Видьо Видев: Компаниите ще пестят от таксите за рециклиране на отпадъци

"Екобулпак" е втората организация, която получи разрешение от Министерството на околната среда и водите да оползотворява отпадъците от опаковки. В нея членуват 34 големи български компании. Сред акционерите са фирми като "Агрополихим", "Арома", "Бисер олива", "Олинеза", "Демакс", "Болярка", "Лакпром" и др. Освен производители от различни сектори на икономиката в организацията участват и предприятия за преработка на пластмаса и хартия, както и фирми за вторични суровини. "Екобулпак" заедно с общините ще въведат разделно събиране на отпадъци, необходимо за ефикасното им рециклиране. Вече са сключени предварителни договори с общините Сливен, Силистра, Ловеч, Девня и Ковачевица. Изпълнителният директор на "Екобулпак" Видьо Видев представя целите и задачите на организацията.

- - -

В: Г-н Видев, кои са инициаторите за създаване на "Екобулпак"?

- Идеята се зароди много отдавна. Инициатори бяха фирмите от хранително-вкусовата промишленост. Постепенно към нас се присъединиха и предприятия от химическата и парфюмерийната промишленост, от полиграфията и т.н. Сега в "Екобулпак" членуват водещи български компании от всички сектори. Още в началото решихме, че нашата организация ще бъде от отворен тип и на всеки три месеца ще правим общи събрания, за да приемаме нови акционери. Фирмите се обединиха, водени от единственото желание да намалят разходите за таксите, които годишно плащаме към държавата. Знаете, че по закон всеки производител трябва да плати за опаковките, които се изхвърлят като отпадъци след реализацията на стоките. С обединяването ние достигаме максимално допустимия вариант за оползотворяване, който да бъде икономически изгоден, т.е. фирмите ще плащат по-малко. Според нас държавата въвежда тези такси, за да ни накара да се обединим, затова те по-скоро имат санкциониращ ефект. За нашата организация е специфично, че има всякакви предприятия - фирми, които дължат такси, други, които се занимават с рециклиране на отпадъци или дружества за събиране на вторични суровини. Получи се добър баланс, така че по-функционално да изпълним нашите задължения по закона за оползотворяване на отпадъците.

В: Колко време ви отне подготовката?

- Учредителното събрание беше май месец, на 30 юли получихме съдебната регистрация и само за 20 дни подготвихме документите за лицензи, които депозирахме в Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Преди да подготвим документите, се допитахме до експерти, така че заявките ни бяха безупречни. Така на 24 август получихме разрешението и вече работим като колективна организация по оползотворяването.

В: Годишно какви такси ще плаща едно средно голямо предприятие, след като се включи във вашето обединение?

- Средно големите предприятия годишно генерират между 300 и 500 тона отпадъци. Важното е да знаят, че членството в организацията ще намали десетократно дължимите такси, които годишно трябва да плащат на държавата. Тези такси са различни в зависимост от вида на вторичните суровини, които всяко дружество изхвърля чрез опаковките на продукцията си, затова не може точно да се каже какъв е годишният размер на тези плащания. По закон най-големи са таксите за опаковките от пластмаси, следват тези за хартия и метал и най-малко се плаща за стъклените бутилки. Всяко предприятие знае какви отпадъци генерира за една година - примерно печатниците - с количествата хартия, хранително-вкусовите предприятия - какви пластмаси. Изчисленията не са сложни, така че всеки предварително ще пресметне какви разходи ще има през годината. Ако примерно таксата, която годишно фирмата плаща на държавата, е 100 лв., при нас тя ще бъде 10 лв. Изчислено за 600 т отпадъци от пластмаса примерно, годишната такса е 420 хил. лв. Ако обаче фирмата членува в колективна организация, тази такса ще бъде 42 хил. лв., което е десет пъти по-малко.

В: По каква схема ще се извършва разделното събиране и кой ще плаща таксите - предприятията или "Екобулпак"?

- Фирмите сключат с нас договор за количествата отпадъци, които ще бъдат оползотворени. Изработили сме тарифа, по която те плащат такса "оползотворяване". Сумите от събраните такси се използват за събиране и преработка на отпадъците. При нас този процес вече тече, независимо че нямахме лиценз, защото в нашите структури са най-силните фирми по събиране на вторични суровини като "Унитрейд 2000", "Полис харт", "Полиметал", "Металекс", "Екопласт" за рециклиране на пластмаси и др. Със сигурност мога да заявя, че до края на годината няма да има проблеми да се рециклират 20% от теглото изхвърлени опаковки на фирмите, членуващи в "Екобулпак". Съществува дори капацитет да изпълним по-големи количества. Предвиждаме през 2005 г. да рециклираме 50 хил. т опаковки, а през 2008 г. годишно да преработваме 63 хил. т боклуци. Що се отнася до разделното събиране, процесът е следният. След като получим лиценза, подаваме заявления към кметовете на съответната община. Досега сме провели подобни разговори със Столичната община, Сливен, Велико Търново, Ловеч, Силистра и Пловдив. Общинските съвети се очаква да разгледат предложените от нас програми, да вземат решение и впоследствие да сключим съответните договори за разделно събиране.

В: Вие или общината ще финансира това събиране?

- "Екобулпак" ще финансира целия процес със средствата, които сме акумулирали от таксите. От покупката на контейнери и чували до плащането на заплатите - всичко ще се заплаща от нас.

В: Хората по места запознати ли са с ангажиментите си?

- Ние сме реалисти и не си правим илюзии, че процесът ще премине гладко и бързо. В началото двата процеса - на традиционното сметоизвозване и на разделното събиране на отпадъци, ще текат паралелно. Трябва да ви кажа, че и сега събирането на някои вторични суровини като хартиени и метални отпадъци е организирано много добре. Пунктовете за вторични суровини действат много добре навсякъде в страната. Колкото до разделното събиране, то ще отнеме много време. Смятаме да проведем предварителна разяснителна кампания, за да могат хората да са наясно какви ще са предимствата от този начин на сортиране на отпадъците. Ако те нямат предварителна информация, всяко начинание от наша страна ще бъде обречено на неуспех, защото е въпрос на съзнание и лична отговорност. Цялото ни общество трябва да узрее, че опознаването на околната среда зависи не само от държавата, а от всички нас.

В: Вашата организация ще рециклира ли и вече използваните тонери, които се ползват в принтери и други печатарски съоръжения?

- Засега нашата цел е да рециклираме само отпадъци от опаковки, каквито са изискванията на закона.

В: Колко фирми проявиха интерес да се включат в организацията?

- Интересът е голям. Около 50 фирми вече водят преговори за сключване на договори, други са отправили запитвания.

В: Срещали ли сте проблеми в работата си?

- Досега взаимоотношенията ни с МОСВ са отлични. На всеки въпрос от закона и наредбата получихме професионални отговори, затова не сме срещали трудности. След като получихме лиценза, ще започнем поредица от семинари за обучение на малките фирми. Тъй като материята от закона е сложна и изисква опит и познание, се налага това обучение. Това ще позволи на фирмите да се ориентират, преди да сключат договор с нас.

В: Г-н Видев, не са ли много две организации за българския пазар, които ще организират фирмите при екологичната преработка на отпадъци?

- Пазарът се движи от конкуренцията, затова наличието на организации като нашата не е проблем. Нещо повече, смятам, че на пазара няма да останем само "Екобулпак" и "Екопак", а ще се появят и нови организации. Личното ми мнение е, че конкуренцията е здравословна за всички, докато монополът създава проблеми. Вместо да си противодействаме, за нас като организации ще бъде по-ефикасно да представяме заедно общите си проблеми. Подобна е практиката и в чужбина, където организациите са повече от една и обхващат всички компании.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)


За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах