Столичната община планира да замени над 100 трамвая и тролея до 2020 г.

Един от първите 27–годишни трамваи, доставени в София от швейцарският град Базел до 37-годишна мотриса по същата линия

© Велко Ангелов

Един от първите 27–годишни трамваи, доставени в София от швейцарският град Базел до 37-годишна мотриса по същата линия



До 2020 г. 63 стари трамвая и 41 тролейбуса, които в момента се движат по линии в София, да бъдат заменени с нови. Ще бъдат купени и 30 електробуса с 12 зарядни станции за общо 14.7 млн. евро, които да бъдат осигурени с кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие. Тoва предвижда програмата на общинското дружество "Столичен електротранспорт" за следващите три години, която ще бъде гласувана на заседанието на Столичния общински съвет в четвъртък.


Две от четирите точки в доклада на общинското дружество, които засягат превозните средства, са почти изпълнени. Първата е за доставката на 28 трамвая от Базел, които са на 37 години. В София вече пристигнаха 12 от швейцарските трамваи, известни като "краставички", като 4 от тях вече се движат по линиите 6, 8 и 12.


Доставката им е част от програмата за сътрудничество между София и Базел, като проектът е на стойност 5.5 млн. лв. От тях швейцарската страна плаща 4.6 млн. лв., а София - останалите 900 хил. лв. Мотрисите са произведени през 1990 г. и са напълно реновирани през 2002 г. Всичките разполагат с видеокамери, а средната им част е нископодова. С "краставичките" се заменят 37-годишните мотриси, някои от които все още се движат в столицата.




Втората почти изпълнена точка от програмата е доставката на 13 нови нископодови трамвая. Обществената поръчка беше обявена през февруари, като прогнозната стойност е 26 млн. евро. Миналата седмица зам.-кметът на София по транспорта Евгени Крусев съобщи, че на търга са се явили два кандидата - "Шкода" и "Песа", като офертите им се разглеждат от комисията.


Тези нови трамваи ще бъдат пуснати по линия номер 5, като старите, които се движат по нея в момента, ще бъдат прехвърлени по линия номер 10. Според "Столичен електротранспорт" това ще позволи бракуването на 23 трамвая, които са 26-годишни и са изминали 450 хил. км.


Предстои да се осигури финансиране по два проекта за доставка на 50 нови трамвая, които ще заменят 41 мотриси. Първото предложение предвижда купуването на 30 нископодови трамвая, като целта е да бъдат заменени 21 стари мотриси на средно 34.5 години. Като алтернативен вариант от "Столичен електротранспорт" предлагат купуването на 10 трамвая втора ръка от Прага, всеки от които ще струва по 40 хил. лв. с включени транспортни разходи.


Чао, чао, икаруси, здравейте, електробуси


Общинското дружество планира да купи и 30 нови единични тролейбуса с капацитет 90 пътници. Те би трябвало да заменят всичките 35 броя икаруси на близо 30 години, както и 6 броя тролейбуси МАН, които ще бъдат бракувани. За този проект също тепърва ще се търси финансиране.


В програмата до 2020 г. на "Столичен електротранспорт" е заложено купуването на 30 електробуса заедно с 12 зарядни станции. Според документа средната цена на един електробус е до 450 хил. евро, а на една зарядна станция - 100 хил. евро. За осъществяването на тази идея дружеството ще кандидатства за заем в размер 14.7 млн. евро от Европейска банка за възстановяване и развитие. Той ще бъде обезпечен, като дружеството ще сключи 10-годишен договор с Центъра за градска мобилност към Столичната община, който вече ще бъде ангажиран с изплащането на 88 млн. лв. за новата тикет система за същия период.


Според проекта 30-те електробуса ще се движат по 2 или 6 автобусни линии, които ще бъдат както крайградски, така и централни. Зарядните станции ще бъдат разположени в крайните спирки. В София пробно се движат 4 електробуса. По думите на Евгени Крусев до края на годината Столичната община ще поръча 20 електробуса, които да започнат да се движат по две линии в София през 2018 г.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Добра новина, но няма да е лошо да им удряте и по една боя, преди да ги пускате в експлоатация... някакъв идентичен облик да придобива този градски транспорт, се'ш ли се?

    I shave with Occam's razor
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    А дано сменят и управата та да се оправим.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    До коментар [#1] от "Сахаров":

    Боята е скъпа - трябва ОП.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 3275 Любопитно

    Браво!Леко-леко да се подменят старите и да се купуват нови!За тролейте не разбрах.....

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1806 Неутрално

    Трамваите от Прага по 40 хиляди лева бройката по-добре да ги купят веднага, независимо от развоя на другите проекти. Трамваите на 26 години също не са за бракуване, ако наистина мислят да го правят. Могат да сгъстяват разписанието с тях. На когото не му харесват, ще чака още 5 минути да дойде следващият - от модерните.

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":

    а бяха времена когато си ги произвеждахме сами.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 379 Неутрално

    Мисля, че по отношение на обновяването на обществения транспорт - не само в столицата, но и във вътрешността на страната - трябва да се действа по-чевръсто, ако искаме час по-скоро по-чист въздух в градовете ни. Което ще рече и билетите да станат изключително достъпни и атрактивни за потребителите на тази транспортна услуга, а не като в момента - човек да се чуди на трамвая ли да се качи, или хляб да си купи.

  8. 8 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 409 Неутрално

    пълно с грешки...

    Един от първите 27–годишни трамваи, доставени в София от швейцарският град Базел до 37-годишна мотриса по същата линия

    Първата е за доставката на 28 трамвая от Базел, които са на 37 години.

    поред "Столичен електротранспорт" това ще позволи бракуването на 23 трамвая, които са 26-годишни и са изминали 450 хил. км

    такааа, не мисля че има нужда да ги посочвам, но все пак.... купуваме 27 или 37 годишни? после бракуваме 26 годишни... гениално, които минали 460хил. км, което също искрено ме съмнява... по-скоро милион и 460хил.


    Но все пак от статията става ясно че има идея за обновяване на транспорта. Детайлите не струват.

  9. 9 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 703 Неутрално

    Разкарайте циганите и гратисчиите от градския транспорт, направете го по-привлекателен, пък тогава мислете и другите неща.

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    До коментар [#5] от "cinik":

    умно. сега има интервали повече от 30 мин.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3387 Неутрално

    До коментар [#9] от "rainbou1":

    подкрепям с две ръце но няма да стане.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#7] от "Читател":

    Как си го представяте едновремнно обновяване на транспорта и по-ниски цени ?. Модернизацията струва доста пари и разбира се я плащат потребителите на услугата т.е пътуващите. По стара европа транспорта е много добър но и доста скъп и то по местния стандарт. Което е още една причина за стимулиране на велосипедите които са много популярни в европа. Често се вижда мъж в костюм или жена с рокля да ползват велосипед за да стигнат до офиса си в центъра на голям европейски град.

  13. 13 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#9] от "rainbou1":

    И как точно си го представяте да стане по-прилекателен без да се модернизира ?. Като му ударим една розова боя вие по-голямо желание ли ще имате да се качите в трамвая ?.

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1806 Неутрално

    пълно с грешки... 28 трамвая от Базел, които са на 37 години...това ще позволи бракуването на 23 трамвая, които са 26-годишни и са изминали 450 хил. км ß по-скоро милион и 460хил.
    —цитат от коментар 8 на adventure


    460 хил. км е нищо за трамвай. Явно става въпрос за 1,460 млн. , но и това не е много за електротранспортно средство. Ако това са чешките, те са си екстра, макар без климатик и без нископодова секция.

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  15. 15 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1937 Неутрално

    В един стар шопски виц се разказваше, че един дядка се ходил на улицата посред лято с дебел вълнен кожух. Хората го съжалявали, казвали му да махне кожуха, че ще се свари, пък той всеки път гордо заязявал, че "оно не е от кожуха, оно е от времето".
    И софиянци така. Трамваите били стари, нямали угледен вид. Ами нямат, как ще имат? За да има едно транспортно средство угледен вид, трябва да се пази. Ако се качите на някои от онези жълто-сините на снимката, ще видите, че всички до един са издраскани с надписи, замърсени с боклуци. И софиянецът се оплаква, че "оно не било от него, оно било от трамвая".
    Обичам да се возя в трамвая, освобождава те от трудността да търсиш място за паркиране, да се оглеждаш като въшлясал за пътна полиция, а освен това създава и едно спокойствие. Но вътре в трамвая често се качват тъмни балкански субекти. Едни озвучават останалите пътници с музика от телефон, други скачат и се катерят по дръжките, трети карат колела в самия трамвай. За миризмите през зимата и особено през лятото да не говорим. Да не забравяме и онези хитреци, които са винаги "за една спирка". Има и по-нагли от тях - онези, които директно казват "нямам билет и няма да сляза". Че така, от трамваите било. Ако напълним трамваите с швейцарци, няма е така, но с родни българи /от кой да е етнос и цвят/ винаги ще бъде така, ако ще и чисто нови трамваи да ни докарат.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  16. 16 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 536 Неутрално

    По-привлекателен в тоя трафик ГТ няма как да стане. В София е ад да се придвижваш и това важи за всички видове транспоер, частен и публичен, вкл. пешеходен :) Та... Единственият начин да свалиш Ганя от колата е да му я направиш по-неудобна от трамвая, а това няма да го бъде скоро, ако ще чисто нов да му купиш. Лъскави, модерен, дори бърз (а у нас ГТ не е бърз) - той пак ще си иска колата. Пътят към целта е 30 % "по привлекателен градски транспорт" и 70 % "по-непривлекателни условия на автомобили" - сори! А е ясно, че ако все повече хора искат да позсват ГТ, ще носят и повече приходи, които пък ще го правят все по-привлекателен, и те още ще се возят, и още ще плащат, и той ще става още по... Опс, забравих, не съм в Белгия.

  17. 17 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 379 Неутрално

    До коментар [#12] от "m17":

    Нещо сънувате, колега. Събудете се! Навсякъде по света, където има градски транспорт, усилията са насочени повече хора да го ползват, единствено у нас и вероятно още някъде другаде те са в обратната посока - поне в момента. По времето на социализма и в първите години на прехода не беше така, както със сигурност не е било така и преди 1944 г. Горещо подкрепям развитието на велосипедния транспорт, но това не е решение за един средноголям град, да не говорим за двумилионна столица като София. Вие, ако правите всекидневно преходи от единия до другия край на София и в студ, и в жега, и в дъжд, и в сняг - поздравления! Но това не е масовият случай и никога няма да бъде!

  18. 18 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3108 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":а бяха времена когато си ги произвеждахме сами.
    —цитат от коментар 6 на КМЕТ В СЯНКА


    Добре, че престанахме.

  19. 19 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#13] от "m17":
    Ами и автобус Порше да сложите, вътре като има една сюрия цветнокожи със светлоотразителни жилетки и миришещи на цялата менделеева таблица, едва ли ще са много желаещите да се качат.

  20. 20 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#13] от "m17":
    Номер 15-ти е разказал практически какво имам предвид..

  21. 21 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#17] от "Читател":

    Напротив, модернизирането на градския транспорт, новата система за таксуване, масивните инвестиции в метро са точно начини за разширяване на употребата на градския транспорт за сметка на лични МПС'та. И ефекта е видим - влезте в метрото и вижте пътуващите сутрин, сега си ги представете в колони 303 и 204 примерно.
    И не бива да подценявате велосипедите, има много хора които с малка мотивация под формата на велоалеи и велопаркинги биха ползвали велосипед доста често. Не става дума винаги но е съвсем постижимо едно 20% пренасочване през топлия сезон.

  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#20] от "rainbou1":

    Интересно как държави като Холандия където климата е доста по-студен и влажен могат масово да ползват велосипеди обаче Ганьо балкански все не му е удобно. Е с подходящата мотивация и бой по твърдата кратуна ще се научи (само за 20-30 години).
    Само за сведение, каналите в Амстердам съвсем редовно замръзват а искър например не е замръзвал от десетилетия сигурно. И ако има три дена без държ, холандците масово излизат в отпуска да ползват хубавото време а за сравнение в София редовно се случва да не вали дори 3 месеца лятото.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#19] от "rainbou1":

    Аз редовно ползвам градски транспорт и в интерес на истината нямам проблем с тъпла тъмнокожи. Малко по-шумни са но като цяло не създават проблем. Но нищо не може да се сравни с някоя бабичка или старец, съвсем белички но не виждали баня с месеци. Или тълпа тинейджири, татуира с ликове на български ханове които решават че е много куул да строшат нещо в трамвая.

  24. 24 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    да съгласен съм с теб напълно, но в статията пише, че тези на 460хил и само 26год щели да ги бракуват... пълни глупости.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах