Спедицията и логистиката гонят нивата отпреди кризата

Камиони и вагони вече не достигат

Спедицията и логистиката гонят нивата отпреди кризата

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА



Спедицията и логистиката вече гонят нивата отпреди кризата, а в определени сектори като селското стопанство, цветната металургия и услугите обемите от 2007–2008 г. вече са надхвърлени. Вагони и камиони за превоз на товари не достигат, което води до поскъпване на транспортните услуги. Основната причина за положителната тенденция в сектора е повишеният износ, като вече има тенденция и за покачване на вноса.


548 млн. лв. е бил оборотът на фирмите в асоциацията през 2010 г., което е ръст от 40 млн. на годишна база

Това показват обобщените данни на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, съобщи пред "Дневник" председателят й Георги Минчев, който е управител на "Транс Балкани". В асоциацията членуват около 80 компании, сред които най-големите в бранша.



"Като цяло макар и с малки стъпки секторът върви напред"
Мариета Григорова, управител на българския офис на "Гебрюдер Вайс"



За 2010 г. оборотът на фирмите в асоциацията е бил близо 548 млн. лв., което с около 40 млн. повече спрямо предходната, но с около 90 млн. лв. по-малко спрямо пиковата 2008 г. За сметка на повишаващите се обороти печалбата на компаниите намалява, което показва, че в борбата за оцеляване фирмите свиват маржовете за печалба и работят с минимални надценки (виж графиките). Друг положителен факт е, че макар и минимално - с около стотина души, се увеличава броят на наетите в бранша.


За първото тримесечие на 2011 г. компаниите продължават да отчитат ръст, който се движи от 4% до 30% спрямо същия период на миналата година. "Транс Балкани" и българският офис на "Гебрюдер Вайс" отчитат увеличаване на обемите със 7–8%, а "МВ логистика" - с 30%. Причината за силния старт на "МВ логистика" се дължи на по-ниската база, от която стъпва компанията, тъй като тя беше създадена малко преди началото на кризата. Българският оператор "МТЗ лоджистикс" отчете, че са достигнали обемите от предкризисната 2007 г. Прогнозата на глобалния логистичен оператор "Унивег" е за среден ръст на оборотите за тази година от 4%.


"Вече количествата превозени товари са по-високи от предкризисните"
Елена Цекова, регионален мениджър на спедиторската компания "Дамко"

"От началото на годината износът нараства с по-големи темпове - около 50%, а вносът се е увеличил с 20-30%. Вече количествата превозени товари са по-високи от предкризисните", каза Елена Цекова, регионален мениджър на спедиторската компания "Дамко" (DAMCO), част от групата A.P.Moller - Maersk Group. Цекова обаче очаква с раздвижването на пазара, а и заради по-високите цени на горивата да поскъпнат услугите, предлагани от автомобилните превозвачи.


Според нея до края на годината цените за превоз ще скочат с 10-20%. Заради намалената работа през последните две години много превозвачи намалиха цените на услугите си за сметка на печалбата си, за да могат да се задържат на пазара.


Прогнозата й съвпада с резултатите от проучване на Colliers International сред над 70 компании в бранша у нас. Според него 76% от запитаните вярват, че пазарната среда през 2011 г. ще бъде по-добра от предходната година, докато през 2010 г. оптимистите са били 47%. Нито една от компаниите нe прогнозира спад за разлика от година по-рано, когато на това мнение са били близо една трета от фирмите. Една четвърт от компаниите са на мнение, че няма да има значителна промяна на пазара, като техният брой остава непроменен спрямо 2010 г.


Като цяло макар и с малки стъпки секторът върви напред, коментира Мариета Григорова, управител на българския офис на "Гебрюдер Вайс".


"Сривът в сектора беше голям, средно около 45–50%, като към момента сме наваксали две трети от нивата отпреди кризата. Това се дължи основно на износа на селскостопанска продукция и металургията", коментира Георги Минчев. По думите му добър знак за възстановяването на икономиката е, че в последните месеци леко се е повишило и крайното потребление у нас на храни, хигиенни материали, алкохол, лекарства, дрехи и предмети за широка употреба. Има тенденция към изравняване на вноса и износа, което е добър знак, посочи Григорова.


Другият фактор за добрите резултати в бранша е, че все повече компании се отказват сами да организират транспорта си, като аутсорстват логистиката, за да могат да се фокусират върху основната си дейност, посочи Минчев. По думите му е трудно да се даде число какъв процент от фирмите правят това, защото броят на работещите компании е динамичен.


Ефектът от повишения превоз на товари е недостиг на камиони и вагони, като причините са различни. Сухопътните превози са поскъпнали от 5% до 30% (според оценки на компаниите, до които се допита "Дневник") от началото на годината спрямо края на 2010 г. Основните причини са по-високите цени на горивата и финансовите проблеми на транспортните компании, които спряха да обслужват кредитите и лизингите и сега возилата стоят на плацовете, посочи Ваньо Алексиев, управител на "Биомет".


Друга причина според него е дисбалансът между износа и вноса, което кара транспортните компании да чакат товари или да се връщат празни от курсовете зад граница, което им носи загуби. Недостиг на камиони има и защото част от превозвачите заложиха на т.нар. каботажни превози (между други страни в ЕС извън България, например между Франция и Германия), които са по-добре платени, посочи Мариета Григорова.


Не на последно място е и недостигът на квалифицирани шофьори, които също са предпочели да работят в чужбина за по-високи заплати, каза Георги Минчев. Според него ситуацията е по-тежка в жп транспорта, където вагоните също не достигат, а железниците отново са се оказали неподготвени, за да поемат увеличения брой товари. "Рибата кълве, а няма въдица, за да се хване", описа образно ситуацията в железниците Минчев.


На фона на оптимистичните прогнози на спедитори и логистици транспортните превозвачи са песимисти. Въпреки лекото поскъпване с до 5% на цените на превозите за износ трайна е тенденцията за поевтиняване на курсовете при внос на стоки заради намалялото потребление, каза Ваньо Алексиев.


Според него транспортните компании нямат оборотни средства, за да пуснат камионите, като в същото време превозвачите имат да получават пари от спедитори, логистици, дистрибутори и търговци. Срокът на разплащанията се увеличи от месец преди кризата до три, че и четири месеца сега, посочи Алексиев. Според него нещата не се подобряват, а се влошават, като пикът от фалити на транспортни фирми се очаква да бъде през есента.


"Транспортните превозвачи бяха много разглезени преди кризата - скандално скъпи и свикнали с високи маржове на печалба. Кризата обаче даде един урок на всички – за едни и същи пари сега трябва да работим два пъти повече", коментира Мариета Григорова. "Транспортните компании крещят гръмогласно и истерично, защото не искат да се приспособят и съобразят с новите реалности. Ако не искат да фалират, нямат друг изход, освен да се променят", допълни и Георги Минчев.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1130 Весело

    И какво разнася толкова логистиката, фиктивен износ пълнещ джобовете на "честните" ни капиталисти с източено ДДС?

  2. 2 Профил на Спеакер
    Спеакер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    При превозвачите наистина се получи голям вакуум, не могат да си видят парите по 4 и повече месеци, но някои и на това са съгласни стига да има работа.

    Все пак и при тях нещата се подобряват тук-там в края на седмицата няма кой да ти вземе товара от Бенелюкс или Централна Европа...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах