Мария Виденова: Дислексията е дар, но трябва държавата и учителите също да го разберат

Мария Виденова, председател на "Инсиеме-Агенция за социално развитие"

© Юлия Лазарова

Мария Виденова, председател на "Инсиеме-Агенция за социално развитие"



Дислексията не е заболяване, а различен начин, по който мозъкът обработва информацията. Между 10 и 15% от населението на Земята има някаква форма на дислексия. Тези хора най-често се затрудняват да четат и пишат, но за сметка на това талантите им са в други насоки.


Темата за дислексията е болезнена в България, защото масово децата с тази особеност получават диагнози за психични отклонения или забавяне в развитието, които ги поставят в низвергнатата категория на хората с увреждания. И също голяма част от тях отпадат от училище, защото учебното съдържание не им се поднася правилно.


За тези и още проблеми говори пред "Дневник" Мария Виденова - основател на Агенция за социално развитие "Инсиеме", която от години се бори за това децата с дислексия да не се приемат за болни, а да им се осигурят адекватни условия в училищата, така че да подредят "хаоса в главата си" и да намерят правилната посока, в която да се развиват. Според регистъра и изчисленията на организацията, процентът на дислексиците сред българските деца е над средното и достига 20%, а броят им расте, каквато е тенденцията и в световен мащаб.




(Организацията е на разположение за въпроси и консултации на имейл insiemebg@gmail.com)


Г-жо Виденова, как се ангажирахте с каузата да образовате хората за дислексията и каква е картината в България?


- Самата аз съм дислексик, моето дете е дислексик, също и майка ми. Наложи ми се да се самоопределя и да разбера в детайли що е това дислексия и това се превърна в моята житейска кауза. Имам 15-години изследователски опит в тази сфера заедно с един сплотен и професионален екип от педагози и клинични психолози – хора, които също са дислексици и знаят какво означава това.


Посланието на кампаниите ни е "Моля не лекувайте таланта, дислексията е дарба", защото не можем да се съгласим с това, което се случва в България с децата с дислексия. Не сме съгласни да ги считат за деца със специфични образователни потребности (СОП), и то законово – дори им се дава ТЕЛК, което ги унижава. В училище срещат обиди и неразбиране. Директно са поставени в аутсайдерска позиция и често слушат за себе си думи като глупак, тъпак, аутист, бавно развиващ се – всичко това, което те не са.


Това е абсурдно и не мога да го приема. Не мога да приема да се третират така и да се "лекуват" даровитите деца. Примери на успешни хора с дислексия са достатъчно много – Джорд Буш младши, Том Круз, Антъни Хопкинс, Ричард Брансън. Необходимо е пробуждане за тези проблеми и към това е насочена новата ни кампания.


Какво решение предлагате?


- Борим се за това да създадем единен център по дислексия, какъвто няма в България, по метода на Американската асоциация по дислексия на Рон Дейвис. Нуждите са огромни, защото за тези деца не се говори, те все едно не съществуват, а техните нужди остават.


На първо място, учителите трябва да минат едно много сериозно обучение, защото те не са подготвени и запознати, поне по-голямата част от тях нямат ясна представа що е дислексия. Учителските стаи на места се превръщат в един клюкарник и децата се заклеймяват с думите "има му нещо". Тези думи се разнасят из цялото училище от връстници, учители и персонал и след това детето влиза в една срамна графа и започва да живее с потиснато самочувствие.


За да се обучат учителите, трябва да има точно един такъв център, където да се работи с тях и с родителите и с децата. Ние и сега правим това, но не ни стигат силите, трябва ни държавна подкрепа за тези дейности, а държавата, за съжаление, е абдикирала от тези деца.


Срещат се много самозвани специалисти, които във вълшебни кабинети поставят още по-вълшебни и невероятни диагнози. Тези специалисти паразитират изцяло в сферата на сивата икономика около децата от дислексичния спектър, като ги заклеймяват с умствена изостаналост, което е абсурдно. Пишат нещо там, поставят диагнози по собствено усмотрение, освидетелстват ги и ги пускат. Обаче какво се случва след това с тези деца и те как растат с тези измислени диагнози, никой не го интересува. Редица родители са ставали свидетели, как това различие на тяхното дете се дефинира като лудост.


Какви диагнози се поставят, как ги аргументират?


- Точно там е абсурдът, как може да се поставят така лесно случайни и то толкова тежки диагнози. Идват при нас майки, показват документи за диагнози като умствено изоставане, и още по-крайни неща като шизофрения и аутизъм.


Идват родители с деца, на които са им правени изследвания на мозъка, електро-енцефалограми, на някои дори и генетични тестове. Можете да си представите колко пари са това на вятъра и колко некомпетентни хора има. Идват родители с деца, на които са изписвани и най-различни лекарства от най-различни логопеди и хора, които се наричат вещи в тази сфера.


Как тогава се потвърждава това състояние, не са ли необходими някои изследвания, поне за да се изключи увреждане?


- Всички тези изследвания абсолютно не помагат, когато се правят на дете с дислексия, защото те не показват никакви отклонения. Ако един учител е запознат с това какво е дислексия, ако той е подготвен и може да разпознава състоянието, тези порочни практики ще престанат. Началният учител на детето от първи до четвърти клас би бил безценен в тази кауза. Но в огромната си част учителите не са запознати и виждат различието, но не могат да го дефинират.


А различието е много просто – децата с дислексия, жаргонно казано, просто "зацепват" по-бавно. Това е характерното за всички дислексици. Не са от децата, които скачат и вдигат ръка да излязат на дъската или да отговорят на въпрос, в никакъв случай. Схващат по-бавно, защото мозъкът им функционира на различни обороти и гледа години напред, а не в настоящия момент. С извинение към учебния материал, но той е адски тъп за тяхното ниво на възприятие.


И затова в развитите страни, където ние не сме, има паралелки за дислексици, има и вузове след това за дислексици. Дори във ФБР и НАСА има квота за хора с дислексия, защото са доказани техните гениални мениджърски умения и възможности за планиране. Затова този абсурд, който се случва в България не ми дава покой, и виждам всеки ден свръхталантливи деца с високо IQ, които са третирани като болни и са поставени в такава позиция, че изобщо да не могат да се впишат в системата и да отпадат. Никой не предлага нищо за тяхното развитие.


По нашия закон, когато учителите в училището на детето с дислексия са неподготвени и не разпознават за какво става дума, го пращат на ресурсен учител, който също обикновено не е подготвен. В рамките на 30 минути в седмицата изобщо не знам и как би могъл да му помогне, но това е друга тема. А то за да се "възползва" от тази ненужна услуга трябва да мине през психодиспансер, през психиатър, психолог, купища изследвания и да му се даде законово група инвалидност и документ, че му трябва специализирана помощ. Оттам нататък то е нарочено, че му има нещо и е обречено от родители, учители, връстници да бъде аутсайдер на последния чин.


<em>"Дневник" гостува и на <a href="http://www.dnevnik.bg/photos/2017/03/24/2940637_fotogaleriia_za_disleksiiata_v_cvetove/" target="_blank">една от акциите на "Инсиеме" за събуждане на общественото внимание към проблемите на дислексиците</a>. </em>

© Юлия Лазарова

"Дневник" гостува и на една от акциите на "Инсиеме" за събуждане на общественото внимание към проблемите на дислексиците.


Какво се случва с децата с дислексия в училищата?


- Виждали сме много деца, които са отпаднали от училище, заради ниските си оценки. Защото дислексията се проявява така – децата имат ниски оценки поради неразбиране на начина, по който е поднесен учебният материал. Някои от тях имат добри показателите по математика, за сметка на четенето и писането по български, други – обратното, трети имат дарба да говорят няколко езика за сметка на останалите предмети. Някои обръщат цифрите - 24 го виждат като 42. Те осъзнават, че е 24, но го пишат наопаки и то не винаги. Други разбъркват думите и буквите. На някои им е много трудно при диктовка, защото чуват по-бавно.


Проявленията може да са много различни, но дислексията е общото състояние – не болест, а състояние на духа и на интелекта и емоцията.


Трудността започва да се откроява, точно когато детето тръгне на училище, защото там всичко е унифицирано, работи се за време, не за разбиране - по час, по минута и всъщност образователната система не образова. Това трябва да е ясно и на всеки един нормален човек, защото не можем еднакво да искаме от децата, те са различни помежду си, с дислексия или без. И детето не може в бързина да се справи с този учебен материал, както би се искало на госпожата.


Мария Виденова: Дислексията е дар, но трябва държавата и учителите също да го разберат

© "Инсиеме"


По какво още се разпознава дислексията? Как родителите да разберат и да се успокоят, че детето им е здраво?


- Дислексиците са различни наистина, правят впечатление с позитивизма си, с чистотата си, много са екипни и добронамерени.


Дислексията е наследствена - предава се от родител на дете. Това може да е подсказало вече на родителите, ако при тях го има, но и да не е, те забелязват различието в своето дете - то се откроява и от средата и от връстниците и съучениците си, но дори преди да тръгне на училище, още от малко, то е странно.


Има една селективност при него в начина на обличане, в начина на комуникация, то търси алтернативата във всяка една ситуация. Не е агресивно дете, а компромисно, със силно чувство за справедливост. То винаги ще реагира, когато някой несправедливо е наказан, това ми е направило впечатление. Има невероятни умения в риториката, но пък може да му е много трудно в писането и четенето.


Много характерно като симптом е това, че те не чуват, не защото имат физиологичен проблем, а защото мозъкът е селективен. Детето може в момента да си мисли за съвсем друго и за нещо, което прецени, че не е важно, абсолютно да изключи Мозъкът е щадящ при тях и препуска напред. И родителят забелязва това - първо се дразни, че детето не го слуша, после започва да се дразни, че не е инициативен в училище. А пък и паметта на дислексика е много селективна и понякога помни само това, което иска.


Моят съвет към всеки един родител е да обърне внимание на дара на своето дете, когато се установи, че това е дислексия, защото дислексията дава и невероятен талант.


Как се открива този талант? Как трябва да се подходи към детето след като вече е установено, че има дислексия?


- Първо е много важно състоянието да бъде установено от специалист. За съжаление, в България не са много тези специалисти. С удоволствие бихме обучили повече, ако имаме подкрепата за това от държавата. Добрият клиничен психолог с опит е този, който може ясно да дефинира какво всъщност е състоянието на това дете.


След това педагогът - пак казвам, че началният учител е изключително важен, за да може да го научи правилно, ако среща затруднения в обучението и писането, когато е по-малко детето. Точно тогава трябва да се работи много с него - когато е по-малко, защого когато е по-голямо то вече едва-едва бута. И точно затова имаме много случаи на даровити и талантливи деца, които не могат да завършат, остават необразовани и безработни и стават контингент на социалното министерство. След като с помощта на специалистите детето овладее себе си, вече е лесно.


Детето с дислексия има дар и умения в някоя конкретна сфера, която трябва да се открие и развива. Например нещо с ръцете, с компютрите, с конструиране, с актьорски умения. То може да прави нещо, което го отличава и умее да го прави така добре, както би го правил и голям човек. Но хаосът и безпорядъкът в главата на всеки един дислексик не му дава мир и покой на самия него, докато не дефинира какво е това състояние и не намери собственото си поприще.


А когато му се помогне този хаос и безпорядък в главата да бъде канализиран, да бъде усвоен и да работи за него, всъщност тогава детето намира път към себе си, и то свиква с мисълта докато расте, че това е дарба, а не е дефект и започва да търси изява. Дислексикът е като артист, той търси изявата, само че в България са му срязани крилете.

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на fresia
    fresia
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Дислексията била дар,аутизмът-връзка с космоса,даун-чист късмет.

    Политкоректността първо ослепява,после убива!
    Жалко за хората.

  2. 2 Профил на usa88
    usa88
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#1] от "fresia":

    В какъв извратен свят живеем само. Умния да се чувства глупав заради идиота.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10021 Неутрално

    Прегледах сега и други материали по темата. Необходимо е повече внимание към децата, точно както трябва да се отделя повече внимание към всяко от тях...

  4. 4 Профил на Endymion
    Endymion
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Дислексията била дар,аутизмът-връзка с космоса,даун-чист късмет.
    Политкоректността първо ослепява,после убива!
    Жалко за хората.
    —цитат от коментар 1 на fresia

    Да приравнявате дислексията на синдром на Даун показва най-малкото неосведоменост и нежелание да разберете какво значат думите, които използвате. Разбира се може просто да разполагате с „алтернативни факти“, както е модерният политически коректен термин за лъжи.

  5. 5 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 910 Любопитно

    "На някои им е много трудно при диктовка, защото чуват по-бавно."

    Нови физични закони ли,що ли?

  6. 6 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Ханс Кристиан Андерсен е имал силно изразена дислексия и е пишел с много правописни грешки и като голям. Резултат го знаем - великите приказки. Значи изходното ниво след 4 и след всеки клас е ГРЕШКА!

    Никакви обучения на начални учители не са нужни. Ако това е така, това означава, че обучението им в университета е било некачествено. Щом едно нещо не е болест, то трябва да е заложено в основната подготовка, а не да се доучва.

    Стига с тези обучения на възрастни от всеки, комуто хрумне. Тази мания се прокарва от нпо-та търсещи финансиране.

    А трябва да е не така, а незабавна промяна на програмата в университета! След като има изискване за висше образование, това това трябва да е заложено там.

  7. 7 Профил на fresia
    fresia
    Рейтинг: 427 Неутрално

    До коментар [#4] от "Endymion":
    Много добре разбирам разликите,за разлика от Вас.
    Проблемът с дислексията трябва да се бори от специализирани педагози,а не да се внушава на деца,че са специални и надарени.Те трябва да са наясно,че имат Проблем и да знаят как да се справят с него.
    Даун.Повечето жени разбират за допълнителната хромозома по време на бременността,но гордо износват детето.О,да,те са специални и благословени.С което обричат детето освен на непълноценно развитие,на множество други поражения,като например сърце,бял дроб и т.н.Кратък живот в болка и разруха на семейството.Искате ли това за себе си?А защо тогава го налагате на детето си,на обществото и близките.При възможност за аборт по медицински показания?
    Аутизъм.Вкарват децата в класната стая,вместо в специални групички.С което разстройват и аутиста,и неаутистите.В резултат имаме колектив от завършени млади невротици,реагиращи клинично.Но пък горди с различното.
    Правете се на лекар и умник у дома.Само там Ви минава номерът.
    Аман от политкоректници.

  8. 8 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 311 Неутрално

    "За да се обучат учителите трябва да има точно един такъв център, където да се работи и тях и с родителите и със самите деца. "

    Е няма пари. Програмисти изкарвали 20% от бюджета на София, а всеки с психология иска пари и смята, че е много важен.

    Всичко трябва да е на едно ямсто - в училището!

    Защо тази статия не е изпратена в МОН и какъв е отговора от МОН? Отказаха ли им?

    Кой отказа?

    Кунева ли беше?

  9. 9 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Точно дислексията наистина не е дефект, от който страдат умствените способности, за разлика от Даун, за аутизма не знам, но и при него е почти невъзможна социализацията и реализацията. Докато дислексията не само че не говори за умствени проблеми, а напротив, повечето хора с това състояние наистина проявяват забележеителна даровитост в други области и ни най-малко не им е трудфна нито реализацията, нито социализацията. Единственият проблем е, че поради трудното възприемане на писмен текст не могат да учат в текстови формати. Същите неща, ако им бъдат поднесени в аудио-визуален формат, напр. формат, лекция, клип, не само възприемат идеално, но дори по-добре от много "нормални" (явно мозъкът наистина разполага с компенсаторни механизми, като например невероятния слух на слепите и т.н.)

  10. 10 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    Хората с дислексия явно имат доминантна дясна хемисфера, което в днешния свят, в който господства лявата хемисфера и всички, свързани с това последици, може доста да затрудни живота на дислексиците. Защото вече във всички сфери на живота най-важното условие за успех стана словесната комуникация, която най-често не е друго, а е чиста проб манипулация.

  11. 11 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално
  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    Добре е, че се обръща внимание на факта, че хората с дислексия нямат интелектуален дефицит, но не разбирам защо не са нарекли агенцията "Заедно", вместо неразбираемото и за хора без дислексия "Инсиеме"?

  13. 13 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Браво на тази жена. Пожелавам ти успех Мария. За съжаление в България всеки психиатър иска да регистрира повече психично болни, не знам защо го правят. Явно и самите лекари са много болни.

  14. 14 Профил на sisitkova
    sisitkova
    Рейтинг: 476 Весело

    До коментар [#7] от "fresia":

    Звучите като някого, чието основно достойнство е вписването в нормалността. Дано това ви донесе повече щастие и мир със себе си. Разбирам, че не ви е лесно . Вие - нормална, а около вас - всички идиоти.

    sisitkova
  15. 15 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 821 Неутрално

    Да обобщя тезите на госпожата:
    ... Който няма дислексия - най-вероятно няма таланти ...
    ... Дислексията не е заболяване, НО изисква специални училища и специално подготвени преподаватели ...
    ... Тъй като децата с дислексия по-трудно от останалите усвояват учебния материал - затова той е адски тъп. Нито повече, нито по-малко !!!
    ... Началните учители (въпреки, че са клюкари !), трябва да разпознават И признаците на дислексия. Длъжни са !!! И да могат да преподават материала еднакво добре И на едните И на другите (госпожата наясно ли е какво иска ???)
    ... И да попитам какво е това "Инсиеме" - какъв талант трябва да притежавам, за да го разбера ?
    Абсолютно съм съгласен, че такива деца (а и не само такива) не трябва да се дамгосват с обидни епитети ... Но не приемам и позицията, че останалите трябва постоянно да се чувстваме виновни и длъжни за какво ли не (хайде да не изброявам). Нищо лично !
    ... И в кръга на шегата - всеки втори циганин страда от дислексия. Трудно чете и пише.

  16. 16 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3349 Неутрално

    До коментар [#7] от "fresia":


    До коментар [#4] от "Endymion":Много добре разбирам разликите,за разлика от Вас.Проблемът с дислексията трябва да се бори от специализирани педагози,а не да се внушава на деца,че са специални и надарени.Те трябва да са наясно,че имат Проблем и да знаят как да се справят с него.Даун.Повечето жени разбират за допълнителната хромозома по време на бременността,но гордо износват детето.О,да,те са специални и благословени.С което обричат детето освен на непълноценно развитие,на множество други поражения,като например сърце,бял дроб и т.н.Кратък живот в болка и разруха на семейството.Искате ли това за себе си?А защо тогава го налагате на детето си,на обществото и близките.При възможност за аборт по медицински показания?Аутизъм.Вкарват децата в класната стая,вместо в специални групички.С което разстройват и аутиста,и неаутистите.В резултат имаме колектив от завършени млади невротици,реагиращи клинично.Но пък горди с различното.Правете се на лекар и умник у дома.Само там Ви минава номерът.Аман от политкоректници.
    —цитат от коментар 7 на fresia


    Напълно съм съгласен с коментара ви.Според мен,проблемът е,че има едни хора,които имат огромно его и използват един проблем,за да изпъкнат пред другите,и една друга група,която иска просто да усвоява обществени средства.Дневник им дава обилно отразяване....

  17. 17 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3349 Неутрално

    До коментар [#12] от "princess_x":


    не разбирам защо не са нарекли агенцията "Заедно", вместо неразбираемото и за хора без дислексия "Инсиеме"?
    —цитат от коментар 12 на princess_x

    Ами,сигурно получават финансиране от Италия.

  18. 18 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#10] от "princess_x":

    Хората с дислексия рядко имат проблеми със словесната комуникация. Един от "дислексиците", които познавам, има рядък дар слово (говоря за възрастен човек, не за дете). Писмената комуникация е проблемът им.
    Един от примерите, на които съм била свидетел, е например думата "обучение". Един човек с дислексия не може да направи никаква разлика между обучение и убочение. Просто не може. Прочита думата и по двата начина, но не просто не знае как е правилно, а изобщо не вижда разликата между двата начина на изписване. Проблемът е наистина странен за възприемане от "нормален" и за съжаление е факт, че в училищата лесно определят такива деца като "тъпи". И започват да се опитват насила да им набият в главите, че трябва, трябва, трябва да се научат. А те не могат по този начин. И това наистина ги съсипва. Става въпрос за съвсем нормални деца, често с интелигентност над средното ниво и изявен талант в други области, най-често математика и музика, доколкото ми е известно от прочетеното по въпроса.
    Към останалите, които постоянно дават Даун за пример - извинете, ама нито двата проблема имат нещо общо, нито разбирам каква е целта на подигравките към родителите на такива деца. Ако за тях е утеха да мислят, че децата им са специални, ок. Пречат ли ви нещо? По какъв начин ще ви удовлетвори, ако такъв родител каже "детето ми е идиот"? Самочувствието ли си повишаватъе по този начин, какво ли?

  19. 19 Профил на Lost
    Lost
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Имам колега, по-скоро началник, който е дислектик. Бих казал че е гениален а и много добър мениджър. Обича да получава информация от ютюб например вместо от четене, понеже последното го изморява.

    П.с. това не е в България.

  20. 20 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#19] от "Lost":

    Трудно ще бъде обяснено на "книжен плъх" като горната fresia, просто няма да влезе в рамките на нейната "нормалност"

  21. 21 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3139 Неутрално

    До коментар [#1] от "fresia":

    Синът ми има дислексия.Много е умен, перфектен в професията си, страхотен баща.Успява с каквото и да се захване. Научи се да чете и чете непрекъснато.Вие искате всички да сме по калъп правени?

  22. 22 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3139 Неутрално

    До коментар [#18] от "Green Day":

    Наистина са добри оратори и имат много развита слухова памет.

  23. 23 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    За дислексията в България са виновни преди всичко братята Кирил и Методий - има азбука, има проблем.
    А сега сериозно по темата. Тезата, че мислене и език са неразривно свързани е аксиома. И както всяка аксиома - тя е дълбоко невярна. Ако нямаше мисъл "преди езика", нямаше да има нужда и от език, който да я сподели. Казвам "сподели", защото езикът само споделя мисълта. А за да се сподели нещо, то трябва да го "има", преди самото споделяне. В този смисъл, неумението да се чете и да се разбира трудно прочетеното, не те прави непременно тъпак. Както четенето, не те прави непременно умен. Образователната система е едно голямо зубрене. Затова хората с дипломи са милиони, а мислещите -единици.

    Три пъти го режа и все е късо.
  24. 24 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    "те законово са считани за такива – дава им се ТЕЛК, унижават ги"

    КОЙ е този, дето насилва "даровитите" да ходят до ТЕЛК? Дали не става дума отново за пари!?

  25. 25 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    До коментар [#18] от "Green Day":

    "Един човек с дислексия не може да направи никаква разлика между обучение и убочение."

    Аз се чудех какви са тия по пътищата, дето не правят разлика между 20 и 200 км/ч, а то било даровити дислекции.
    Барем разлика между жив и умрял дали правят? Щото някой "даровит" лекар може да тръгне да лекува и умрели.

  26. 26 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#10] от "princess_x":

    По-скоро въз основа на изследвания с изобразяване на мозъка се приема, че при дислексиците има дисфункция на невронната мрежа за четене в лявото полукълбо, която включва окципитално-темпоралната, долната фронтална и долната париетална зона. Изненадващото е, че няма особена емпирична подкрепа за стандартния невроанатомичен модел на развитието на дислексията, който локализира основния дефицит във фонологичното декодиране в лявата темпорално-париетална зона. Оттук идва и използването на дясното полукълбо за четене и правопис в добавка към нарушеното функциониране на мазолестото тяло (централната структура, свързваща двете полукълба).

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  27. 27 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#26] от "baba_zozolana":

    "Идват при нас майки, показват документи за диагнози като умствено изоставане, и още по-крайни неща като шизофрения и аутизъм." Госпожата не е наясно, че и трите състояния /евентуално и заболявания/ са КРАЙНИ и относително трайни като резултат /увреждане или дисфункция на нервната система/ и отклонения от "правилното" функциониране на психиката. Посочените от Вас проблеми в дейността на мазолестото тяло са хипотетични - основното си остава, в тзи смисъл, декодирането. За съжаление се налага да приемем, че афишираните форми на дислексия са феномен с личностно значение и примерите с Буш, Круз, Хопкинс и прочее само загатват това.

  28. 28 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#25] от "wanderer":

    Духовито и даже духовно! Проблемът е в социализацията на тези хора. Те не са "различни", но имат оределени трудности и, доколкото педагогиката и психологията не са наясно с методите за преодоляването на дислексиите, все пак - труден обект на рехабилитация. А до съществените различия "две и двеста" едва ли стигат...

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    До коментар [#26] от "baba_zozolana":

    Един вид дясното полукълбо компенсира дефицита на лявото.

  30. 30 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#28] от "ИванКар":

    Има достатъчно много успели известни и неизвестни на обществеността хора, които са дислексици, но това не означава, че наличието на дислексия не е значимо личностно преживяване. Всяко нещо, което се отклонява от "нормата" (могат да се водят разгорещени дебати и що е "нормално"), няма как да не влияе върху възприятията за себе си и за света, както и върху възприятията на околните за човека. Въпросът наистина е как "обществото" се отнася към такива деца: дали ги "мачка" и демотивира още от малки, или е по-подкрепящо.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  31. 31 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1556 Весело

    До коментар [#29] от "princess_x": Един вид дясното полукълбо компенсира дефицита на лявото.

    Предполагам, че има и друг вид заболявания, при които е обратното.

    Три пъти го режа и все е късо.
  32. 32 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    [quote#25:"wanderer"Аз се чудех какви са тия по пътищата, дето не правят разлика между 20 и 200 км/ч, а то било даровити дислекции.Барем разлика между жив и умрял дали правят? Щото някой "даровит" лекар може да тръгне да лекува и умрели.[/quote]

    Тези си имат друга диагноза - ментална ретардация. ;)

  33. 33 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#23] от "Тони Шнайдера":

    Тони, не мога да се съглася с твоите "открития". Да, мозъкът "произвежда" невни импулси и в резултат от инервацията на различни негови структури е налице "дейност". Но има съществена разлика между функциите на двигателната кора, например /нервният импулс е "безречева" реакция, но може да се "пусне" и по речева команда/ и на речевите зони Брока-Вернике. Последните "мислят" чрез езика!

  34. 34 Профил на Тони Шнайдера
    Тони Шнайдера
    Рейтинг: 1556 Весело

    До коментар [#33] от "ИванКар":Тони, не мога да се съглася с твоите "открития".

    Братчед, не си сам. С моите "открития" и аз в повечето случаи не съм съгласен. Стойността на една мисъл не е в това да ти каже истината. Истината и Бог няма да ти я каже - сам трябва да стигнеш до нея. Ако е рекъл Бог. Стойността на една мисъл се измерва в това, да те накара да се замислиш. Дори и да е невярна тя върши повече работа от "вярната" която те потапя в мисловен комфорт и интелектуална дрямка. Радвам се, ако съм те събудил.

    Три пъти го режа и все е късо.
  35. 35 Профил на Cassi
    Cassi
    Рейтинг: 4138 Неутрално

    И шведската принцеса-престолонаследничка Виктория е с дислексия, както и брат и. Така разказа веднъж, колко и било трудно да помни имената на всички дипломати и високопоставени личности, с които трябвало преди да се срещне, затова си ги записвала предварително на листчета с техните отличителни черти. Но с помощта на специални учители и упражнения, вече е преодоляла дефекта.

    Джордж Бърнард Шоу: „Свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея”
  36. 36 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 399 Любопитно

    Как трябва да се чете- и ние сме?

  37. 37 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 399 Любопитно

    Как трябва да се чете- и ние сме?

  38. 38 Профил на vvy
    vvy
    Рейтинг: 242 Разстроено

    За съжаление дислексията не е дар, едва ли хората с това нещо си мислят , че са дарени. Трябва да приемем, че това са абсолютно нормални хора, но чак пък дар... Дар е да можеш да пееш, да рисуваш, да пишеш стихове и т.н.. Дислексията не е дар, или ако е дар то това е данайски дар.

  39. 39 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#1] от "fresia":

    Дори не прочетох останалите коментари. Толкова е точен твоят!
    Тази цицореста тьотя е поредната, която се втича в потока на заразното говорене - болестите са "сътояния", " дефектите са ефекти, умствената ретардация е знак за гениалност, защото всички аутисти са "рейнман".
    Родителите са родители, за да понесат диагнозите. Не казвам, че е лесно, дори никак.
    Но КАК им се помага със замазани думи и празни надежди?


  40. 40 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    Сещам се за учиндолският тъпанар,който не може 1 изречение в прав текст да каже. Да, талант е! Знае как да изкарва пари!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  41. 41 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    До коментар [#40] от "Без коз":

    Неговото не е никакъв талант, а само извратен късмет.

  42. 42 Профил на Kaloyan Asenov
    Kaloyan Asenov
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Българският учител наистина е неграмотен и сляп към различните. Той (повече Тя) не иска да има различни, защото това е проблем.
    Отношението към различните е показателно за нивото на обществото и ние сме на дъното, не се заблуждавайте.

  43. 43 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#2] от "usa88":

    Изключително неправилно съждение! Дислексията, не е дар Божи, даващ на човекът засегнат от нея, гениалност, а различие от стандартните хора, което без подходящо обучение, може да превърне индивида в обществено непълноценен. Според Вас, нормалните хора сме глупаци, респективно "идиоти", а различните , гении ? Прилагате епитети, както ви падне. "Идиот" е човешко същество с психиатрична диагноза " идиотизъм" , което е пълна интелектуална деградация, превръщаща човека в животно. "Идиотизмът" е вроден и носителят му е несъвместим с обществото и самостоятелен живот без чужда помощ.

  44. 44 Профил на usa88
    usa88
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#43] от "реалист":

    Прочети пак.

  45. 45 Профил на garga781
    garga781
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#24] от "wanderer":
    Даровити са,повярвайте ми.
    Уникални деца са. Познавам няколко. Имах и колежка с дислексия. Голяма мъка беше с четенето на текст. Умно момиче, яка мадама с чувство за хумор по повод недъга си. С образование. Положила много повече усилия от " нормалните" в следването си.
    Утре вашето дете или внуче може да се роди с дислексия или аутизъм. Никой не е застрахован. НИКОЙ

  46. 46 Профил на garga781
    garga781
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#7] от "fresia":

    Поредния разбирач. Аз познавам аутисти :) Във випуска на синут ми има аутист. Вервайте ми, ако го видите няма да разберете, че е от спектъра. Просто ще го сметнете за чешит с лично мнение.
    Аутизма може да дойде и при вас. Странно е как повечето хора си мислят, че на тях не може да се случи. Случва се, на всеки. Няма ваксина срещу аутизма.
    Скоро един сладур на 6 години го изкараха от спектъра. Беше преодолял дефицитите си.
    Има аутисти- гении, аутисти- по чешити и такива, които остават в пълна изолация. Трябва да си адски некомпетентен и неграмотен да тикнеш всички в изолатора. Жив комунизъм. На светлинни години сме от запада, където децата аутисти, които са с лек дефицит в общуването, който може да се отработи с годините са в нормалните училища. Имат приятели. Образование.
    Тия, които са с тежки дефицити са в специализирани форми на обучение. Аутистите на са тъпи. Аутистите не са бавноразвиващи се.
    И пак повтарям. Всеки може да се окаже родител на аутист, или баба и дядо. Има взрив на аутисти последните десетилетия.

  47. 47 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#44] от "usa88":
    Прочетох. Статията, определено внушава , че умните и даровитите са дислектиците, а обикновените хора са си обикновени и бездарни. В този смисъл, съм разбрал и написаното от Вас. Извинете ме поправям се. Но нито нормалните нито страдащите от дислексия хора, са идиоти. Дислектиците, явно имат проблеми с различаването на графични символи и значението им и трябва по -дълго и специфично обучение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах