Ще има ли втори живот за планинския "Титаник"

Ще има ли втори живот за планинския "Титаник"

© Wikipedia/CC BY-SA 4.0



Планинският "Титаник" - така преди век е наричана гарата в малкото испанско градче Канфранк на границата с Франция. Някога тя е била една от най-оживените, впоследствие преживява упадък, а днес изглежда, че има шанс да се възроди, разказва репортаж на Би Би Си.


Строителството на гарата - истински дворец, е замислено в края на 19 в. с цел съживяване на двустранната търговия и привличане на туристи. Мащабният проект е предвиждал и сгради на митницата, ресторант, болница и жилища. Всичко било изпълнено - внушителната постройка има 365 прозореца, съответстващи на броя на дните в годината, а пероните са с дължина над 200 метра. Всичко това е издигнато на планински склон край селище с едва 500 жители. Именно тогава съоръжението получава името "Планинският "Титаник".


Заради Първата световна война откриването на жп станцията се отлага чак за 1928 г. и веднага проличават недостатъците - разстоянието между релсите в двете държави е било различно и се налагало пътниците и стоките да сменят влака. Икономическата криза от 1929 г. също попречила на развитието й, а при управлението на Франко тунелите по линията били затворени заради опасения за нелегални доставки на оръжия. По време на Втората световна война линията пък била използвана от германците, за да изнасят награбеното злато, разказват местни жители пред Би Би Си.




След войната французите губят интерес към този маршрут и през 1970 г. спират влаковете на своя територия. Гарата запустява и започва да се руши.


Днес проектът за възстановяването й набира подкрепа и от двете страни на границата. През последните четири години градчето Канфранк е посетено от 120 хил. души - повече, отколкото гарата е обслужила. Появява се и действащо разписание - с два влака от и до Сарагоса. Властите в испанската провинция Арагон и френските им колеги дори планират наново да пуснат железницата през Пиренеите.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5212 Неутрално

    Много интересно се напасват колелата на влаковете между Испания и Франция. Влакът започва бавно-бавно, едвам-едвам да пълзи напред, в течение на няколко минути, по един участък с променяща се ширина на релсите - и това е. Колелата се напасват сами.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2181 Неутрално

    Много красива сграда. Дано я възстановят. Не знам защо като ччетох статията се сетих за един филм The Grand Budapest Hotel.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    ВНУШИТЕЛНО!
    Може би ... мисля си, че си струва да се възстанови, действа и да се види!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  4. 4 Профил на Valeria
    Valeria
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Много е красиво, ще бъде прекрасно, ако наистина се съживи това място.

  5. 5 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3346 Неутрално

    Гарите от втората половина на 19 век са величествени храмове на прогреса и цивилизацията. Като любител-железничар :) съм обиколил доста гари в големите европейски и северноамерикански градове; неотдавна разгледах Келети и Нюгати в Будапеща. Смятам, че разрушаването дори на скромна провинциална гаричка, строена по времето на Фердинанд, е престъпление, сравнимо с разрушаването (ако някога на някого му скимне) на Царския дворец в София.

    Помня като дете сградата на Централна гара в София, на чието място из***ха сегашния негоден за нищо паметник на социалистическата гигантомания, дето през 5 години го "реновират", а той все на нищо не прилича.

    НЕ СПОРЯ С ИДИОТИ И НЕ ОТГОВАРЯМ НА ТРОЛОВЕ.
  6. 6 Профил на glavatar
    glavatar
    Рейтинг: 519 Неутрално
  7. 7 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 2683 Неутрално

    "за да изнасят награбеното злато" Не знаех,че златото се "награбва" още повече,че Германия е "награбвала" съюзницте си!!!!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  8. 8 Профил на ivan_ko9
    ivan_ko9
    Рейтинг: 839 Неутрално

    Голяма разруха, но се надявам да има шанс това местенце!

  9. 9 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1256 Любопитно

    До коментар [#1] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Хмм, наистина интересно. Руснаците имат подобен номер, те умишлено са с по-широки коловози, сакън някой да не ги нападне с влак, на границата се сменят талигите на вагоните, повдигат се, измъкват европейския стандарт и напъхват руския. Дали така става и там, ако не, трябва да е някой технически феномен. Ще потърся в нета.

  10. 10 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9283 Неутрално

    Много красива сграда, т.е. гара- Дано да я възстановят някой ден.

  11. 11 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Толкова много злато ли е имало в района за да се използват влакове от германците за неговото извозване? Златни мини ли има там ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах