Колко е важна виртуалната ти репутация

Мениджъри по подбора търсят таланти и в социалните мрежи

Имате ли профил в Linkedin или Xing? Не сте чували? Тогава бъдете сигурни, че и за вас вероятно не са чували и не очаквайте скоро обаждане от хедхънтър*. Бизнес социалните мрежи се превръщат от прищявка в необходимост за ефективно управление на кариерата. Изграждане и рекламиране на личен бранд, търсене на бизнес контакти, генериране на потенциални продажби, връзки с партньори, изразяване на експертна позиция са част от възможностите, които тези мрежи предлагат.


Ефективността е огромна. Но може би най-популярната и ползвана функционалност е свързана с подбора на персонал. Работодатели и агенции все по-често използват тази среда за откриване на таланти. Затова професионалистите отделят все повече внимание и време да имат добре подготвен и детайлен профил в тези мрежи, за да бъдат лесно откривани и позиционирани в област, в която желаят да се развиват. А добрите специалисти по подбора не ползват мрежите и интернет само като база данни, а и като възможност за оценка на качествата, изявите и имиджа на потенциалните кандидати.


Повечето услуги в тези платформи са безплатни за разлика от големите сайтове за работа като Monster и Careerbuilder. В социалните мрежи с бизнес насоченост се изисква само регистрация. Заплаща се само за допълнителни услуги като по-пълна информация, достъп до контакти, брой на възможностите за изпращане на съобщения.




Най-голямата бизнес социална мрежа Linkedin успя за 6 години от старта си да набере около 50 млн. потребители. Тя почти изцяло се ползва за професионални цели, което я прави една от най-големите публични бази данни. Платформата е създадена предимно зарикрутъри* и популяризиране на кандидатски профили с много добра търсачка и интелигентно разработени нива на достъп до комуникация, които пазят добре "личното пространство" на потребителя и осигуряват контакт само ако той желае.

"Спамърите" биват бързо обезкуражавани първоначално с учтиви предупреждения, които могат да доведат до изключване от мрежата. Част от ограниченията могат да бъдат прескочени, ако си платен потребител, но все пак, ако искаш да не те безпокоят нахални "продавачи" или хедхънтъри, можеш лесно да ги игнорираш.


Друга възможност в Linkedin е формирането на групи, които също ефективно сегментират работодателски и кандидатски интереси. Това превръща мрежата в място, в което може да се прави бизнес, да се споделя интересна информация и да се генерират добри потенциални сделки и възможности за партньорства. Други по-популярни бизнес мрежи са Xing, Plaxo и NamesDatabase.


Facebook в момента е най-популярната онлайн социална платформа в света с над 300 млн. потребители, следвана от MySpace с около 100 млн. Въпреки това според мен тези мрежи не са добро място, в което някой професионалист може да позиционира себе си. Въпреки че от функционална гледна точка възможностите на Facebook са големи, "лексиконният" им формат, таргет аудиторията и маркетинговото им позициониране са удачни за споделяне на снимки, новини, каузи, търсене на приятели и връзки, но не и за бизнес комуникация. От друга страна, наистина е важно какво правиш и тук, защото някои отприщени тийнейджърски пориви могат наистина да дискредитират добре градения ти онлайн имидж, в случай че бъдещият ти шеф също има акаунт и случайно се окаже приятел на твой приятел.


Все повече рикрутмънт мениджъри поглеждат и в тази мрежа. Затова виртуалната репутация става все по-важна и предвиждам, че тя ще се изравни по значение с тази от реалния живот. Вече има работещи консултанти, курсове и наръчници , които дават съвети как да я пазим и градим. Детайлното и прилежно писане на онлайн CV или попълване на профил в социална мрежа, както и внимание за това къде какъв коментар се "поства" и какво "блогваш" са важни елементи, които градят имиджа и лесно се проверяват при едно търсене в Google.


Търсачките индексират дори текстове в Twitter или някои други популярни форуми и сайтове. Така че ако се оглеждате за нова работа, за да прецените шансовете си, просто си напишете името в Google и се молете да сте били анонимни, когато сте се изказали негативно за някоя компания или снимките от коледното парти да излизат поне на 3-та страница в search-а.


* авторът е управител в JordanSheppard Executive Search и "Хорайзънс България"


* head hunter и recruiter (от англ.) - специалисти по подбор на персонал, които се специализират да "откраднат", привлекат служители от други компании, да откриват таланти, да убедят потенциалните кандидати да сменят работата си.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Marfi
    Marfi
    Рейтинг: 978 Неутрално

    зарикрутъри* > за рикрутъри*

    Май нещо абзаца с ""Спамърите" биват бързо..." е underlined по погрешка.

    Иначе... читава статия.

  2. 2 Профил на анонимен
    анонимен
    Рейтинг: Неутрално

    има и български вариант - contacto.bg

  3. 3 Профил на social media guy
    social media guy
    Рейтинг: Неутрално

    Има някой поостарели данни и статистики ФБ е повече от 325 милиона - http://www.etimes.bg/news/461/Potrebitelite_na_Facebook_nadhvyrliha_325_mln.html но като цяло статията е ОК.

  4. 4 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: Неутрално

    "Търсачките индексират дори текстове в Twitter" - всъщност се водят все ое преговори да започнат да ги индексират, все още не го правят

  5. 5 Профил на Pirab
    Pirab
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Нещо чуждиците в тая статия идват в повече.

    Като цяло Линкедин,е създадена за директни бизнес контакти и стойността,която те носят впоследствие и едва след това като добро място за един "рикрутър".

    Също - "Май спейс" мисля,че има доста повече от 100млн.потребителя.Фейсбук я изпревари наскоро.

  6. 6 Профил на realist
    realist
    Рейтинг: Неутрално

    Пичове, що говорите само със заучени фрази???!!!! Доста зле звучите - петте коментатора и коментираният същолллл

  7. 7 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: Неутрално

    Мисля, че са надценени за българските условия.

  8. 8 Профил на БКПБСП
    БКПБСП
    Рейтинг: Неутрално

    Другарите от Дневник лъжат. В границите на нормалното...

    "Повечето услуги в тези платформи са безплатни

    за разлика от големите сайтове за работа като Monster и Careerbuilder."

  9. 9 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1015 Весело

    До коментар [#7] от "Наблюдател":

    Ти как мислиш, ще седне някой хедхънтър в Б-я да търси някого в LinkedIn или Xing !? Няма как да се случи скоро това

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  10. 10 Профил на malko_mishlence
    malko_mishlence
    Рейтинг: 222 Неутрално

    CIA Germany и защо да не се случи?
    С мен са се свързвали точно през LinkedIn с предложения за работа.

  11. 11 Профил на barovski
    barovski
    Рейтинг: Неутрално

    Уверявам Ви, че се случва. И то всеки ден. Мрежите не са нищо повече от платформа за комуникация и добра база данни, които не изключват останалите техники.

    Да си направиш добър профил (Биография) е напълно безплатно. Плаща се, ако искаш повече въможности да се свързваш с някой, който не е първо ниво контакт. Аз например плащам по 17 долара на месец и не съжелявам. Все пак това ми е работата.

  12. 12 Профил на barovski
    barovski
    Рейтинг: Неутрално

    Всъщност горното е от мене - Милен Иванов (Автора), но нещо излезе "Анонимен".

  13. 13 Профил на мер
    мер
    Рейтинг: Неутрално

    по-добре да си беше останало "Анонимен" с това "съжелявам"...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах