Регистрация

Какво е да си студент в чужбина: Свободният университет в Берлин

В този материал Илиян Любомиров разказва за Свободния университет в Берлин, където учи политология. ...

За да прочетете тази статия, трябва да се регистрирате. Регистрацията е безплатна.

Предимства:

  • Достъп до над 600 000 статии от архивите на Капитал и Дневник
  • Единен вход за всичките сайтове
  • Възможност за персонализация на вашия профил

Ако вече сте регистрирани, влезте с вашия email и парола.

39 коментара
 
Преглед на профил

The_Fly

Рейтинг: 1426 Неутрално
  • 1
  • 09:21
  • 12 май, 2011

Успех!

Оценка
+37
 
Преглед на профил

cinik

Рейтинг: 3397 Неутрално
  • 2
  • 09:50
  • 12 май, 2011

Съвсем на място е споменат проблема за прехода от средно образование в България към висше в Западна Европа. В България 12-тият клас беше изкуствено въведен, не за изравняване на знанията, а за запазване на щатовете на даскалите. Да вземем математиката. В 12-ти клас в Германия се учи булева алгебра, статистика - нулева хипотеза и гаусово разпределение, линейна алгебра и аналитична геометрия, първите глави от интегралното смятане....Много се съмнявам, че всички налични даскали владеят този материал, камо ли да го преподават. Не само по математика, но и по другите дисциплини у нас положението е същото.

Но не стига това, но в Баден-Вюртемберг въвеждат пробно "турбоабитура" - 12 сегашни немски класа да се взимат за 11, с тендеция да се разпростре в цяла Германия. Като добавим, че и начално училище се почва от 6, разликата става смазваща. Младежи с 3 години по-млади от българчетата по знания са с 1-2 години напред от нашите. Доскоро това малко си личеше, защото в Германия имаше казарма или алтернативна служба, но сега и нея я премахнаха. Светът не стои на едно място и ако не се усъвършенстваш постоянно, ще затъващ. Ще стоиш беден, тъп, ще ти се смеят, ще те мачкат в спорта, в знанията, в търговията... Няма прошка!

Оценка
-4 +55
 
Преглед на профил

Дива селянка2

Рейтинг: 422 Неутрално
  • 3
  • 09:56
  • 12 май, 2011

Тема реклама. СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ. Вятър и мъгла.

Оценка
-58 +7
 
Преглед на профил

Нико

Рейтинг: 598 Весело
  • 4
  • 10:05
  • 12 май, 2011

До коментар [#3] от "Lunna sonata":

Човек е добре да замълчи някой път.
В твоя случай по-често.

Оценка
-6 +32
 
Преглед на профил

Читател1

Рейтинг: 852 Неутрално
  • 5
  • 10:08
  • 12 май, 2011

До коментар [#3] от "Lunna sonata": Недей така, че ще отнесеш минусите А си много права. И специалността му - политология - е вятър и мъгла. Има хубави германски университети, не "свободни", където таксата е символична - около 300 евро, но се учи яко, а за чужденци входния изпит по немски никак не се минава лесно.
Иначе интересна статия относно живота и възможностите в Берлин.

Оценка
-24 +14
 
Преглед на профил

Дива селянка2

Рейтинг: 422 Неутрално
  • 6
  • 10:18
  • 12 май, 2011

До коментар [#5] от "Читател1":


До коментар [#4] от "Нико":

Що бе? Казвам си мнението.Ни плюсове ме хранят ,ни минуси ще ми дигнат хляба от масата. Отишъл някой да се шлянка по ЕС и решил да си дигне имиджа щото посещавал СВОБОДЕН университет между две напивания или дискотеки. И после идва у нас и дайте ми право да лапне хляба на някой от България. Да си учи там квото иска и да си седи там до 101 и обратно.

Оценка
-37 +8
 
Преглед на профил

Читател1

Рейтинг: 852 Неутрално
  • 7
  • 10:24
  • 12 май, 2011

До коментар [#6] от "Lunna sonata":
Абсолютно е така.

Оценка
-26 +4
 
Преглед на профил

bobop77

Рейтинг: 1397 Неутрално
  • 8
  • 10:27
  • 12 май, 2011

Защо няма рубрика "Какво е да си студент в Пернишкия университет? "Или в Горнооряховския...
Там трябва фантазия, за да си представиш първо, че това е университет, второ, че си студент, най-вече второто, когато особено ти преподават пенсионирани преподаватели от АОНСУ.
А иначе Лунната е права, темата е изчерпана още когато агент Николов каза, че всички сме българи, но по различен начин.

Оценка
-7 +23
 
Преглед на профил

Камен

Рейтинг: 567 Неутрално
  • 9
  • 10:29
  • 12 май, 2011

и аз съм с лунната соната. това момче е отишло там без да знае какво и защо иска да учи, както сам си казва.
забавлява се, купонясва, отдава се на младежките си търсения - нищо лошо, всички сме минали през този период. но защо трябва да го даваме за пример?

Оценка
-28 +5
 
Преглед на профил

antikommunist

Рейтинг: 742 Неутрално
  • 10
  • 10:37
  • 12 май, 2011

До коментар [#3] от "Lunna sonata":

Абе защо приказваш без да се информираш? Става с няколко кликвания... Знаеш ли какво значи "свободен" в името на унито? Няма нищо общо с едноименните ВУЗ-ове във Варна или където там у нас... Името "свободен университет" е още от времето когато половината от Берлин не беше свободен. Това беше университетът на западен Берлин както Хумболд-университета беше на източен. Иначе става въпрос за съвсем нормален университет който е сред най-престижните в Германия.

Оценка
-2 +44
 
Преглед на профил

antikommunist

Рейтинг: 742 Неутрално
  • 11
  • 10:43
  • 12 май, 2011

Изключително ми харесва статията и отношението на студента към следването. Отворен е към всичко, не мрънка и следва от интерес и за да си развива личността а не за да вземе някоя диплома и да прави пари с нея! Признава слабостите си и се занимава с това което го може и го интересува. И изпробва. На това те учат в Германия, но за съжаление не всички нашенци го прихващат. Както го е казал: "и затова не записах икономика като всички българи".

Абе аз не бях в Берлин, но си мисля абсолютно същото!

Оценка
-1 +42
 
Преглед на профил

cinik

Рейтинг: 3397 Неутрално
  • 12
  • 10:47
  • 12 май, 2011

До коментар [#5] от "Читател1":

". И специалността му - политология - е вятър и мъгла."

>>> Само с такава специалност трудно ще се реализираш, няма спор. Но какво да кажем за "железните" от твоя гледна точка специалности, които (още) се учат масово у нас: маркшайдерство, минна електротехника, механизация на рудодобивната промишленост, аграрна икономика, управление на военно-промишления комплекс и пр. възможност и за евтино спане в големия град, комбинирано с летни бригади в Англия

Оценка
-2 +27
 
Преглед на профил

Дива селянка2

Рейтинг: 422 Неутрално
  • 13
  • 10:49
  • 12 май, 2011

До коментар [#10] от "antikommunist":

Само като чуеш "политология" от Свободен университет и се сещаш ,че оператор на млечна единица от ПУЦ е далеч по -престижна и полезна професия и учебно заведение.

Оценка
-42 +3
 
Преглед на профил

Читател1

Рейтинг: 852 Неутрално
  • 14
  • 10:58
  • 12 май, 2011

До коментар [#13] от "Lunna sonata":
Няма смисъл да се хабиш - няма да те разберат. Ама нека да дадем един пример, който всички го познават и всички го виждат - любимия ни финансов министър. Той нагледно показва, че не във всички случаи западното образование върши работа, и понякога, както в неговия случай, е направо вредно

Оценка
-31 +5
 
Преглед на профил

berjoe84

Рейтинг: 5 Неутрално
  • 15
  • 11:13
  • 12 май, 2011

До коментар [#6] от "Lunna sonata":

И аз преди сам се чудил за как тези хора са постигнали това пък бг е на това положение.Много просто:
Завист завист и пак завист.Пък и ако ще да си най-големия добрия специалист,като не може да работиш в екип ,не владееш минимум 1 чужд език си за никаде .Тези две неща само в един ,два бг уни може да научиш останалите са "за ученето(най-често пък за преподавателите),а не за живота на студента" както е отбелязал момчето.

Оценка
-1 +20
 
Преглед на профил

kostadyn

Рейтинг: 330 Неутрално
  • 16
  • 13:08
  • 12 май, 2011

Няколкото дървени философа тук сте видели думата "свободен" и това явно ви е довело да сравнение с българските свободни университети.
Малко неща могат да се сравняват в България и Германия, а в образованието, особено висшето, нищо не може да се сравнява.
Това е като физиката и физкултурата - на вас ви изглежда подобно, но не е!
За по-кратко: преди да се излагате, обърнете повечко внимание на израза "топ 100 на света."

Оценка
+33
 
Преглед на профил

kostadyn

Рейтинг: 330 Неутрално
  • 17
  • 13:15
  • 12 май, 2011

http://www.timeshighereducation.co.uk/Rankings2009-Top200.html

Ето ви първите 200 за 2009г.
Вярно става с няколко кликвания, лесно е .
Човек си спестява излагането

Оценка
-2 +20
 
Преглед на профил

issunboshi

Рейтинг: 1534 Весело
  • 18
  • 14:34
  • 12 май, 2011

До коментар [#6] от "Lunna sonata":

Обичаш да се обаждаш неподготвена, а това говори единствено за интелекта ти. От коментарите ти лъха много на комплексарство. Виж, аз да не съм - хората ти го казват...

П.С. И да не си забравиш метлата

Оценка
-1 +21
 
Преглед на профил

gurlevsky

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 19
  • 14:38
  • 12 май, 2011

Както споменаха някои вече, името "Свободен Университет Берлин" не трябва да навежда на мисълта, че университетът не изисква такси, че се влиза с нисък успех, че има свободни квоти или още по-малко, че предлага некачествено образование. Името му свидетелства за факта, че университетът е бил част от "западна" Германия и "западен" Берлин в частност.

Също мога да гарантирам, че дори по специалност като политология, която в България може да не звучи тежко и престижно, в Германия се учи интензивно и всеобхватно и то главно от хора с желание и мотивация - фактът, че германците няма да останат гладни, им дава свободата да преследват свои интереси, без притеснения, че избраното висше няма да ги нахрани(друг въпрос е, че повечето следващи германци са прехвърлили поне 25 години и изборът им да учат(какво и изобщо) не лежи на родителски желания).

Признанието на колегата, че е избрал именно този път, защото не е имал ясна представа за бъдещето си, му прави само чест. Никой не го задължава да си прави илюзии, че на тези години знае "какъв иска да стане като порасне", още по-малко когато се издържа сам и не е бреме за никого. А когато човек не вижда път, то той става и тръгва да търси, както интервюираният е направил.

Оценка
+34
 
Преглед на профил

Читател1

Рейтинг: 852 Неутрално
  • 20
  • 15:03
  • 12 май, 2011

До коментар [#18] от "issunboshi":
Напротив, мацката мисли с главата си, което личи от всичките й коментари. Нормално е някои от тях да не се харесват на тълпата. И аз не съм съгласен с някои от твърде червените й възгледи, но тя има убеждения, формирани от собствено мислене и опит и умее да ги защити. И не се прехласва от възторг пред всички западняшки простотии, които звучат точно като "оператор на биологична единица". Едно време за подигравка с партийните писаници измислихме изречението - "хранително незадоволена биологична единица не интерпретира фолклорни елементи" - т.е. "гладна мечка хоро не играе". Ако си чел документите на Брюксел, те са точно от този вид и в този стил.

Оценка
-22 +3
 
Преглед на профил

issunboshi

Рейтинг: 1534 Неутрално
  • 21
  • 15:54
  • 12 май, 2011

До коментар [#20] от "Читател1":

Тя, "мацката", е май от онези, дето от всичко разбират и всички са по-прости от тях, а гроздето е кисело винаги.
Какво нападнахте момчето само за това, че е успял да влезе в западен университет? И какъв опит има тая кака точно с Берлинският Свободен Университет? Хайде да не продължавам, че на мен поне ми е неприятно да спамя темата и занимавам хората с минорните проблеми на лунната соната...

Оценка
-1 +26
 
Преглед на профил

Читател1

Рейтинг: 852 Неутрално
  • 22
  • 16:11
  • 12 май, 2011

Много хубав линк е даден от №17. Може да се види как в Топ 100 влизат само 3 германски университета, като първият идва едва на 55-то място. Въпросният е на 94-то, а предната година е бил на 137-мо. Така че карайте по-леко с възхваляването- както много добре се вижда от въпросната класация, Германия далеч далеч не е добро място за образование. Сега да не вземете да ми обяснявате каква кочина е в България, това си го знаем Въпросът е, че след като така или иначе няма да получиш добро образование нито в Германия, нито в България, то за да работиш в България е по-смислено да завършиш тук, защото нещата, които учиш, поне са свързани с действителността. И ако искаш да учиш, никой не може да те спре - друг е въпросът, че в България завършват и без да учат, което е лошото.
Та затова подкрепям Лунната Соната, или "дива селянка", все едно - можем да я познаем. Нямам навика да цвиля от възторг пред всеки със западна диплома, особено немска такава, особено като си имам работа с немци и ги знам колко са ограничени и колко им чини образованието. Образовайте се от таблицата кои са наистина добрите ВУЗове, те са само в САЩ и Англия, и после си отговорете колко българи могат наистина да учат там. Останалите българи, които са завършили всякакви измислени западни университети, никак не ми създават комплекси и напротив, в практиката неведнъж съм установявал със задоволство, как изобщо ама хич никак не ме е срам от българското ми образование, като се сравня със тях.

Оценка
-28 +4
 
Преглед на профил

Илиян Любомиров

Рейтинг: 8 Неутрално
  • 23
  • 17:56
  • 12 май, 2011

2 справки:на семестър плащам 260 евро,160 от които ми връща в последствие университетът;класацията,на която се позовавате,е от миналата година,в момента Свободния университет е на 70то място в общата класация и в топ 25 за хуманитарни науки,което за почти безплатен университет е наистина впечатляващо.
http://www.topuniversities.com/institution/freie-universitaet-berlin
Има още нещо-университетът е част от така наречената Екселенц унициатива,включваща 9те най-силни немски университета и целяща да спомогне научната и изследователската дейност

http://en.wikipedia.org/wiki/German_Universities_Excellence_Initiative

И все пак бюджетът му,възлизащ на 380 млн евро на година,е доста по-скромен от този на Харвард да речем в размер на 27,4 млрд долара годишно.

Но стига сухи данни-изводът,който аз направих за себе си и избрах този университет и този град е в следствие на съотношението качество на живот и образование/цена.Тук успявам да се издържам самостоятелно,а не съм затънал до гуша в студентски заеми,нито тежа на родителите си и уча в университет,който ми помага да се развивам както като човек,така и като професионалист.Въпрос на избор.Личен избор.

ilkodebilko.blogspot.com

Оценка
+38
 
Преглед на профил

Alexander97

Рейтинг: 604 Весело
  • 24
  • 19:06
  • 12 май, 2011

До коментар [#23] от "Илиян Любомиров":

Илияне, млади господине!
Възхитен съм от куража да направиш личен избор за пътя си в живота! Много малко сте младите, които поемате риск сами да се издържате.
Колкото до смешниците отгоре- не си хаби усилията да им отваряш очите. Жалко, ще си отидат от този свят, надянали червените очила.
Тази болест няма лечение- като в поговорката, че гърбавия само гроба го оправя!
Извинявам се за грозните думи накрая, но е истина!
На добър час!!!

Оценка
-2 +24
 
Преглед на профил

kostadyn

Рейтинг: 330 Неутрално
  • 25
  • 22:02
  • 12 май, 2011

До коментар [#23] от "Илиян Любомиров":

Не им обръщай внимание - дървени философи, имащи мнение за всичко и познание за нищо.
Завършили 1600-ния университет в класациите, но смятат че 55-ия и 70-ия не дават добро образование?!?!?
Комплексарщина и оправдаване на собствената посредственост.
Дори не са видели че в първите 20 годишните такси са суми, които те за целия си живот няма да изкарат.

Оценка
-1 +26
 
Преглед на профил

joannask

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 26
  • 17:40
  • 13 май, 2011

Успех,младежо!

Оценка
-1 +14
 
Преглед на профил

Едно_Българче

Рейтинг: 1615 Любопитно
  • 27
  • 17:52
  • 13 май, 2011

Успех в обучението, още доста път те чака и само мога да потвърдя гигантската дупка межу нашето основно образувание и немското висше. Но това се дължи и до голяма степен на различната им училищна структура.

Само се чудя как успяваш да си ходиш на 3 месеца до България (да се преглеждаш), като дори без времето в което няма лекции семестърът пак е по- дълъг , а през другото време често се пишат и изпити?

Fortuna favet fortibus!

Оценка
+10
 
Анонимен потребител

****

  • 28
  • 14:40
  • 17 май, 2011

Този коментар беше изтрит в 14:41 на 17/05/2011 от неговия автор.

 
Преглед на профил

veselushka

Рейтинг: 580 Неутрално
  • 29
  • 14:41
  • 17 май, 2011

Браво Илияне! Не им обръщай внимание на злобеенето, винаги ще има хора, които да злобеят и да завиждат. Аз също съм завършила Политология и съм нямала проблем в намирането на работа,всичко е до личностни качества и желание за развитие. Със сигурност следването в чужбина отваря нови врати и възможнности. Практикуваш чужд език, а и срещаш различни култури, това е много важно за един млад човек. Успех!

“Be kind. Everyone you meet is fighting a hard battle.” - Plato

Оценка
-1 +11
 
Преглед на профил

beatles

Рейтинг: 1494 Неутрално
  • 30
  • 14:46
  • 17 май, 2011

До коментар [#20] от "Читател1":

какъв собствен опит, като девойката даже не си е направила труда да погледне що е то Freie Universität и дали има почва в Германия???
девойката дрънка наизуст, и не само, амо като и се казва че унито е в топ 100, тя пак си дърнка как млекар в софето било по-престижно...е какво да му обясняваш повече на човек с такъв мироглед?
човека може да не учи ядрена физика- голяма работа- учи това, което му харесва, поема си риска и си носи последствията. а не мрънка че някой бил млекар....

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други

Оценка
+9
 
Преглед на профил

beatles

Рейтинг: 1494 Неутрално
  • 31
  • 14:50
  • 17 май, 2011

До коментар [#22] от "Читател1":

ти извинявай чуваш ли се какво говориш???
било по-добре да завършиш в унивеститет от топ 100 000, отколкото в топ 100???
бг образование и действителност?????, какви 5 лева, ти в БГ унивеситет да си слушал лекции последните 1о години???? А упражнения, семинари???

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други

Оценка
+6
 
Преглед на профил

veselushka

Рейтинг: 580 Неутрално
  • 32
  • 14:50
  • 17 май, 2011

До коментар [#30]:

Много съм съгласна с коментара, аз мисля по същия начин,аман от хора, които само плюят за спорта!

“Be kind. Everyone you meet is fighting a hard battle.” - Plato

Оценка
+5
 
Преглед на профил

beatles

Рейтинг: 1494 Неутрално
  • 33
  • 14:53
  • 17 май, 2011

До коментар [#23] от "Илиян Любомиров":

nun weiter so !

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други

Оценка
+5
 
Преглед на профил

beatles

Рейтинг: 1494 Весело
  • 34
  • 14:54
  • 17 май, 2011

До коментар [#32] от "veselushka":

бе то и аз обичам да плюя само за спорта ( примерно по костов), ма всичко си има някакви граници, поне малко факти и обективност да има.....
ма са, whom - how, дет се вика...

Всички животни са равни, но някои са по-равни от други

Оценка
+3
 
Преглед на профил

BIG AL

Рейтинг: 4554 Весело
  • 35
  • 15:02
  • 21 май, 2011

Вижте сИга, не може да се мери с наш университет0 даваш 10 бона , като турчето- депутат- и готово..:) Даже има и избор- КАКВА диплома да му напишат..А и какви колоси преподават у нас- писаревци,аонсу-в-ци, потомствени мутанти , чиито "учебници" са от 1960-та година - за "политологията" става дума..
И после , накъде в неделя , ако не си завършил "дипломация " в Маскве"-"партис лулумба" ли беше , или поне школа на КГБ..)
Не ставаш за дипломат и политолог , БЕЗ последните две 'заведения' ..Ами погледнете Външно министерство - българското , бе ::)))))))...
Всеки случай , ще трябва ТЕ-скоро - да плащат-преподавателите- на Гоце съветниците -НА СТУДЕНТИТЕ - за да има студенти - да ги слушат:))

BIG AL

Оценка
-1 +4
 
Преглед на профил

BIG AL

Рейтинг: 4554 Весело
  • 36
  • 15:06
  • 21 май, 2011

А в МЕИ-то се четат "съвременни" лекции- от 60-те години на миналия век ..
В Икономическия- малък ужас ..
В Университета- драгомир драгановци, орсовци , на Гоце- съветниците , ,........не ми се пише , даже :::)))))

BIG AL

Оценка
-1 +5
 
Преглед на профил

BIG AL

Рейтинг: 4554 Весело
  • 37
  • 15:18
  • 21 май, 2011

И , Илияне , НИКАКВО връщане , докато начело на България е някой от Симеоново, или ВИФ-а , или от школите на КГБ , или от Пернишкия "университет"...)))))
Няма смисъл ..Не можеш с тях да се 'конкурираш"..))))

BIG AL

Оценка
-1 +8
 
Преглед на профил

CIA Germany

Рейтинг: 1186 Любопитно
  • 38
  • 11:12
  • 23 май, 2011

До коментар [#23] от "Илиян Любомиров":

Не се занимавай да обясняваш на олигофрени широкия свят!!! Губиш си времето!!! Успех гледай напред и това е положението!!!

Hope is the first step on the road to disappointment.

Оценка
+7
 
Преглед на профил

petur28

Рейтинг: 5 Неутрално
  • 39
  • 18:14
  • 10 авг, 2011

Пичове, само спрете да си чешете езиците с понятието СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ - няма нищо общо с това, което в България се разбира под него. Свободният Унирерситет в Берлин е един от най-престижните в Германия. Аз завърших в Бакалавър и за Мaster не ме приеха в него - наистина конкуренцията е много голяма и се учи страшно много - поне в моята специалност. Между другото, сега ще следвам Master в Berlin Institute of Technology - вижте колко гъзарски звучи - но изобщо не е толкова престижен, за жалост. А иначе: който има пари, и аз не бих го посъветвал да учи в Германия - тук съм напълно съгласен - Англия, САЩ и т.н. са все по-добри места. Просто аз т.е. родителите ми мямаха тези пари, за да ме пратят там. В Германия образованието е общодостъпно, което няма как да не се отрази на качеството. Но с България просто няма място за сравнение - тук много, много пъти по-добре.

Оценка
+5
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.