Какво крият картите за градски транспорт

© Юлия Лазарова

Карти, карта за градски транспорт



Основни компютърни познания, четец за карти, който не струва много и смартфон с най-употребяваната операционна система - това е всичко необходимо за безплатно презареждане на карта за градския транспорт в София. Картите могат да бъдат копирани на други носители, което позволява използването им от двама или повече потребители.


Същия проблем с картите са имали много градове от Западна Европа още през 2008 г., но администрациите на Лондон и Амстердам са намерили решения още тогава. Според Центъра за градска мобилност към Столичната община проблемът тук ще се реши напълно с новата система за таксуване.


Картите


Картите за градския транспорт са обикновени носители на информация. В неперсонализираните се съдържа информация за броя на пътуванията - колко са ползвани и колко остават, къде и кога са използвани. Персонализираните "пренасят" имената на собственика и негова снимка под формата на поредица от шестнайсетични кодове.




В София се предлагат най-употребяваните карти в света. Те са изработени от холандската компанията NXP Semiconductors - дъщерна компания на "Филипс". NXP е разработила и използва системата за сигурност MIFARE Classic. От 2006 г. до днес от тези карти са продадени над 10 млрд. броя в цял свят.


Обратното инженерство


През 2008 г. група за дигитална сигурност към университета в Наймехен, Холандия, съобщава, че е открила начин да разчете цялата информация, която се съдържа в картите, използващи технологията MIFARE Classic. Тогава екипът от университета публикува три статии, в които описва проблема, които компанията NXP Semiconductors се опитва да спре по съдебен път, но неуспешно. Тогава по инициатива на министъра на вътрешните работи на Холандия властите започват проверка по случая, която доказва твърдението на учените.


В следващите години няколко компютърни специалисти откриват различни начини за "атакуване" на картите и "пробиване" на системите за сигурност. Постепенно, времето, което е необходимо за разчитането на кодовете на една карта, намалява до около 30 секунди. Неизбежно компютърните специалисти откриват кодовете, които отговарят за броя пътувания на една карта. Те могат да бъдат копирани както на друг носител, така и на същия. Това е начин за безплатно зареждане на картите.


И така до София


В средата на март компютърният специалист Илиян Стоянов съобщи във "Фейсбук", че е успял да "разбие" предплатената карта за столичното метро. Един от ефектите е, че след това може да я зарежда и да пътува без да плаща. Дотогава "безплатното зареждане" е било възможно само за картите от наземния градски транспорт.


"За да "разбия" предплатената карта за метрото направих нещо, което никой досега не се бе сетил - използвах кодовете от картите за наземните линии, които вече бяха известни", разказа пред "Дневник" Стоянов.


© Анелия Николова

Илиян Стоянов


Според него има и друг, по-сериозен проблем от възможността за безплатно презареждане на карти: "Информацията, която се съдържа в картите само на най-повърхностно ниво - три имена, рождена дата, часове и спирки от които са таксувани, може да бъде "извадена" лесно и да бъде използвана във вреда на потребителите".


"Ако знаеш нечии имена и рождена дата, много лесно можеш да получиш ЕГН, в интернет има достъпни програми за това", казва още Стоянов. Според ръководителят на отдел "Информационни технологии" в Центъра за градска мобилност Лазар Петров рождената дата не се съдържа в картите за градски транспорт. Служители в три пункта за издаване и зареждане на карти казаха, че въвеждат рождена дата в системата на Центъра за градска мобилност.


От друга страна Стоянов посочва, че потребителите могат да бъдат проследявани с информацията кога и къде е таксувана всяка карта. Според него това ще стане още по-опасно, когато Центърът за градска мобилност въведе новата система за таксуване, което се очаква през следващите две години. Тя предвижда пътуващите да бъдат таксувани при качване и слизане от превозното средство.


"Така, ако свалиш данните от някоя карта, ще знаеш как пътува собственикът й, къде слиза, къде се качва, къде и кога отива. От там ще е много лесно да се разбере в кой район работи и в кой живее собственикът на "разбитата" карта. Това вече е опасно", предупреждава Стоянов.


Междувременно в Центъра за градска мобилност


Според Центъра за градска мобилност превозните документи са защитени от недоброжелателни посегателства. От известно време в Центъра се опитват да подобрят системата за таксуване, така че клонирането да картите да не бъде възможно.


"Основният проблем е, че работим с две отделни системи - за електротранспорта и за метрополитена. Същевременно автобусните линии пък изобщо не разполагат с такава система", каза пред "Дневник" Лазар Петров, който отговоря за софтуерната поддръжка на системата. По думите му, системите са били съвременни, когато са поставени, но са "назад във времето към днешна дата и към възможностите в днешно време".


В резултат на усилията си в Центъра за градска мобилност успяват да "уловят" до 4 клонирани карти месечно. След като установят нарушението, блокират и картата копие, и оригиналната карта. "Смятаме, че или собственикът на оригиналната карта я е копирал, или знае кой го е направил. За това блокираме и двете", каза Петров.


"Очевидно от Центъра за градска мобилност не разбират, че проблемът е в личните данни, а не в безплатното презареждане", коментира Илиян Стоянов.


Според Лазар Петров от Центъра за градска мобилност "не би следвало да има проблем с личните данни от картите", защото "дори да успеем да копираме или клонираме карта за градския транспорт, това не означава, че ще можем да успеем да свалим личните данни". Той изрично посочи, че датата на раждане не се съдържа в картите, дори тези, които са персонализирани. Според него проблемите, че бъдат решени изцяло, когато бъде въведена новата единна тикет система, която ще позволи синхронизация в реално време, както и повече сигурност на картите и техните притежатели.


По-важните "гратисчии"


"Центърът за градска мобилност не се интересува от проблемите на картите, защото е много по-лесно и бързо да "ловят" гратисчиите, които просто се возят без билет", каза пред "Дневник" Веселин Хаджитодоров, компютърен специалист, който също е запознат с проблема.


© Юлия Лазарова

Веселин Хаджитодоров


Хаджитодоров е един от първите хора в България, които са започнали проучване на степента на "пробиваемост" на картите за градски транспорт в България, след като от холандския университет разкриват проблемите с тях. В момента той води курс по сигурност на системи и данни в Нов български университет.


Идеята на всяка една система за сигурност е колкото се може повече хора да я тестват и да потвърдят, че тя работи добре, казва той. Според него Центърът за градска мобилност използва компрометираната система с надеждата, че никой няма да се опитва да разбере как работи и къде са проблемите. С развитието на технологиите, обаче, хората намират начин, посочва той.


През 2009 години Хаджитодоров и негови съмишленици правят две неща. Едното е да променят кода на карта за наземния градски транспорт, като я правят валидна до 2033 г. Второто е да разчетат кода на картата на тогавашния директор на Столичната компания за градски транспорт (настоящ Център за градска мобилност).


Възможните решения


Половината градски транспорт в Европа е с такива карти и всеки ги "чупи", кой както намери за добре. Навсякъде имат проблеми с този тип карти, но ги ползват, защото са най-евтини. Но навсякъде са намерили решение, казва Веселин Хаджитодоров. Според него има две възможности за решаването на проблема:


"Единият вариант е да се премине на тотално различна система, като се заменят сегашните карти с по-сигурни и сменят уредите за таксуване. Другият е със съществуваща инфраструктура и система да следят постоянно коя карта къде и кога е ползвана и дали това отговаря на реалното зареждане, т.е. всичко да е онлайн. Така своевременно ще може да се проверява дали броят на пътуванията, извършвани с една карта, отговаря на заплатената сума."


Според Илиян Стоянов системата трябва да бъде тотално променена, най-вече тази на картите, които да разполагат с чип, с висока степен на сигурност.


"Картите на банките са с чипове от най-висока степен на сигурност. Тези чипове ще оскъпят самите пластики изключително много. Картите за градски транспорт трябва да са със степен на сигурност, която е поне близка до най-високата", смята Стоянов. Според него това е единственият начин, по който личните данни на потребителите биха били защитени.

Системата за таксуване на столичния градски транспорт се поддържа от чешката компания "Микроелектроника" от 2006 г. Тогава тя печели обществена поръчка на Столичната община, като предлага най-ниска цена за услугата - 2.9 млн. евро. От тях 2.5 млн. евро. са платени от холандското правителство, а останалите се осигуряват от общината. От 2013 г. до днес, компанията е получила над 230 хил. евро по 4 обществени поръчки с директно възлагане, за да продължава да поддържа системата.

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2884 Неутрално

    Още едно парче салам за хакерите.

  2. 2 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 1418 Любопитно

    Колко по-скъпа е банковата пластика с висока степен за защита? 5 лева? Не може ли да издават по-скъпи карти и защитени карти, като първата пластика е за сметка на ЦГМ, а ако се загуби, повреди и прочее, преиздаването (въпросните 5 лева) да са за сметка на клиента! Сега има такова безуме, че ако не ползваш месечна карта няколко месеца, и решиш след това да я активираш, не можеш да я презаредиш, а ти я анулират и издават нова!!!!!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1678 Неутрално

    Това си е проблем на общината.

  4. 4 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2826 Неутрално

    След като тези факти са известни на специалистите, сигурен съм, че картите за градски транспорт в София и в цялата страна ще станат едни от най-сигурните в цял свят.

  5. 5 Профил на uvx36507936
    uvx36507936
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Доста глупости прочетох.. разглеждал съм дъмп на такава карта с размер 4к. Съмнявам се дълбоко, че съдържа лични данни, камо ли пък снимка ;)

    И не ви трябва никакъв четец, само GSM с NFC и едно южноамериканско фрий софтуерче - MIFARE Classic Tool

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10456 Неутрално

    Може да се добави повече информация върху картата, например за събитието, която да послужи за контролна сума ...

  7. 7 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4397 Весело

    През 2009 години Хаджитодоров и негови съмишленици правят две неща. Едното е да променят кода на карта за наземния градски транспорт, като я правят валидна до 2033 г. Второто е да разчетат кода на картата на тогавашния директор на Столичната компания за градски транспорт (настоящ Център за градска мобилност)..
    —цитат от коментар 0 на статията


    Гледай ти!
    С какви удивителни и животрептящи проблеми са занимавали нашите специалисти!?
    Не мога да не оценя високохуманните и общочовешки проблеми, които разрешават те!

    Ако гласувате за предателите на България в БСП, вие я обричате на смърт!
  8. 8 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4397 Неутрално

    Още по-интересно става из форума под статията.
    Не завиждам на "Градски транспорт"!
    Не завиждам и на гражданите осмелили се да му се доверят!

    Ако гласувате за предателите на България в БСП, вие я обричате на смърт!
  9. 9 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 4637 Весело

    В нашите автобуси няма валидатори а в трамвай, тролей се возя с такава карта / лична със снимка / и я чекирам когато слизам :- ) да си мислят, че от там съм се качил. :-)
    Поне за сега де.
    Чрез апаратите на контролите сигурно могат да се извади инфо къде и кога е пътувал / проверен абонатът.

    "Животът е като чеверме. Колко повече те върти по - печен ставаш" / БНР / :-) :-D :-)
  10. 10 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 3102 Весело

    До коментар [#9] от "Танас": Чрез апаратите на контролите сигурно могат да се извади инфо къде и кога е пътувал / проверен абонатът.

    За мен нищо не може да се извади, защото аз карта за градския транспорт не ползвам, а билети не съм си купувал над 10 години. Причината е, че градския транспорт е несъразмерно по-скъп в сравнение с всички други видове транспорт. Не може със самолетен билет/лоу кост/ за 50 евро да прелиташ хиляди километри, а да даваш почти 1 евро за 2 спирки с трамвая. Градският транспорт отдавна се е превърнал в чиновническа хранилка и затова няма никакво намерение да се конкурира с какъвто и да е вид друг.

    Три пъти го режа и все е късо.
  11. 11 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Какво крият картите на "адския" транспорт?!

    До коментар [#8] от "Храбър":
    Още по-интересно става от коментарите под статията!
    Не завиждам на "Градския транспорт"!
    Не завиждам и на гражданите осмелили се да му се доверят!

    Че трябва да има градски транспорт е безспорен факт, но организацията и таксуването в него трябва да се прави от професионалисти, но в ЦГМ явно такива липсват и не само там!!!!

  12. 12 Профил на UJC4040 Върнете стария сайт!
    UJC4040 Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 634 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":
    Маршрутка, никакви субсидии, малки автобусчета - цена 1,50.
    Градски транспорт - субсидиран - билет 1,60.
    Кой открадна парите? Или КОЙ открадна парите. Без въпрос.

  13. 13 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#12] от "UJC4040":

    Много точен коментар. Браво!

    Три пъти го режа и все е късо.
  14. 14 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    Не разбирам от материята, но защо трябва да има каквито и да било лични данни ?
    Има Х лв, да ги ползва кйто иска, нали е платено за превоза ?

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  15. 15 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":

    така е шнайдер навсекъде с т.н. обществен транспорт в бг. ти ако видиш в други градове как е ... а все риват ли риват как пари нема, вузилата стари, и т.н. докат всички не им биат шута и да видат тогаз....но пък от друга страна това води до туй че всеки се качва на количката си (бръкмичката си) и движението и замърсяването на въздуха стават непуносими . та хем е въпрос на чес да не ползуваш гр. транспорт хем не е ... и то що? щот неква жалки смешни офци си мислят че ще живеат 300 години и требва да окрадат сичко...

  16. 16 Профил на UJC4040 Върнете стария сайт!
    UJC4040 Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 634 Неутрално

    NXP Semiconductors - дъщерна компания на "Сименс". Доста неточно, меко казано. NXP беше част от Филипс, след това полупроводниковата секция стана една от многото нароили се парченца от гиганта. Но със Сименс никога не са имали нищо общо.
    Веско, питай Гугъл, бързо е, лесно и безплатно!

  17. 17 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 790 Неутрално

    До коментар [#12] от "UJC4040":

    Не мисля че това е коректен анализ - става въпрос за общинска но фирма все пак, милиони инвестиции в инфраструктура, по-бърз, удобен и безопасен транспорт от една раздрънкана маршрутка, поне в София метрото и по новите автобуси взеха от хляба на таксита и маршрутки.

    Не знам какъв е този билет 50 евра за хиляди километри...с 50 евра да кажем веднъж годишно отиваш до някъде и се връщаш без багаж. В София за 180 евра пътуваш в града безплатно цяла година.

    Умерен толераст
  18. 18 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 3090 Неутрално

    Те да оправят циганите и останалите гратисчии, сигурността на картите в момента са по-скоро компютърно хоби.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  19. 19 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    И защо трябва броят пътувания да се съдържа в картата?!
    Не е ли по-добре картата да съдържа само и единствено идентификационен номер, може дори да е само бар-код, а цялата информация от тук нататък да се съдържа централизирано в системата на СГТ?
    Тогава хакерите ще трябва да хакнат цялата система, но ще им е доста трудно, надявам се, и няма да може всеки втори софийски дрисльо да го прави.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  20. 20 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2826 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":
    До коментар [#12] от "UJC4040":

    Така е.

    До коментар [#17] от "Наблюдател":

    И за Вас, колега, 180 евра за година Ви се струват нормална цена за доходите, които имаме в момента в България? Защо тогава има такива гигантски задръствания в София и в другите големи градове - щото е по-рентабилно да ползваш обществения транспорт или личния такъв? И не ми излизайте с аргумента за манталитета и народопсихологията - в нормалните страни общественият транспорт е предпочитан, защото е на ДОСТЪПНА цена.

  21. 21 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 9946 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":

    Напълно те подкрепям!

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  22. 22 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    Всъщност става дума за три отделни неща - носителят, съдържанието и как се употребява и валидира съдържанието спрямо база данни на ЦГМ. И докато почти всеки носител от този клас (цена) може да се клонира, не на всички може да се разкодира съдържанието, а още по-трудно би било да се направи връзка между съдържанието на носителя и базата данни на ЦГМ... Хакерчета да пътуват безплатно винаги ще има, а начини да проследиш електронно някой или да му откраднеш личните данни - в зависимост от свободния ти ресурс има достатъчно.

  23. 23 Профил на Боби М.
    Боби М.
    Рейтинг: 366 Неутрално

    До коментар [#7] от "Храбър":

    Не всички дейности спасяват животи или решават хуманитарни кризи. Един инжинер в енергоремонтна група (да речем) се грижи за целоста на енерго преносната мрежа в неговия си район за да мога аз да играя Counter Strike .
    Предполагам и вие не сте кардиохирург или греша?

  24. 24 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 790 Неутрално

    До коментар [#20] от "Читател":

    Както и да го гледаш е нормална сума - 365 лв. за едногодишна карта ти е левче на ден, при две пътувания средно на ден 50 стотинки най-много на пътуване. Нали всеки цитира най-евтините алтернативи. И кой плаща 1,60 ако пътува редовно? С доходите които цитирате българина си взема трошка за 4000 лв + гражданска + безин/газ/дизел+ тук там ремонт. Разделено на двама души семейство може всеки за тези пари да се вози безплатно в София за 3-4 години. Е вярно с кола и извън града се ходи. Ама в Европа няма много столици където за 365 лв като дял от средния годишен доход на човек в града да се вози толкова евтино.

    Умерен толераст
  25. 25 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 978 Неутрално

    САЩ: компютърен специалисти прави система и става милиардер
    България: компютърен специалист хаква карта за градския транспорт и се мисли за герой

    Май ни липсва размах. Ами седнете предложете по добро решение, бе колеги? Викате ми за 1000 лева толкоз.. ;)

    Евроатлантида
  26. 26 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 3102 Весело

    До коментар [#15] от "betona":

    Много хубав коментар, братчед. Колкото до кражбите, познавам доста хора от тази черга. Само аматьорите крадат за пари. Професионалистите го правят от любов към спорта и адреналина.

    Три пъти го режа и все е късо.
  27. 27 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 749 Неутрално

    От Сдружение на Катили за Грабеж и Тарикатлък нищо добре не може да се очаква.

    Ако направят градския транспорт привлекателен (евтин, удобен, комфортен и бърз) никой няма да си мисли да прави мошеничества.

    Сега се точат едни не малки пари. След като в някои случаи даже с такси не едно семейство е по-евтино и разбира се удобно да се прибере за какво говорим.

  28. 28 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 978 Неутрално

    Ако направят градския транспорт привлекателен (евтин, удобен, комфортен и бърз) никой няма да си мисли да прави мошеничества.
    —цитат от коментар 27 на olimpipanov


    "И 5 лева литъра да го направят, пак Че карам, и 50 стотинки да го пуснат, пак Че краднем..."

    древна шопска мъдрост

    Евроатлантида
  29. 29 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#20] от "Читател":Както и да го гледаш е нормална сума - 365 лв. за едногодишна карта ти е левче на ден, при две пътувания средно на ден 50 стотинки най-много на пътуване. Нали всеки цитира най-евтините алтернативи. И кой плаща 1,60 ако пътува редовно? С доходите които цитирате българина си взема трошка за 4000 лв + гражданска + безин/газ/дизел+ тук там ремонт. Разделено на двама души семейство може всеки за тези пари да се вози безплатно в София за 3-4 години. Е вярно с кола и извън града се ходи. Ама в Европа няма много столици където за 365 лв като дял от средния годишен доход на човек в града да се вози толкова евтино.
    —цитат от коментар 24 на Наблюдател

    Без да искам да защитавам автомобилистите, но пропускаш един много тънък момент - факторът "Време", който с обществения/градския транспорт може да бъде доста разтегливо понятие. Особено ако трябва да се прекачваш и да чакаш по 10-15 минути на спирка, "защото е невъзможно да синхронизираме/оптимизираме линиите си".

  30. 30 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 1232 Весело

    ... организацията и таксуването в него трябва да се прави от професионалисти, но в ЦГМ явно такива липсват ...
    —цитат от коментар 11 на Emil Dimov

    ЦГМ-специалистът бърза да отговори :
    Основният проблем е, че работим с две отделни системи - за електротранспорта и за метрополитена...
    —цитат от коментар 0 на ЦГМ-специалистът

    още преди да е разбрал за какво го питат. :-))))

    Ако искате да разберете българо-руските отношения - прочетете "Авантюрите на руския царизъм в България" - съставена през 30те години от съветски историци.
  31. 31 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Или по скоро данните да са криптирани добре + това да се следи от базата дали дадена карта пътува повече от платеното - и решаваме проблема. Нека си четат информацията, ама ако ти трябва 2 месеца да разбиеш ключа - не си заслужава за 10 пътувания изхабения ресурс

  32. 32 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    И елементарните решения на проблема:
    1 Безплатен градски транспорт, което ще отпуши улиците, защото 60% от колите пътуват именно щото с кола излиза по-евтино. Отпушените улици ще доведат до по-бързо придвижване с автобусите и по-малко главоболия с паркирането по тротоарите. Абе получаваш 3 срещу 1
    2 Кондуктор във всяко превозно средство. Така гратисчиите са 100% оправени, а картите (дори хакнатите) ще бъдат проверявани по снимка, което прави презареждането безсмислено, освен ако не сте близнаци или не си приличате като близнаци. Бонус е че кондукторите следят да няма трошене и драскане на седалките, поддържат добрия тон в превозното средство, упътват и най-вече таксуването става между спирките и не се налага пътниците да се шматкат из превозното средство за да се докопат до перфоратора/уреда за самотаксуване. Да, освен това, ще се отворят доста работни места за постоянно (щото са икономически изгодни), което е хубаво за всяко населено място.
    Иначе, за копирането и презареждането... още от първите фонокарти (онези с магнитната лента дето с едно тиксо...) , проблема си е все същия — рано или късно им намират начина.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  33. 33 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#32] от "gost22":

    "Отпушените улици ще доведат до по-бързо придвижване с автобусите и по-малко главоболия с паркирането по тротоарите"
    Това няма да се случи - опита от други градове сочи, освобождаването от автомобили винаги е временно.
    Защо да плащаш за 2 кондуктора в автобус, като излиза по скъпо отколкото да напраиш автоматизирана система и да контролираш от време на време като използваш респекта от контрола на хората. Плюс това като всички се возят в гр транспорт няма да е възможно в претъпканите автобуси в пиковите часове кондуктора да свърши нещо.

  34. 34 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#20] от "Читател":... Е вярно с кола и извън града се ходи. Ама в Европа няма много столици където за 365 лв като дял от средния годишен доход на човек в града да се вози толкова евтино.
    —цитат от коментар 24 на Наблюдател

    Това въобще не е вярно - цената на гр транспорт спрямо покупателната способност на хората се нареждаме над средното равнище в Европа по цена на градския транспорт... Ако не вярваш дори дневник беше правил подобно проучване - потърси го в търсачката на сайта

  35. 35 Профил на nniikkii
    nniikkii
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#12] от "UJC4040":

    Наистина ли сравнявате количеството, качеството, удобствата, покритието на града на метро, автобус, трамвай и тролей с това на маршрутките?!? Освен това, стравнението не е коректно – с 1,61 лв. на ден се возя на всичко, колкото си искам и докъдето си искам – толкова излиза карата за всички линии! Пък Вие си се возете на маршрутката за лев и педесе'!

  36. 36 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 675 Разстроено

    Страхотно ниво на коментиране: първият интелигентен коментар е с номер 32. И какво следва? Както с повечето интелигентни хора, него не го разбират. Предлага 2 точки, като т. 2 е кондуктор. А следващият коментатор разбира че е предложил 2 кондукторА. Жестоко!

  37. 37 Профил на xax
    xax
    Рейтинг: 642 Неутрално

    До коментар [#10] от "Тони Шнайдера":До коментар [#12] от "UJC4040":Така е.До коментар [#17] от "Наблюдател":И за Вас, колега, 180 евра за година Ви се струват нормална цена за доходите, които имаме в момента в България? Защо тогава има такива гигантски задръствания в София и в другите големи градове - щото е по-рентабилно да ползваш обществения транспорт или личния такъв? И не ми излизайте с аргумента за манталитета и народопсихологията - в нормалните страни общественият транспорт е предпочитан, защото е на ДОСТЪПНА цена.
    —цитат от коментар 20 на Читател


    Айде са да не говорим на изуст. В Париж не е ли задръстено перманентно? И Прага, с гордите си трамвай и метро-мрежа има постоянно трафик и няма измъкване от опашките. Мислите си за 2-3 по-уредени града в Европа и за Германия. А София разполага със смешни пари за градски транспорт, инфраструктура и какво ли още не, в сравнение с Европейските столици. Друг момент е, че е адски евтино да караш кола в БГ и затова не се качват на градски - неслучайно много хора си стоят с български регистрационни номера в Европа - именно, за да спестят 500-800 евро годишно.

  38. 38 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1787 Неутрално

    До коментар [#19] от "Athanatos":

    Това значи всяко таксуващо устройство да има връзка към централен сървър. Това поражда два проблема - трябва ти мрежово покритие във всеки автобус. И второ - ако по някаква причина нетя зависне, всичкото таксуване из цяла София ще блокира.

    И двата проблема естествено имат решение - новата система която ще се изгражда в следващите две години е съобразена с тях.

  39. 39 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    При тия цени, задължително ще има проби за хакване !!!

  40. 40 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2833 Неутрално

    Честно казано, аман от глупости.
    Тези които могат да ги разбият, най-вероятно въобще не ползват градски транспорт и ако не решат да отворят "бюро за зареждане на половин цена, например", няма въобще да се занимават с подобни глупости.
    Що се отнася до това, да бъдем "засичани" от къде се качваме и къде слизаме (това последното си и жива измислица), също не виждам нищо лошо, защото така хората които управлявват или трябва да управляват градския транспорт ще имат жива и актуална статистика и биха могли да регулират броя и честотата на превозните средства.
    Иначе и сега, в рейса човек не се маркира, в тролейбуси и трамваи се маркира само по желание и напоследък не виждам почти никой да го прави, за слизане е същото - в никое от превозните средства не се маркира и остава плащането - голяма работа:).

  41. 41 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    ...Защо да плащаш за 2 кондуктора в автобус, като излиза по скъпо отколкото да напраиш автоматизирана система и да контролираш от време на време като използваш респекта от контрола на хората. ...
    —цитат от коментар 33 на touchthis

    Това, че нещо е по-евтино от друго нещо, съвсем не значи, че ще даде по-добри резултати. Отделно, че двете системи имат коренно различни начини за решаване на един и същ проблем. Кондукторите са обратното на самотаксуването с контрольорите. И двете системи опитват да решат основния проблем — таксуването на пътниците, обаче го решават по различни начини, с различен успех и с различни допълнителни последици. Също така, при едно и също законодателство (щото е българското) самотаксуването постоянно издиша и все трябва да се оправя, докато концепцията с кондукторите се е доказала в практиката на няколко града и то дългосрочно. В смисъл, искате да сеете кус-кус, ама не на ръка а с редосеялка, вместо да засеете жито. Ми няма проблем, въвеждайте е-системата в София, и след две години пак ще си пишем същото за гратисчиите и глутниците контрольори и евентуално новини за нов бранш — "зареждане на карти за автобуса"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  42. 42 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    Просто поредният пример как прогресът ще ни излезе през носа..:-) Знаете ли че се харчат ТРИЛИОНИ вече за "безплатните" ИТ..и че въпреки това нищо не е сигурно и безопасно..??

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  43. 43 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 5342 Любопитно

    “От друга страна Стоянов посочва, че потребителите могат да бъдат проследявани с информацията кога и къде е таксувана всяка карта.”

    Че нали такава е и идеята!
    Ако започнете да се разплащате с приложението за смартфон, мигар ще останете анонимен?!

    I Want To Believe
  44. 44 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2694 Неутрално

    Честно казано, аман от глупости.Тези които могат да ги разбият, най-вероятно въобще не ползват градски транспорт ....
    —цитат от коментар 40 на tsvetko_51

    Да, обаче тези дето ще купят технологията от тях ще "зареждат" картите на тези дето се возят... и честито за поредния "сенчест бизнес", създаден заради глупост и недомислици.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  45. 45 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2694 Любопитно

    ... Плюс това като всички се возят в гр транспорт няма да е възможно в претъпканите автобуси в пиковите часове кондуктора да свърши нещо.
    —цитат от коментар 33 на touchthis

    Предполагаш, но реалното положение на нещата е че кондукторите успяват без проблем да се справят дори с претъпканите автобуси. Между другото, когато няма гратисчии и постъпленията са нормални, някак си, фирмите успяват да спестят и да купят още автобуси, което обяснява защо отдавна забравихме във Варна, какво е да висиш от вратата на икаруса. Както писах, системата работи отлично в други градове, та вместо да предполагаш, може просто да попиташ как е там.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  46. 46 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 970 Неутрално

    Аз поне съм виждал на няколко пъти как хора си влизат в метрото с white labeled mifare карти :) Аз си бях поръчал mifare тагове ( не карти, а от кръглите, супер тънките ) с идеята да си копирам картата там ( nfc reader/writer е 15 лева ) и да си го лепна от вътрешната страна на калъфчето за телефона, че да не си вадя всеки път портмонето и картата с нея ( в портмонето имам и други безконтактни карти и интерферират та трябва да си вадя и портмонето и картата ).

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  47. 47 Профил на UJC4040 Върнете стария сайт!
    UJC4040 Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 634 Неутрално

    До коментар [#17] от "Наблюдател":
    Милионите инвестиции в метрото са от европейските данъкоплатци и от републиканския бюджет. Новите автобуси също. А стари и раздрънкани автобуси все още пътуват. Трамваите на 25 години са също част от софийската действителност.
    Дали си защитник на чистия като сълза, некорумпиран градски транспорт? Или си част от КОЙ?
    Има огромна промяна за по-добро, но за огромната маса пари, наливана в транспорта, ефктивността е доста спорна.
    Самият факт, че мързеливцте от транспорта отговориха преди дни на Дневник, че синхронизацията на метро и наземен транспорт е НЕВЪЗМОЖНА говори много за некадърността във върховете.
    Некадърност + Корупция = Ниска ефективност
    А второто предполага първото.

  48. 48 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#20] от "Читател":

    всъщност наскоро обсъждах темата с една учителка и осъзнах, че за нейната 650 лева заплата е почти невъзможно да събере и извади 365 лева накуп за "народната" карта за градски транспорт

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  49. 49 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4397 Неутрално

    Не разбирам от материята, но защо трябва да има каквито и да било лични данни ?Има Х лв, да ги ползва кйто иска, нали е платено за превоза ?
    —цитат от коментар 14 на роджър



    И защо трябва броят пътувания да се съдържа в картата?!Не е ли по-добре картата да съдържа само и единствено идентификационен номер, може дори да е само бар-код, а цялата информация от тук нататък да се съдържа централизирано в системата на СГТ?...
    —цитат от коментар 19 на Athanatos


    За да те следят по-добре!
    Остатък от времето на Диктатурата на пролетариата!

    Ако гласувате за предателите на България в БСП, вие я обричате на смърт!
  50. 50 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4397 Неутрално

    До коментар [#23] от "Боби М.":

    До колко един чистач на улицата е полезен за обществото се вижда като се проследи пътя по който е минал през време на работа. Резултатът от неговата работа се вижда моментално. Чистачът не може да има двупосочна крайна цел.
    До колко полезна е работата на споменатите в статията инженери малко трудно би могло да се определи, защото резултатът от това, което са свършили, може успешно да се приложи и от контрольорите, и от хакерите.
    В тази връзка как определяш каква е тайната цел на работещите в тази област? Полезна ли е тогава тяхната работа за обществото или не?

    Ако гласувате за предателите на България в БСП, вие я обричате на смърт!
  51. 51 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#19] от "Athanatos":Това значи всяко таксуващо устройство да има връзка към централен сървър. Това поражда два проблема - трябва ти мрежово покритие във всеки автобус. И второ - ако по някаква причина нетя зависне, всичкото таксуване из цяла София ще блокира.И двата проблема естествено имат решение - новата система която ще се изгражда в следващите две години е съобразена с тях.
    —цитат от коментар 38 на niakoi_si


    За това си прав, но и това има лесно решение -таксуващите устройства да не са в автобусите, а на спирките. Достъпът до спирката да става само след маркиране. Маркираш се на влизане, после на излизане.
    В Лондон по метро и влакове това маркиране може да става и с банковите дебитни или кредитни безконтактни карти.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  52. 52 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4397 Весело

    ......В Лондон по метро и влакове това маркиране може да става и с банковите дебитни или кредитни безконтактни карти.
    —цитат от коментар 51 на Athanatos


    Още по-зле!
    Да ти докопат и сметките в банката.

    Ако гласувате за предателите на България в БСП, вие я обричате на смърт!
  53. 53 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 970 Неутрално

    [quote#49:"Храбър"][/quote]

    То и сега можеш да си вземеш карта, в която няма никакви лични данни ( просто билети на друг преносител - nfc карта ), но в такъв случай не ползваш преференции. Картата с преференции е лична и затова трябва да има имената, иначе всеки ще дава картата си на познати. Хубавото е, че имаш избор - може да не те "следят", но пък си плащаш за услугата. Нещо като VPN :)

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  54. 54 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 462 Неутрално

    И какво ще направят с въпросните 3 имена? Едно голямо нищо.
    И колко хора са с хакнати карти 5 до 50 души.... Други са проблемите на градския транспорт.

  55. 55 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 949 Неутрално

    До коментар [#43] от "2.5":
    ...че потребителите могат да бъдат проследявани с информацията кога и къде е таксувана всяка карта и не само това стига картата да го позволява!

    Че нали такава е и идеята!

    Бигбрадър наблюдавяа и всичко се затваря в "Кръг"!!!!! Новите технологии са "удобни" от една страна и "неудобни" от друга, но всяко нещо си има цена и трябва да си готов да я платиш????

  56. 56 Профил на eternity_43
    eternity_43
    Рейтинг: 572 Неутрално

    [quote#29:"parcaleste"][/quote]

    Много си е прав Наблюдател. Доста е евтино в София дори за баба и дядо, които вземат смешни пенсии. В чужбина, поне при нашите доходи, дерат много кожи. Наскоро бях в Ирландия и Италия, повярвай ми, за смешни пари се возим на читав транспорт. Аз също ходя на работа с кола, но имам и метро. Отново ми повярвай. С метро ми е 15-20 мин по-бързо.

    Щом така не може, обратното ще става.
  57. 57 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    ВАЛИДАТОРИ ПРИ ШОФЬОРА, СЪЩИЪЕ КАТО В МЕТРОТО И ПРОБЛЕМА Е РЕШЕН АХТОМАТИЧЕСКИ.
    КАРТИТЕ ТРЯБА ДА СА БЕЗ ДАННИ, ЛИЧНИ ИЛИ ДРУГИ, А САМО С ЗАРЕЖДАЩ БРОЙ ПЪТУВАНИЯ И ДА СЕ ПОЛЗВАТ ОТ ВСЕКИ ПРИНОСИТЕЛ , ОТ ЕДНОКРАТНО ДО МНОГОКРАТНО, ИЗТИЧАЩО ЗА МЕСЕЦ, ДВА ИЛИ ТРИ.
    Това е, ама качването само от първа врата при шофьора, а слизане от другите.

    Всичко друго са некви глупости.
    Пластиката ефина, мека, само с магнитни данни за броя пътувания, щото другото си е за съд!

  58. 58 Профил на dggm
    dggm
    Рейтинг: 545 Весело

    Разбираш, че си БЪЛГАРИН:

    Когато прочетеш статия за сигурността на картите за метрото и започнеш да се чудиш дали ги няма програмите в Замунда, въпреки че по принцип нищо не разбираш от програмиране. Нали все пак всичкият софтуер на компютъра ти е кракнат така и така, на кино не си ходил от десетилетия, а Юторент е най-използваното ти приложение ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах