Бизнес по женски

Кронпринцесата на Швеция Виктория връчва награди на посланички на женското предприемачество в ЕС<br />
<br />
<br />

© Шведско председателство на ЕС

Кронпринцесата на Швеция Виктория връчва награди на посланички на женското предприемачество в ЕС




- Как се намират пари за собствен бизнес на 19-годишна възраст, когато нямаш богати роднини, не можеш да теглиш заем от банка или да ползваш финансиране от други неправителствени или държавни програми?


- Със статия в местен вестник!


Това е бил отговорът, който Тереза Албрехтсон от Швеция си е дала сама, когато след завършване на училище категорично решила да основе собствена фирма. В момента Тереза (на 24 години) управлява две компании чрез холдинга си Albrechtson Holding AB - GreyZone AB и Iboards of Scandinavia AB. За успехите си в бизнеса тя получи наградата за млад предприемач на годината 2008 на списание BusinessWeek и беше избрана за посланик на Швеция в Европейската мрежа на посланици за женското предприемачество.




По време на официалното откриване на мрежата (5 октомври т.г.) в Стокхолм Тереза Албрехтсон разказа пред журналисти историята си.


След като на 19 години на излизане от дискотека в родния си град е била нападната, Тереза решава да основе собствена фирма за защитни спрейове и аларми за сигурност. По това време вече родителите й са разведени, тя живее с майка си, която е учителка и не може да й помогне финансово. Банките и шведските фондове за млади предприемачи не искат да й отпуснат пари, тъй като няма навършени 20 години.


Тогава Тереза успява да убеди местен вестник да публикува статия, в която се обръща с молба към богатите бизнесмени да й дадат заем за идеята й. Момичето обещава да върне парите след една година. Колкото и странно да звучи, за една седмица тя успява да събере 50 000 евро от местни предприемачи. "Когато виждаш проблеми, ги намираш, когато виждаш възможности, намираш възможности", обясни бизнес дамата успеха си.


Няколко години по-късно Тереза Албрехтсон е сред най-успешните млади предприемачи в Швеция и по света. Тя става и една от участничките в шведската и по-късно европейската мрежа на посланички, които насърчават жените, като им дават пример с личните си истории за изграждане на собствени фирми.


В Швеция политиката за равенство между половете е най-прогресивната в целия Европейски съюз (ЕС). Страната си е поставила амбициозната цел през 2010 г. 40% от всички предприемачи, започващи бизнес, да са жени. Това обясни Йоран Хеглунд, държавен секретар в Министерството на промишлеността в Швеция по време на официалното откриване на Европейската мрежа на посланици за женското предприемачество.


Комисарят по заетостта и социалните въпроси Владимир Шпидла отбеляза, че в момента само 30% от предприемачите в ЕС са жени. Според него това е ситуация, която "трябва да се промени, ако искаме да се конкурираме успешно на световния пазар".


Защо обаче трябва да бъдат поощрявани жените да стават предприемачи? Не е ли въпрос на личен избор за повечето жени да предпочетат семейството и децата пред кариерата? Такива въпроси съпътстваха също конференцията.


"Откакто имам собствен бизнес, закусвам и вечерям заедно с децата си, не работя повече от нормалния пълен работен ден за Швеция." Това беше отговорът на Кики Теандър, една от посланичките в мрежата, която през 2007 г. създава компанията Middagsfrid. Компанията е за доставка на здравословна храна по домовете. Само за първата година фирмата й прави 1 млн. евро от продажби.


Основното предимство за жените да имат собствен бизнес според повечето представителки в мрежата на посланичките е възможността да са независими и в крайна сметка да успеят да постигнат баланс между семейство и работа.


Тереза Албрехтсон например обясни, че след като от напрежението, свързано с бизнеса, получава мозъчен кръвоизлив, никога след това не поставя почивката, семейството и приятелите на второ място. "Реално нормалният работен ден ми стига да се справя със задачите", твърди и тя.


Идеи за жени


Възможността да се занимаваш с бизнес, близък до женската същност, нещата, които жените умеят и обичат да правят, това беше едно от посланията, които макар и неофициално повечето участнички споделиха. Защото еманципацията от мъжете не трябва да бъде съревнование на мъжкото поле, а възможността да се реализираш именно като жена в обществото.


"Всяка вечер, когато се прибирах уморена след работа, се питах: Какво ще ядем тази вечер? Тогава се замислих, че много работещи жени се намират в моето положение и искат да сложат на масата здравословна храна за семейството си, а не пици и замразени храни", разказа пред журналисти Кики Теандър.


По това време собственичката на компанията за здравословна храна по домовете работи в консултантска агенция и не разбира нищо от ресторантьорския бизнес. Опитът й в планиране на дейности, разходи и приходи й помага да се захване със собствен бизнес в нова сфера. Тя предприема минимални рискове, като например за доставките на храна не наема собствени коли, а ползва услугите на работещи в тази сфера компании. Не влага средства за реклама през първата година, като използва социалните мрежи и контактите си от предишния бизнес, за да запознае колеги и приятели с новата си работа. В момента обаче Кики използва много активно маркетингови подходи, като се включва в кампании за здравословно хранене и срещу климатичните промени.


С много добра кампания, с един лаптоп и мобилен телефон обаче започва бизнеса си Надин Хил, посланичката в мрежата от Великобритания, която участва също в конференцията в Стокхолм. Първоначално тя е работила в сферата на връзките с обществеността. След като ражда дъщеря си обаче, загубва работата си. "Нямах нищо друго освен много добри умения да правя кампании, един лаптоп и един мобилен телефон", разказва тя.


Тъй като трябва да гледа и детето си, Надин започва да търси възможност за собствен бизнес от дома и така стига до идеята за "виртуални административни бизнес услуги (Virtual Assistance business) . Компанията й The Dream PA предлага 24-часови услуги за малки и средни предприятия, които нямат възможност да наемат секретари или асистенти.


Фирмата използва виртуални асистенти (мрежа от жени, работещи по домовете си), които приемат телефонни обаждания, когато собствениците на предприятията отсъстват или не могат да вдигнат телефона си. Според концепцията на бизнес модела това помага да се изгради по-добро първо впечатление, отколкото ако от другата страна отговаря телефонен секретар.


Равни и различни


Какво различава жените предприемачи от мъжете? Говорителката на ЕК по въпросите за малките и средните предприятия Франсоаз льо Бай обясни, че жените са по-склонни да търсят първоначални инвестиции от своите приятели или от семейството, отколкото заеми от банките. Те не са склонни да поемат рискове, като например да заложат дома на децата си заради заем за собствен бизнес. В България също според анализ на Центъра за икономическо развитие (2007 г.) над 62% от дамите у нас са започнали със спестявания или заем от роднини.


Шведският професор от Университета по икономика в Стокхолм Карин Хоумкуист обясни, че жените не могат да натрупват капитала, необходим за стартиране на собствен бизнес, защото получават по-ниски заплати от мъжете във всички сектори. Тя обаче отбеляза, че "като се има предвид колко много пречки срещат жените, е забележително, че действително има толкова предприемачи сред тях".


В доклад на Европейската комисия за 2009 за равенството между жените и мъжете пише, че: "Делът на жените ръководители в ЕС остава стабилен през последните няколко години, възлизайки на средно 30%, като в по-голямата част от държавите членки този показател е по-нисък. Делът на жените в съветите на директорите на най-големите дружества е 3% за целия ЕС, а като цяло един от десет членове на съвети на директорите на дружества е жена. Няма нито една жена сред управителите на националните централни банки в ЕС, като едва 16% от членовете на най-висшите управленски органи на тези институции са жени."


Борбата за проценти обаче си остава някак мъжка игра. Неформално участничка в конференцията коментира: "Колко равни може да бъдем с мъжете, след като на официални бизнес срещи ходим със строги костюми, а не с цветни рокли например?"


Всъщност идеята на Мрежата на посланици за женското предприемачество в Европа, колкото и клиширано да звучи самото й название, е именно насърчаването с личен пример на жените да развият бизнеса, който им отива и ги прави независими.


И както твърди психологът Ерик Ериксън: "Истински еманципираната жена според мен ще откаже да приеме сравненията с по-"активните" мъжки тенденции като мярка за своята еквивалентност ... Истинското равенство може да означава само правото да бъдеш уникално творчески." ("Идентичност, младост, криза").

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на да  ама
    да ама
    Рейтинг: Неутрално

    да не е бизнес търговия с лябов нийната

  2. 2 Профил на Veseto
    Veseto
    Рейтинг: 385 Весело

    Страхотна, много положителна статия. Надявам се скоро да давате примери и с успехите на българските жени

    Плюсът е зачеркнат минус :)
  3. 3 Профил на men
    men
    Рейтинг: Разстроено

    Аман от тия женоря навсякъде са се натикали! Няма отърване!

  4. 4 Профил на Иван Христов
    Иван Христов
    Рейтинг: 404 Неутрално

    много поучителна статия, не само за жените! браво на авторката

    http://ivanhristov.com
  5. 5 Профил на Владо
    Владо
    Рейтинг: Неутрално

    Смислен и необходим текст.

  6. 6 Профил на ТОНИ
    ТОНИ
    Рейтинг: Неутрално

    СТАТИЯТЯ Е ПРЕКРАСНА!

    А как все пак ще си получава парите?/виртуалния секретар/
    За какво по-точно й се плаща - на проведен разговор или като абонамент?
    Ако имате предложение пишете ми - apetchovska@abv.bg

  7. 7 Профил на aglika
    aglika
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#3] от "men":как все се намира по някой тъпак да си изтръска комплесарията на показ!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах