Тони Санделиус, ИКЕА: В бъдеще искаме да продаваме сън

Тони Санделиус отговаря и за програмата за работа със стартиращи компании

© Икеа

Тони Санделиус отговаря и за програмата за работа със стартиращи компании



Тони Санделиус е мениджър "Нов бизнес и иновации" в ИКЕА. Продажбите на компанията за 2016 г. са на стойност над 34 милиарда евро, а целта на мениджмънта е до 2020 г. те да достигнат 50 милиарда евро. За това разчитат на пазари като Китай (разбира се), САЩ, Индия, където през следващата година ще бъде отворен първи магазин. Но и на иновации, нови материали и промени в продуктите и начина им на производство, на партньорства със стартиращи компании и с потребителите - проекти, за които Санделиус отговаря. "Дневник" разговаря с него по време на третото издание на Дните на демократичния дизайн 2017 (Democratic Design Days) през юни тази година, където медията беше по покана на компанията.


Един от проектите, представен по време на събитието, което събира журналисти и партньори от целия свят - беше с живо включване от Юта, САЩ. Там дизайнери на ИКЕА живеят в т.нар. симулатор на Марс - проект на НАСА за пътуване до планетата, в който компанията е пожелала да се включи. И не само, за да търси решения какво би било необходимо за дом в Космоса, но и екипът да се вдъхнови за нови идеи за живота на земята и един от важните проблеми за решаване - как да съхраняваш повече в малки пространства. С тази тема започва и разговорът ни със Санделиус.


Вие ли сте отговорен и за "космическия проект"?




- Не съм отговорен за Космоса, опитвам се да остана на земята поне за известно време (с усмивка). Аз отговарям за новите бизнеси и иновации и как те се свързват с визията на ИКЕА, и също създавам възможности за цялата компания да работи с иновации. "Космическият проект" е по-различен - той е за изследване, част от други инициативи, които проучваме.


В момента работим с около 200 иновативни проекта за добавяне в нашето портфолио. Разработихме платформи за развитие на продуктите в 5 сфери, които са основата на целия ни бизнес - съхранение (това е големият ни бизнес), комфорт, маси и столове, текстил и технологии за дома. Идеята е през 2025 г. цялото предложение на ИКЕА да бъде променено и да бъде трансформирано през тези 5 платформи.


От гледна точка на потребителя - това означава по-голямо разнообразие и много по-просто - например да може от времето за сглобяване на някои предмети да спестите около 80%.


Другата посока е, ако купите нещо и след 5 години искате да добавите към него - това да бъде възможно. Така че това, което правим, е да видим логиката във всяко нещо и в дизайна му и ако дойдете след време, да можете да го освежите, защото това е много важно и от гледна точка на устойчивото развитие.


Може ли дадете примери какво за компания като ИКЕА означава нови бизнеси?


- Нов бизнес са сфери и възможности, в които компанията не е днес.


Проекти за бъдещето - например сега продаваме матраци, както и нашите конкуренти, а в бъдеще амбицията ни е да продаваме сън (спане). Имам предвид, че търсим решения за един от най-сериозните причинители на здравни проблеми - липсата на сън, на добър сън. Затова ние искаме да предложим добри възможности за сън, така че когато се събудите сутринта, да сте 100% свеж и да сте готов да отидете на работа.


Фокусираме се и върху пране и миене, почистване. Това са нови възможности за бизнеса, изведени от притесненията на хората за неща в тяхното ежедневие. В миене и чистене те прекарват средно 2 часа дневно. Представете си, ако успеем да спестим 1 час на ден за семейството от тези дейност. Знаем, че един от големите проблеми е липсата на време, особено когато имате деца, и работим върху иновативни решения, които да предложим.


Работим и по много иновации в материалите - дърво, метал, текстил, повърхности и полимери. Заедно с партньори разработваме напълно нови материали, искаме да преминем към все повече рециклирани и възобновяеми източници и към 2025 - 2030 г. да сме напълно биобазирани.


Всички нови материали, които тестваме, отиват директно в платформата за развитие на продукта и така екипът може веднага да ги използва.


Има още една сфера - coCreate IKEA - това е много голям проект. С голямо влияние върху начина, по който взаимодействаме с хората, не само с нашите потребители, а с всички за това как да развиваме нашите предложения за бъдещето.


Сформираме общност от създатели (co-creators) и иноватори. Ще каним хората да идват със собствени идеи за продукти и решения, но и ще ги предизвикваме като търсим от тях предложения по определени проблеми.


Три неща са важни за бъдещето ни - едното е да можеш да си позволиш продуктите, другото е достъпността - не само през магазина, но и през много други точки на взаимодействие, електронната търговия е само една от тях. Третото е устойчивост и т.нар. кръгов бизнес - как да сме сигурни, че бизнес моделът ни е устойчив. В тези три сфери искаме да намерим решения и с помощта на coCreate и на университети - да включим и студенти. Допълнително са и съществуващите лаборатории за иновации. И т.нар. Makerspaces - места за създаване - цялото това движение, в което искаме да сме подходящ партньор. Много от стартиращите компании са започнали именно от подобни места.


ИКЕА обяви и специална програма за стартиращи компании - каква е целта?


- Да, първата е Ikea Bootcamp - и не е само за технологични компании, а по-широко - за материали, решения за клиентите, логистика, здравни решения. Амбицията ни е да достигнем до 600 стартъп фирми.


Началото е през септември и ще продължи до декември. Ще имаме 10 компании тук в централата на ИКЕА - ще работят с всички звена, за да израждат бизнеса си.


Едно от важните неща е, че няма да придобиваме собственост в стартиращите компании, с които изберем да работим - искаме създателите им да ги притежават, а ние да станем партньори или да лицензираме технологии от тях или да помогнем да развият компаниите си и да платим за лицензите. Това е част от нашия модел. Не искаме да влизаме като съсобственици. Нека създателите да носят отговорността, а ние ще създадем предпоставки да се развиват.


Очаквате повече технологични иновации от стартиращи компании или други решения?


- Ние работим много с различни партньори, но сега искаме да работим с млади предприемачи. Искаме да станем и най-добрият приятел на стартъпите... Вярваме много и в силата на колективното знание, общото мислене, как ангажираш хората...

Тони Санделиус, ИКЕА: В бъдеще искаме да продаваме сън

© Дневник


Ако успеем да работим с това общество - да мислим заедно и да решаваме големите проблеми на бъдещето. Смятам, че много от младите хора със страст са движени повече от възможността да създават визия за бъдещето, отколкото от финансовите възможности.


Звучи като голямо отваряне на компанията да споделя от своя опит, но също и да получава. Къде са рисковете?


- Това изисква много широк подход и как да работим с много външни създатели.


Затова работим по пилотен проект вътрешно - когато стартираш нещо подобно, е голямо предизвикателство да работиш професионално и активно с общността - за целта разработваме и дигитална инфраструктура.


Защото ако не успеем и трябва да го централизираме - тогава отиваме далече от там, където стои знанието.


Част от новите проекти с участието на дизайнери, които представихте, са за млади хора, дори за т.нар. милениалс - те са, за да работите за имиджа на компанията сред тях, които искате да привлечете да работят и в проектите си, или ги таргетирате просто като купувачи?


- Това е комбинация - едно от нещата е да покажем как можеш да демократизираш дизайна по нов начин, докато подходът с coCreate Ikea е много по-широк - той е за всеки. При дизайна той е за хора, които се занимават с дизайн и мода. Докато другото е за всеки, който иска да пробва.


За нас е важно да разбереш пазара. 50% от активностите в дома са глобални, останалите може да са движени от пазара или от региона - например между Южна и Северна Германия има голяма разлика в предпочитанията и стила. Затова слагаме голям фокус и върху посещенията по домовете. И затова със създаването на тази общност всеки ще може доброволно да споделя за дома си.


Подходът със спането е решаване на проблем на хората, а не на домовете им?


- Едно от големите предизвикателства е урбанизацията. Прогнозите са, че до 2030 г. около 80% ще живеят в градове, а инфраструктурата е все още от 60-те години. Затова трябва съвсем различно мислене.


Това, което знаем, е, че хората ще живеят в по-малки пространства и ние гледаме на мебелите през това. Те са най-статичното в дома ви - как за в бъдеще да създадем по-гъвкава мебелировка, за да изпълнява повече неща, да отговаря на повече от нуждите ви. Как да може да трансформираш мебелите си. Ако успеем да предложим решение, което ще спести например половината от пространството в дома ви и ще ви спести пари, защото строителната индустрия ще продължи да е фокусирана върху квадратни метри.


Трябва да предизвикваш съществуващите бизнеси. Когато разглеждаме сферата, свързана с пране и чистене - вижте пералнята - тя изглежда все още като от 60-те.


Голямото препятствие е, че винаги има друга индустрия, която разрушава (disrupt) твоя бизнес. И дали пералнята е направена по най-подходящия начин да изглежда така, да работи така, но трябва да спреш да мислиш за нея по този начин и да започнеш по друг. Но е разбираемо, че когато производителите на бяла техника имат фабрики, те не са толкова готови да мислят в напълно друга посока и да иновират технологията. Те трябва да използват фабриките и да осигуряват резултати за акционерите.


Задачата е как може ИКЕА да променя други бизнеси и да предлага нови решения, които са по-умни (smarter) и по-евтини.


А има ли бизнес, който може да разруши вашия бизнес?


- Абсолютно. Има три неща в дома, които са статични и са свързани с човешките нужди - спане, ядене и банята. Всички останали вече са "разрушени" (disrupted) и се променят. За ИКЕА е въпрос да отиде от клиента към хората - да ги поканим да разберат какво правим и да променяме заедно.


Може да си голяма компания, но трябва да действаш със скоростта и лекотата на малък бизнес. Част от нашето усилие е и да създаваме предпоставки за други компании да бъдат бързи.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на army
    army
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Бих си купил сън определено, а и особено поднесен с добра реклама от ИКЕА

  2. 2 Профил на Чушкопек
    Чушкопек
    Рейтинг: 390 Весело

    Сънища (1 за 4,99лв.; 3 за 13,99лв.; 5 за 22,99лв.) продавам с кит за монтаж и боя по желание за розов, червен или мокър сън.

    Панта Рей: всичко се мени, всичко тече. Само Чушкопекът - не.
  3. 3 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1702 Весело

    ..........
    в бъдеще амбицията ни е да продаваме сън (
    ...............

    Ми земете Кашпировски, всички ще заспят на място.

    Много не го обичам този корпоративен стил..

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10163 Неутрално

    Доста добро интервю. Поздравления...

  5. 5 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 951 Весело
  6. 6 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1707 Любопитно

    "Това, което знаем, е, че хората ще живеят в по-малки пространства и ние гледаме на мебелите през това......Ако успеем да предложим решение, което ще спести например половината от пространството в дома ви и ще ви спести пари, защото строителната индустрия ще продължи да е фокусирана върху квадратни метри. "
    ==================================
    Мразя малките пространства, но е извън силите ми да променя това. В същото време производителите на мебели се надпреварват да правят дивани, които нямат качество, но са обемни и внушават усещанито за лукс. Те не влизат в асансьори, трудно минават през врати, антрета и стълбищни площадки, а алтернатива няма.
    Следващия път ще погледна в Икеа какво са направили.

    Еретик
  7. 7 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 761 Неутрално

    По цял свят Икеа е нискобюджетна и евтина верига за мебели, които си сглобяваш сам, тука в България е една от най-скъпите вериги. Ми сори, ама няма да пълня джобовете на гърците, франчайзъри, ще си купувам мебели от български фирми. Нито са по-лоши, нито са по-скъпи от Икеа.

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  8. 8 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 3156 Неутрално

    Няма да ви е трудно :) Я кажи Тони,вие ли въведохте глупостта "Опция сън"? Маркетингово сте големи акули :) У нас марките могат и ла. айна да продават....все се намират сноби и комплексари.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  10. 10 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4054 Неутрално

    До коментар [#7] от "Darcas":

    Така е. Дано в някакъв момент от "Икеа" в България да си коригират ценовата политика. Но не са само те. Много и чужди, и родни компании продават на завишени цени. В някакъв момент пазарът ще ги отрезви, но не мисля, че е коректно към потребителите.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  11. 11 Профил на sparti
    sparti
    Рейтинг: 427 Весело

    Ще продават сън?!? Значи и него ще трябва да го плащаме, така го разбирам. Къв огромен пазар има това, а? Щеш, не щеш - плащаш, че то без сън живее ли се? А после като започнат едни нашенски номера - някой ще направи менте-сън, друг ще предложи премиум-сън. Едни малцинствени групи ще ревнат че им е скъпо и ще краднат, сигурен съм! Ще краднат, ама в Икеа трудно се краде - по-скоро ще поискат от социалните помощи за сън. Втасахме я, тия помощи пак на нас - данъкоплатците- ще ни виснат на врата. Е, тогава идва моя час! Ще направя партия, която да се бори за всеобщо и безусловно право на безплатен сън! Никва търговия, никва злоупотреба със съня! Или поне минимум 6 часа на денонощие гарантирани. Нагоре - ако искаш плащаш, ако искаш - бачкаш. Ще спечеля ли, а?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах