14 апр 2010, 09:11

Имат ли права прилепите?

От Боян Петров, Национален природонаучен музей при БАН
Последна промяна в 09:11 на 14 апр 2010, 3460 прочитания, 38 коментара
Галерия
Пещерите не трябва да се разглеждат само като място, където обградени от причудливи образувания, се снимаме за спомен. Не са и свърталища на зли духове и сили. Не може да са сцена за провеждане на масовки, митинги и концерти. Не е редно в тях да кипи производствена и стопанска дейност. Пещерите преди всичко са отделена от повърхността екосистема, в която живеят стотици видове ендемични животни, които се срещат само там и никъде другаде. Това е техният единствен дом, в който те намират покой и условия да съществуват... и така от няколкостотин хиляди години насам.

Биоспелеологията в цифри

В България има ок. 6000 пещери.

Фауна е известна от ок. 800 пещери.

Установени са ок. 760 вида животни.

Около 160 вида са троглобионтите.

Проучванията са публикувани в над 450 научни труда.

Всяка година в пещерите у нас се откриват и описват по няколко нови за науката вида пещерни животни.

За фауната на над 5220 пещери не се знае нищо!
Екологични групи пещерни животни

троглоксени - видове, които попадат случайно в пещерите (например пренесени от вятъра или водата насекоми или техни ларви)

троглофили - видове, които обитават сезонно или постоянно пещери, минни галерии или техните входове и са частично адаптирани към подземен живот

троглобионти - отлично адаптирани към подземен живот организми, в повечето случаи ендемични за дадена пещера или район. Почти всички са загубили пигментацията на тялото си, очите липсват или са силно редуцирани, сетивните и тактилните органи са силно развити, живеят и се размножават само в подземна среда
Най-приспособени за живот в пещерите са троглобионтите. Това е сборно понятие за дребни, бели на цвят организми, които нямат очи, движат се бавно, хранят се с изгнила материя или са хищници и живеят много по-дълго от роднините си на повърхността. Всички форми на живот в пещерите се изследват от биоспелеолозите - учени, които се занимават със сухоземната фауна и флора на пещерите и подземните води. Те изследват жизнените цикли, описват новите видове и каталогизират животните, живеещи в пещерите. Процесът започва с тяхното улавяне, пренасяне до лабораториите, разпределяне, определяне и описване. Много от животните са едва забележими и рядко някой ще ги види как пъплят по пода или стените под земята. Това е една от причините, поради която нито един вид не е поставен под законова защита, въпреки че 8 вида са включени в новото издание на Червената книга на България със статус на "критично застрашени".

Илюстрация за уникалността на видовете, които живеят в пещерите, са техните имена. Тъй като са били напълно непознати, специалистите най-често са ги наименовали на техните откриватели - Radevia, Tranteviella, Bureschiana, Beronia, Beskovia. Така имената им остават завинаги в зоологичната история, защото именно благодарение на техния събирателски ентусиазъм на бял свят са излезли стотици непознати създания. Именa на видове и родове произлизат и от местата, в които са били намерени животните - Rhodopiola, Bulgarosoma, Balkanopetalum, Troglodicus и т.н.

Подземната фауна е още по-широко понятие, което включва както организмите, обитаващи макрокаверните (пещери, пропасти и минни галерии), така и тези, които живеят в недостъпни подземни кухини, дълбоките почвени слоеве и цепнатините на матерната скала. Най-много видове от бръмбарите, паяците, стоножките и мокриците са успели да приспособят морфологията и физиологията си към вечния мрак. В пещерите няма троглобионтни двукрили насекоми, пеперуди, водни кончета, както и редица още представители на други разреди и семейства насекоми.

Да спасиш незабележимото

Трудно е да защитиш нещо, което само малцина могат да видят. Факт е обаче, че пещерите са необятна среда за нови открития и са едно от малкото все още неизследвани места на планетата. Защото са трудно достъпни, защото там цари вечен мрак, защото малцина са тези, които дръзват да отидат и изследват отвъд границата на слънчевата светлина. Пещерите са пространство, в което живеят все още непознати същества, среда, в която чувстваш, че винаги има още нещо за откриване. Нима с лека ръка може да позволим унищожаване на незвестното?

Крилатите създания на мрака

Прилепите не са летящи мишки, нито малки батмани. Съществуват на Земята отпреди 55 млн. години. В света са известни 1000 вида, в Европа – 35, а в България са установени 33 вида. Всичките са строго защитени от Закона за биологичното разнообразие, защото са силно и лесно уязвими. Забранено е нараняването, осакатяването, убиването и отнемането им от природата.

От практическа и консервационна гледна точка прилепите безспорно са едно своеобразно покривало, под чиято формална защита щастливо преживяват стотици видове безгръбначни троглобионти, които не подозират, че имат късмета да споделят местообитанията си с толкова строго защитени животни. Пряко зависими от пещерите като единствено място за размножаване, развитие и презимуване са 10 вида прилепи. Още 14 вида зависят от пещерите като място за почивка, хранене или намиране на партньори.

Само в пет от българските пещери зимуват над 250 000 прилепа! Отделно в поне още 100 подземни обекта у нас зимуват от няколкостотин до няколко хиляди екземпляра. Поради благоприятните условия и относително спокойствие именно в тях от много години се събират екземпляри, живеещи в радиус от поне 100 - 150 км. Това са уникални места, чието опазване не е само национален, а вече осъзнат европейски приоритет. Така отговорността за опазването на десетки хиляди защитени видове прилепи пада изцяло в полето на българското природозащитно право и практика.

Уловът и работата с научноизследователски цели изисква изричното издаване на разрешително от Министерството на околната среда и водите (на основание Наредба №8 от 12.12.2003 г.). Докато самите видове прилепи са под законова защита, не така еднозначно е регулиран въпросът с опазването на пещерите, в които те живеят. Ако пещерата не е защитена като "природна забележителност" по Закона за защитените територии, тя спокойно става обект на посегателства и варварски своеволия. Запалването на огън на входа на пещера, в която се размножават прилепи, със сигурност води до задушаване и смърт на малките, които още не могат да летят -  те просто няма къде и как да идат. В България има такива случаи!

Много пещери попадат в "Натура 2000" зони, в граници на паркове и резервати. Чудесен факт, но това в практиката НЕ ИМ ОСИГУРЯВА НИКАКВА ЕФЕКТИВНА ЗАЩИТА. Липсата на конкретни текстове в плановете за управление с препратки към Наказателния или Административно-процесуалния кодекс при регистриране на нарушения е причина в България пещерите да "висят" в пространството и всяка местна администрация може да ги актува, присвоява и управлява както си поиска. През 1930 г. основателят на съвременната спелеология у нас, академик Иван Буреш, пише: "Един закон, който би защитил тия наши ценности и природни паметници, се явява вече много належащ. Мене ме е страх, че при нашите условия тоя закон ще се яви чак тогава, когато тия красоти на нашите пещери ще бъдат съвършено унищожени."

Пещерите като пресечна точка на интереси

Без нормативна уредба, която да регламентира използването на пещерите като ресурс, не е възможно да бъдат защитени интересите на техните изконни обитатели. Изграждането на съоръжения без предпазни и смекчаващи мерки може трайно да промени подземната среда, като разруши естествения облик и условия за живот. Стопанските дейности оказват съществено влияние върху пещерните животни, голяма част от които са локални ендемити с голяма природозащитна стойност.

През последните години няма и седмица, в която РИОСВ, самодейни пещерняци, спортни клубове, НПО-та и граждани да не ми искат съвет как да си опазят пещерата, за която са разбрали, че я грози някаква заплаха. Становищата, които изготвям, съдържат конкретни данни за безгръбначната фауна и прилепите, които имаме в музея. Давам обаче едни и същи препоръки за ценността и мерките за опазване, които трябва да бъдат приложени, за да бъде защитено това богатство. Вместо да си гледат научните работи по специалността, подобни експертни оценки по неволя трябва да правят още десетки учени от БАН и университетите. Липсата на конкретен закон за пещерите ни кара непрекъснато да повтаряме общовалидни правила в защита на подземните местообитания, което ни уморява и хич не ми прилича на "добра европейска практика". Защо трябва зоолозите, хидробиолозите и геолозите да са непрекъснати адвокати за опазването на едно от националните ни богатства? Защо за останалите дадености и ресурси (подземни богатства, води и т.н.) има рамкови или специални закони, а за пещерите няма почти нищо, което да работи на практика?

От приемането на закон за пещерите безспорно ще спечелят обикновените хора, които просто искат като туристи да се порадват на подземните ни красоти. Предвидените режими за управление и защита ще им наложат известни ограничения, за да не може те да оставят траен отпечатък в крехката екосистема. В пещерите - родилни домове на прилепите например, няма да се допускат посещения от средата на май до края на юли. Едва ли някой ще се възпротиви, когато му бъде обяснено, че сега е критичен период и влизането може да застраши прилепните популации. Законът ще регулира проучванията и управлението така, че всички дребни безгръбначни видове, които не са могли да се преборят в процедурите да бъдат правно защитени, да получат някакъв шанс да оцелеят.

В крайна сметка какво ни пречи да се вслушаме в посланието, написано над входа на пещерата "Магура "още през 1928 г.: "Пътниче, пази свещените покои и вековни творения на пещерния мрак като зеницата на очите си. Не се опитвай да изнасилваш волята на Твореца и да правиш опит да ги изнасяш тука горе на земята. Лишени от земната хлад и дълбокия мрак, те губят своята прелест и носят само разочарования и беди. Постарай се да поправиш пакостите на своите предшественици". Троглобионтите и прилепите определено имат права - за съжаление спазването им не зависи само от нас, техните изследователи. Зависи от волята на всички, които имат интереси да използват ресурсите, които предлага тяхната подземна среда.
  • Зарче
Етикети
38 коментара
 
Анонимен потребител

Робин

Весело
  • 1
  • 09:20
  • 14 апр, 2010

...а Батман има ли здравноосигурителни права, при положение, че не е ясно как се е осигурявал за здраве?

Работата с правата на хвъркатите мишки ще става все по-щекотлива, впрочем - както е тръгнало, не след дълго на един куп нашенци ще им се стори примамливо да се настанят в пещерите, където няма енергиен рекет, данък сгради или такса смет, а хигиенните условия не са много по-различни от тези, които голяма част от народонаселението и сега си създава...

Одобрение -6
от 42 гласа
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 2
  • 09:25
  • 14 апр, 2010

Давайте, еколози! Тук ви подкрепям с две ръце, от душа и сърце.
Тези невидими и непознати същества са по-важни от Глобалното затопляне/ замръзване. И е защитата им е нещо съвсем реално и абсолютно необходимо. Само не знам, как ще се справим с човешкото безхаберие и алчност.

Одобрение 44
от 52 гласа
 
Анонимен потребител

Fаn

Гневно
  • 3
  • 09:28
  • 14 апр, 2010

Много добра статия и позиция г-н Петров, надявам се Дневник да помогнат да стигне до възможно повече хора и най-вече до тези, които трябва да вземат важните решения. Успех!

Одобрение 52
от 54 гласа
 
Анонимен потребител

летяща мишка

Неутрално
  • 4
  • 09:42
  • 14 апр, 2010

Всеки може да подпише петицията за опазването на българските пещери:
http://bgpetition.com/protest_protiv_koncesia_na_peshteri_v_Bulgaria/index.html

Одобрение 16
от 24 гласа
 
Анонимен потребител

птицечовка

Неутрално
  • 5
  • 09:46
  • 14 апр, 2010

Имат ли права прилепите?
Питайте ги...

Одобрение -15
от 27 гласа
 
Анонимен потребител

още

Неутрално
  • 6
  • 09:48
  • 14 апр, 2010

Аз съм дълбоко възмутен че не спазват правата на вирусите и бацилите. Особено жестоки са фармацефтичните компании които непрекъснато троват живота им.

Одобрение -34
от 60 гласа
 
Преглед на профил

enterfornone

Неутрално
  • 7
  • 09:49
  • 14 апр, 2010

А имат ли права плъховете?
Те обитават градовете от същото време, от което и хората!
В София повечето Софиянци са новодошли, а плъховете са тук от поколения!

Какви са тия незаконни акции на ВиК и ХЕИ за премахването на плъховете?

Хората "НЕ ИМ ОСИГУРЯВАТ НИКАКВА ЕФЕКТИВНА ЗАЩИТА"!!! (цитат)

Одобрение -16
от 44 гласа
 
Анонимен потребител

По-често г-н Петров

Неутрално
  • 8
  • 09:50
  • 14 апр, 2010

По-често будете заспалата ни съвест дори и на тези които трудно попадат на и още по-трудно четат научни информации!
С цялото си сърце съм след Вас!

Одобрение 24
от 36 гласа
 
Анонимен потребител

хомо сапиенс

Неутрално
  • 9
  • 09:52
  • 14 апр, 2010

Троглобионтите и прилепите определено имат права - за съжаление няма кой да напише такава прочуствена статия за човешките права...

Одобрение -1
от 25 гласа
 
Преглед на профил

gyndi

Неутрално
  • 10
  • 09:59
  • 14 апр, 2010

До коментар [#4] от "летяща мишка": Аз се подписах! Евъла, пичага

Винаги по някой път,хубавите неща свършват зле!

Одобрение 2
от 10 гласа
 
Анонимен потребител

hmm

Неутрално
  • 11
  • 10:00
  • 14 апр, 2010

До коментар [#4] от "летяща мишка": Напълно подкрепям, но имам един въпрос - някога имало ли е полза от тези петиции?

Одобрение 12
от 12 гласа
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 12
  • 10:17
  • 14 апр, 2010

До коментар [#9] от "хомо сапиенс":

за човешките права и сами можем (способни сме) да се грижим, но за правата на безсловесните твари грижата е наша, на хората! Дори не става дума за техните права, но така е модерно да се казва. Става дума за тяхното съществуване, а от тяхното зависи и нашето.

Много любители на природата вече пазят в тайна откритите красиви кътчета из страната ни. Направо е ужасяващо какво могат да направят с красотата и природата бързозабогатяли хомо-мутрикус, да не давам примери, че тръпки ме побиват от гледките.

Одобрение 29
от 31 гласа
 
Анонимен потребител

Музар

Неутрално
  • 13
  • 10:19
  • 14 апр, 2010

До коментар [#11] от "hmm":

Подписах се. И аз не знам колко е ползата, но все от някъде трябва да се почне. Поне за да се разчуе...

Проблем са не само концесионерите, но и любителите-туристи. Най-малкото заради тях и срещу тяхното небрежно отношение е необходима тази информация и петициите.

Одобрение 14
от 16 гласа
 
Анонимен потребител

Окото

Неутрално
  • 14
  • 10:28
  • 14 апр, 2010

"Пътниче, пази свещените покои и вековни творения на пещерния мрак като зеницата на очите си. Не се опитвай да изнасилваш волята на Твореца и да правиш опит да ги изнасяш тука горе на земята. Лишени от земната хлад и дълбокия мрак, те губят своята прелест и носят само разочарования и беди. Постарай се да поправиш пакостите на своите предшественици".

Видно е, че предците ни са били много нива над сегашните хора, обитаващи тези земи.

Одобрение 18
от 18 гласа
 
Анонимен потребител

dgd

Неутрално
  • 15
  • 10:31
  • 14 апр, 2010

До коментар [#12] от "Музар":

"но за правата на безсловесните твари грижата е наша" - добре ще е първо да ни осведомиш какви са правата на 'безсловесните твари'.
Право на дом? На живот? На достойнство? На избор? На работа? На религия? На работа? На образование?

Нали ти е ясно, че правото на нещо е дефинирано от хората и всичко се мери с човешкия аршин - с човешки термини и разбирания. Малко глупаво е (но напълно съответстващо на багажа на екоталибаните) да се сравняват неизмерими неща. Като тегло и цвят например.
Едно е да се пази природата и живите същества, друго е да се говори за права на котките например.

Одобрение -8
от 22 гласа
 
Анонимен потребител

Лазаров

Неутрално
  • 16
  • 10:34
  • 14 апр, 2010

Много хубава статия. Поздравления за автора и Дневник. Само заглавието, изглежда, е малко дразнещо и провокиращо за някои невежи люде.

Одобрение 14
от 18 гласа
 
Анонимен потребител

****

  • 17
  • 10:36
  • 14 апр, 2010

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

 
Анонимен потребител

Музар

Весело
  • 18
  • 10:40
  • 14 апр, 2010

До коментар [#15] от "dgd":

Явно от заглавието си минал направо на логорея!

Статията е страхотно добра, интересна, разбираема и информативна! Заглавието определено е журналистическо - все пак някак трябва да се привлече вниманието на читателите, дори (най-вече) и на такива като теб.

Дори ми се иска в Дневник, вместо лошо преведени научни статии от нета, да публикуват повече материали от български учени. Особено когато засягат местните ни проблеми.

Одобрение 14
от 14 гласа
 
Преглед на профил

B52

Любопитно
  • 19
  • 10:41
  • 14 апр, 2010

За зрялостта на едно об6тество може да се съди по отно6ението му към "слабите" и безза6титните, не тази които нямат "лобита" било в парламента, министерски съвет или об6тините.
Става дума за част от хомо сапиенс (сираци, инвалиди, хора с проблеми, недостатъци, болести), както и за много други видове растения и животни. Които у нас за съжаление се потъпкват под тежестта на "системата", в която мутри, селяндури и алчни нискочели субекти мислят само за собствения си търбух и интерес!!

БГ е кочина именно поради това, поражениата са в мисленето и 6те минат поколения да се коригират, ако въоб6те.
Подписването на петиции е добре, но гласуването на избори е по-ангажира6то. Аз избрах ПП Зелените именно понеже те се опитват (според мен) да дадат глас на онеправданите - в случая Природата, и хората, които ни пука за нея!

He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.

Одобрение 15
от 15 гласа
 
Анонимен потребител

****

  • 20
  • 10:45
  • 14 апр, 2010

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

 
Анонимен потребител

хухуху

Неутрално
  • 21
  • 10:49
  • 14 апр, 2010

Всичко съсипаха и излапаха,какви ли не видове отгурмяха и се унищожиха у БГ...айде сега прилепите!! Дет викат-свържете се с др.Батман и го питайте как са правата на неговите!!хахахах..луди хора-и тия дет драскат,и тия дет им дават трибуна...пълнеж и талашит буквен да има...да се пълни пространството.Оправиха вида "българин" отидоха да оправят прилепите! те вторите не виждат но имат уреди за ориентация,а първите ни виждат,ни се ориентират-и не са в защитената книга...но естествено-изкуствено селектирани в най-големия резерват на таласъмите със население 7 млн. !
Но е разбираемо-говори се за прилепи и пещери-назад към пещерите ,българи! Да опазите прилепите и себе си?!
ха..прилепите...ам що до тях само спирате?? я веднага да не лишавате от права и внимание още други хиляди видове!!!Писанията да завалят веднага!! Инак..що за безобразие??
Големи пазители ,голямо чудо..абе БГ е най-големия ЛУД резерват-успокойте се и го приемете! В лудия резерват тръгнали...

Прочитане на целия коментар

Одобрение -11
от 15 гласа
 
Анонимен потребител

Уфффффф :)

Любопитно
  • 22
  • 10:54
  • 14 апр, 2010

Самият факт, че не съществуват летящи котки, сам по себе си означава, че щом имат твърде малко естествени врагове, правата на летящите мишки са си защитени от самата Природа

Хайде сега да помислим и за правата на хората, живуркащи на границата на мизерията в иначе прекрасната ни страна

Одобрение -8
от 22 гласа
 
Преглед на профил

Десен

Неутрално
  • 23
  • 10:59
  • 14 апр, 2010

Подкрепям тая петиция.
Пещери на концесия.. ? Това къде го има...

"Evil is powerless, if the good are unafraid." - Ronald Reagan, 1981

Одобрение 8
от 12 гласа
 
Анонимен потребител

ттт

Неутрално
  • 24
  • 11:03
  • 14 апр, 2010

8-ми ,къв си ти съдник да говориш за заспалата НИ съвест,бре? с лека ръка говори от името на другите,от мое име и т.н! Говори от твое име,за твоите заспали нещица,поборниче! Като ти е заспала съвестта,чети статии за мишки и прилепи и я сепвай..събужда я-съвестта!Друг пък петиция пуснал за опазване на БГ пещерите! Абре,юнаци,аз не ви ни замърсявам пещерите,ни ви трепя прилепите ,ни друго!Ам кажете първом КОИ сторват лошотиите?? КОЙ..КОИ?? Извънземните ли?? Петиции..абе туй да не ви е Норвегия или Дания-да се подпишат гражданите и на другия ден правителството да вземе решение и да оправи работата-и всичко уредено,точ в точ?? Тука е България..нъл тъй? Абре то всичко разграбено,опоскано и изплюто -опрели до прилепите! Как стигате до прилепите,а пререждате таралежите? А охлювите ? а още хиляди други видове...някой си пише за прилепите и им дава предимство пред ред др.видове..що така?! Хората са виновни,а не прилепите и живата...

Прочитане на целия коментар

Одобрение 0
от 10 гласа
 
Преглед на профил

Музар

Неутрално
  • 25
  • 11:24
  • 14 апр, 2010

Поздравления за автора и за Дневник. Статията е чудесно продължение на темата за биоразнообразието (изглежда масово думата "разнообразие" се асоциира с "развлечение".

Освен ограниченията, изключително необходима е и смислена информация, ако щете и ограмотяване. Това е по-дългият път, но е по-истински.


До коментар [#19] от "B52":

"Които у нас за съжаление се потъпкват под тежестта на "системата", в която мутри, селяндури и алчни нискочели субекти мислят само за собствения си търбух и интерес!!"

Сам влизаш в противоречие. В програмата на партия "Зелените" (преди изборите я изчетох внимателно) се набляга твърде много на държавната намеса. Има и тези за граждански контрол, но...

Прочитане на целия коментар

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут. "Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд

Одобрение 5
от 7 гласа
 
Анонимен потребител

****

  • 26
  • 11:38
  • 14 апр, 2010

Коментарът беше изтрит от модераторите.

 
Анонимен потребител

а???

Неутрално
  • 27
  • 11:39
  • 14 апр, 2010

ЕКОБИЗНЕС,рубриката е ЕКО-БИЗНЕС....БИЗНЕСССС !! Това е същината и отговорът! Да се докопат и пещерите-за бизнес!Извън целия пълнеж някой мутрен бизнесмен е получил акъла да докопа пещерите български и да прави "бизнес".Лапачка пак се търси! Но наивния народец се улавя и ...петиции и чудесии.Спиш ли спокойно и дълбоко,българино-с чиста съвест? Прилепите ще оправиш,само те останаха за оправяне,ще ти изчистят съвестта ли-прилепите в главата ти...?!

Одобрение -1
от 7 гласа
 
Анонимен потребител

hmm

Неутрално
  • 28
  • 11:44
  • 14 апр, 2010

До коментар [#20] от "sd":
Кажи ми коя медия не е "канал за облъчване"? За да можеш да имаш реална представа за нещата, трябва да умееш да четеш между редовете и ако не можеш да разбереш другата гледна точка, то поне да си помилиш, че има такава и да се опиташ да си представиш каква би била.

Одобрение 1
от 3 гласа
 
Преглед на профил

Музар

Неутрално
  • 29
  • 11:58
  • 14 апр, 2010

До коментар [#17] от "sd":

По отношение на правото (защото става дума за приемане на закон, свързан със защитата на пещерите) думата "право" е евфемизъм. Всъщност всяко право е реално ограничение на правата на другите обекти на Правото. Защото моите права се простират до там, където започват чуждите. В статията добре е обяснено, защо се говори за "права" на животинските видове, пък ако щеш и за права на неживи неща (напр. исторически руини, а и в случая - различните специфични пещерни образувания).

Абе, четете, мислете, пък тогава коментирайте!

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут. "Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд

Одобрение 5
от 5 гласа
 
Анонимен потребител

****

  • 30
  • 11:59
  • 14 апр, 2010

Коментарът беше изтрит от модераторите.

 
Анонимен потребител

мариан

Неутрално
  • 31
  • 11:59
  • 14 апр, 2010

Защо никой в тази статия не спомена едно от нововъведенията на закона за пещерите, а именно отдаването им на концесия ?

Наемане на пещера и стопанисването и вместо държавата и хората, които имат истински научен и друг интерес към нея, с цел забогатяване - това ли ще реши проблемите на пещерите??

Как ви звучи - водопад на концесия? А взъдух на концесия? Вече знаем достатъчно истории за плажове и другите природни богатства на концесия? Защо да повтаряме тази грешка отново.
Аз подписах дургата петиция относно закона за пещерите - http://bgpetition.com/protest_protiv_koncesia_na_peshteri_v_Bulgaria/index.html

Ето още малко инфо по темата - ...

Прочитане на целия коментар

Одобрение 2
от 6 гласа
 
Анонимен потребител

Приходи

Неутрално
  • 32
  • 16:09
  • 14 апр, 2010

До коментар [#31] от "мариан":

Относно петицията, държавата си търси допълнителни приходи. Не е само такса концесия, ами и данъците от работещите и данък печалба. За да въведе България еврото, трябва да има максимум 3% държавен дефицит, който за в момента не успява да покрие. Прилепите ще страдат, но по-добре те, отколкото народа. Когато забогатее българина и има достатъчно работа с добро заплащане(минимална часова ставка от 12 лв), може да се помисли за екологията, за животните.

Одобрение -4
от 6 гласа
 
Преглед на профил

гражданин

Неутрално
  • 33
  • 22:17
  • 14 апр, 2010

Много добра статия!!!
Браво на Дневник и на д-р Петров!

Одобрение 1
от 1 глас
 
Анонимен потребител

Пещерняк

Любопитно
  • 34
  • 23:11
  • 14 апр, 2010

Все пак по-добре лош закон, вместо съществуващото беззаконие! За това е по-добре да се помогне - подпишете http://bgpetition.com/zakonzapeshterite/index.html

Одобрение 0
от 2 гласа
 
Анонимен потребител

Троглодит

Неутрално
  • 35
  • 15:58
  • 15 апр, 2010

До коментар [#4] от "летяща мишка":
Не виждам какква е връзката между - проблема и петицията, която предлагате! Във всички случаи е по-добре да има закон, който да реши проблемите отколкото не !

Одобрение 0
от 2 гласа
 
Анонимен потребител

Юрист

Любопитно
  • 36
  • 16:08
  • 15 апр, 2010

До коментар [#31] от "мариан":

Драги Мариане! Моля Ви заблуждавайте хората! Не става дума за каквото и да е нововъведение , а налицието на този текст е продуктувано от Конституцията и Закона за държавната собственост! Друг е въпросът дали концесионсиравено е приложимо и необходимо и няма ли то да опосредства задълбочаване на проблемите с опазването - т.е някой обекти да бъдат съсипани! Даже да имаме най-добрият закон в света - ако той не се спазва и не се контролира спазването - няма да има ефект! Лошото е, че тук и наоколо все още се смята че Законът е врата у поле, която всеки гледа да заобиколи, а не това че държавата отдава своята собственост на концесия!

Одобрение 0
от 0 гласа
 
Анонимен потребител

до Юрист

Неутрално
  • 37
  • 11:32
  • 16 апр, 2010

Заблуда наистина има и Вие напипвате къде е тя:
Заблудата е, че опазването на пещерите (и пещерната фауна) минава през тяхното даване на концесия.
Петицията, която посочва Мариан, не атакува нуждата от законодателна защита на пещерите, а се противопоставя единствено на възможността пещерите да бъдат отдавани на концесия.
Всеки трезвомислещ човек ще се съгласи, че апелът срещу пещери на концесия е логичен и разумен..
Затова петицията, която наистина има грижа за пещерите е вече дадената по-горе:
http://bgpetition.com/protest_protiv_koncesia_na_peshteri_v_Bulgaria/index.html
Останалото е демагогия.

Одобрение 2
от 2 гласа
 
Преглед на профил

Да, ама Не :)

Любопитно
  • 38
  • 16:33
  • 19 апр, 2010

Всичкото Мара втасала, само петиция за правата на прилепите не подписала

Еееееееех, ако нашата Мара си беше направила труда да извърти една статийка, с големината на ( почти ) Докторска дисертацийка, със съответен снимков материал, ама с АЛТЕРНАТИВНО съдържанийце, еееееееееееех, к'во ли би се получило Заглавийце??? Ами нещо от сорта на:
"ПРИЛЕПИ - ВАМПИРИ И ВЪРКОЛАЦИ ИЗСМУКВАТ КРЪВЧИЦАТА НА НЕРАЗУМНИ ТУРИСТИ, ИМАЛИ ГЛУПОСТТА ДА ЗАМРЪКНАТ НА ОТКРИТО СРЕД ПРИРОДАТА"

Бррррррррррррррр, тръпки ме побиват, та и без да съм чел такава статия Но питам аз и отговор не искам, но все пак ми е крайно любопитно да науча, к'ви ли коментари бихте писали под статия с ТАКОВА заглавие, а???

Ха да ви видя сега...

Прочитане на целия коментар

"Едно е да искаш, второ е да можеш, а трето и четвърто е да го направиш!" Н. Хайтов

Одобрение 1
от 1 глас
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Каталог

Сега е моментът да спечелиш! Ексклузивна ВИП прожекция преди световната премиера на "Уол Стрийт: Парите никога не спят"! 1000 лв. за реална търговия на финансовите пазари!

от ЕЛАНА Трейдинг АД