Разходки из Лондон: Музикален посланик на България

© Личен архив

Пианистът Иво Върбанов



"Разходки из Лондон" е новата рубрика на "Дневник".


Нейни автори ще бъдат Десислава Дякова и Бойко Боев. Те са създатели и на социалния проект "Разходки из Лондон", чиято цел е да свърже българите с Лондон и лондончани и са автори на блога bulgariansinlondon.com. Първата им среща за "Дневник" е с Иво Върбанов:


През юни получих имейл за поредната лондонска кампания за набиране на средства. Последната кампания, в която участвах, беше за изработването на екологични кафе машини. Баристите произвеждаха електрическия ток за тях като въртяха педали.



Набирането на средства за реализацията на подобни идеи става чрез Kickstarter. Това е интернет сайт, чрез който предприемачите търсят средства за проектите си като разчитат на скромна помощ от всеки, който харесва бизнес идеята.


Имейлът, за който става дума, дойде от Иво Върбанов. Знаех, че той е професионален пианист в Лондон, но произвежда също вино в България. Тъй като членовете на нашия лондонски клуб за любителите на българските книги обичат вино, търсехме хора, които разбират от българско вино. Върбанов беше един от тези, с които се бяхме свързали за съвет и помощ. Произведеното от него вино се продава в специализирани магазини за вино в Лондон.


В писмото Иво Върбанов съобщаваше, че започва кампания за набиране на средства за проект за запис на концерт за пиано и голям симфоничен оркестър на композитора Димитър Ненов. Казваше, че това произведение е "една от големите български, всъщност европейски, композиции на своето време".


Към имейла имаше видео, което представяше


Ненов като ренесансова личност – пианист, композитор, архитект, философ, педагог


който въпреки таланта и разностранните си постижения преди Втората световна война, става жертва на политически репресии и лични интриги в началото на комунистическото управление в България и постепенно изпада в забрава.


Хареса ми идеята за "преоткриването" на творба от забравен творец. Бях впечатлен също от начинанието на Върбанов, който заявява в имейла, че иска да направи "нещо с по-дълготраен ефект върху културното наследство на България". Забележително беше, че целият Кралски национален шотландски оркестър използва част от субсидията си, за да създаде този запис.


Писах на Върбанов, че искам да науча повече за проекта и да му помогна. Няколко дни по-късно двамата седим на външна маса до Northcote Records – пъб в квартал Клапън Джънкшън, в който вечер дижеи пускат музика.


Върбанов има вид на академичен преподавател, прехвърлил четиридесетте. Носи очила с елегантни рамки, косата му е разрошена, брадата - тип катинарче, добре поддържана. Сигурен съм, че дънките и маратонките, с които е на срещата ни, са любимите му ежедневни дрехи. Предполагам, че в синята си раница има ноти, защото ми писа, че ще дойде на срещата след урок по пиано в квартала.


Разговорът веднага се насочва към проекта за запис на концерта на Димитър Ненов. Върбанов борави с числата като математик. Обяснява, че чрез Kickstarter търси само малка част от средствата, които са нужни за записа. Ако шотландският оркестърът от 80 музиканти не ползваше държавната си субсидия, разноските щяха да са в рамките на £45.000-47.000.


Върбанов говори бавно. Погледът му е благ. От време на време свива устните си, сякаш цени думите. Представям си как по същия начин опитва виното, което произвежда, или слуша звученето на непознато пиано.


Питам първо защо е избрал да запише творбата на Димитър Ненов.


"Концертът на Димитър Ненов е стойностен, но извън кръга от меломани и професионалисти в България, името на автора не е познато. Това се дължи единствено на неговата житейска съдба. След 9 септември 1944 г. са го тормозили, защото баща му е бил генерал в царската армия. Димитър Ненов е уволнен от академията. Записите му в радиото са унищожени. На 40 годишна възраст той спира да се занимава с музика. До днес няма студиен запис на този концерт."


© Бойко Боев

Мисля си, че в чужбина не само "забравеният" Димитър Ненов е непознат.


Любителите на класическа музика по света не са слушали произведения от български композитори


Преди две години предаването "Композитор на седмицата" на Би Би Си Радио 3 - най-старото радиопредаване в света, апелираше слушателите си да предложат имена на композитори, които никога не са представяли. Тогава направих справка и установих, че нито един български композитор не е представян в популярното седмично предаване за класическа музика.


Споделям това с Върбанов и го питам защо не направи запис на концерт на Панчо Владигеров, например. Той обяснява, че независимата британска издателска къща "Токата Класикс" ще издава 5-те клавирни концерта на Владигеров. Вече е направен запис с Оркестър на Българско национално радио и солист Людмил Ангелов.


Питам дали Би Би Си Радио 3 би избрало да представи Панчо Владигеров. Той ми обяснява, че би могло, но ще има голям проблем с намирането на достатъчно записи извън български звукозаписни къщи за  неговото представяне в продължение на цяла седмица. Освен това, според Върбанов липсата на "небългарски" записи ще създаде недоверие към композитора.


Разбирам, че Иво Върбанов е напуснал България 9-годишен, за да учи музика. Първо в Италия, после продължава в Англия. В Лондон живее от средата на деветдесетте. Защо той, който се е установил извън България, се е заел


да възкреси "забравен" български композитор


"Защото съм пианист, а концертът за пиано и голям оркестър на Димитър Ненов е много хубав. Българската култура не трябва да се затваря в малък кръг. Тя трябва да е отворена за целия свят. Затова моята идея беше да направим записа с небългарски оркестър."


Върбанов разказва, че като музикант често изпълнява българска музика. После започва да изброява кога за последно е свирил българска музика и с кого. Чувам името на известната лондонска зала "Уигмор Хол". Толкова съм впечатлен, че говоря с музикант, който е свирил там, че пропускам подробности. А той изброява шест български произведения, които е свирил през последните години в Англия.


За момент се отклоняваме от темата. Така научавам, че Иво Върбанов е вицепрезидент на европейската конфедерация на независимите лозаровинари. Конфедерацията лобира в Брюксел за защита на интересите на тези лозари. Това отклонение ми припомня, че Върбанов е предприемач. Обикновено инвеститорите питат предприемачите защо техните бизнес проекти трябва да бъдат реализирани точно в този момент. Затова връщам вниманието към темата за концертния запис на Димитър Ненов като питам защо Върбанов сега се е заловил с този запис.


"Нямаше как проектът да се осъществи по-рано - за него са необходими контакти и доверие. Преди 10 години със съпругата ми нямахме тези неща." После ми разказва как преди две години за първи път  говорил с Мартин Андерсън, съзадетеля на "Токата Класикс", за концерта за пиано и голям оркестър на Димитър Ненов. От него получил съдействия за контакти с Кралския шотландски оркестър. Този оркестър приел да направи записа, използвайки своята държавна субсидия за това.


Дали ще търси съдействие от българската държава? Той притиска с палец и показалец долната част на челото си сякаш е уморен. После казва, че


през фервуари е изпратил писмо до българския министър на културата, но досега няма отговор


Според Върбанов, музиката като цяло не е приоритет на министерството на културата. Съюзът на композиторите пък нямал пари. Затова се налага той да търси средства включително за набирането на нотите на концерта на Димитър Ненов. В момента нотите на концерта са ръкописни.


Върбанов вмята, че днес класическият музикант трябва да се грижи за много неща, за да се стигне до  концерти и записи.


А как би се представил той в едно изречение? Колко дълго може да е изречението, пита. После отговаря: "Класически пианист, който е превърнал хобито си във втора професия." После добавя, че в туитър акаунта си се е представил като класически пианист през деня и винопроизводител през нощта.


За вино ще си говорим друг път, защото се задава краят на кикстартър кампанията за набиране на средства за запис на концерта за пиано и голям оркестър на Димитър Ненов в изпълнение на Кралския национален шотландски оркестър под диригентството на маестро Емил Табаков.


Много искам този проект да успее.


Ако искате да подкрепите проекта, може да го направите тук


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Как така да няма запис на концерта на Ненов? Аман от невежества. Има прекрасен тскъв на Антон Диков и Алипи Найденов!

  2. 2 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    С Русенският Филхармоничен оркестър!

  3. 3 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 617 Неутрално

    "Ненов като ренесансова личност – пианист, композитор, архитект, философ, педагог"
    След всичките тези определения отразяващи този индивид, ми става ясно, че нищо от тези изброени качества, нито едното неможе да прави както трябва. Т.е., по по-просто на бг казано- нооо дини под една мишница (може и под двете, ма па са ноо).

  4. 4 Профил на Ivo Ivanov
    Ivo Ivanov
    Рейтинг: 622 Неутрално

    О, много още работи имаше с Алипи Найденов и Русенска филхармония, mangiafuoco! Имаше и ежегодно турне и участие в летния музикален фестивал " Сиенски музикални седмици" в гр. Сиена Италия. В този фестивал участвуваха диригенти и солисти от най-висока, СВЕТОВНА класа ! Разбирайте го това буквално, защото такива бяха и диригентът Франко Ферара- професорът на Алипи Найденов от студентските му години в римската музикална академия " Санта Чечилия", такива бяха и покойните Леонид Коган и Генадий Рождественски, такива са и все още челистът Миша Майски и виолистът Юри Башмет, цигуларят Салваторе Акардо. Пиер Булез участвуваше в същия фестивал и маса други световни звезди от диригентския и солистичния подиум. Алипи Найденов ми беше преподавател по оркестър в Музикалната академия в София. Колко от нас, неговите бивши студенти сме на работа сега в западни оркестри, благодарение на него, че ни отвори очите чрез фестивала в Сиена.Негови бивши възпитаници работиха след това дълги години в Метрополитен ипера в Ню Йорк, в оркестрите на Лос Анжелис и Форт Уърт, в оркестрите на Ротердам и т.н. По времето на Алипи Найденов много редки, забравени, а и в повечето случаи и непознати или окачествени като "декаденски" от съществуващата тогава комунистическа цензора, произведения бяха изпълнявани под неговата палка. Той придържаше и студе тите си и колегите си към най-високите критерии на артистично ниво и ансамблова дисциплина. Алипи Найденов навърши вчера 84 години. Дано някой от Министерството на култутата да се е сетил да му се обади и честити от името на българската държава.
    Нямам нищо против начинанието на г-н Върбанов, но аз мисля че то си губи смисъла след като такъв проект е бил осъществен вече отдавна. Може би нащо друго трябва да се направи.

  5. 5 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 4264 Неутрално

    Май на някои от коментаторите по-горе е убягнала дребната подробност - Върбанов иска да направи записа с НЕбългарски оркестър.

  6. 6 Профил на boyko
    boyko
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Записът на концерта с Русенската филхармония не е студиен, а е на живо. В текста се казва, че няма студиен запис на този концерт.

  7. 7 Профил на Ivo Ivanov
    Ivo Ivanov
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Нека бъдем сериозни, открити и честни, когато комуникираме като граждани на една демократична държава, вече част от ЕС и семейството на антлантическите народи. За какво става въпрос тука? За уреждане на студиен запис на бившият главен диригент на Софийска държавна филхармония и бивш министър на културата в едно от неуспешните преходни правителства на България от нейното посткомунистическо минало. Аз не считам, че известен диригент като Емил Табаков трябва да опре до моите пари, ако иска да гостува на провинциален британски оркестър. Табаков е достатъчно влиятелен да позвъни в Българската стопанска камера, за да му осигурят средства. Цялата винарска индустрия в България може да му осигури този проект. Защо трябва да се ползува името на пострадалия Димитър Ненов и с това да се спекулира с патриотичните чувства и антикомунистически сантимент на българската диаспора в Западна Европа и зад Океана? Кога най-после ще се научим да бъдем честни и открити в начинанията и проектите си, за да ги доведем до успешен край? Кога най-после ще се помисли и за музикантите останали в България? Те нямат ли нужда от средства? Кога най-после ще се отърсим от рефлексите на комунизма, че някой друг трябва да ни плаща за масрафа? От първия ден на имиграцията ми зад Океана, аз съм си плащал за всичко и не очаквам никой от бедна България да ми плати. Не съм очаквал и трудолюбивите ми сънародници-емигранти да ми плащат моите проекти, без значение какви са им доходите. Защо не се приучим на цивилизовано отношение един към друг? До кога ще се надлъгваме и ползуваме българската кауза като общинска тоалетна? Пожелавам успех на Емил Табаков във Великобритания, какъвто той е имал вече, но без моите пари, моля.

  8. 8 Профил на evlampi
    evlampi
    Рейтинг: 1581 Весело

    Аз като фана грами ше направа концерт с берлинската филхармония, Флоор Янсен и Чарли Бенанте.

    Кавърите ще са на това сравнително неизвестно БИЖУ с остри ръбове (композициите свършват привидно неадекватно щото са предназначени да луупват) - https://youtu.be/7MSFW8pZ-_4

    Абсолютен шедьовър, уникален миш-маш между сякви стилове, който харесва инструментал мюзик и не знае това ще се депресира колко е изпуснал.

    Най-якото е, че е tracker musik - демек няма 'реални' инструменти, но аз си държа на няколкото китарки от Джо Сатриани серията все пак

  9. 9 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Не може някой, без капка интелект да говори каквото и да е за най светлата личност в българската музика!
    До коментар [#3] от "maane":

  10. 10 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Пропуснал съм студиен, сори! Текста по горе е доста любителски! Нямах достатъчно търпение да го изчета!

  11. 11 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Ти си кой?
    До коментар [#4] от "Ivo Ivanov":

  12. 12 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#9] от "mangiafuoco":

    Дорогой, само псевдонима ти, така предвзет и нафукан ме кара да се хиля дълго и силно а за останалите ти претенции, въображаемо културонаподобяващи нищо друго не може да се каже освен: пази боже слепо да прогледне!

  13. 13 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Първо не съм ти дорогой! И второ хили се колкото искаш! В куфалницата ти няма нишкоооооооооо!
    До коментар [#12] от "maane":

  14. 14 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#13] от "mangiafuoco":

    ДОРОГОЙ,
    може ли да ми светнеш кво значи тази думичка "нишкоооооооооо!" и най вече Ш-то!? Или от нервене не знаеш кое бутонче да уцелиш. Не се аби, се парвеню ЧЕ си цел живот!
    пс . нали се сещаш за парвеню, иде от пар веню, така че има време, може и да се укултуриш некой ден! И на селянията и се намира колая! ХА ХА ХА ХА ...

  15. 15 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Дорогая, нишку викаше малката ми дъщеря, като се учеше да говори вместо нищо и то много ми напомня на Швейковото
    " нянканк"! Знаеш ли кой е Швейк?
    До коментар [#14] от "maane":

  16. 16 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Говоря 6 езикa, обиколил съм света и не ме считат за parvenue! Entendes?
    До коментар [#14] от "maane":

  17. 17 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#16] от "mangiafuoco":

    И 106 езика да гавориш, па си е истото, шото гено и недоусукан, а теа около тебе со същите та за това и си траят! А Швейк - горкия, гдето такива като тебе се пънат да го четат!? comprendre!!! Не е лесно. А като ще се фукаме за света: обиколил съм го тчно 4(четри) пъти. аре писна ми от комплексаро-мегаломани(виж в речника точната стойнос т на тези думи)...изчезни





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах