокопия, изрезки от вестници, да оставят материали и задачи за домашно в интернет-страницата на училището, да прожектират филми, въобще не до учебник (добър, лош, с картинки или без картинки) опира качественото преподаване, а до създаване на академични и трудови навици в децата. Освен това там има много по-малко отличници, просто са ЖЕСТОКИ И БЕЗКОМПРОМИСНИ по отношение на ОБЕКТИВНО оценяване.

  9. 9 Профил на gudu
    gudu
    Рейтинг:

    Когато създаваш антипатия към предмета, чрез лош даскал или идиотски учебник, нормално е да демотивираш детето. Получава се папагал. И неграмотник. Чиновниците в министерството са за бесене.
    Учителите, ако и да са искренно загрижени, не биха подкрепили реформа с тестова система, която ще изхвърли 70% от децата след 8 клас. Или по-скоро да ги насочи към занаятчииски училища. Ще останат без работа.
    А колко от тия неграмотници заслужават средно? А висше?

  10. 10 Профил на kamski
    kamski
    Рейтинг:

    Sistemata na prepodavane ot predi 20-25 godini ,a i ot po-rano syzdade
    sega6niq bylgarin i v 4astnost sega6niq prepodavatel-a imenno-negramoten,
    typ,myrzeliv i zloben!A,4e nqma gramoten daskal e qsno-koi gramoten
    6te raboti za 250-260 leva!Edin picar v italiq polu4ava 6 hilqd leva mese4no
    ili 2 godi6ni zaplati na bylgarski u4itel

  11. 11 Профил на балкандо
    балкандо
    Рейтинг: 514

    Първо трябва да се смени стария лаф "Учи мама, че да не работиш !" с нещо като "Учи мама, за да работиш по-добре !", после да се гледа всичко останало в образованието.

    Насила хубост и наужким лудост няма !
  12. 12 Профил на Sexygirl4e
    Sexygirl4e
    Рейтинг:

    Az sum na 15 godini i y4a v edno y4ili6te,koeto trqbva da e elita na grada,v koito jiveq!Taka i da si doida na dymata.V moeto y4ili6te imam y4itelka po Angliiski ezik,koqto e medicinska sestra i ne vzima yroci pri moq(dopulnitelni).Sled tova ,minalata ni gospoja be6e idealna,no sega tazi ne ni predava yrocite ,a ni kara nie da si gi y4im i ni kazva ,4e nie sme dlujni da gi znaem!Ta te sa novi ,kak 6te gi znaem?Sledva6tiqt "ychitel" mi be6e po fizichesko vuzpitanie!Za nego celiq grad znae6e ,che e piqnica(izkazvam se ostro,no e taka)Ne vliza6e v chasovete i hode6e da pie!I nai-interesnoto be6e ,che vednuj ni zakliu4i v fizkyltyrniq salon i trqbva6e da se obajdame na pojarnata ,za da ni otkliu4at!Eto tova sa moite y4iteli! p.s.Kazvam-"be6e" ,za6toto go izgoniha i go nameriha predi 8 meseca murtvo piqn!I naistina ymrq!Tova e ot men :}

  13. 13 Профил на Sexygirl4e
    Sexygirl4e
    Рейтинг:

    Az sum na 15 godini i y4a v edno y4ili6te,koeto trqbva da e elita na grada,v koito jiveq!Taka i da si doida na dymata.V moeto y4ili6te imam y4itelka po Angliiski ezik,koqto e medicinska sestra i ne vzima yroci pri moq(dopulnitelni).Sled tova ,minalata ni gospoja be6e idealna,no sega tazi ne ni predava yrocite ,a ni kara nie da si gi y4im i ni kazva ,4e nie sme dlujni da gi znaem!Ta te sa novi ,kak 6te gi znaem?Sledva6tiqt "ychitel" mi be6e po fizichesko vuzpitanie!Za nego celiq grad znae6e ,che e piqnica(izkazvam se ostro,no e taka)Ne vliza6e v chasovete i hode6e da pie!I nai-interesnoto be6e ,che vednuj ni zakliu4i v fizkyltyrniq salon i trqbva6e da se obajdame na pojarnata ,za da ni otkliu4at!Eto tova sa moite y4iteli! p.s.Kazvam-"be6e" ,za6toto go izgoniha i go nameriha predi 8 meseca murtvo piqn!I naistina ymrq!Tova e ot men :}

  14. 14 Профил на My_LADY
    My_LADY
    Рейтинг: Неутрално

    Sexygirl4e еми след това което разказваш личи колко е елитно училището ви

  15. 15 Профил на bgnmn
    bgnmn
    Рейтинг: Неутрално
  16. 16 Профил на ico
    ico
    Рейтинг: Гневно

    путки такжи грамотнисме вееееееееееееееееееееее





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах