Бойко Яръмов и Светозар Георгиев, "Телерик Академия": Компаниите трябва да инвестират не в крадене, а в създаване на таланти

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов



В края на 2016 година "Академията на Телерик", която е една от водещите образователни инициативи в България, беше отделена от компанията от "Прогрес" като независима организация под прякото ръководство на четиримата й основатели Светозар Георгиев, Бойко Яръмов, Васил Терзиев и Христо Косев. За бъдещото развитие на академията и бизнес плановете на основателите й "Дневник" разговаря с двама от тях - Бойко Яръмов и Светозар Георгиев.


В момента тече подготовка за кандидатстване във втория сезон на иновативната програма за обучение на младши софтуерни специалисти – Telerik Academy Alpha. След успешно завършване на 6-месечната програма, чието начало е през есента, участниците ще могат да започнат своята кариера в ИТ индустрията.


Какво се случва след отделянето на "Академията на Телерик"?




Бойко Яръмов: От началото на 2017 г. Академията излиза от рамките на организацията, в която беше създадена и вече обслужва целия сектор. Фокусирана е върху дигиталните компетенции, но не ги слагаме в рамките на софтуерната академия, защото има още много други умения, в които обучаваме специалисти. Става дума за модерни технологии, част от нуждите на компаниите - повече от 30 курса за различни технологии и техники от софтуерното инженерство - неща, които досега никой не е обслужвал.


Насочени сме към цялата система, ние сме фасилитатор на компаниите и можем да превърнем конкретните им бизнес нужди в образователна програма, която да ги обслужи. Проактивно търсим и мотивираме и самите фирми да станат партньори, да търсят решение на проблемите си чрез компании като нас, а не да се спасяват сами.


Светозар Георгиев: Откакто сме самостоятелни, една от основните ни дейности е валидация на пазара, срещнахме се с голяма част от компаниите, за да изследваме какъв е спектърът им от проблеми и нужди. Най-голямото откритие реално е, не че има глад за кадри, а че


има разчупване на процеса на обучение


При добрия сценарий хората биват обучени и когато започнат първа работа, "катастрофират". Липса им познание за пазара, какви са възможностите в Българиия, липсва разбиране за типа работодатели, плюсове и минуси да работиш тук или там. Липсват им умения извън строго техническите, които, оказва се, са доста по-ценени за работодателите. Техническите умения се сменят и надграждат всяка година и трябва нон стоп да учиш. Работодателите имат проблеми с търсене, намиране и въвеждане на кадри в работния процес.


Този процес има нужда от помощ отвън и ние в момента изграждаме партньорска програма, която цели двете страни да бъдат събрани и да им се помогне, да въведе активно компаниите в този процес. Те трябва да променят своя мироглед от гледна точка на създаването на таланти и инвестициите, които правят за попълване на редиците си с хора. Защото какво се случва в момента? Имаме търсене на подготвени кадри и


талантите обикновено са откраднати от друга компания,


което не помага на никого. Ако не се крадат таланти, се инвестират доста средства за увеличаване на заплатите - за да се привлекат повече хора. Или пък се инвестира в посока блага за служителите (като например офис масажи), за които е доказано, че не са мотиватор. Това обаче не е начин за привличане на кадри. Освен това той не е предвидим.


Светозар Георгиев

© Георги Кожухаров

Светозар Георгиев


И какво става? На микрониво разходите на компаниите се вдигат. На макрониво, след 5-10 години ние ще станем неконкурентни и индустрията ще отиде във Виетнам например. Тъй като IT индустрията е по-изолирана, при нея малко по-бавно ще се случи. Но при други индустрии ще се случи с по бързи темпове.


По-добре да се инвестират пари в създаването на нов талант, по системен и предвидим начин. Това изисква промяна на манталитета в самите компании. Те трябва да са готови да поемат младши талант и той да пораства систематично. Ние в "Телерик" преди доста години взехме абсолютно целенасочено такова решение. Компаниите трябва да инвестират в тази насока и ако това не се случи,


този балон, в който се намираме в момента, ще се спука


Трябва да се намери баланс между продуктивност и нива на заплатите.


Хубавото е, че доста компании вече имат стажантски програми, но те не са конструктивни и компетентни, защото се водят от старши техни специалисти, които не винаги имат толкова време и желание. По-ефективно би било, ако се потърсят компании като нашата, фокусирани върху образованието. В пилотния ни проект, който приключи през април, открихме много смисъл в процеса на работа с двайсетината компании, с които работим.


Консултирате компаниите в тяхната политика за човешки ресурси, или им помагате на място да изградят процеса на създаване на програма и развитие и обучение на кадри?


С. Г.: Консултиране на дълбоко ниво нямаме капацитета и мащаба да правим. Но вече дискутирахме програми, които постигат до голяма степен този ефект. Сплитане на специфики на компанията в процеса на обучение беше моделът на "Телерик".


Технологичните компании инвестират все повече в брандинг и реклама, дори без да имат пряка нужда, а само за разпознаваемост - когато търсят хора. Доколко има нужда от това?


Б. Я.: Има много доби практики, които някои компании следват. Когато дадена компания стимулира кампании свързани с бездомни животни или деца в неравностойно положение, тя със сигурност постига видимост и разпознаваемост като бранд. Обаче ако разчита само на това, в дългосрочен план не е добре.


Работите с 20 компании. Възнамерявате ли да разширите дейността си? Какво е бъдещето развитие на Академията?


С. Г.: Това беше първият ни проект, който направихме през пролетта, реално това беше партньорска програма. Много е важна ролята на един вид уеднаквител на пазара. Не е честно и редно компаниите, които имат най-добра разпознаваемост или най-големите на пазара винаги да обират най-добрите кандидати, защото те не винаги са най-добрият дом за тези хора. Всеки тип компания си има плюсове и минуси и трябва да се даде шанс на всички, за да няма разочаровани.


Има много възможности за помощ на компаниите, защото някои реално не знаят какво е брандинг и на какво да наблегнат, не знаят как да представят правилно това, което ги отличава, за да привлекат правилните за тях хора. И там можем да помогнем.


Участваме и като ментори на преприемаческата екосистема. Защото тя все още е малка и крехка, важно е да има първи успехи и същевременно е много стимулиращо да се работи с млади хора, които са много по-добри и интересни в сравнение с нас на тези години. И бихме искали да им помогнем да успеят.


Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Бойко Яръмов


Мислите ли да разширите дейността си извън България?


Б. Я.: България по никакъв начин не е по-специална от проблематиката, с която се сблъскват и държави от региона, така и глобално. За момента фокусът ни е България, има много неща, които бихме могли да направим тука и ефектът да е моментален. Същевременно това би бил моментът, в който ще можем с по-голяма увереност да погледнем навън.


Академията вече превръща ли се в отделен бизнес проект?


С. Г.: Академията има бизнес модел в този смисъл тя вече е бизнес проект. Важното е бариерата за обучавания да е нулева откъм финанси. Тоест искаме да се влагат усилия, да се учи, но не искаме да слагаме финансов праг, не искаме тази бариера. Образованието ще си остане безплатно и това ни отличава от някои други модели на пазара. Хората са ни важни. Също и тези, които се ориентират от други професии към дигиталните.


Какъв процент от завършилите обучението в "Академията на Телерик" се реализират като програмисти?


Б. Я.: Сто процента. 75% си намират работа още в първите два месеца, следващите два месеца - всички. Гладът за кадри е по-голям от преди. Всеки от студентите прави сам своя избор на работодател. Ние не правим селекция, а даваме равен старт и на служители, и на работодатели.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Тези ли се хвалеха как започнали с краден код. Да не питаме за първия милион. Само те да имат право да крадат, в т.ч. и персонал. Ениуей - тъпа реклама .

    Buh-bye!
  2. 2 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Да обаче за да изградиш един талант са нужни 3-4 години. Само за да го отсееше от 50 човека ти трябват 5-6 месеца.
    Къде къде е по-лесно да си купиш готово обучен човек да ти свърши работата и после да му кажеш ами нямам повече работа за теб търси си другаде щастието

  3. 3 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    "Компаниите трябва да инвестират не в крадене"

    Когато задаваш глупави въпроси, получаваш глупави отговори. Изобщо не става въпрос за "крадане". Обучението е двустранен процес - както компанията инвестира в служителя, така и служителят инвестира в себе си, време, нерви и пр. Ако тези инвестиции не се отразят адекватно на заплащането, т.е. компанията не застрахова инвестицията си с увеличаване на възнаграждението на служителя, служителят е свободен да отиде, където ще го оценят подобаващо.

    over the under
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5112 Неутрално

    Какво "крадене"? Това е свободният пазар на работната сила - никой вече не е вързан с разпределение и жителство, като при светлите години на презрелия соц.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Само не мога да разбера това прехласване по стандартното образование: ако не е Университет, то да е поне Академия. Като че ли всеки работодател търси само гении и разни малки обучения от сорта на курсовете не му вършат работа. Тези две момчета нима имат докторски степени по "Академичен дизайн" или по "Икономика и управление на академичното дело"? Какво да кажем за Сноудън, който няма нито една диплома по нещо компютърно?

  6. 6 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#3] от "Отец Сисой":

    А ако ги няма инвестициите и обучението на компанията?
    Тогава ще има рев - всички искат с 3 годишен опит, а ние току що завършваме.
    Една компания която инвестира средства в обучение трудно би се конкурирала с такава която не инвестира. Но думата лоялност в България е непозната.
    Да не стане скоро така че пак да се реве че никой не иска да обучава.


  7. 7 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1795 Неутрално

    В повечето случаи, след инвестиция служителите бягат при конкуренцията, затова и подобни пракитики у нас се случват рядко.

  8. 8 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 709 Неутрално

    Телерик Акамия?

    Дневник трябва да инвестират в редактори.

  9. 9 Профил на Stoytcho Vlaykov
    Stoytcho Vlaykov
    Рейтинг: 13 Неутрално

    някои хора милиони направиха и не разбраха как работи (ИТ) капитализмът...

  10. 10 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Идеята за непрекъснато обучение и за инвестиции в човешки капитал определено е добра. Телерик имат опит и могат да предоставят нужните курсове и ресурси. За отглеждането на таланти са прави, но за "кражбата" на специалисти и за очакваната инфлация на заплатите в ИТ сектора ми се струва малко черногледо.

  11. 11 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Хората не са дипломати, ако някой толкова се обижда от думата "крадене" нека си представи че са казали "Липсата на кадри няма да се реши от само себе си чрез свободният пазар на работната сила"

    Това че те създават младши ИТ специалисти е добре за старшите, защото дава възможност по-големи ИТ проекти да се изнесат в Бг, което пък още повече усилва търсенето на старши програмисти, които да ръководят разработката.

  12. 12 Профил на phillipov
    phillipov
    Рейтинг: 404 Неутрално

    До коментар [#6] от "ЙЕИ":

    Няма как да ги няма, защото тогава няма да ги има и компаниите. Но нуждата е определяща, ако имаш нужда от определени кадри и ги няма налични трябва да ги създадеш, но Отец Сисой е прав

    "....компанията не застрахова инвестицията си с увеличаване на възнаграждението на служителя, служителят е свободен да отиде, където ще го оценят подобаващо.
    —цитат от коментар 3 на Отец Сисой


  13. 13 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 1152 Весело

    До коментар [#6] от "ЙЕИ":

    А ако ги няма инвестициите и обучението на компанията? ... Но думата лоялност в България е непозната..
    —цитат от коментар 6 на ЙЕИ


    Първо, лоялността как си е представяш? Само в едната посока ли, от служителя към работодателя? Или пак има две страни? Второ, колко дълго си е представяш тази "лоялност"? Година-две? За колко време се изплаща инвестицията на компанията в обучението, за да знаем точно колко дълго трябва да е "лоялен"? Според мен за една година макс.

    over the under
  14. 14 Профил на who cares
    who cares
    Рейтинг: 425 Неутрално

    ... имаше една приказка за ябълката и Рокфелер... балончета с хелий и Ай Тьй... Няма лошо - излъскаха, продадоха... новите балъци видяха, че за 200 и кусур милиона ще пият една вода, и взеха Голямата секира...и ето хубаво е лятото да бъдеш на море, всичко е добре и купона си тече... време е нова ябълка да се вземе. Поради особеностите на сезона - може и диня, пъпеш, патладжани или тиквички... все та'а брат, все та'а.

  15. 15 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#12] от "phillipov":
    До коментар [#13] от "Отец Сисой":

    Аз мога да работя САМО със семейството си - жена, 2 сина и жените им и 3-4 лоялни и висококвалифицирани специалистис които работим от 16 години.
    И да не си правя труда на година да обучавам по 3-4 нови.
    Т.е. ние НЯМА да обучаваме и ще преразпределяме повече, но ние мислим и за другите и за утре и се опитваме да предадем опитът си.

    Според клиентите си аз съм с висока степен на лойалност. И след като плащам заплати на хора за да се обучават и те не допринасят с НИЩО за приходите на фирмата, значи съм лоялен и към хората които обучавам. А това че с мен работи група от хора от 16 години, значи съм намерил и други лоялни като мен. Ей така я разбирам лоялността


  16. 16 Профил на trayan1980
    trayan1980
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Кадърни и интелигентни хора говорят истини!

  17. 17 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#6] от "ЙЕИ":

    Напротив, в България повечето хора са доста лоялни към фирмата в която работят, дори тя (фирмата) да не го заслужава. Говоря от личен опит и лични впечатления от други държави от нашето ниво на заплашане - Индия,Китай,Виетнам.
    Само за сравнение, в Индия един дивелопър ако не смени фирмата поне веднъж на 2 години се смята за провален и бива ожалван от колегите си. А за оферта +100долара губят вскякави задръжки и се изнасят моментално.

  18. 18 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Това не е мое мнение. Това е проучване сред управителите на немски фирми в България.
    Аз познавам и работя с хора в САЩ, Канада, Германия, ... които работят в една и съща фирма 25-30 години.
    Просто нивата в различните страни са различни и не всяко ниво се възприема като нормално от местните.
    Просто нивата на лоялност на нашите цигани са като на индийците и Вие знаете какво се говори за тях в обществото ни. По същия начин се говори за нас и в страните с висока лоялност

  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#18] от "ЙЕИ":

    Точно затова сравнявам лоялност спрямо ниво на заплащане. Не може да ловиш маймуни с трици. Щом се изкушаваш от по-ниските разходи за персонал трябва да си готов някои да те надцака с 200 евро. Отделно лоялността е взаимна, не може при първия проблем да започваш съкращенията от по-евтините дестинации вместо от скъпия мениджмънт и да очакваш хората да не го оценят подобаващо. Отново от личен опит, ако се държиш добре с българи ще получиш лоялност, съизмерима с тази на немците. И понеже немските фирми като цяло го постигат най-добрем, затова и нямат особенни проблеми с нелоялни служители в България. За разлика от английски, американски компании които често стретират служителите си зле и съответно не получават грам лоялност.

  20. 20 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Нивата на заплащане нямат нищо общо с лойалността.
    Културата на обществото и законодателството определят лойалността.

    След 45 години социализъм културата ни е ударила дъното, повечето се държат като еднодневки(основата на чалга културата) и от там нямат и понятие що е това лоялност.
    А законодателството ни е ....

  21. 21 Профил на Dimiter Tsvetkov
    Dimiter Tsvetkov
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    "Телерик Академия" са отлични професионали.

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9101 Неутрално

    Ловците на хора си е отделна професия. Просто в България липсват основни познания при работниците и затова кражбата става още на ниските нива. Затова Телерик заслужават поздравления за усилията си :)

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    До коментар [#20] от "ЙЕИ":

    Така ли, хайде да се отнасят лошо с вас пък американския колега да взима 10х и някои да ви предложи 20% отгоре + добро отношение. Малко са "лоялните" които ще устоят и лично според мен са идиоти и си заслужават съдбата. И това важи нявсякъде по света, просто в развитите държави нивата са високи а продуктивноста е изпилена и е трудно да предложиш +20% защото ще бъдеш некункорентен. Докато в България нивата са относително по-ниски, ефектиноста все още е по-ниска и с малки инвестиции + малки абсолютни суми може да надцакаш конкуренцията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах