Шел: Електромобилите имат смисъл само когато токът за тях не е произведен от въглища

Вицепрезидентът на "Шел Интернешънъл" Ханс ван дер Ло и изпълнителният директор  на "Шел България" Камелия Славейкова

© Анелия Николова

Вицепрезидентът на "Шел Интернешънъл" Ханс ван дер Ло и изпълнителният директор на "Шел България" Камелия Славейкова



Използването на електромобили има смисъл само когато токът за тях не е произведен от въглища, защото в противен случай замърсяването за околната среда остава същото, както и при използването на петролни горива. Това обясни в своя публична реч в София вицепрезидентът на нефто-газовата компания "Шел интернешънъл" и отговарящ за връзките с Европейския съюз Ханс ван дер Ло. По-думите му най-голямото предизвикателство за нефтените компании ще бъде да задоволят увеличаващото се търсене на горива и същевременно да постигнат намаляване на вредните емисии в атмосферата.


Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    да го допълним - имат смисъл само ако токът за тях е произведен от АЕЦ, щото иначе ще са леко скъпички

    twitter.com/voxybg
  2. 2 Профил на Karla Lihula
    Karla Lihula
    Рейтинг: 479 Неутрално

    (в Африка се карат и коли на 40 години)

    А в Куба и на 55-60.

    Който живее в страх никога няма да бъде свободен. Хорацио
  3. 3 Профил на Лъчезар Александров
    Лъчезар Александров
    Рейтинг: 831 Неутрално

    http://lachezaraleksandrov.wordpress.com/2011/05/15/16/

    Пясък в очите.
    Шел и останалите компании от този отрасъл нямат интерес от навлизането на електромобили. Замислете се какво мислят от Лукойл за електромобилите. Новите технологии пренасочват потреблението от сегашните им източници на доход към производството на електроенергия. Автомобилите на електрическа енергия са в пъти по-икономични и това ще намали в пъти оборотите на компаниите дистрибутори на горива.

  4. 4 Профил на dudo
    dudo
    Рейтинг: 1354 Весело

    Все едно Шефът на луканките да говори, че вегетарианците не бива да не ядат месо.Ха-ха-ха-ха-ха!!! Или Шефът на БМВ да казва, че карането на колело не е чак толкова препоръчително.Хахахахаха!!!

    Дудо ви обича!
  5. 5 Профил на kamenvasilev
    kamenvasilev
    Рейтинг: 396 Неутрално

    въобще не му е лесно на човека, дори и манипулативните му доводи противоречат на тезата му, но нали трябва да си пази заплатата ...

  6. 6 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Истината е във водорода, зарядното на тези автомобили е между 10kw и 30kw, като направим елементарна сметка 100 000х20= 2 млн kW = 2000 МЕГАВАТА!
    Значи ако утре вечерта 100к души след работа си шибнем зарядните в мрежата ще ни трябва още два ядрени реактор, само за тези зарядни!

  7. 7 Профил на kamenvasilev
    kamenvasilev
    Рейтинг: 396 Неутрално

    До коментар [#6] от "deutschland":

    зареждането през нощта става със зарядни от 3.5 kW, мощните има смисъл да ги използваш само при необходимост за бързо дозареждане, което при градско каране е изключително рядко

    а защо няма да ни трябват още два ядрени реактора, виж тук: http://www.tso.bg/

    водородът също ще има своите приложения, но засега не е смислен за използване в масови градски модели

  8. 8 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 917 Весело

    И тези аргументи ни устройват: ВЪГЛИЩА ИМАМЕ. ЗА СТОЛЕТИЯ. съчетано с хидро, ветро и енергия от биомаса, можем драстично да намалим зависимостта си от нефта и Русия.

    и най-умният си е малко прост....
  9. 9 Профил на mick
    mick
    Рейтинг: 404 Неутрално

    До коментар [#6] от "deutschland":
    а водорода как се произвежда...?

  10. 10 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Остана да се интервюивира и Валентин Златев, за да бъде осведомено обществото относно мнението на Лукойл за електромобилите.

  11. 11 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    От екологична точка е абсолютно прав.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    Стойностите на к.п.д. на двигателите в сравняваните случаи са:

    1) За бензинови двигатели с вътрешно горене - към 35% (с възможност за достигане до 50% при шесттактовите двигатели, които още са в развойна фаза)

    2) За дизелови двигатели - към 50%

    3) За въглищна електроцентрала (25 - 35%), с възможност за достигане до 45% при комбиниран цикъл на база въглища (има поне една такава работеща централа - в Стокхолм). Отделно самият електродвигател в автомобила има к.п.д. близо до 100% (може би около 95%).

    (Тук не е отчетена изразходваната енергия в рафинериите за производство на бензин и дизелово гориво).

    Т.е. човекът е прав за емисиите. Още повече, че течните горива съдържат освен въглерод и малко водород, а във въглищата изгаря главно въглерод.

    Друг въпрос е какво се получава ако се сравнят цените на електроенергията и дизеловото гориво например.

    У нас тези цени (към 13 май 2011 г., включително ДДС) са:

    - електроенергия за домакинствата:
    0,19 лв./КВтч.
    - дизелово гориво:
    2,38 лв./л

    Като се има предвид калоричността на дизеловото гориво (35,85 МДж/л, което отговаря приблизително на 10 КВтч./литър) и се отчете к.п.д. на дизеловия двигател (50%) и на електродвигателя (95%), в крайна сметка се получават следните стойности за използваната в автомобилите енергия:

    - за електромобили:
    0,19 лв./КВтч. : 0,95 = 0,20 лв./КВтч.
    - за дизелови автомобили:
    2,38 лв./л : (10 КВтч/л * 0,5) = 0,476 лв./КВтч.

    Но да кажем в Германия съотношението на цените на дизеловото гориво и електроенергията е друго. Там цените са (към 13 май 2011 г., включително ДДС):

    - електроенергия за домакинствата:
    приблизително 0,25 евро/КВтч.
    - дизелово гориво:
    1,377 евро/литър

    Т.е. ако се сметнат по същия начин стойностите на енергията в електромобилите и в дизеловите автомобили се получава:
    - за електромобили:
    0,25 евро/КВтч. : 0,95 = 0,263 евро/КВтч.
    - за дизелови автомобили:
    1,377 евро/л : (10 КВтч/л * 0,5) = 0,2754 евро/КВтч.

    От така направеното сравнение се вижда, че докато при нашите цени енергията за електромобилите излиза над 2 пъти по-евтина, при германските цени стойностите са близки, но пак при електромобилите енергията излиза малко по-евтина.

    Данните за цените са от:

    http://www.energy.eu/#Prices

  13. 13 Профил на kamenvasilev
    kamenvasilev
    Рейтинг: 396 Неутрално

    До коментар [#12] от "ijj":

    поздравления за методичния и обоснован подход

    имам обаче известни съмнения за цитираните КПД на двигателите с вътрешно горене, повече информация тук http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine)

    не знам от какви източници са използваните от теб КПД, но има основна разлика в начина на отчитане на мощностите при ДВГ и електродвигателите: при ДВГ обикновено се обявяват пиковите характеристики, при най-оптимални за целта обороти и натоварване и не се цитира колко време всъщност двигателя работи реално в този режим; при електродвигателя няма празен ход или неефективи обороти, затова и реалната ефективност (енергия използвана за движение) се получава между 2 и 5 пъти по-висока от тази на ДВГ, което дори и човекът от Шел го казва в последния параграф

  14. 14 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    До коментар [#13] от "kamenvasilev":

    "при електродвигателя няма празен ход или неефективи обороти, затова и реалната ефективност (енергия използвана за движение) се получава между 2 и 5 пъти по-висока от тази на ДВГ"

    При изчислението в коментар 12, к.п.д. на електродвигателя е прието 95%, а на дизеловия двигател - 50%. Т.е. горе-долу тези стойности отговарят на долната граница на интервала, който цитирате - 2 пъти по-добра ефективност. Все пак, от всички ДВГ дизеловите са с най-добър к.п.д. - т.е. това е най-тежкият случай за сравнение от гледна точка на електромобилите. При бензиновите к.п.д. е около 35%.

    Разбира се, абсолютно сте прав за работата на празен ход и за режимите на тръгване и спиране - при тях електродвигателите са по-добри. Нали това бе и логиката да се правят хибридни автомобили. Но това вече зависи и от конкретния режим на използване на колата.

    Изобщо, ако човек е достатъчно богат да има електромобил за градско каране и хибриден зареждащ се дизелов автомобил за извънградските пътувания (който да може да използва и 100% биодизел) - може би това би било идеалният вариант

  15. 15 Профил на Манолов
    Манолов
    Рейтинг: 1322 Неутрално

    С новите батерии KOLIBRI (метал-литий-полимер) енергийната плътност е много по-голяма.Това беше проблем за пробега.Досега най-разпространените модели на Шевролет и Нисан можеха да гарантират само 160 км, което е недостатъчно (въпреки че според проучванията в 80% отслучаите шофьорите правят се прави пробег 80км). С тези батерии вече две сертифициращи германски агенции са регистрирали над 770 км. Освен това цената за комплект е $1400 срещу $9000 при старите.

    Това ШЕЛ очевидно ги дразни и манипулират, защото основната му теза за замърсяването издиша. При 95% КПД и 0 (нула) емисии, енергията се оползотворява много по-пълно срещу 36% при дизеловите.

    Мога да преглътна грубата сила, но грубият разум е нещо непоносимо.
  16. 16 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 923 Неутрално

    вярно, че КПД на ДВГ не е голям. но сравнявайте коректно.
    ако се прави ток от изкопаеми горива и се зарежда електромобил, има следните загуби:
    - на самата централа е до 45% както казаха, но в БГ е около 33% на марица изток, това е термалната ефективност
    - след това има траф за високо напрежение, губят се 1-2%
    - при преноса на високо напрежение по електропровода се губят 5% до 10% на 100 км, зависи дали на 220кВ или 110кВ
    - след това когато токът влиза в ЧЕЗ, ЕВН, или Е.он, се сваля пак на 20кВ и се губят 1-2% в трафа
    - при пренос на 20кВ се губят още 1-2% за няколкото километра до вас
    - в трафопоста пред блока ви се сваля на 380/220В и се губят още 1-2%. ако се чудите къде отиват - това дето жужи се охлажда с масло и затова има топлинни загуби
    - накрая от променливо напрежение инверторът в зареждачката го преобразува в постоянно и пак губи 2-3%
    - в самия електромобил КПД на самия двигател наистина е 95%, но има загуби по батерията и електрониката. ако сте виждали електромобил - има охлаждаща система за тези елементи, което значи че се губи енергия като топлина.

    ха сега да съберем всички загуби и какво стана - КПД по цялата верига излиза даже по-малко. евтино е, защото въглищата са евтини и няма акциз. ако сложат както на бензина и на нафтата - къде отиваме?

  17. 17 Профил на u3yMpyg
    u3yMpyg
    Рейтинг: 214 Неутрално

    На вас само въглища са ви в главата ! България е изключително богата на водни ресурси ! Строителството на няколко ПАВЕЦ е в пъти по-разумно вместо на АЕЦ. Веднъж построени те си работят - чисто, няма суетене около отработено (или подменено ядрено) гориво.. Струва си да споменем и геотермалните води - ами тя горещата вода си извира от земята при това не на едно или 2 места в България! Ама не - трябва да се копаят въглища че да се загрява студена вода, че да се въртят турбини, че после ЕС да ни глобява за мръсния въздух който ние самите дишаме, вместо да се възползваме от ресурсите които така или иначе си имаме !

    Respect the Truth




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах