Откъс от "Защо Тибет" на Владо Руменов

Издателство "Велес"

Издателство "Велес"



В рубриката "На път" "Дневник" публикува откъс от "Защо Тибет" с автор Владо Руменов, предоставен от Издателство "Велес"


"В една нощ из Тибетското плато, докато попълвах дневника си ми хрумна, че може би ще е добре да разкажа за това пътуване. Роди се идеята за тази книга.
Искаше ми се да помогна на тибетците по мирен път да сбъднат своята независимост. Да помогнеш на цял един народ е амбициозна задача. Едва ли ми е по силите. Мисля си, че ако повече хора по света се запознаят по-отблизо с живота, историята и проблемите на Тибет това би помогнало.
Според будистката философия нещата се вършат главно от духовната енергия. Та колкото повече хора насочат духовната си енергия към тази част на света, толкова по-добре вероятно..."
Владо Руменов


"В книгата си "Защо Тибет", на 250 страници Владо Руменов е разказал с намигване и без претенция за пътешественическите неволи и възторзи на трима човека озовали се в съвършено различната и високо духовна будистка цивилизация. Разказал е за впечатленията и мислите породени от тази странна среща в главите на трима, отворени към света българи. Разказал е за геологическата и човешката история, за природата на Тибет и Хималая, за будистките манастири и философските стойности, с които обитателите на най-високата държава в света се опитват да съхранят духовната си независимост в условията на отсъствие на политически суверинитет.




Трудно осъществимо, разбирасе е пожеланието на автора всеки човек по света да може да се досегне до, все още, високата духовност на тибетците и с този критерий да продължи живота си."
Ясен Антов


Владо Руменов е художник, роден през 1956 г. в София.
От 1976 г. до 2016 г. работи в Националната художествена галерия като помощник реставратор, а след това като фондохранител в музея за икони, Криптата.


От 1984 г. работи с екипи на Археологическия институт към БАН като художник и основно в екипа на Георги Китов.


Участва в няколко общи живописни изложби, осъществява и две самостоятелни.


На няколко пъти, през 1978 г., 1983 г. 1988 г., 2002 г. и 2010 г. пътува из Виетнам, Индия, Непал и Тибет. В резултат на едно от пътуванията си из Тибет през 2003 г. осъществява фотоизложбата "Защо Тибет" в Националната Художествена Галерия


Премиерата на книгата "Защо Тибет", ще се състои на 19 октомври, четвъртък, 2017 г. от 18:00 ч., в залата на първия етаж, в сградата на Съюза на архитектите на ул. "Кракра" № 11.


Откъс от "Защо Тибет", Владо Руменов


Маклеод Гандж, освен с туризма и Далай Лама, се слави и с килимарството си. Следобед попаднах в магазин за чорапи, тъкани и килими. Собственикът на магазина бе на моите години, мюсюлманин. Много симпатичен и добронамерен господин. В желанието си да ме направи свой клиент, с присъщата на всеки азиатец любезност ме заприказва и изпрати прислужника за чай. Може би около час прекарах с него. Поведе разговора към философиите на различните религии. Когато си тръгвах, вече бяхме стигнали единодушно до становището, че Бог изобщо е един, само имената, с които хората по света го наричат, са различни Разбира се успя да ме изкуши да купя чифт прекрасни вълнени чорапи.


До същото заключение за Бог достигнахме преди години в разговор с евреин, турчин и циганин на едно не по-малко странно място - еврейското гробище край Карнобат, използвано от ХVІ до ХХ век. Евреинът беше много симпатичен господин на име Цви Керен. Беше изпратен от държавата Израел да документира недвижимите паметници на еврейската култура из България, а аз му помагах с рисунки на орнаментите по надгробията.
В центъра на Маклеод Гандж е издигната ступа в памет на загиналите граждани и монаси на Тибет в събитията след 1959 г. – Намгялма Ступа.


Около нея постоянно обикалят хора и въртят сто и осемте молитвени барабана. И аз го направих. На петнайсетина минути път по-нататък е построена резиденцията на Далай Лама. Точно срещу нея е издигнат и главният тибетски храм Цуглаг Канг. Олтарът му съхранява три статуи. В центъра е разположена тази на Шакя Муни буда, а вдясно от нея - обърнати с лица към Тибет, са статуите на Падма Самбхава и сребърната статуя на Авалокитешвара, буда на състраданието, патрон и прародител на Тибет.


Тя е с единайсет лица, хиляди очи и хиляди ръце. Историята й е доста драматична. Започва през VІІ в, когато цар Сонгдзен Гампо поръчал за главния тибетски храм в Ласа Джо Канг статуя на Авалокитешвара от злато, инкрустирана със скъпоценни камъни. Тя се превърнала в обект на преклонение за всички будисти от Азия.


По време на китайската културна революция тази и много други статуи от двореца Потала в Ласа били изхвърлени на улицата от хунвейбините и разбити на парчета. Потресените тибетци успели да съберат парчета от лицата на скулптурите на разгневения и спокоен Авалокитешвара. Постепенно, преминавайки през много ръце, тези парчета достигнали през 1967 г. до Маклеод Гандж. През 1970 година били вградени в новата сребърна статуя на Авалокитешвара.


Из Дарамсала могат да се срещнат всякакви "кръпки". Имам предвид позакъснели последователи на епохата "хипи" на всякакви възрасти. Бродят и едни крайни "кръпки" на моите години и по-стари, които трогателно са се взели съвсем на сериозно. Облечени са или в будистки монашески дрехи, или в индийски сарита.


Влязох в едно кръчме, което явно бе нещо като техен клуб, с размери два на пет метра. Стените - почти покрити със снимки на Джон Ленън, Йоко Оно и други светила с източна ориентация. На масата бяха струпани четири дебели книги. Докато си чаках чая, ги разгърнах. Всъщност това бяха тетрадки с листове от оригинална ръчно изработена тибетска хартия. Използваха ги за нещо като лексикони, с тази разлика, че нямаше въпроси, на които трябва да отговаряш, а всеки можеше да си пише каквото му текне: от теорията за относителността на Айнщайн през поезия и еротични рисунки до политически възгледи - нещо като по вътрешната страна на вратата на тоалетната в кафето на Художествената академия в София.


Из Дарамсала могат да се срещнат и европейци и европейки, които не само че действително са приели будизма, но и са се замонашили.


Бях си харесал една кръчмичка и в нея похапвах и си четях отвреме навреме. Наслаждавах се на едно блажено безделие, каквото едва ли скоро щеше да ми се случи. Бях си харесал кръчмичката, защото в непосредствена близост до нея имаше музикална сергия, от която звучеше тибетска музика и какво ли не - включително и "Музика на водата" на Хендел. Особено ми хареса един диск с тибетска музика. От Непал вече се бях сдобил с шест касетки с храмови изпълнения - пуджи, но това на диска беше нещо изключително. Купих си го. Десет дни по-късно в София, когато го разпечатах се оказа, че вътре изобщо няма никакъв диск... Не е до парите - струва само два долара, ама иди си го вземи от Дарамсала де.


Времето лети...


Привечер ще трябва да отпътувам за Дели. А дотогава мога да отида на сутрешната пуджа в Цуглаг Канг.
Мога и да присъствам на упражненията на монасите по риторика в института за будистка диалектика. Основан е през 1973 г. Монаси от всички будистки школи идват тук, за да изучават Канджура - словата на Сидхарта Гаутама Шакя Муни буда чрез изкуството на диалектиката. Това се прави във връзка с една мисъл на самия Шакя Муни буда, който казва, че нищо, включително неговите собствени учения, не може да бъде прието като истина, докато не бъде доказано чрез обективен анализ. Доста толерантно...


Отивам и в музея към културния център на Тибет в близост до манастира. Много потискащо преживяване. По подобен начин съм се чувствал само в музеите на Холокоста. Няма да забравя една снимка: снежни хълмове; в едър план млад гологлав човек с остригана коса крачи, силно наведен напред, за да преодолее напора на вятъра, който развява дрехите му. След него, в колона, група хора, които също се борят с вятъра. Март, 1959 година. Младият тогава Далай Лама напуска Тибет.


Вечерта аз също ще трябва да напусна тибетците. На следващия ден следобед е самолетът ми за София. Това не звучи много оптимистично на скитническата ми душа. Вечерта тялото ми заедно с раницата ще се качи на рейса, който с голяма скорост и друсане ще ги отнесе надолу и на юг към Дели и международното летище "Индира Ганди".


А пък аз мисля да поостана още малко в Дарамсала. Ще си обуя отново разпадналите се и мръсни панталони. Може пък и да дочакам Негово Светейшество. Той едва ли ще откаже да ме приеме заради панталоните ми. Ще се повъртя край сергийките с какво ли не. Ще изям някой и друг дал бат, може и с чапати. Ще се помотая из тесните улички всред шума и музиката, всред тибетците и взелите се много насериозно европейци. Ще ги слушам как разговарят на различните си езици. Ще се разминавам с прокажените, с кучетата и котките, с кравите и маймуните. Накрая ще изпия един чай, слушайки "Музиката на водата" на Хендел, и после смятам да тръгна на североизток направо "по азимут" през Хималая до някой тибетски манастир, за да присъствам на утринната пуджа. Там вече отново ще има много монаси.


Това ще бъде един Тибет, съвършено демократичен и напълно девоенизиран. Тогава вече Тибет ще бъде едно светилище - място на мир и ненасилие.


Нали...


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    Чудесни чудесийки ... от автора!
    Поздравления за постигнатото от г-н Руменов, явно се е докоснал до усещането „Човек на света“!
    Благородно (лекичко) му завиждам!
    Дай Боже всекиму такива изживявания!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  2. 2 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    "Според будистката философия нещата се вършат главно от духовната енергия. Та колкото повече хора насочат духовната си енергия към тази част на света, толкова по-добре вероятно"

    Сигурно има и китайци, които ценят преди всичко духовната енергия. Интересно - как ли се чувстват. Може би сред тях има 3 групи хора:

    - Едни от тях сигурно биха подкрепили по-голяма автономия на Тибет, но нямат достатъчно влияние върху китайската политика;
    - Втори, които мислят като първите, но се предпазват да говорят за това публично;
    - Трети, които имат свой вариант на будизъм или изобщо на някаква духовност и намират, че съществуват важни доктринални различия между техните възгледи и тибетския будизъм.

    А може би най-често има и някаква комбинация от тези три вида отношение, придружена с неудобдтво да се коментира моралът в тази политика.

    И при все това, тибетският будизъм е една уникална ценност за целия свят. Дано бъде намерен някакъв начин да продължи да съществува пълноценно.

  3. 3 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3168 Неутрално

    Този като е бил в Тибет, разбрал ли е кои точно са тибетците? Щото Тибет е високо плато с площ съизмерима с площта на Европа и там живеят хиляди племена и етнически общности. И като толкоз му харесва религията им, да стане будист. И да се научи да различава езотериката от будизма, щото не е едно и също. И най-важното - да не смесва религия с политика, че понякога много болезнено се получава. В момента големи колизии има в Бирма. Будистите както се оказва не са много кротки. Чувал съм, че на тези места е вопиюща мизерия, но щом автора ги хвали, ще му повярвам. Като не мога да ги видя сам, какво ми остава?

  4. 4 Профил на Шенраб Мибо
    Шенраб Мибо
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Намасте - Прекланям се пред теб!

  5. 5 Профил на sandeva
    sandeva
    Рейтинг: 325 Разстроено

    И аз се питам - "Защо Тибет"? Защото този затънтен край ни привлича с всякакви "духовни" и окултни практики, които ни отдалечават от Спасението на Православието! Затова ли? Е, всеки отговаря за себе си! Но не е истина ....."че Бог изобщо е един, само имената, с които хората по света го наричат, са различни"....!

  6. 6 Профил на sandeva
    sandeva
    Рейтинг: 325 Гневно

    И аз се питам -"Защо Тибет"? И защо триете коментара ми? Защото пиша, че тибетските "духовни" и окултни практики, противоречат на Православието? Защото твърдя, че не е истина "...че Бог изобщо е един, само имената, с които хората по света го наричат, са различни ..."? Всеки може да вярва в каквото си ще, така че и моето мнение има място сред другите коментари! Или виждате "призиви към расова дискриминация, етническа и религиозна нетърпимост"? Не проявявате ли и вие нетърпимост?

  7. 7 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3168 Неутрално

    "Но не е истина ....."че Бог изобщо е един, само имената, с които хората по света го наричат, са различни"....!"
    До коментар [#5] от "sandeva":
    Ето тази тема ми харесва за дискусия. Дано е в синхрон със статията. Монотеизмът са го въвели евреите, оттогава са и кървавите религиозни войни. Преди това са имали много богове, но и по-висока толерантност. В монотеизма има не само повече агресия, но и много по-малко логика, всъщност няма никаква. "И създаде бог .......", а бог кой го създаде? В езотеричната философия се смята, че Всяка цивилизация от четвърта степен създава такава от първа. Това значи, че бог е колективно начало.

  8. 8 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Близо до София, в село Плана, е построена величествена будистка ступа на Просветлението: https://www.novini.bg/news/419577- ступа-софия-тибетско-късче-в-полите-на-плана-планина.html
    Така че ако човек не може да отиде в Тибет, Тибет идва при него. В България официално са регистрирани - по закона за вероизповеданията, две будистки организации.

  9. 9 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#6] от "sandeva":

    Напълно сте права - няма един-единствен бог, а и всеки от тях привлича последователи като им предлага различни екстри, главно в отвъдния живот. Освен това Буда не е бог, не е и син на бог, а е човек, роден в едно малко царство в Индия преди повече от 2500 години.Така че и тук сте права - християнство и будизъм са наистина различни неща.Християнството е религия - просто защото в него има бог, в когото трябва да вярваш безпрекословно. Будизмът не е религия,тъй като в него няма бог като най-висша инстанция, той е учение и е по-близо до науката. Когато умирал, Буда казал на учениците си - не вярвайте на нито една дума, само защото аз съм я казал. Проверявайте всичко сами, бъдете светлина за самите себе си. Казал е също: ако науката докаже нещо различно от моите твърдения, вярвайте на науката. Наистина досега науката не е опровергала нито едно тях, напротив - колкото повече се развива, толкова по-будистка става тя. Между християнството и будизма няма никакво противоречие - те са достатъчно толерантни, християнството поне в модерния си вариант, за да си позволяват взаимно да си съществуват,без да си пречат. Всеки е свободен да следва каквито духовни учения или вярвания си иска, стига да не пречи на другите (да не реже глави на неверници, да ги бомби в супермаркети, хотели, стадиони,автобуси и къде ли не и тъй нататък). Така че - мирно съвместно съществуване, има място за всички под слънцето, то свети еднакво за всички, без значение кой към какъв бог или духовен водач гледа, както казвате вие.

  10. 10 Профил на sandeva
    sandeva
    Рейтинг: 325 Весело

    Езотеричната философия смятала това и онова! Монотеизмът бил "въведен" от евреите! Така разсъждава човек, който не вярва в Бог, сякаш Бог е "въведен" от някои си народи! Без Бога, "Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо", нямаше да има нито евреи, нито "езотерична философия"(тя между другото е вдъхновена от Сатаната!)
    " Исус му казва: Аз съм пътят, и истината, и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене."(Йоан 14:6)
    След като Той е Истината, как да служим на лъжата? Всички останали "богове" са лъжа, и още по-лошо, бесове.

  11. 11 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4625 Неутрално

    Който е имал допир с тибетци знае колко спокойни хора са те. Близо до такъв човек усещаш повече сигурност,просто излъчват мир и разбиране,страхотни хора!

    klimentm
  12. 12 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4625 Неутрално

    До коментар [#9] от "waterfall":

    Браво за коментара ти!

    klimentm
  13. 13 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4625 Неутрално

    До коментар [#6] от "sandeva":

    Будизма привлича много хора главно с това че там няма разгневен Бог който ще те накаже за греховете ти в денят на Страшния съд,че там няма Бог който те кара да принесеш в жертва детето си за да докажеш любовта си към него,още по малко се съмнявам много дали Той дели чадата си на православни,католици или протестанти?!

    klimentm
  14. 14 Профил на sandeva
    sandeva
    Рейтинг: 325 Неутрално

    До коментар [#13] от "klimentm":

    На кого е приятно да се разкайва(искрено) за греховете си, и да ги изповядва!?? Доста кураж ти е необходим, защото не е лесно! И защо да е лесно! Ако не си прекършиш гордостта и не се смириш как ще пиеш от чашата на Спасението! Как искаш да се спасиш без жертви и усилие? Става въпрос за вечната ти съдба! Това че се кланяш на Буда, няма да те отърве от Страшния Съд, а със сигурност отиваш в Ада! За натам водят всички приятни и широки пътища! (а Бог приел ли е жертвата на дете???)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах