Регистрация

Необходимо ли е споразумение с МВФ?

Люба Йорданова Модератор
Дебатът се провежда от 03 юли 2009 9857 прочита, 18 коментара

Позиция "За"

Подписването на ново споразумение с Международния валутен фонд ще гарантира стабилността на банковата система. Това трябва да се случи, защото буферът е много малък и много лесно може да се предизвика криза в банковата система. Не случайно избраха Искров шест месеца по-рано и подуправителите са на БСП.

Цялата позиция

Позиция "Против"

Едно евентуално споразумение с Международния валутен фонд ще ни отдалечи от влизането в еврозоната. Освен това то ще причисли България до финансово несъстоятелни страни в Европа. Това ще доведе до инвеститорско недоверие и дори до оттегляне на инвестиции.

Цялата позиция

Световната икономическа криза изправи България пред въпроса дали да се обърне към Международния валутен фонд като гарант за финансовата стабилност на страната.

Люба Йорданова, модератор

Световната икономическа криза изправи България пред въпроса дали да се обърне към Международния валутен фонд (МВФ) като гарант за финансовата стабилност на страната. От една страна МВФ би бил от полза за намаляване на политическия риск от неразумни решения и със сигурност ще изиска от следващото правителство да оптимизира бюджета. Институцията би могла да помогне на България и в подготовката за по-бързо влизане в еврозоната. Някои икономисти обаче са на мнение, че към момента България не се нуждае от споразумение с фонда и сключването на такова ще се възприеме от инвеститорите като знак, че то е било жизненоважно за страната.
Позициите на основните политически партии също се различават. БСП и ДПС се обявиха против, тъй като според тях това би означавало да си признаем, че страната е изпаднала в неплатежоспособност. ГЕРБ и НДСВ са на мнение, че са необходими преговори като вид застраховка, която ще възвърне доверието на инвеститорите. "Синята коалиция" се въздържа от коментар преди да види какво е реалното състояние на публичните финанси след изборите.

Коментирайте в дебата като влезете с вашия e:профил или се регистрирате безплатно

Подписването на ново споразумение с МВФ ще гарантира стабилността на банковата система.

Бойко Борисов, позиция "За"

Подписването на ново споразумение с Международния валутен фонд ще гарантира стабилността на банковата система. Това трябва да се случи, защото буферът е много малък и много лесно може да се предизвика криза в банковата система. Не случайно избраха Искров шест месеца по-рано и подуправителите са на БСП. Аз не съм вчерашен, затова исках споразумение с МВФ, защото когато паднат от власт ще станат толкова яростни, че държавата вече няма да ги интересува. Всички финансисти казват, че бюджетът вече е продънен.

Коментирайте в дебата като влезете с вашия e:профил или се регистрирате безплатно

Едно евентуално споразумение с МВФ ще ни отдалечи от влизането в еврозоната.

Пламен Орешарски, позиция "Против"

Едно евентуално споразумение с Международния валутен фонд ще ни отдалечи от влизането в еврозоната. Освен това то ще причисли България до финансово несъстоятелни страни в Европа. Това ще доведе до инвеститорско недоверие и дори до оттегляне на инвестиции. Ресурсите, които страната ни би получила от фонда, ще се използват в подкрепа на платежния баланс и няма да може да се изразходват. Привържениците на подписването на споразумение се страхуват, че няма да могат да водят добра макроикономическа политика.

Коментирайте в дебата като влезете с вашия e:профил или се регистрирате безплатно

18 коментара
 
Преглед на профил

ironhorse

Рейтинг: 1188 Гневно
  • 1
  • 14:19
  • 03 юли, 2009

Орешарски лъже до безобразие, но все пак е цоциалист.
Не дай си Боже ако БСП управляват пак , и те ще подпишат с фонда, но обяснението ще бъде с "международното положение".
Това, че са крали и забатачили държавата, въобще липсва като тема.

Оценка
-23 +56
 
Преглед на профил

entwickler

Рейтинг: 9 Неутрално
  • 2
  • 14:25
  • 03 юли, 2009

Въпросът наистина стои в това, че не са ясни публичните финанси. Защото дори е последния доклад на ЕС от 23 Юни според мен е оптимистичен и те също не знаят каква е реалната ситуация.

Оценка
-9 +31
 
Преглед на профил

hagan

Рейтинг: 329 Весело
  • 3
  • 14:54
  • 03 юли, 2009

аз вярвам на орешарски за мвф ако става въпрос за министерството на вътрешните работи бих вярвал на борисов
според мен всяка жаба трябва да си знае гьола
а иначе ще гласувам за борисов защото е нужна промяна

Оценка
-26 +34
 
Преглед на профил

доктора

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 4
  • 15:50
  • 03 юли, 2009

ФИНАНСОВАТА ПОЛИТИКА В БЪЛГАРИЯ СЕ ОПРЕДЕЛЯ ОТ ФОНДА.А ФОНДА -НИКОГА НЕ БИ ПРЕНЕБРЕГНАЛ ИНТЕРЕСИТЕ СИ ЗАРАДИ БЪЛГАРИЯ.

Оценка
-14 +39
 
Преглед на профил

Анонимен

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 5
  • 16:35
  • 03 юли, 2009

Дали е необходимо?
Костов казва да не се бърза.

Оценка
-8 +24
 
Преглед на профил

ironhorse

Рейтинг: 1188 Гневно
  • 6
  • 16:49
  • 03 юли, 2009

Абе Докторе, Фонда си гледал интереса...
А Крадците от БСП и ДПС + НДСВ чий интерес гледаха, моя ли твоя ли?
За да има бизнес трябва да има стабилност във валутата.
Тия уроди поставят под въпрос дори борда. Говори се че са напечатали пари извън обявеното и защитено съотношение 1/1.95583. Ако това е вярно те са за РАЗСТРЕЛ.

Оценка
-12 +25
 
Преглед на профил

dhk13

Рейтинг: 1186 Весело
  • 7
  • 16:54
  • 03 юли, 2009

За вас не знам, ама аз съм за! Ако може и да пратят някой, да гледа как харчим парите (имам придвид и нашия бюджет)! Елементарно - колкото повече власт е в европейски и световни институции, толкова по-малко остава за българските управници.

"Никога не съм се отнасял сериозно към себе си, винаги съм се отнасял сериозно към мненията си!" Честъртън

Оценка
-14 +20
 
Преглед на профил

ЙЕИ

Рейтинг: 363 Неутрално
  • 8
  • 17:10
  • 03 юли, 2009

Всичко зависи от положението на реалната икономика. Ако покрай изборите са направени много безмислени харчове, и се е крало като за последно може и да ни се наложи да се молим на МВФ както предполагат хората около Борисов(дай боже да не се окажат прави).
Ако всичко е под контрол както се опитва да ни внуши Орешарски няма смисъл при изличък да вземаме и да плащаме заеми, и без това сме доказали че не сме много ефективни в усвояването на обществени пари за разлика от други нации(25-28% ефективност сравнени с 88-90% за Германия, Холандия Швеция, Австрия, т.н.).

Оценка
+28
 
Преглед на профил

acho

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 9
  • 18:10
  • 03 юли, 2009

Не съм макроикономист -но разбирам,че всичко опира до платежния баланс.Той е отрицателен.Според мен обаче,в кратко
срочен план трябва да се вземат под внимание валутните приходи от туризма и валутните разходи за горива.Ако първите останат стабилни плюс една добра селскостопанска реколта,за която има всички изгледи и разходите за енергийни носители значително спаднат-то явно финансова помощ до края на тази година не ни трябва.Но може би идва по тежка финансова година.Затова-моят отговор е -НЕ-до края на тази година.подкрепям Орешарски-за мене той е най-стабилния финансов министър през последните 20 годинил

Борисов

Оценка
-19 +17
 
Преглед на профил

Ментор

Рейтинг: 1554 Неутрално
  • 10
  • 00:01
  • 04 юли, 2009

по добре да се "причисли България до финансово несъстоятелни страни в Европа", не е чак такава беля, отколкото реално да станем финансово несъстоятелна страна.

Орешарски и на мен ми изглеждаше стабилен, поне по времето на растеж. Ама сега незнам. В началото на кризата и той се включи с пълен глас в общия социалистически хор, който ни убеждаваше, че ние сме встрани от кризата. После се каза, че можело да има някакви последствия и у нас. Ама не големи, малки. Поради добрата им политика бил натрупан излишък. Е, от другия месец няма да има и излишък, изядоха го.

Не съм икономист и не мога реално да преценя дали споразумение действително е необходимо. Но от началото на кризата (вече доста време) правителството отрича всички твърдения и данни за влошаване на положението. Признава, че положението е лошо едва когато то вече очевидно е станало такова, и това няма как да се отрече. После излизат данни, че то е още по-лошо, те отново отричат и казват, че сме стабилни, и след време с половин уста признават че верно е оше по лошо.

До сега все така - правителството признава фактите с месеци закъснение.
Та логично е да се мисли, че и сега финансите на държавата са много по зле, и което е по важно, с по лоша перспектива, от това което се твърди официално.

Оценка
-9 +21
 
Преглед на профил

Христо Иванов

Рейтинг: 18 Неутрално
  • 11
  • 19:26
  • 05 юли, 2009

Да бюджета е продънен... ама защо няма наказани?

birmingam

Оценка
-6 +12
 
Преглед на профил

Димитров

Рейтинг: 894 Неутрално
  • 12
  • 20:36
  • 05 юли, 2009

Бюджетът трябва да бъде много по-прозрачен. Тогава ще може да се каже много по-лесно, дали е нужно или не. Но в настоящата ситуация, едва ли някой ще бъде особено изненадан, ако и България сключи споразумение.

Оценка
-1 +14
 
Преглед на профил

daisy8

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 13
  • 02:08
  • 06 юли, 2009

Тук май ще е нужно да се помисли малко преди да се премине към действие!

Оценка
+9
 
Преглед на профил

ткникодим

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 14
  • 06:47
  • 06 юли, 2009

Ето какво точно казва докладът "Public Finances in EMU", в таблицата на стр.22, за прогнозните оценки на Комисията за БЮДЖЕТНИТЕ БАЛАНСИ на всичките 27 страни-членки.

http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication15390_en.pdf

Документът е от май 2009. Цифрите са в проценти към БВП, за 2009 и 2010.

България -0.5% през 2009 и -0.3% през 2010.

След нас се нареждат, както следва:

Финландия -0.8 и -2.9,
Люксембурт -1.5 и -2.8,
Кипър -1.9 и -2.6,
Дания -1.5 и -3.9,
Словения -2.6 и -3.9,
Естония -3.0 и -3.9,

От тук надолу, всички страни са в нарушение, още през 2009, на критерия по Маастрихт за 3% бюджетен дефицит.

Нидерландия -3.4 и -6.1,
Малта -3.6 и -3.2,
Унгария -3.4 и -3.9,
Германия -3.9 и -5.9,
Австрия -4.2 и -5.3,
Белгия -4.5 и -6.1,
Чехия -4.3 и -4.9,
Италия -4.5 и -4.8,
Словакия -4.7 и -5.4,
Румъния -5.1 и -5.6,
Гърция -5.1 и -5.7,
Литва -5.4 и -8.0,
Словения -5.5 и -6.5,
Португалия -6.5 и -7.3,
Франция -6.6 и -7.0,
Полша -6.6 и -7.3,
Испания -8.6 и -9.8,
Латвия -11.1 и -13.6,
Великобритания -11.5 и -13.8, И
Ирландия -12.0 и -15.8.

Но защо тогава ние сме единствените, които сами искат да сключат споразумение с МВФ? Нима горните цифри не показват, че сме в състояние по-добре от другите да управляваме финансите си?

Споразумението с Фонда не е "печат на доверие" - то е ПРЕОТСТЪПВАНЕ НА СУВЕРЕНИТЕТ. Това не се прави доброволно и без причина. Затова то праща лоши сигнали.

Оценка
+15
 
Преглед на профил

hagan

Рейтинг: 329 Неутрално
  • 15
  • 09:31
  • 06 юли, 2009

съгласен съм със №14
да ние честита победата
и да спрем МВФ
либерален бююджет със бюджетен излишък и държавно стимулиране на потреблението само това може да помогне
по голямо свиване на разходите ще доведе до стагнация
Да живее Бойко
Не на фонда и "ПРЕОТСТЪПВАНЕ НА СУВЕРЕНИТЕТ"

Оценка
-1 +4
 
Преглед на профил

Vlaev

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 16
  • 16:31
  • 06 юли, 2009

gospoda i dami predi da diskotirate mnogoslovno i premudro informiraite se po podrobno otnosno tova koeto pishete
1vo Maastrich-skite spogodbi ne sa po nikakuv na4in obvurzvashti predlagat samo baza za fiskala disziplina >> deficitite sa rezultat ot planovete za ozdravitelni politiki na vuprosnite durjavi >> otnosno germaniq 540Mlrd EUro za sledvashtite 5 godini oshte ne sa otbelqzani = 6% netozadluznqwane otneseno kum GDP
2ro finansova politika = fiskalna politika + pari4na politika
vtorata e obvurzana prqko s deistviqta na MVF vtorata suotnoshenieto na durjavnite vzemaniq i plashtaniq (budget) i deficitut moge da bude pokrit po mnogo razli4ni na4ini no vi4kite opirat do zaem
Greshkata na pravitelstvoto na BSP se sustoi v tova 4e v period na finansov dificit si zamruzi evrofondovete i zaprq sklu4vaneto na dogovori po nezamruzenite
Programite za Evrofinansirane na infrastrukturni proekti se ravnqwa gore dolo ne Expansivna Fiskalna Politika (s tazi razlika 4e ne se finansira 4rez povishavane na budgetnite razhod (vklu4ae vutreshni ili vunshni zaemi ) ) sushtestvuvat mnojestvo elementarni makroikonomi4eski modeli koito obqsnqwat towa mnogo dobre i makar prostotata si sa kraino efektivni

>>>>> obsht izvod>> evrofinansiraneto povishava absolutnoto pari4no koli4estvo v stranata v kratkosro4en plan. edin polojitelen effekt e ponijavaneto na realniq lihven procent koeto ot svoq strana pravi izgodno finansiraneto na budgetniq dificit 4rez vutreshen zaem (DCKnija primerno) SVETOVNA IKONOMI4ESKA KRIZA = Bulgariq slabo zasegnata, potencialna vuzmojnost dori za ikonomi4eski rustej

Оценка
+3
 
Преглед на профил

Анонимен

Рейтинг: 0 Неутрално
  • 17
  • 23:24
  • 06 юли, 2009

Орешарски говори глупости. Не претендирам да съм специалист, но видях какво стана в Унгария-с тяхната "стабилна" икономика и без съдействието на МВФ, изведнъж се оказа, че за спасяването на държавата са нужни 20 (двадесет) милиарда долара! Колкото и да сме добре в паричния баланс, все пак едно споразумение с фонда ще играе като стожер срещу безразсъдно и необосновано харчене на средства от държавния резерв. Все пак нека не забравяме, че в момента същия този резерв е в добро състояние именно благодарение на споразумението на МВФ-нека тройната коалиция не си мислят, че това е тяхно дело!

Оценка
-4 +1
 
Преглед на профил

dobadoba

Рейтинг: 8 Любопитно
  • 18
  • 16:33
  • 07 юли, 2009

Всяко обвъзване с МВФ не води до нищо добро.
Това е все едно да вземеш заем от 'приятел', който след това да ти диктува как да управляваш домакинството ти, като от време на време 'оправя' и съпруга/гаджето ти...

Оценка
-1 +4
Добавяне на коментар Правила за писане на коментари

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Прогнозирай изборите

Познайте кой ще спечели президентските избори и кметските избори в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора и с какъв процент от гласовете на избирателите