Пешеходната зона от площад "Св. Неделя" може да достигне до Централни хали

Площад "Св. Неделя"

© Мария Съботинова, Градът

Площад "Св. Неделя"



Пешеходната зона от площад "Света Неделя" може да достигне до бул. "Тодор Александров", а след това и до улица "Екзарх Йосиф" при Централни хали. Това каза арх. Ясен Кьосев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), който представи заданието за конкурса за цялостна реконструкция на площада. По думите му заданието дава единствено насоки за проектантите, без да ги ограничава сериозно.


В началото на тази година главният архитект на София Здравков Здравков съобщи, че общината ще организира конкурс, с който да потърси "световно име", което да изработи проект за обновяването на площад "Света Неделя" и превръщането му в пешеходна зона. За целта той възложи на експерти от "Център за научни изследвания и проектиране" към УАСГ да изготвят заданието за конкурса.


По думите на Ясен Кьосев документът предвижда ограничаване на автомобилния трафик, улеснено преминаване и "пребиваване" на пешеходци, както и развитие на велосипедния транспорт. Кьосев отбеляза, че първата стъпка в тази насока вече бе направена, след като Столичният общински съвет прие да продължи пешеходната зона по бул. "Витоша" в участъка от улица "Алабин" до бул. "Александър Стамболийски". Следващите етапи са движението на автомобили да бъде забранено първо до бул. "Тодор Александров", а след това и ул. "Екзарх Йосиф".




Фотогалерия: Археологически находки от античността до XIX век в центъра на София >


Освен тази възможност участниците в конкурса ще трябва да предвидят в проектите си зони за преминаване на автомобили през площада, което било изискване на Националната служба за охрана.


Площад "Св. Неделя" трябва да се развие като "демократично пространство" за свободно преминаване на пешеходци, срещи, "сблъсък и дебат" и "културна размяна", посочи още Ясен Кьосев. За целта от кандидатите ще се очаква да предложат как да изпъкна архитектурните, археологическите и природните ценности в района и се запази визуалната връзка с бул. "Витоша".


Документът е достъпен на сайта на направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община, като жителите на София имат срок от една седмица, за да изпратят своите становища.

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 523 Любопитно

    И как тогава ще преминават автомобилите от бул.Тодор Александров към бул.Руски? Ще заобикалят по околовръстното ли? Или през кварталните мини-пресечки на бул.Мария Луиза?

  2. 2 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1856 Весело

    ми ше преминават отдругаде.... никкви коли у центаро... от халите до лъвов мост е един хвърлей място - и там требе да се изчушкат... по стамболийски до ботев... и по дондуков и руски до раковска... даже и до орлов мост - аут от центъра... с кола на село - у градо се возиме на публичен транспорт :)

    имам два президента - единия е самовлюбен токсичен пърдел, а другия подла рушняшка подлога...
  3. 3 Профил на philipeto
    philipeto
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Тъпотиите на столична община край нямат...

  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4189 Неутрално

    Няма лошо, но ще се затапят и Т. Александров, и Стамболийски от запад и Руски, и Дондуков от изток. По-правилно според мен е не забрана на автомобили в центъра, а тяхното ограничаване. Платен достъп до идеалния център! Кметицата да отиде до Лондон, за да попита как става!

  5. 5 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3163 Неутрално

    Не, зная, че съм леко досаден, но пак ще попитам - като е пешеходна зона какво ще стане с трамваите? Защо в четвърта статия по въпроса сакралните думи "трамваите остават" или "трамваите също се премахват" не се споменават? Имам едно обосновано предположение: Че трамваите от Централна гара по бул. "Мария Луиза" тихомълком ще бъдат премахнати. Ще останат тези, които си движат по бул. "Хр.Ботев". Това е доста логично тъй като трамваите по бул. "Мария Луиза" всъщност дублират метрото. Да, ама защо не се казва? Ами защото веднага възниква въпросът: Защо бе, защо, вашта м..... похарчихте няколко коша пари за ремонта на трамвайните линии от "Алабин" до "Екзарх Йосиф"? А сега ще похачите още толкова да ги премахнете?

  6. 6 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1164 Весело

    Аз съм "за" пешеходни зони и колкото повече, толкова по-добре. А шофьорите на коли, които имат абсолютно неотложна работа по центъра, ще си търсят начина да стигат до местоназначението. Не е нужно всички хора да дишат пушека на разни лъскави возила, в които обикновено се возят хора, които определено нямат нужда от кола...

  7. 7 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 3147 Любопитно

    Едно тунелно преминаване на булевардите в този район няма да е лошо - имаме вече опит в подземните тунели.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  8. 8 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#1] от "Smoke":
    Отново безмислици! Направиха Тодор Александров, за да го затворят за движение, но заровиха и кой знае колко милиона там. Ще правят пешеходна зона и ще обособяват площад Света Неделя като място за културни контакти- То и в момента се осъществяват културни контакти - обикалят група циганки, които гледат на ръка, развалят магия и целиат им "ясновидски арсенал", да не говорим за кучетата, които се разхождат из площата или просто лежат из тревата или по площада.

    А относно преминаването, по-точно заобикалянето на Тодор Александров от превозните средства - вероятно общината ще инвестира в транспортни хеликоптери, които да превеждат колите над въпросния участък.

  9. 9 Профил на yordanovmg
    yordanovmg
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Важно е НСО да си кара където си знае, другите дгд...

  10. 10 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4189 Неутрално

    До коментар [#7] от "Пешката":

    Тунел е добро решение, но в центъра на София ще излязат толкова исторически забележителности, че прокопаване на тунел от СУ до Т. Александров ще отнеме 100 години и ще струва повече от тунел под Шипка!

  11. 11 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 325 Неутрално

    "...участниците в конкурса ще трябва да предвидят в проектите си зони за преминаване на автомобили през площада, което било изискване на Националната служба за охрана."

    Аз си мислех че тия Орешарски ги обучи на всички задни входове в околията, та да нема нужда от черни джибове пред всяка фасада.

  12. 12 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 749 Неутрално

    До коментар [#5] от "Един препатил":

    Доколкото съм чел на други места изрично арх Здравков е казал, че трамваите остават.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  13. 13 Профил на pavelski
    pavelski
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Какво стана с това Граф Игнатиев също да е само пешеходна и с реконструкция

  14. 14 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1568 Весело

    Аз предлагам цяла София да стане пешеходна зона! Вече нямам ходене до София и това някакси съвпада със моята загриженост за здравето на столичани! :)

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  15. 15 Профил на fec32306340
    fec32306340
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#1] от "Smoke":

    "И как тогава ще преминават автомобилите от бул.Тодор Александров към бул.Руски?"
    Остават си както досега, там има подлез за пешеходците.

  16. 16 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7032 Неутрално

    "ДА" на пешеходните зони

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  17. 17 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    Вижте пешеходната зона в Белград, поразходете се из нея и почерпете полезен опит от съседите. Близо е до София и си струва.

  18. 18 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2449 Неутрално

    Тъпичко ми изглежда, затапва се един съвременен булевард какъвто е Тодор Александров. Защо го строиха ако няма да се използва? Такова решение е възможно само ако движението през Т.Александров и Дондуков мине през подземни тунели но това е безумно скъпо и далеч в бъдещето ако се реши така. Отделно гарантирани археологични трудности, накратко невъзможно.

    ДО площад Св.Неделя го разбирам но след това е прекалено. Май някои проектанти искат да пълнят джобовете с проекти за които предварително се знае че са невъзможни.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  19. 19 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2449 Весело

    Аз предлагам цяла София да стане пешеходна зона! Вече нямам ходене до София и това някакси съвпада със моята загриженост за здравето на столичани! :)
    —цитат от коментар 14 на Веселин Дечев


    Много си ограничен във вижданията си! Направо резерват, всички софиянци се изселват обратно в родните места а коренното население облечено в народни шопски носии обслужва туристите. Единственият разрешен транспорт ще бъде магарешки каручки за хората и конски каруци да зареждат заведенията. Много природно :)

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  20. 20 Профил на fec32306340
    fec32306340
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#18] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    Нищо не се затапва, има подлез.

  21. 21 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2449 Неутрално

    До коментар [#18] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?": Нищо не се затапва, има подлез.
    —цитат от коментар 20 на fec32306340


    Подлез за хората не за транспорта. Или ти разбираш пешеходна зона непрекъснато да влизаш и излизаш от подлези?

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  22. 22 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Имам едно обосновано предположение: Че трамваите от Централна гара по бул. "Мария Луиза" тихомълком ще бъдат премахнати... Това е доста логично тъй като трамваите по бул. "Мария Луиза" всъщност дублират метрото...
    —цитат от коментар 5 на Един препатил


    Почти нищо не дублират. От Лъвов мост, през Графа и нагоре до Лозенец може само с трамвай. От Опълченска, по Стамболийски, по Графа до Лозенец - само с трамвай. От Халите към Павлово - пак само с трамвай. Най-близките други спирки в тази посока са на разстояние 1 км.
    Въобще в центъра има едни 3 кв. км, които са достъпни само с трамвай и кола. Там е фрашкано с институции, театри, магазини, заведения и пр. Поне 5-6 линии минават през тази бъдеща пешеходна зона.

  23. 23 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 677 Любопитно

    Аз нещо не си представям предложената площ като пешеходна зона - там няма заведения и магазини като на Витошка - хората просто преминават, за да отидат на метрото или оттам където са дошли. Виж Графа си е подходящ за увеличение на пешеходната зона, макар че там поне за момента не може да се направи сериозно заради трамваите.

  24. 24 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Ациганските каруци ще имат ли достъп?

  25. 25 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Щом ще имат достъп колите на НСО, достъп трябва да имат и циганските каруци. И те са ВИП.

  26. 26 Профил на asenpp
    asenpp
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Стамболийски пешеходен? "интересна" идея. При това от "професионалисти"

  27. 27 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Пуснете ретро трамвай с обръщало на НДК и Света Неделя. Старата спирка на Витошка и Солунка си е необходима. Може да почва да работи по-късно да не смущава живеещите (те пък 100 години са имали трамвай и коли по булеварда.). Със сегашната си визия на провинициално стъргало "булевард" "Витоша" е срам за София.

  28. 28 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 325 Неутрално

    Цялото задание за бъдещата реконструкция на площада е публикувано на страницата на НАГ. Там пише и за трамваите и за булевардите, а има и повече картинки. Ако на някой му се чете, преди да коментира една дописка по едно събитие.

  29. 29 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Любопитно

    До коментар [#4] от "vassilun":
    "Платен достъп до идеалния център! "

    И с колко ще трябва да се увеличат бюджетите на Министерството на отбраната, Президенството, БНБ?
    А хотелите, театрите и заведенията в центъра ще се закриват ли? Щото при пожар докато плати пожарната служба виж са изгоряли сите пешеохлюви в пешеходната зона.
    И да няма пак комунистически лицемерие - едни с пропуски, а други - кучета ги яли!

  30. 30 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2255 Весело

    До коментар [#14] от "Веселин Дечев":

    "Аз предлагам цяла София да стане пешеходна зона!"

    Да, ама трябва първо да се въведе "данък-пешеходец". Защото като се дерегистрират автомобилите от София и секнат приходите от данък-автомобил, парко-търговия и акциз на горивото откъде средства за обгрижване на пеше-архитекти и други "усвоители"?

  31. 31 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Тук се изказват практични идеи. След като цяла София стане пешеходна зона да се въведе данък - пешеходец.

  32. 32 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 3147 Неутрално

    До коментар [#7] от "Пешката":Тунел е добро решение, но в центъра на София ще излязат толкова исторически забележителности, че прокопаване на тунел от СУ до Т. Александров ще отнеме 100 години и ще струва повече от тунел под Шипка!
    —цитат от коментар 10 на vassilun


    и това го има....но все си мисля, че ако успяха да направят тунелите за метрото толкова бързо, може да има теоретична възможност и за шосейни такива...

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  33. 33 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3163 Неутрално

    До коментар [#22] от "tamada":

    Приятелю, не искам освен досаден да изглеждам и заядлив, но все пак ще Ви попитам дали сте идвали в София след като заработи метрото. Когато дойдете от провинцията на Централната ж.п. или автогара може да вземете линия № 2 на метрото до станция "Сердика". Излизайки от нея се озовавате на пл. "Света Неделя". Ако имате среща с главния прокурор Сотир Цацаров без проблем можете да стигнете вдясно до Съдебната палата (входа откъм ул."Алабин"). Или за по-лесно при Гергов в ЦУМ леко вляво (че накъде другаде?). А ако искате, тръгвайки направо може да се срещнете със земляци в Народното събрание (бившия партиен дом), Президентството и Министерския съвет. Никой не Ви пречи щом имате работа по Графа да теглите пеша един тегел по "Витошка" , вляво по "Алабин", след това вдясно по "Граф Игнатиев" през пл. "Гарибалди" и надолу до пл. "Славейков". Ще ви отнеме не повече от 15-тина минути до "Раковски". В момента едва ли ще стигнете по-бързо с трамвай № 12, а и ще се чувствате самотен в зелените трамваи, подарени ни от общината в Базел. Може би ще намерите повече спътници в трамваи №№ 10 и 18, но това е измамно впечатление - то е само защото използват единични мотриси. Ако искате може да продължите с метрото до станция "НДК" и отдам да вземете тролейбус № 9 по бул. "Васил Левски" и вляво по ул. "Раковски". Разбирам, че тролейбусите №№ 1, 2, 5 и 8 към Университета, Паметника Левски, Орлов мост не Ви интересуват. Може да продължите до следващага станция - "Европейски съюз", която е пред хотел "Хемус", след това до станция "Джеймс Баучер" пред "Ню Отани" и последната - "Витоша" при Хладилника. От "Люлин" с линия № 1 на метрото през "Константин Величков" и "Опълченска" стигате до станция "Сердика", там се прехвърляте на линия № 2 и действате както по-горе. За да стигнете от Халите до Павлово нямате никаква работа по "Мария Луиза" и "Витоша". От метростанция "Сердика" излизате в задната част към ул. "Княз Борис" , поемате вляво, пресичате бул. "Стамболийски" (има пешеходен светофар - не натискайте бутоните, те са само камуфлаж) и се качвате на трамвай № 5 на гърба на Съдебната палата, където му е началната спирка открай време.

  34. 34 Профил на ibb54533880
    ibb54533880
    Рейтинг: 294 Неутрално

    гост
    Трябва изграждането на многоетажни паркинги в близост до метро станциите. Но в центъра трябва непрекъснато да се увеличава пешеходната зона и велоалеите. В градовете трябва транспорта да е електрически, защото е по чисто и по евтино. Тези неща трябва да се направят за да се превърнем в световна туристическа дестинация.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах