В центъра на София ще има две нови пешеходни зони

Архив

© Анелия Николова

Архив



След продължила над 2 часа дискусия Столичният общински съвет (СОС) одобри въвеждане на две нови пешеходни зони в центъра на София - на бул. "Витоша" в участъка между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски" и на ул. "Георг Вашингтон" между ул. "Пиротска" и ул. "Трапезица".


С друго решение съветниците одобриха въвеждане на ограничение на скоростта до 30 км/ч в пространството между ул. "Алабин", булевардите "Христо Ботев", "Васил Левски", "Цар Освободител" и ул. "Леге".


Предложенията са на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев. Той бе сериозно критикуван от опозицията заради кратките доклади, с които го обоснова, и липсата на аргументи и анализи към тях. Според съветниците предложенията са необмислени и реализирането им ще доведе до сериозни задръствания по вътрешните квартални улици, например по "Цар Самуил" и "Княз Борис I", които се очаква да поемат трафика след затварянето на участъка от бул. "Витоша". Съветникът от "Реформаторския блок" Борислав Бориславов (СДС) дори препоръча Крусев да бъде изпратен на курс как се пишат доклади. Според него докладът от 1 страница, с който Крусев е внесъл предложението, е прекалено кратък и говори за сериозна неопитност.




Иво Божков, който също е от групата на "Реформаторския блок", но подкрепи доклада, каза, че дългата дискусия показва единствено неуспеха на Столичната община в това да бъдат изградени достатъчно паркинги в центъра на града и градският транспорт да бъде по-привлекателен за гражданите. Според Божков е проблем и това, че строителните разрешения за високи сгради в центъра на София се издават без да са напрвени достътъчно детайлни предварителни анализи за ефектите върху трафика. Той имаше предвид 74-метрова "Сити тауър" на площад "Македония", към която ще бъде възможен достъп с автомобил единствено по улица "Алабин", която може затрудни допълнително трафика в района.


Зам.-кметът отговори, че в района има две линии на метрото, два подземни паркинга и пет трамвайни линии. Въвеждането на пешеходната зона по "Георг Вашингтон" той обоснова с факта, че така щял да се осигури добър и лесен подстъп към Западната порта на Сердика.


Общинските съветници Калоян Паргов, Иван Таков (БСП), Борислав Бориславов и Радослав Абрашев (Реформатовски блок) пък посочиха, че решението за продължаването на пешеходната зона на "Витошка" противоречи на тезата на вносителя и групата на ГЕРБ, че с мярката се цели подобряването на качеството на въздуха.


Според Абрашев затварянето на участъка ще принуди живеещите в района да "обикалят през 4 преки", ще се предизвикат сериозни задръствания и така работещите двигатели на автомобилите ще отделят сериозно количество вредни емисии.


В отговор председателят на общинския съвет Елен Герджиков (ГЕРБ) каза: "Ами просто не използвайте автомобил, Господин Абрашев". Гердижков, както и съветници от ГЕРБ казаха, че с мярката се цели и да се ограничи използването на автомобили в центъра на София, като вместо това жителите на града да се придвижват с градски транспорт.

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1743 Неутрално

    Браво за удължението на пешеходната зона по Витошка. За Вашингтон - там района е доста мизерен, май няма голям смисъл.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на Чеп за зеле
    Чеп за зеле
    Рейтинг: 592 Неутрално

    То хубаво, ама при оформлението на пространството да използват художник, а не каквото решат инженерите. Щото София определено е един най грозните градове в България.

  3. 3 Профил на Hutya Puylo
    Hutya Puylo
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Логично и добро решение за Витошка. Ако се сетят да направят пешеходна и зоната на жълтите павета, а тях да ремонтират, още по-добре.

  4. 4 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 405 Неутрално
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3607 Неутрално


    С друго решение съветниците одобриха въвеждане на ограничение на скоростта до 30 км/ч в пространството между ул. "Алабин", булевардите "Христо Ботев", "Васил Левски", "Цар Освободител" и ул. "Леге".

    Нещо не достига в това каре.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    +

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Колкото повече място за ходене, толкова по-добре. Автоталибаните трябва да се пресират по всички начини, че и без това са превзели града.

  8. 8 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 402 Неутрално

    страхотно... колкото повече пешеходни зони, толкова по-добре. този път съм доволен!

  9. 9 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 744 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Мизерен си ти в гарсониерата в Люлин... На такива като тебе трябва 10 лв вход за центъра да се събира ....
    То вярно че на теб идеал ти е панела, Путин и съветският съюз

    Pure Chewing Satisfaction
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3607 Неутрално

    До коментар [#9] от "serpico":

    И това скоро ще го въведат суджуците.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#9] от "serpico":
    Мизерен си е района няма що.

  12. 12 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1313 Гневно

    Тази статия нещо фейк ми се струва. Защо първият коментар не е на кмета?

  13. 13 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 789 Неутрално

    А къде ще денат трамвая който минава по бул. "Витоша" в участъка между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски"?
    Ако мислят да го пуснат по "Алабин" до "Хр. Ботев" и после да го върнат по "Стамболийски", си е пълба глупост.

  14. 14 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Представете си, че сте 65 годишен човек, пенсионер и с болни стави. Подобно решение Ви обрича на принудително заточение вкъщи. Не може там където живеят хора и това са им единствените жилища да се правят изцяло пешеходни зони. Това с 30-те километра в час няма да го коментирам. Повече изгорели газове и повече шум. Но да речем по повечето улички там се кара бавно така или иначе.
    Имало било метро. Да, за здравите е ОК. За възрастните и особено хората, които се придвижват по-трудно е някакъв ад.

  15. 15 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 789 Весело

    Тази статия нещо фейк ми се струва. Защо първият коментар не е на кмета?
    —цитат от коментар 12 на Цайко


    Защото статията е малка и той я е прочел преди да коментира, за разлика от друг път.

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9193 Неутрално

    Защо не от Трапезица до Екзарх Йосиф?

  17. 17 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1313 Гневно

    До коментар [#15] от "marker":

    И все пак , съмнението остава.

  18. 18 Профил на Grdimi
    Grdimi
    Рейтинг: 231 Неутрално
  19. 19 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 836 Неутрално

    Представете си, че сте 65 годишен човек, пенсионер и с болни стави. Подобно решение Ви обрича на принудително заточение вкъщи. Не може там където живеят хора и това са им единствените жилища да се правят изцяло пешеходни зони. .
    —цитат от коментар 14 на znayko84


    За книжка не искаха ли медицинско ли що ли? А да не говорим че като се загледа човек по сините стикери на скъпите СУВ-ове, ще реши че "инвалидите" са най-богатите хора в България.

    Евроатлантида
  20. 20 Профил на I3I
    I3I
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#14] от "znayko84":

    Не мисля че има логика в написаното от вас. Ако ли не където живеят хората - то къде да се правят пешеходните зони - там където няма хора ли ? И ако живееш на центъра по-голям проблем ще е липсата на асансьори, отколкото че трябва да се разходиш по равно, без бордюри до автомобила за 5-10 минути.

  21. 21 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1743 Неутрално

    До коментар [#9] от "serpico":

    Ти да не работиш в някое магазинче на Вашингтон, че така се засегна :) Спокойно, сега ще се увеличи търговията и ще ти вдигнат заплатката до 500 лв :)

    The best way to predict the future is to invent it.
  22. 22 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3402 Неутрално

    Одобрявам! Пешеходната зона на центъра трябва да стане още по-голяма, като, разбира се, се позволи и движение на велосипеди в тези участъци. В момента забраната за това по бул. "Витоша" е напълно безсмислена - аз известно време я нарушавах, но след това започнах да я спазвам, докато много други колеги на две колела въобще не се съобразяват и продължават да си карат оттам - а и това е естественото продължение на велоалеята по бул. "Витоша" от парка пред НДК до Южния парк (знам, че на кръстовището с бул. "Патриарх Евтимий" тя прави завой надясно, но и нататък няма много опции, освен отново да се обикаля парка на НДК и обратно по маршрута, вместо да се разхожда спокойно човек из града). И без това няма много участъци в центъра, където да не се налага да се разминаваш с МПС-та.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  23. 23 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1152 Весело

    Супер идея, дерзайте, колкото повече пешеходни зони, толкова по-малко автоталибани, по-малко шум и замърсявания...

  24. 24 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До коментар [#16] от "penetrating":

    Щото има Хали където се зарежда и откъдето е изхода на техния паркинг не че не може той да стане и вход то е тясно
    А от другата страна е Административен съд и инспекторат на ВСС а техните началници обичат да ходят с коли и да спират в нарушение без общината да ги закача

    До коментар [#21] от "EU defender": Там има само два - три магазина но сега улицата има изглед към разкопките и е прясно ремонтирана явно общината не иска от усиления трафик да проличи че ремонта е некачествен На пешеходци ще издържи по-дълго
    Майтапа настрана- точно тази част на Вашингтон и без това почти не се ползва от коли- защото не води наникъде- има много пешеходци по пиротска и тн Само патриотите ще вият на умряло че не могат да си спират пред централата си и собственика на златарския магазин на ъгъла няма да може да спира на Пиротска в нарушение- но да го ===

  25. 25 Профил на Cassi
    Cassi
    Рейтинг: 3572 Неутрално

    "Според Божков е проблем и това, че строителните разрешения за високи сгради в центъра на София се издават без да са напрвени достътъчно детайлни предварителни анализи за ефектите върху трафика"

    Под това се подписвам и аз. "Ефектите" обаче се отнасят не само за центъра на София, а за всички квартали, защото се дават разрешения за строежи без грам мисъл.

    Джордж Бърнард Шоу: „Свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея”
  26. 26 Профил на patriotyt
    patriotyt
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Супер, много е малко даже....още много трябва в тази посока. Колите трябва да спрат де се толерират, защото София е толкова задръстена от таратайки, че...

  27. 27 Профил на patriotyt
    patriotyt
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Супер, много е малко даже....още много трябва в тази посока. Колите трябва да спрат де се толерират, защото София е толкова задръстена от таратайки, че...

  28. 28 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 514 Неутрално

    "Вашингтон" между Пиротска и Трапезица е точно 20 метра дълго и двама души не могат да се разминат. Не знам каква пешеходна зона ще е това, че то е по-късо от междублокова градинка из панелните квартали.

  29. 29 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7248 Неутрално

    Сполучливо решение за бул. "Витоша"

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9193 Неутрално

    До коментар [#24] от "victortrt":

    Да, има смисъл, но тези части от улицата могат да се организират за достъп с подвижни бариери, излизащи от земята, като на много други места по света.

  31. 31 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 792 Неутрално

    аз предлагам автомобили да се карат само по магистралите, за да може БайХ да им реже лентичките. По градове и села да се забранят автомобили

    "We're not gonna take it! Anymore."
  32. 32 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Иво Божков е напълно прав - решението е като цяло добро, но прикрива провала на общината да внедри смислена добре планирана политика за градско планиране. Иронията е, че след десетилетия на корупция и нестроене на паркинги това ще е в полза за столицата като изкарване на трафик извън центъра и подобряване на въздуха. Обаче корупцията сега позволява строенето на безумни небостъргачи, които ще ни еб---т майката следващите няколко години на възлови места - пл. Македония, бул България, бул. Черни връх.... Тази сграда на Македония ще привлече няколкостотин служители и още толкова поддържащ персонал, магазинери, клиенти и прочие, само с градски транспорт май няма да има оправия.

    Умерен толераст
  33. 33 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    Да правят каквото искат, на парче ще е като кърпено. Който иска да ходи пеш по София нищо не може да го спре. Както и нарушителите с лъскави и недотам лъскави возила, които си карат в забраненото.

    No Pain No Gain
  34. 34 Профил на psihodesen
    psihodesen
    Рейтинг: 331 Неутрално

    Аман вече. А колко велоалеи направиха, след като премахнаха двете алеи по "Витошка". Няма толкова неадекватно кметсво, като нашето в София.

  35. 35 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 518 Весело

    ул. "Георг Вашингтон"
    ?!?!?!?

    А може би ул. "Жорко Вашингтонов"?

  36. 36 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2947 Неутрално

    Трябва по-скоро герберите да напуснат Столична Община а после да се върнат трамвайте по бул.Витоша. Щом бул. Дондуков ще се асфалтира е добре бул.Руски да стане пешеходна зона заедно с ул.Раковска която герберите я направиха от улица на театрите в улица за разтоварване зарзават и чували тоалетна хартия и палета с пластмасови бирени бутилки пред Лидъл и Била!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  37. 37 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Левски - Дондуков - Цар Освободител и пространството между тях си плаче да бъде забранено за автомобили. Само си представете какъв кеф би било да ходиш по Дондуков или жълтите павета без коли...Би било и рай за туристите и за местния бизнес, тъй като там има най-много туристи и Невски е заключен в това пространство. Трафикът там не е на местните жители, а е преходен. Преходен трафик в историческия център на столица от ЕС - нещо малоумно. Трафикът трябва да бъде изблъскан по бул Сливница и бул България/Цар Борис. Въпросното пространство Левски - Дондуков - Цар Освободител е ЕДИН квадратен километър, като има 2 спирки на метрото (СУ и Сердика), 3 линии на трамвай, не-знам-си-колко линии на тролей а на Орлов мост (на 5 минути пеша) има спирки на 95% от линиите в София. Като се забрани трафикът на автомобили ще може да се използва адекватно велоалеята, която в момента правят, а жителите ще могат да паркират спокойно в синята зона, за която плащат безбожни пари.

    Като цяло мисля, че по-смелото решение би било зоната Левски - Дондуков - Витошка - Патриарх Евтимий да бъде забранена за коли по горния модел. Но за такова смело решение не бих и могъл да мечтая от зомбитата на герп-бкп в СО, че дори и десните продажни изроди там.

  38. 38 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Нека забранят автомобилите въобще в София. Само пешаци. 100% с градски транспорт. Като в Северна корея. Ех живот , живот. Никой няма да бърза за работа, само ще се разхождаме по пешеходните зони...И за да е пълна идилията - само овце, коне и малко прасета ди се разхождат..... И няма защо да се асфалтират улиците - за да е по природосъобразно, кал и мръсотия навсякъде.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах