Любомир Попйорданов, председател на БААТ: Големият печеливш от кризата е малкият и среден туристически бизнес

Любомир Попйорданов, председател на БААТ

© Георги Кожухаров

Любомир Попйорданов, председател на БААТ




- България е на дъното на европейските дестинации като евтино място, което предлага некачествен продукт


- Алтернативният туризъм развива местните общности и носи добър имидж на страната



- България е на дъното на европейските дестинации като евтино място, което предлага некачествен продукт


- Алтернативният туризъм развива местните общности и носи добър имидж на страната




По данни на Евростат българите са на първо място в ЕС по кратки почивки, за 3,4 дни. Какви са вашите наблюдения? Може ли това да се използва за увеличаване на интереса към алтернативния туризъм?
- Големият печеливш от кризата в страната всъщност е именно малкият и среден бизнес и туристическите активности и услуги в сферата на алтернативния туризъм. В световен мащаб продължителността на пътуванията се съкращава, а у нас това означава просто пътувания до по-близки дестинации – дълги уикенди, корпоративни събития в планините и селата на България, развитие на приключенски паркове в близост до основните пътни артерии, развитие на конен и велосипеден туризъм, на рафтинг.


Някои природни паркове успяха по европроекти да създадат нови маршрути с теми, подходящи за възрастни и за деца. Това, съчетано с мрежа от къщи за гости, представлява завършен продукт за семейна ваканция в България.


Как България може да излезе от стереотипа на зимно-лятна дестинация и да се превърне в място за целогодишна почивка?
- В момента България се е закотвила на дъното на европейските дестинации като евтино място, което не предлага качествен и интригуващ продукт. Една от причините за това е т.нар "младежки алкохолен туризъм", който - да - пълни една малка част от тези близо 900 хил. легла на морето, но не променя факта, че България се движи като кораб - израк в морето.


Как да се промени това е въпрос на анализ и на стратегия, в която бизнес и правителство трябва да работят заедно. Анализът трябва да бъде безпощаден и безпристрастен, а проблемите да се назоват с истински им имена. Защото презастрояването, унищожаването на пейзажа по Черноморието и на горите и атмосферата на Банско и Пампорово не можеше да се случи без натиска на т.нар. предприемачи и без съгласието на държавата.


Какъв е делът на алтернативния туризъм в страната? И какво планирате, за да събудите интереса на българите към този вид туризъм?
- Делът все още е скромен – малко над 1% от приходите от туризъм според мен, но под 0.5% от броя на туристите, което е добре. На фона на хотелите с по 2000 легла на морето, които внасят за цял сезон туристическа такса от 2000 лв., прозрачността на приходите при алтернативния туризъм надхвърля 60%, а при туроператорите надминава и 95%.


Това са бизнеси, които внасят ДДС в държавната хазна за разлика от други туристически бизнеси, които крият приходи. Затова и ние от БААТ се опитваме да популяризираме по-устойчиви бизнес модели и продукти в страната.
Нашето послание е да се пътува и да се прави туризъм по отговорен начин, да се подбират по-добре бизнесите, на които поверяваме нашата ваканция.


Може ли алтернативният туризъм да е конкурентен на масовия? И нуждае ли се от подкрепа на държавата, от определени стимули?
-  Този туризъм е важен за България, защото е конкурентоспособен продукт, с висока добавена стойност. Той развива местните общности и носи добър имидж за страната. В този смисъл ние очакваме държавата да ни помогне, като ни делегира права, институционно, ако не финансово. В много държави се прилагат и т.нар. данъчни ваканции за 5 – 10 години за такива обекти, като целта е самите работодатели да се развият и укрепнат, преди да започнат да плащат данъци.


Има ли шанс този вид туризъм да разшири пазарния си дял?
- Възможният дял надхвърля 5%. В продължение на 10 години изникнаха над 1000 къщи за гости във вътрешността на страната, с повече от  10 000 легла. Те чакат този туризъм да получи институционална подкрепа под формата на рекламни послания, брошури, спотове, да го превърне в едно от привлекателните лица на България, което да замести безличния образ на масовия туризъм от типа "аll inclusive".


А възможно ли е и конвенционалният туризъм да стане устойчив и социално отговорен?
- Много трудно. За да стане това, трябва да се пренастрои, да потърси по-далечни хоризонти, да помисли стратегически за други клиенти. Това ще означава големите курорти да се изчистят от евтините сергии, от строителните отпадъци, да премахнат незаконните строежи, да се освободи място за озеленяване и благоустройство.


По-нататък може да се погледне към въвеждане на енергоспестяващи технологии, развитие на човешките ресурси.Но има места, в които трябва да се пристъпи към разрушаване на хотели. Въпросът е кой ще плати сметката.


Казахте, че малкият и среден бизнес всъщност е бил големият печеливш в кризата. Но все пак засегна ли ви тя и как?
- Разбира се, че ни засегна, но най-вече заради имиджа на България, създаван от масовия туризъм, като страна със съсипана природа, застроени пейзажи и беззакония.


БААТ е единствената, която работи за налагането на европейската марка "Зелена къща". Какво трябва да притежава една екокъща, за да се сдобие с този сертификат? И какви преимущества ще даде сертификата на своите притежатели?
- Сам по себе си сертификатът е заявка за пазарно присъствие, защото на едно място събира двата компонента на добрия зелен туризъм: от една страна гостоприемство, комфорт, автентична атмосфера, органична кухня, проактивни стопани и от друга зелената отговорност, отношението към природата и местните общности, пестеливото ползване и запазване на жизнено важните за нас ресурси – въздух, вода, почва. Сертификатът се признава от "Eurogites" – Европейската мрежа от сдружения за настаняване на село и в къщи за гости и от "ECEAT" – Европейската мрежа за екологичен и агротуризъм.


Вие сте в Управителния съвет на "Сдружение за "Ехо", което е започнало проект за подобряване на условията в хижа "Ехо" в Централния Балкан. Какви са Вашите наблюдения за условията в хижите, как се развива този вид планински туризъм в България и как може да се развие?
- Мисията, с която е създадено сдружението, е да създаде модел на гостоприемна и отговорна към природата хижа на едно труднодостъпно място, на територията на най-добре управлявания у нас Национален парк – "Централна Стара планина".


Завърши създаването на компостна тоалетна, изнесени бяха тонове битови отпадъци, складирани край хижата през последните 25 години, за първи път в България беше проведен конкурс за хижар. Министерствата на икономиката и туризма и на екологията също проявяват интерес към проекта. Заедно с БААТ е подготвен текст, свързан с хижите като място за настаняване.


Заради тяхната трудна достъпност и значението им за развитието на планинския туризъм смятаме, че трябва да се приложат облекчени режими, включително данъчни. Според мен хижите имат потенциал да станат важна част от българския туризъм, каквато бяха до 1989 г.


Вашият коментар за проекта за нов закон за туризма, има ли БААТ предложения и какви са те?
- Фундаментът според нас трябва да е публично-частното партньорство, обвързването на бизнесите по места с местни и регионални сдружения, както и администрирането на туристическата такса.


Националният съвет по туризъм трябва да остане консултативен орган, но да се създаде работеща публично-частна организация, по модела на ODIT France, която да работи за рекламата, визията и маркетинга на дестинацията България.


Новият закон трябва да успее да се пребори и със сивата икономика в местата за настаняване и подслон. Тук отново стигаме до необходимостта да се делегира отговорност и задължения на бизнеса и той да бъде инициатор за контрола в сектора.


Трябва да се защити и развие специалното място на къщите за гости и хижите в българския туризъм. Към тези обекти трябва да се приложат различни, опростени и постижими от техните собственици и управители изисквания в областта на безопасността на храненето например, каквато е практиката в цяла Европа.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boris_ivanov
    boris_ivanov
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Поздравления за г-н Попйорданов и за "Дневник" за доброто интервю!

  2. 2 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 459 Неутрално

    "Това, съчетано с мрежа от къщи за гости, представлява завършен продукт за семейна ваканция в България"

    Ако беше съчетано и с развит обществен пътнически транспорт, туризъм наистина щеше да има! От край време хората без лични автомобили нямат възможност да стигнат до тези места

  3. 3 Профил на Красен
    Красен
    Рейтинг: 713 Неутрално

    г-н Попйорданов е напълно прав. За жалост в този туризъм не могат да се препират милионите от наркотици. Затова и няма държавен фокус върху него

  4. 4 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Успех и от мен! Това е бъдещето на туризма въобще - малки, уединени местенца с много природа, където човек да се откъсне от цивилизацията и да отпочине. Поне бъдещето на печелившия туризъм...

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  5. 5 Профил на fiona
    fiona
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Поздравления за коментара и начинанието, Любо! Вярвам в успеха му, защото когато човек съчетае бизнеса със своето житейско кредо, би трябвало да успее!

    fff
  6. 6 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 458 Неутрално

    уважавам усилията на БААТ и на г-н Попйорданов, но по първата точка не съм съгласен с него. според мен дребният бизнес успява да оцелее единствено благодарение на собствените си сили и голямата отдаденост на такива ентусиасти. напук на всички опити на държавата да го удуши!

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  7. 7 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1416 Любопитно

    само да добавим кто щрих, че Попйорданов се изживява малко като говорител и единствен представител на алтернативния туризъм, един вид Балкантурист на селския туризъм. Беше се опитвал да въвежда лицензи (издавани от БААТ разбира се) за всички, които искат да ползват марката "еко, алтернативен, селски, приключенски". Има голямо разминаване между приказките и действията му...

    low riders team
  8. 8 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1432 Весело

    На Златните пясъци "дребните бизнесмени" са главно борчета от бившите силови групировки. Натрупали пари по време на безвластието през 90-те години на миналия век. Или строителни предприемачи, инвестирали спечеленото в туризма. Както и "балкантуристки"кадри, напечелили през кьоравите години на Татовото време. Лично аз не съм чувал и не знам за едър/дребен бизнисмен в туризма, завършил съответна специалност като международен туризъм, примерно????





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах