Скейт паркът с най-красива гледка, или какво видя екипът на Ян Геел в София

© Юлия Лазарова

Хенриет Вамберг от Gehl Architects



Красиви исторически сгради, макар и някои от тях в лошо състояние, много привлекателни паметници, които обаче са обсадени от коли, "скейт паркът с най-красива гледка", но и "най-самотната църква на света" - това видя в София екипът на датския урбанист Ян Геел, който пристигна в началото на седмицата, за да постави началото на партньорството си със Столична община. Студиото на известния датски урбанист Gehl Architects ще консултира визията за публичните пространства в централната градска част.


Архитектите Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер започнаха проучването си и проведоха семинар за методологията с български екип от експерти и общински служители. Резултатите от изследването се очакват през септември или най-късно октомври, като след това ще се види дали сътрудничеството ще продължи с предложения за промяна. Това стана известно на съвместна пресконференция на архитектите с кмета Йорданка Фандъкова и главния архитект на София Здравко Здравков в петък. "Град за хората" с приветливи пешеходни обществени пространства и архитектура в човешки мащаб е в центъра на философията на Геел, чиято отправна точка е начинът, по който пешеходците ползват средата. Според Вамберг и Мюлер, извървяли 25 км на крак из София,


столицата в основата си е подходяща за пешеходно придвижване,




макар пред него все още да има много пречки. София има много паметници, площади и паркове, добра мрежа и архитектура - много от необходимите съставки, разказа пред "Дневник" Хенриет Вамберг. Две от големите предизвикателства пред града са запазването на историческата му среда и силното усещане за преимущество на автомобилите. Няма достатъчно и ясно очертани пешеходни пътеки, хората учтиво седят и чакат автомобилите да преминат и не знаеш със сигурност кога е твоят ред, сподели първите си впечатления архитектът. На лекцията си в петък тя обърна внимание на символите в центъра на града като паметника на Цар Освободител, "Александър Невски" и площада пред Националната галерия, които се употребяват и като паркинг. Пространствата около хубави паметници често създават усещане за недостъпност, добави тя, като даде за пример храма "Света Неделя". "Струва ми се, че това е една от най-самотните църкви, които съм виждала".


Витоша и пететажното строителство


изпъкват пред Gehl Architects като характерното за града. Гледката към планината е едно от големите преимущества на София според Вамберг, която се пошегува, че Паметникът на съветската армия е "скейт паркът с най-красивата гледка в света". Тя определи пететажната височина на сградите като част от "ДНК"-то на столицата, ключова характеристика, на която би могло да почива развитието на града. Все повече от "прозорците" към Витоша обаче са запречени от високи сгради.


"В момента има доста проекти за високо строителство, които чукат на вратата, а дебатите дали ги искаме в центъра едва започват. Гледката е един много добър аргумент, но трябва да има и други", допълни пред "Дневник" координаторът на българския екип на проучването арх. Павел Янчев. Резултатите от изследването трябва да послужат в изготвянето на стратегии за бъдещето на София, както и като аргументи за бъдещи регулации и проекти. Например реновациите на "Графа", "Шишман", "Дондуков" и "Тодор Александров", където има идея да се строи "бизнес град". Визуалното замърсяване, преместваемите обекти, присъствието на кафенета и бизнеси в пешеходните зони също трябва поетапно да бъде регулирано, ако софиянци успеят да се споразумеят за баланса публично/частно.


"Ако навремето епоха хората се местеха в градовете, където има работа, днес все по-често бизнесите отиват където са подходящите кадри. Затова конкуренцията между съвременните градове е кой ще предложи по-добро качество на живот", посочи Хенриет Вамберг в презентацията си в петък. Студиото е участвало в проекти за подобрение на градската среда в градове като Копенхаген, Стокхолм, Лондон, Мелбърн, Сан Франциско, Ню Йорк, Москва и много други градове. След приключване на етапа с проучването предстои София да реши дали да поиска от "Геел" и идеи за конкретни промени.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 860 Неутрално

    спрете да викате и да каните световно известни архитекти!

    само създавате очаквания, че наистина искате София да заприлича на западна модерна столица, която запазва историческите си сгради и памет.

    след което я Цеко Минев, я друго комуне или мутра отмъкват парцел и построяват грозен комплекс в парк/градина, я Красимир Гергов, или Валентин Златев отмъкват стара къща с висока архитектурна стойност и я разбиват, за да построят 8-етажна "кооперация" на Тодорище.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  2. 2 Профил на globetrotter
    globetrotter
    Рейтинг: 1346 Неутрално

    След като изчетох внимателно цялата статия, вече знам коя ще е първата и единствена изпълнена препоръка на Ян Геел - пешеходните пътеки ще бъдат ясно очертани и що-годе редовно подновявани. Това е максимумът фъндък, който Фандъкова би пуснала на пешеохдците.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 12545 Весело

    След приключване на етапа с проучването предстои София да реши дали да поиска от "Геел" и идеи за конкретни промени."Искаме,разбира се,особено пък ако парите идват по някаква европрограма.

  5. 5 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 529 Неутрално

    ПРЕПИСАНО ОТ ГРУПА ГРАД:
    "Ето презентацията за София от екипа на известния датски архитект Ян Геел.
    Някои от основните набелязани проблеми преди официалния доклад през есента:
    - Високите сгради южно от центъра съсипват публичните пространства, като закриват гледката към Витоша
    - Междублоковите пространства са богатство, което трябва да бъде запазено и облагородено
    - Мястото на автомобилите не е на площадите около паметниците на културата
    - Недобри уловия за каране на велосипеди
    - Множеството павилиони и заградени тротоари от заведенията унищожават обществени пространства
    - Твърде много подлези, които пречат на свободното движение на пешеходци и велосипедисти
    - Множество рекламни пана с всякакъв размер и форма
    - Разбити тротоари и кръпки от различни настилки
    - Трамваите трябва да се запазят и развиват
    - Реките са потенциал за развитие на нови публични пространства
    - Топлата минерална вода е огромен потенциал
    - Контейнери за смет навсякъде. Положителна стъпка е прибирането им под земята на Солунска

    Все неща, които знаем и сами. Даваме доста пари, за да ни ги кажат и отвън. Дано поне в тях да се вслушат от Столична община."

    И от мен: Колко ще ни струват тези тези 25 километра, които са ги извървяли "на крак" в София?

  6. 6 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 10108 Неутрално

    Консултациите и чуждите мнения са достатъчни - имаме достатъчно архитекти на практика да модернизират града

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  7. 7 Профил на Федоp Венедиктович Езеpский
    Федоp Венедиктович Езеpский
    Рейтинг: 1673 Весело

    Тази статия ми звучи някак първоаприлска :)

    Върнете стария дизайн! Новият е реформиран като Реформаторския блок!
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Представям си какъв шок е било за Ян Геел да го заведат точно в Мека-та и Медина-та на автоталибанството, където всеки едър или дребен чиновник е един малък самурай, готов да се бие до смърт за повече коли по тротоарите и повече паркоместа върху централните площади....

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  9. 9 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Ами той проблема е един и е очевиден. Политиката е обърната към автомобилите. Я разкарайте ламарините от центъра и няма да имаме нужда от световно известни архитекти да ни казват очевидното.

  10. 10 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Тази статия ми звучи някак първоаприлска :)
    —цитат от коментар 7 на Автентичен Градски Десен


    На мен също. Автоталибанът Йорданка Фандъкова да прави "зелен град" ми звучи като Боян Расате - началник на бежанския лагер в Харманли

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10757 Неутрално

    25 км е моята двудневна доза за разходка. Така, че ми се вижда твърде малко за да се усети един град. Разбира се тренираните очи виждат повече :) Но не е необходимо да си с тренирани очи, просто трябва да си "другоселец"/ да не си пророк от собствената си страна :)
    За проблема с колите в центъра и около паметници - направете бързо сравнение с централния площад в Загреб и ще видите, че голяма част от гражданите на столицата не помнят или не искат да се връща старото положение (с тежко автомобилно движение), а площадът сега е пълен с хора и заведения.
    За хаосът в строителството, боклуците и кръпките ще ги пропусна :)

  12. 12 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    Честит първи април на Столична община и на Дневник! Добре ни изпързаляхте, Дневник, посмяхме се всички... сега, ако обичате, върнете стария дизайн на сайта

    I shave with Occam's razor
  13. 13 Профил на ekolog
    ekolog
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Добри вести. Време е София да се сдобие с добра стратегия за развитие. За целта е нужно да се потърси мнение и от утвърдени международни специалисти. Повечето от значимите сгради в града ни са резултат от международни архитектурни конкурси. Тази практика е прекратена от комунистите.
    Браво и на арх. Павел Янèв, който може спокойно да си гледа рахатлъка и хубавото семейство в Европата.

  14. 14 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    Това е чудесно, но имам чувството, че само разкарват хората и ни харчат парите. Здравко Здравков все повече ми заприличва на хитра лисица, която рецитира пред медиите западни приказки, а на практика няма воля и желание да стори нещо реално. За справка - последните му изказвания по повод презастрояването в Младост, идитоското сравнение с Париж и т.н. Ян Геел каза толкова умни и верни неща! Не видях някой да го е послушал. Той предупреди, че разширенията на булевардите и строежът на естакади ще увеличава, а не намалява автомобилния трафик. Въпреки това парите за поредна година се харчат основно за това, не за градски транспорт и велоалеи, за зелени площи да не говорим, ако не броим скандално скъпите и некадърни ремонти на все едни и същи места в центъра. Може би заради "оная" възвращаемост - за велоалеи и квартални градинки няма как да похарчиш няколко милиарда, от които съответния процент да кацне в личния ти джоб по добре познатата българска схема. Политиката на общината противоречи на всичко, което тези интелигентни и разбиращи хора говорят. Само ни хвърлят прах в очите.

  15. 15 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 11325 Неутрално

    Е поне разбрах, че в столицата ни има и контейнери като в Амстердам /там съм виждала/ дълбоки и клошар не може да стигне до боклука :).

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#14] от "Green Day":

    В добавка - небостъргача до Мол Парадайз, където 40 декара парцел е застроен по контура с 0% озеленяване и сега ще се сдобие с небостъргач в задния двор. Като за целта поискаха да го правят на 50 етажа, за да "си стиснат ръцете на цената на взаимен компромис" - 28 етажа.

    И други подобни дребни хитрини. Колко струва да се разшири синята зона около центъра и трябва ли ти Ян Геел, за да го направиш? Но няма как да го направиш, когато политическите лица зад теб мислят и говорят за населението на София като за "цфинкята, коя си сака помийката"

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  17. 17 Профил на gargarmel
    gargarmel
    Рейтинг: 461 Разстроено

    Защо тръбяха толкова, че Столична община започвала работа с архитекта след като статията завършва така : " След приключване на етапа с проучването предстои София да реши дали да поиска от "Геел" и идеи за конкретни промени. " т.е. никой няма да поиска никакви идеи за каквито и да било конкретни промени нито ще реализира каквото и да било.
    Само ни замазват очите и отклоняват вниманието за да продължат да си правят каквото искат и да съсипват града, а автомобилите завземат все повече и повече пространство.......

  18. 18 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 1718 Весело

    Сакън! Бракмата е най-милото на новобългарина. Она е кон и любима, коза и роднина, майка и квачка... Как ще посягате на най-важния член на бугарското фемили?!? Алкохолизирана либерасткохоландска дрога такваз! Знаем ви вас, кой ви мъти главите с тези идеи - Сорос. Он иска пряснонаправилия качествен скок в развитието си българин (слязъл от каруцата и се хепнал връз моторизирана такваз) да бъде смачкан до мизерен пешеходец. Ни мой така! Сичкото софиянец (най-паче варненскиот такъв) требе да излезе на улицата си и да се възмути обилно.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  19. 19 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1730 Неутрално

    "днес все по-често бизнесите отиват където са подходящите кадри. Затова конкуренцията между съвременните градове е кой ще предложи по-добро качество на живот"
    Тези може би (а може би не...) разбират от архитектура, но със сигурност не разбират от икономика.

  20. 20 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1730 Неутрално

    Колко струва да се разшири синята зона около центъра и трябва ли ти Ян Геел, за да го направиш?
    —цитат от коментар 16 на cinik
    Струва... съобразяването с мнението на живеещите в тази зона, а да се съобразяваш с мнението на хората е основна характеристика на демокрацията.

  21. 21 Профил на Cassi
    Cassi
    Рейтинг: 5641 Неутрално

    Дано не успеят да прогонят екипът на Ян Геел, иначе София е обречена на автомобилите и небостъргачите.

    Джордж Бърнард Шоу: „Свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея”
  22. 22 Профил на galcho
    galcho
    Рейтинг: 251 Гневно

    Колко пъти ще трябва да се логваме в новия сайт?

    Върнете старата версия!
  23. 23 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Дано не успеят да прогонят екипът на Ян Геел, иначе София е обречена на автомобилите и небостъргачите.
    —цитат от коментар 21 на Cassi


    Ян Геел е тук само за изпускане на въздуха. Иначе само като им видиш физиономиите на общинарите и на "кметския екип", ти става ясно колко им дреме за зелен град и чист въздух. Често пъти можеш да чуеш по жълтите павета, как "ън цфинкята не треъ ъ и пускаме гивеч, оти ако и порасне раотата, ч' спре ъ гласуъ дза назе!"

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  24. 24 Профил на i_hristov
    i_hristov
    Рейтинг: 306 Неутрално

    До коментар [#1] от "полувишис":

    Хайде да ме светнеш бай ти Цеко Минев, кой парцел ти е отмъкнал и какво ти е построил? Или дай да ги нареждаме всичките в един кюп, че да се изкажем много умно? Направо сложи и Жан Виденов за по лесно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах