Битката за летищата на Берлин: едно е малко, две са много

Битката за летищата на Берлин: едно е малко, две са много

© Associated Press



Пет години закъснение и похарчени шест милиарда евро, а Берлин все още няма свое модерно летище. Поддръжниците на старата аерогара, която би трябвало да бъде закрита, надигнаха глас преди парламентарните избори.


На 24 септември, в деня на изборите, берлинчани ще гласуват в местен референдум по инициатива на граждани и ще отговорят на въпроса "Трябва ли да затворим прекалено натовареното летище Тегел?". Въпросът е предизвикателство към канцлера Ангела Меркел, която е против в Берлин да работят две летища паралелно.


В юридически план краят на работата на Тегел трябва да съвпадне с откриването на неговия приемник, летище Берлин-Бранденбург (BER). Има обаче един проблем. Заради немарливост, некомпетентност и дори корупция на предприемачите и властите откриването на новото летище, предвидено за юни 2012 г., така и не се състоя и към този момент няма фиксирана нова дата.




Защитниците на Тегел, организирани в асоциации и подкрепяни от либералите от Свободна демократическа партия, подеха офанзива, за да "спасят" старото летище. И допитванията до обществено мнение са в тяхна полза. Ценено от много берлинчани заради лесния достъп и малките размери, Тегел беше също и първата врата на острова, който едно време беше Западен Берлин, към съветското пространство.


Така стоят нещата от сантиментална гледна точка. Но има и други аргументи. Според неговите критици новото летище на юг от столицата няма да е достатъчно за един град в условия на пълен туристически подем. Само през 2017 г. тук се очакват 35 млн. пасажери. А новото летище е предвидено за 22 млн.


Пред тези данни дори и министърът на транспорта Александър Добринт промени мнението си и се обяви за запазването на Тегел. "Виждам, че през 2025 г. в Берлин ще има 10 милиона пътници, които няма да могат да отпътуват от новото летище, и си казвам, че трябва спешно да преразгледаме проблема", каза той.


Колкото и кметството на Берлин да защитава новото летище, и да обещава, че ще разшири капацитета му на 45 милиона пътници през 2025 г., битката вече бушува. Общината е подкрепяна от много жители, за които сценарият за запазването на Тегел е кошмар - особено онези,инвестирали в райони покрай летището, убедени в неговото неизбежно закриване.


Елке Стайнел, на 47 години, например купила през 2010 г. в квартала Панков малка къща точно където се пресичат осите на излитане и кацане на самолетите. Оттук минават десетки самолети всеки ден, рано сутринта и през нощта. "Отчаяна съм, потънали сме в дългове! Ако знаехме, че нещата ще се развият по този начин, щяхме да действаме различно", казва Елке, която е директорка на детска ясла и майка на три деца.


Бяха създадени асоциации, като например "Панков казва не", за да поставят акцента върху големия план за преобразуване на района на Тегел, предвиждащ там да се настанят университет и фирми и да се построят жилищни сгради в момент, в който столицата търси нови жилища и нови работни места.


Ангела Меркел също се намеси, отхвърляйки идеята двете летища да бъдат запазени едновременно. "Законовата рамка е съвсем друга", предупреди тя. Шефът на летищата в Берлин и кметството искат от своя страна да убедят избирателите, че запазването на Тегел ще бъде прекалено скъпо, докато новото летище вече погълна 6 млрд. евро вместо предвидените 1.7 млрд..


"Заради планираното затваряне на Тегел ние го използвахме до дупка години наред", обяснява Енгелберт Лютке-Далдруп, президент на компанията Летища на Берлин-Бранденбург. Той припомня, че необходимостта от обновяване на Тегел би струвала над 1 млрд. евро.


Но нито кметството, нито правителството са казали ясно какво ще стане, ако берлинчани гласуват за запазването на Тегел. "Трябва да мислим за резултата", казва предпазливо Матиас Колац-Ахнен, министър на финансите в регионалното правителство на Берлин.


Преди всичко този резултат ще бъде унижение за кметството, което през 2014 г. се отказа от голям строителен проект на мястото на летище Темпелхоф, място за доставки за Берлин през блокадата през 1948-1949 г., превърнато в парк отново чрез референдум. /БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3333 Весело

    Няма какво да се замислят дойчовците. Както направиха от Темпелхоф най-големия лагер за имигрета, така да постъпят и с Тегел. Мути да покани още един ограничен контингент влюбчиви мургавелчовци и готово.

    https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2015/12/09/15/refugees-germany.jpg

  2. 2 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Тегел като летище си е недоразумение. Не знам как е откъм писти, но откъм инфрастуктура е ужасно.

  3. 3 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Тегел като летище си е недоразумение. Не знам как е откъм писти, но откъм инфрастуктура е ужасно.

  4. 4 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 780 Неутрално

    Срлед като са наляли 6 млрд. в новото летище ясно е, че ще го довършат. Въпросът е какво ще правят с Тегел явно. Пътувах през това летище през месец юни тази година - по-грозно, смотано, неуредено, без добри указателни табели летище не бях виждала през живота си. Отгоре на всичкото при връщане в София на 10 българи и 1 чужденец ни "забравиха" куфарите. Служителката в бюрото ни отговори: "Спокойно, при тях това се случва постоянно..."

  5. 5 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 475 Неутрално

    Това e смешно, като се има предвид, че Берлин е най-големият град в Германия... (най-голямото летище е в град Франкфурт (който има три летища, и на практика е сърцето на Германия)). берлин не може да се сравнява с Лондон...

    Личат си следите от комунизма...

  6. 6 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 947 Неутрално

    Не знам как летят самолетите над Панков , но разтоянието между него и Тегел си е доста голямо. По същата логика всички живеещи в центъра на София трябва да настояват за закриването на летище "Враждебна" .

    Натиск, постоянство и търпение.
  7. 7 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Новото летище Берлин-Бранденбург (BER) е една бездънна яма и борбата е да се пренасочи пътникопотока към него. Трябваше да е открито през 2011 и да струва 1,7 млд. В момента още не е открито напълно и струва: https://www.flughafen-berlin-kosten.de/. Пълно фиаско на немските инж. и техници с редица дори комични техн. решения и изпълнения.

  8. 8 Профил на Сидо
    Сидо
    Рейтинг: 473 Неутрално

    До коментар [#6] от "dorn":

    Кой ги пита софиянци и българите въобще....

    Сидо
  9. 9 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    То и Темпелхоф не трябваше да закриват - можеше да си остане летище за бизнес самолети до 8-10 места и хеликоптери. Те не вдигат толкова шум като големите самолети, пътниците им са готови да си плащат за спестеното време, а летището беше близо до центъра.

    Знанието е сила, информацията - власт
  10. 10 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2519 Неутрално

    заради лесния достъп и малките размери, Тегел
    —цитат от коментар 0 на 0


    Най-важното нещо при полети на къси и средни разстояния. Като прибавиш времето за достигане и процедурите на летището се оказва, че с влак се пътува по бързо, защото се слиза се в центъра и няма процедури. Затова влаковете лесно печелят конкуренцията на самолетите.

    Барселона-Мадрид със самолет е 1ч, а с влаковете "Аве" 2.5ч. Въпреки че самолетния билет е по-евтин, повечето хора предпочитат влака.

  11. 11 Профил на Еколог
    Еколог
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#5] от "shilliew":

    Три??? Посмали малко...

    Път без препятствия не води до никъде.
  12. 12 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Не знам как летят самолетите над Панков , но разтоянието между него и Тегел си е доста голямо. По същата логика всички живеещи в центъра на София трябва да настояват за закриването на летище "Враждебна" .
    —цитат от коментар 6 на dorn

    Ела поживей в центъра на София за да чуеш колко ниско минават самолетите в някои дни (според вятъра)! Глисадата е точно над главата ми.

  13. 13 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1354 Неутрално

    Трябвало да струва 1.7 млд евро досега дали 6 млд евро, трябвало да е готово през 2011, през 2017 още не е готово!
    Ако Българска администрация беше се спавила и 100 пъти по-добре от немаската, т.е. оскъпяването да беше с 40 млн. евро, а закъснението 1 месец си представям как редовните родолюбци с удоволствие щяха да говорят колко България е корумпирана и крадлива, а холандският премиер Руте щеше да говори как не сме за Шенген. Интересно дали някой няма да го попита дали смята, че в Германия има корупция и трябва ли да бъде в Шенген!? Повтарям това щеше да се случи и при 100 пъти по-добро представяне на България.
    Гордея се че съм българин!

  14. 14 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Едва ли ще работят две летища едновременно. Ако се направи ново летище, то старото ще затвори.
    В Истанбул като строяха второто летище, което сега е действащо и се мислеше какво ще стане с първото, и накрая се оказа, че сега просто е вече гробище за стари самолети. Сега като стане готово третото летище и явно второто летище ще стане и то гробище. Освен ако не се вземе друго решение, защото все пак е на хубаво място в европейската част на града.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах