Яна Алексиева, детски психолог: Отклонихме се от важните въпроси за учебниците

Яна Алексиева, детски психолог и изпълнителен директор на Асоциация "Родители"

© Личен архив

Яна Алексиева, детски психолог и изпълнителен директор на Асоциация "Родители"



Черно-бял или цветен? Разликата в цената е до 3-4 лева. Идеята на издателство "Просвета" да предлага по-евтини варианти на учебниците за някои предмети след осми клас предизвика остра обществена реакция и критика от политически партии и омбудсмана, че е дискриминация. Министерството на образованието настоя издателството да не разпространява тези учебници, то се съгласи и скандалът бързо се потуши.


Според детския психолог и изпълнителен директор на Асоциация "Родители" Яна Алексиева подобно разделение на децата на богати и бедни наистина не е удачно, но има далеч по-важни въпроси, свързани с учебниците и ролята им в образованието от този.


Как ви се стори идеята за по-евтини черно-бели учебници?




- Бих я разгледала от две гледни точки. Едната е по-скоро психологическата и посланието, което се подава от това разделение. И другата е въпросът дали изобщо има смисъл от това, което се прави. От образователната гледна точка за мен не е важно дали учебникът ще бъде-черно бял или цветен. Важното е какво е съдържанието.и как то се адаптира и става модерно за децата ни. Това е нещо, което от много години говорим и сегашния спор пак е изместване на фокуса от важното.


От психологическа гледна точка, определено не мога да подкрепя нещо подобно, защото посланието, което доста легитимно заявява, че едните хора с възможности ще купят едните учебници, пък тези без - черно-белите, много бързо би разделило децата. Плюс това говорим за една доста критична възраст, в която се опитваш да се доказваш пред връстниците си, да намериш мястото си. Ние като възрастни трябва да мислим как да подкрепяме децата в този им път, а не да ги възпрепятстваме.


Факт е, че и сега го има проблемът за деца, които не могат да си купят учебниците и си ги набавят по някакъв друг начин или ги ксерокопират. Но от друга страна пък, много добре знаем, че учебниците след осми клас и в момента не се купуват особено, защото децата не виждат смисъл в тях, най-вероятно и родителите им, както и част от учителите. Това е сигнал да се питаме въобще какъв е смисълът и целта на учебника в този етап.


Каква е ролята на материалните неща във възрастта на осмокласниците - 13-14 годишните?


- Сериозна е. Мисля, че ние всички го виждаме това в обществото си и около нас, и то не защото децата ни са някакви меркантилни същества, които измерват всичко с пари, а защото това е един от най-първите белези, по които се разпознават като хора, като интереси и като визия. Колкото и да е развито абстрактното им мислене на 13-14 вече, материалните неща са това, по което се идентифицират, и предметите, които ги заобикалят, са им интересни. Това е логично и всяко поколение е минало през този етап.


Освен това на 13 те вече са тийнейджъри и тогава връстниците стават изключително важна част от живота. Ако в по-ранна възраст те не се оглеждат толкова помежду си, на 13 това вече е нормално. И ако няма родители и учители, които да водят смислен диалог по тези теми, не само за учебниците, има риск да се стигне до по-сериозни ситуации на конфликти между тях и до отделяне на деца като аутсайдери.


Точно това е въпросът - до какво може да доведе едно такова делене на децата по критейрии цветен-нецветен учебник?


- Мисля, че учебникът сам по себе си не е най-голямата тема. Дори ми се струва, че отделихме прекалено много внимание на тази идея. Важното нещо е средата. Естествено, че ако едно дете бъде поставено в ситуация, която очевидно се легитимира дори през учебниците му, че родителите му нямат голяма финансова възможност, другите биха могли по някакъв начин да използват това. В никакъв случай обаче не казвам, че това би могло да бъде повод за агресия, но би могло да изолира едно дете.


А самото дете ще се чувства ли зле от това? Възможно ли е да развие проблем със самочувствието, как би се отразило на неговата психика?


- Самият учебник не би му се отразил толкова пагубно, колкото всички останали фактори. Защото ако наистина приемем, че тези учебници са направени, за да са по-евтини, детето, живеейки в семейство със затруднения - което в България можем да кажем, че е достатъчно сериозен процент - то до осми клас е живяло в подобни условия и със сигурност знае какво е да нямаш някакви неща. Препотвърждаването с още един предмет няма как да повлияе толкова, то няма да бъде отключващата ситуация, че това дете да най-после да го почувства, но ще е поредното нещо.


Разбира се, цялата тази тема би могла да се формулира по друг начин и въобще да не си говорим за черно-бели учебници, а просто да се помисли защо всички учебници не изглеждат еднакво и не са по-достъпни. Въпросът е към издателствата.


Изобщо темата за учебниците е голяма. Например от първи до седми клас голяма част от учебниците се водят безплатни, но с тях вървят учебни тетрадки, които не са. Цялостно трбва да се помисли какво би трябвало да се направи с учебниците. А ние в асоциацията от години казваме, че на учебника не би трябвало да му се обръща толкова много внимание в учебния процес, защото той би трябвало да е просто едно помагало и една основа, върху която детето и учителят да могат да стъпят. Но не да е основният фокус в цялото учене, както е в момента.


Каква е ролята на учебника в живота на учениците?


- По някаква причинна се опитваме да я превърнем в изключително голяма роля не само за учениците, а и за учителите и за министерствата, за всички. Но реалността е, че един учебник наистина би трябвало да е встрани, нещо допълнително от ученето. Един учебен процес можед а се случва прекрасно и без учебник. Познавам много учители, които когато не харесват някой учебник, правят фантастични неща без него.


Казахте, че съдържанието е по-важно. Какво трябва да има в учебника, за да има полза от него?


- Важното е доколко съдържанието възпитава умения у децата и ги учи на функционална грамотност, за която говорим от сигурно вече десет години и всяка година се учудваме, че я нямат. Изключително е важен подходът, по който се работи с децата. Също и дигитално-медийната грамотност, която продължава да бъде измествана от фокуса. Това не означава работа с интернет, а означава децата да имат много други умения, които не получават в училище.


И затова учебникът е като черешката на целия проблем, за който от толкова години си говорим - за училището и образованието и въобще какво дава училището, и че то не би трябвало да бъде един паралелен свят, в който всъщност децата прекарват почти целия си ден и голяма част от живота си, а да усещат смисълът и практичността от това, че ходят на училище, да имат мотивация.


А амбицията за електронни учебници как ви се струва?


- Това със сигурност е бъдещето, но трябва да му се отдели време. Като организация на родители и с други неправителствени организации в сектора обсъждахме, че стъпките, които се правят в тази посока, трябва да бъдат добре обмислени, последователни и да им се даде време.


Напоследък забелязваме много предприети стъпки, което от една страна е чудесно, защото има движение, обаче е по-лошо, когато се предприемат без да са обмислени. За електронните учебници е необходимо добре да се прецени как да се направят, как биха били полезни на децата, как учителите ще се подготвят да работят с тях, защото така или иначе е част от бъдещето ни.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3628 Любопитно

    учебниците след осми клас и в момента не се купуват особено, защото децата не виждат смисъл в тях, най-вероятно и родителите им, както и част от учителите. Това е сигнал да се питаме въобще какъв е смисълът и целта на учебника в този етап.
    ========
    Това е много опасно заключение !
    Накара ме да си спомня как едно време ходихме да събираме по нови учебници от вторични суровини ......
    Как бяха попаднали там.....не се знаеше , но когато ги намирахме , още миришеха на печатарско мастило .
    Покрай тази занимавка , се натъквахме на книги от най различно естество ....
    Енциклопедии , колекции на марки , списания от стари години , романи ....
    Понякога и самия оператор (пресовчика) на балиращата машина , спираше да работи и ни викаше да дойдем , че се е натъкнал на някоя чисто нова серия от книги. ...
    Ако се създаде интерес , човек винаги тръгва към обекта. ..това исках да покажа с примера си ....

    Bukalemun
  2. 2 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Да си купиш евтин учебник не е само до финансови възможности. Защо да не е просто от практичност!

  3. 3 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 2129 Неутрално

    Интересно защо никой не говори за наистина важните неща. Символизмът на учебника е заложен и в езиците по света. На много езици има изрази като „операция като по учебник“, „направихме всичко по учебник“ и т.н., т.е. следва се някаква консенсусна и регулирана процедура и то по начин, за който се очаква, че ще способства за успешното завършване на задачата. Учебниците са културни артефакти и тяхното писане и използване в училище са свързани с редица въпроси на идеологията, политиката и ценностите. В учебниците са представени ценностите, и образите, с които нацията иска да се идентифицира, историите, които тя иска да разказва за себе си. Те предлагат ядрото на културното познание, което се очаква бъдещите поколения да интериоризират и да подкрепят. В крайна сметка въпросът за учебниците е неразривно свързан с целта на училищното обучение. Навсякъде по света създаването на учебникарското съдържание е резултат от конкуренцията между властови групи, които разглеждат това като централна част от създаването на колективна национална памет, която трябва да отговаря на специфични културни, икономически, идеологически и социални императиви. Учебникът е цяла вселена от фактори и въздействия, има десетки съображения: съдържателни, педагогически, методически, ергономични и не на последно място естетически. Естетиката в общия случай не се учи от специални курсове, а от нещата, които ни заобикалят, от примера, който виждаме. (Американците правят едни от най-добрите учебници като организация, структура, методически правила, оформление и полиграфия. Всеки, който се интересува, може да потърси в Мрежата, за да види примери.) На този фон ми е интересно (но вече започва да става досадно поради многократното повтаряне на един и същ модел) защо цялата тази енергия не се използва градивно за постигането на наистина важни резултати. Ако оставим учебните програми и съдържанието на учебниците настрана (също немаловажен въпрос), защо например никой не попита колко е ДДС за учебниците, а и за книгите въобще в другите европейски страни (в Германия е 7%, в Ирландия – 0%, в Хърватия – 5%, в Люксембург – 3%, в Нидерландия – 6% – https://goo.gl/sFU7Uo ). Защо никой не се замисли има ли начин държавата да подпомогне притеснените семейства и всички деца да имат нови и красиви учебници – данъчните да не би да нямат информация за доходите на семействата? Колко би струвало на тези семейства учебниците са се продават с отстъпка в определени книжарници от МОН например? Какви са приоритетите на държавата и може ли тя да си позволи такава инвестиция – да, това е инвестиция, а не разход. Ей такива важни въпроси по същество, а не само плъзгане по повърхността, защото, видите ли, сега сме открили, че има икономическо разслоение и някои са богати, а мнозина са бедни.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  4. 4 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Чернобелият учебник на богатите. Цветният учебник на бедните.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  5. 5 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Деница Сачева от "Десните" се е докопала до поста зам-мин на Образованието и прави само поразии.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  6. 6 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Когато десните "управляват" социалното разслонение расте, бедността е огромна.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  7. 7 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    До коментар [#2] от "ralita68":

    Образованието е безплатно. Държавата трябва да предоставя скъпи консумативи безплатно.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  8. 8 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Българската Олигархия се опитва да пречи на и да забрани на българския народ достъпа до Знание и Образование.
    Олигархията е турила нейните хора в мин на Образованието.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  9. 9 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    България беше превърната от индустриално-развита, богата, модерна страна в бананова република за 28 години Неолиберализъм, Палеолиберализъм, Пазарен Фундаментализъм и Либертарианство, и сляпа вяра в Невидимата Ръка на Пазара и неговата чудодейна, самолековита, саморегулираща се сила.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  10. 10 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2861 Весело

    До коментар [#9] от "socialen":

    Спри се малко! Прегря! Хартиените учебници и тетрадки са минало. Помниш ли пишещите машини? Същата работа. Като няма свестни учители и отговорни родители ,шарените учебници няма да свършат работата.

  11. 11 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2861 Весело

    До коментар [#9] от "socialen":

    За Кремиковци ли тъгуваш?

  12. 12 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    До коментар [#10] от "hodounski":

    В банановите републики е така.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  13. 13 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    Живяла съм в период, когато родителите ми нямаха достатъчно средства за учебници,но искаха децата им да учат.Тогава беше взето решение всички да имат от старите учебници.Така се стимулираше в децата любов и опазване на книгата.

  14. 14 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    До коментар [#11] от "hodounski":

    За една развита, модерна, богата страна, превърната за 28 години англосаксонска Демократизация и сляпа вяра в Невидимата Ръка на Пазара и неговата чудодейна, самолековита, саморегулираща се сила в бананова република и в най-бедната страна в Европа с ужасяваща демографска катастрофа.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  15. 15 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2861 Неутрално

    До коментар [#13] от "Antoaneta Ardashes":

    Аз пък си търсех учебници от по-големите и със спестените пари си купувах книги.Родителите ми нямаха против и това не ме е правило„ втора ръка“.

  16. 16 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2861 Любопитно

    До коментар [#14] от "socialen":
    Латерна знаеш ли какво е?

  17. 17 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 846 Неутрално

    До коментар [#1] от "eti mehter":

    Накара ме да си спомня как едно време ходихме да събираме по нови учебници от вторични суровини ......


    и сега ли това работиш?

  18. 18 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    До коментар [#16] от "hodounski":

    Видя ли, че съм прав.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  19. 19 Профил на Огнян Тодоров
    Огнян Тодоров
    Рейтинг: 532 Неутрално

    До коментар [#14] от "socialen":

    .................За една развита, модерна, богата страна...................

    Мога ли да попитам за коя държава по-точно говориш?

  20. 20 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    До коментар [#9] от "socialen":
    До коментар [#14] от "socialen":

    Така е, колега.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9305 Неутрално

    До коментар [#3] от "baba_zozolana":

    Напълно съгласен. Отличен поставен фокус върху важното в случая :)

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9305 Неутрално

    До коментар [#3] от "baba_zozolana":

    Напълно съгласен. Отличен поставен фокус върху важното в случая :)

  23. 23 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 773 Неутрално

    социализмът ви е промил мозъците.

  24. 24 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 821 Неутрално

    Изумително е това гласовито повтаряне на едни и същи думи за тези черно-бели учебници. Като да са си плюли в устата куп лелки, държащи се като ощипани госпожици.

    Според мен има няколко много важни опори в образованието, които в момента са съвършено пренебрегнати:
    1. То трябва да бъде достъпно и с добро качество за всички деца. Не ме интересува как ще го постигнат, но това е задължително. Ако в момента не се погрижим за това, утре ще имаме само хора, които не са годни за нищо, освен да вършат престъпления. Куп социално изключени личности.
    2. Подготовката на учителите трябва да се ревизира и като основна задача да се вмени на учителите грижа за социализацията на децата. И да бъдат подготвяни и за това. Учителите, освен компетентни по основния си предмет, трябва да са компетентни по въпроса за отношенията, да изграждат такива с децата и да работят с техните отношения, които понякога са трудни.
    3. Образованието трябва да има за задача не само да развива знанията и любопитството у децата, но и да формира способностите им да си осигуряват социално включване, независимо колко са богати/бедни, бели/мургави, умни/не-умни, здрави/болни и т.н., т.е. при всичките си особености в интелекта, благосъстоянието, здравето и личността, човек трябва да може да направи себе си полезен и интересен за социалната си среда и това е нещо, което трябва да се развие като човешко умение още в училище.
    Ако тези три неща станат фокус на вниманието на училищата, през следващите 10-15 години може да успеем да започнем за градим едно поколение, в което ще има по-малко декласирани и повече надежда.
    Това може да стане независимо от цвета на картинките в учебниците. За мен лично това е въпрос на личен избор на семействата какъв учебник ще се закупи и защо. От никъде не следва, че от по-евтините учебници ще искат да си купят само семействата, на които парите не достигат. Както научавам, те всъщност са и по-леки, така че много деца може да ги поискат тъкмо заради това. Да не говорим за това, че никак не е лошо учебниците да се осигуряват на децата в училище, заедно с комплект основни материали, както това е в много страни. Тъй като не сме много заможна страна, в края на учебната година те може да се събират, като изискването е да се пазят в добро състояние, а след това да се разпределят сред децата от следващия випуск. Който пък иска да си запази учебник или е повредил такъв, ще си го заплати.

  25. 25 Профил на SG
    SG
    Рейтинг: 162 Неутрално

    На тази възраст последното, което ще си сравняват учениците е цветът на картинките в учебника! По-скоро 'богатите' тийнейджъри се фукат с новия айфон и скъпите маратонки и т.н. Децата и сега са разделенени, утре да не забранят и продажбата на скъпи тетрадки и химикалки...

    S
  26. 26 Профил на jgn33471284
    jgn33471284
    Рейтинг: 363 Неутрално

    големият въпрос е защо изобщо родителите и децата трябва да купуват учебни пособия в държава, в която образованието е по конституция ЗАДЪЛЖИТЕЛНО и ОБЩОДОСТЪПНО?

  27. 27 Профил на jgn33471284
    jgn33471284
    Рейтинг: 363 Неутрално

    Образованието на първо място трябва да дава увереност на децата, че са равноправни граждани на обществото, в което живеят - няма по-важен от този въпрос, изобщо не е права госпожата.

  28. 28 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Пълна простотия, учебниците са консуматив за краткотрайно ползване и задължителен за притежаване според начина на образование у нас. Един учебник не бива да е преднамерено луксозен, гланцов, с лъскави картинки на всяка страница, само с цел да му се вземат повече пари. То и сега процъфтява препродажбата на учебници, че са много на брой, а всеки брой е скъп.
    Тази глупава жена никога ли не е ходила на училище? Което дете ще се разстрои, че учебникът му не е луксозен, то ще си страда от нелуксозни дрехи, телефони, обувки, екскурзии и т.н.

  29. 29 Профил на mushashi
    mushashi
    Рейтинг: 2580 Неутрално

    Заради различните материални възможности на учениците и техните родители,в много развити държави в училищата има униформа.Щото сега някоя кифла като се облече със скъпи дрехи и носи мобилен телефон за по 2000 лв,естествено е останалите деца да искат и те подобни неща.И забелязвам,че дори и родители с бедни финансови възможности купуват скъпи телефони на децата си заради това.

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8301 Неутрално

    Значи новия черно бял учебник е по-лош, от учебник втора употреба, който много деца купуват.

  31. 31 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    До коментар [#26] от "jgn33471284":

    Това е един въпрос,който отдавна трябваше да се дискутира при пазарна икономика, но като не се знае що е икономика по-малко ще се знае що е това пазарна, а не крадлива.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах