Малките стъпки на ЕС към единен цифров пазар

Малките стъпки на ЕС към единен цифров пазар

© European Commission



Единният цифров пазар беше обявен за водеща цел на новата Европейска комисия. За да има такъв обаче, институциите в Брюксел са наясно, че са необходими законодателни промени в голям брой сфери на настоящите правила. Освен това крайната цел е уеднаквяване на регулациите във всички държави членки, за да няма пречки пред бизнеса и потребителите. Изпълнението на Стратегията за единния цифров пазар е дълъг и труден процес. На какъв етап е напредъкът по нея - читателите на Европа Дневник избраха да анализираме в дълбочина през месец декември в играта "Избери да научиш повече".


Да се позволи на европейските граждани да използват всички възможности на интернет, без да бъдат възпрепятствани от границите на държавите в ЕС, се превърна в един от основните приоритети на новата Европейска комисия.


"Заради съществуващите бариери онлайн гражданите нямат възможност да използват стоки и услуги, интернет компаниите и стартиращите предприятия имат пред себе си стеснени хоризонти, а бизнесът и правителствата не могат напълно да се възползват от дигиталните инструменти", аргументира Европейската комисия избора си на именно тази политика за водеща.




Ако се премахнат излишните регулации и 28-те цифрови пазара на ЕС станат единни, общносттa ще печели по 415 млрд. евро на година - увеличаване на БВП на съюза с 3%, изчислява ЕК.


Политиките на комисията "Юнкер" са насочени в три посоки:


- По-добър интернет достъп до цифрови стоки и услуги;


- Регулаторна среда, в която дигитални мрежи и услуги могат да се развиват бързо;


- Използване на онлайн бизнеса като двигател на икономическия растеж.


Накратко, ЕК иска да премахне различията между начините, по които работят онлайн и офлайн бизнесът. Голяма част от мерките са насочени към насърчаване на интернет компаниите да предлагат стоките и услугите си в други държави – например създаване на начини за по-евтини и по-лесни доставки и уеднаквяване на законодателствата в сферата на потребителските права.


"Не" на "геодискриминацията"


Тук се намира и популярната сред много европейци цел да се премахне геоблокирането в рамките на ЕС – т.е. това, че се намираме в определена държава, да не може да бъде аргумент да не използваме дадена услуга, която се предлага на територията на дружа държава членка. Според Европейската комисия подобни практики понякога нямат никакво основание.


Брюксел е категоричен в становищата си: "Подобна дискриминация не може да съществува в единен пазар."


"Дискриминацията на географски признак намира израз в различни практики – например потребителите да получават отказ при опит за достъп до уебсайтове или до приложения. Друг път потребителите имат достъп до уебсайта, но не могат да купуват продукти или услуги от него. А е възможно продажбата или услугата да не е отказана, но да се прилагат различни цени въз основа на географското местоположение – комисията дава пример с наемането на автомобил в определена държава – когато това се прави онлайн, цените се различават в зависимост от това от коя държава се наема", разяснява професор Нели Огнянова същността на проблема.


Все пак трябва да се има предвид, че има и случаи, при които геоблокирането, ограниченията на доставките и диференцирането на цените ще се смятат обосновани и ще продължава да ги има. През декември 2015 г. изтече срокът на обществената консултация, обявена от ЕК. Предстои обобщението на отговорите, напомня Нели Огнянова.


Как ще се създаде необходимата среда


През 2016 г. можем да очакваме законодателни предложения, свързани с работата на телекомите, които да гарантират достъп до високоскоростен интернет и по-сигурна инфраструктура в дигиталната среда.


По-конкретно ЕК разкритикува бавното и нецялостно разпространение на използването на 4G мрежата. През 2017 г., когато се очаква някакъв напредък по премахването на геоблокирането, ще отпаднат например и таксите за роуминг в ЕС.


Обработването на лични данни носи отговорности


За да могат потребителите спокойно да използват онлайн услугите, те трябва да бъдат сигурни, че са защитени от злоупотреба с личните им данни. ЕК вече представи някои предложения, които да подобрят управлението на чувствителна информация от страна на компаниите.


Сред нововъведенията са разрешаване на националните агенции за защита на личните данни да налагат глоби в размер на стотици милиони евро, когато са установени нарушения от страна на компаниите. Бизнесът ще е задължен да уведоми властите в рамките на три дни след евентуален пробив от хакери. Освен това "правото да бъдеш забравен", което беше въведено след решение на германски съд, ще бъде записано в закон.


"По нещо за всеки" от реформата на авторското право


Авторското право също е изправено пред дългоочаквана реформа.


"Основната трудност – както при всяка ревизия на режима на авторските права – е в баланса: да се гарантира стимулираща среда за творците и същевременно - широк достъп до съдържание за потребителите. Балансът ще бъде постигнат трудно, макар че, изглежда, ще се предвиди "за всекиго по нещо" – в полза на по-широкия достъп ще се преразгледат отново изключенията от авторското право за изследователски цели, за хора с увреждания, за обществените библиотеки и др., а в полза на справедливото възнаграждение на авторите се поставят за обсъждане ред въпроси, като например правния режим на услугите за агрегиране на новини", коментира Нели Огнянова.


Измежду планираните мерки са:


- създаване на общоевропейска платформа за търсене и използване на съдържание (например филми), достъпно само за някои държави членки, от всякакви европейски източници;
- посочване на изключения от авторското право на ЕС, чрез които определени произведения ще могат да се използват без предварително разрешение от носителите на правата;
- специализирани режими за изследователите (при анализ на текст и данни), онлайн преподавателите (публикуващи дигитално съдържание) и хората с увреждания (за достъп до повече творби), които според еврокомисията се намират в състояние на правна несигурност.


През следващите месеци ще бъдат преразгледани:


- законодателството за интернет потребителите, които "качват снимки на сгради и публични художествени творби, постоянно разположени на обществени места";
- справедливото разпределение на приходите от онлайн използване на творби, защитени с авторско право, които са "резултат от инвестициите на творци и творчески индустрии".


Въпреки че в тази област стигането до консенсус между потребители и творци е трудно, ЕС разчита на факта, че отстраняването на пречките пред излизането на авторите на европейския пазар, както и създаването на условия за лесен и удобен достъп до легално цифрово съдържание са в интерес на авторите.


Електронната търговия – еднакви условия за всички


След приемането им се очаква предприятията да продават по-лесно на повече пазари при ясни еднообразни правила, има заявка да се работи и за сближаване на правилата за електронна търговия онлайн и офлайн без оглед на границите в ЕС.


През декември бяха направени две предложения за регламентиране на купуването за стоки и на цифрово съдържание онлайн.


Връщаме дефектните стоки за ремонт


В гаранционен срок от две години, след като потребител получи дефектен продукт, той ще може да поиска от продавача отстраняване на дефекта. Няма да има нужда да се доказва, че дефектът е съществувал в момента на доставката. Това предложение на ЕК ще замени настоящия режим, според който от купувача се изисква доказателство, че е получил стоката повредена.


Обезщетения за повредено цифрово съдържание


Що се отнася до дигиталния пазар, ако потребителите закупят по интернет повредена стока (песни, игри или филми например), те ще имат право да получат парите си обратно или да прекратят договора си. Това правило ще замени настоящия режим, според който потребителите са компенсирани само с отстъпки при закупуване на други продукти в бъдеще.


Също така през последните месеци се регламентира мрежовата неутралност – ще бъде забранено на интернет доставчиците да предоставят по-бърз интернет достъп до някои услуги и уебсайтове, отколкото до други. Тази мярка цели да се даде равен старт на всички компании и се очаква да има особено положителен ефект върху малките и средни предприятия.


Киберконтрол за най-важните


Работи се в областта на киберсигурността в съюза – задължиха се доставчиците на жизненоважни услуги в ЕС (например снабдителите на електричество, транспортни, банкови и здравни услуги, както и интернет търсачките и облачните услуги) да спазват определени стандарти за сигурност и да докладват на отговорните национални органи при сериозни заплахи и случаи на кибератаки.


Защо трябва ЕС да се заеме с тази задача


Великобритания, която е един от най-активните застъпници на стратегията за единния пазар, посочва следните аргументи защо има нужда от мерки на европейско ниво:


- 47% от потребителите в ЕС купуват стоки онлайн от собствените си държави, а едва 15% - от други държави членки;
- само 7% от малкия бизнес предлага услуги в други държави;
- чрез либерализирането на онлайн услугите е възможно както бизнесът да печели, така и потребителите да спестяват заради по-големия избор;
- Лондон изчислява, че ако регулациите за електронна търговия са еднакви във всички държави членки, 57% от компаниите в ЕС ще увеличат продажбите към други държави.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Великобритания като един от най-големите застъпници...и като държавата, която потапя прегрятия и претоварен кораб...засега

  2. 2 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1067 Любопитно

    Европейската Комисия, след като "изправи" кривите краставици, "ощастливи" кокошките и прасетата и "обсуши" оливерниците по масите в ресторантите е на път да произведе поредното "велико" дело...

    Форумът е в будна кома...
  3. 3 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 594 Неутрално

    А единни цифрови доходи кога?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах