Президентът поиска от избирателната комисия решение на проблемите около електронното дистанционно гласуване

Румен Радев

© Юлия Лазарова

Румен Радев



Президентът Румен Радев поиска да бъдат търсени решения на редица проблеми, свързани с дистанционното електронно гласуване. Държавният глава откри 26-ата международна конференция на Асоциацията на органите за управление на избори в Европа, на която домакин в София днес е Централната избирателна комисия.


Дистанционното електронно гласуване трябва да бъде въведено за изборите за евродепутати през 2019 г.


"Огромна част от българските граждани напуснаха страната. Те имат проблеми да упражнят правото си по конституция на глас. Те са по всички континенти и държави, но ние като държава нямаме капацитет - финансов и като хора, да осигурим секции навсякъде. Затова усилено работим по въвеждане на електронно дистанционно гласуване", обяви Румен Радев. По думите му това обаче е свързано с много сериозни проблеми.


Защитена ли е тайната на вота онлайн




"На първо място това е да се даде възможност на всеки да гласува чисто технологично и технически; на второ място - да се защитят личните данни, да се защити тайната на вота, и не на последно място - да защитим сигурността и честността на този вот и да избегнем всички опасности този вот да бъде манипулиран. Това са все предизвикателства, които водят до сложни технологически решения. Ще бъда удовлетворен, ако тези проблеми се дискутират и се търси решение", каза още държавният глава. По думите му с развитието на технологиите заплахите, свързани с прозрачността и честността на изборите, са навсякъде, а организирането и провеждането на изборите е трудна задача.


"Няма да бъде пресилено, ако кажем, че завоеванията на съвременния свят се дължат на демократичните избори. Чрез избори - идеите се трансформират във власт, избирателите упражняват контрол, става интеграция на обществото, тъй като разпокъсаните гласове се обединяват. Демократичните избори според мен са критерии за цивилизационността на едно общество. Изключително важно е това общество да гарантира свободата на волеизлияние, да защити неговия глас и да го отчете коректно и честно", каза още Румен Радев.


Гласуване по постоянен адрес или от телефона


И вицепремиерът Томислав Дончев зададе няколко въпроса и обърна внимание на "сянката на съмнение", която може да споходи и машинното, и електронното гласуване. Според него електронните системи за гласуване тепърва ще воюват за своята легитимност.


Томислав Дончев обясни как в страната постистината е станала норма и това също е предизвикателство пред изборния процес. Той цитира Умберто Еко и каза, че "във фейсбук и академикът, и пияницата от кръчмата имат еднаква тежест на мнение".


"Доколко има смисъл да гласуваш по постоянен адрес, като технологично е възможно да гласуваш от телефона си", попита още вицепремиерът. По думите му въпросът на въпросите е може ли пряката демокрация да се проявява всеки ден.


Във видеообръщение еврокомисарят Мария Габриел каза: "Часовникът тихо отмерва края на изборите на хартия. Тези предимства са и предизвикателства".

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 956 Неутрално
  2. 2 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7152 Неутрално

    "Часовникът тихо отмерва края на изборите на хартия. Тези предимства са и предизвикателства".

    Какво ли остава на компютърно неграмотните хора. Сред тях се нареждат и академици, които лично познавам

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  3. 3 Профил на ka2
    ka2
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    Никой от политическата класа не е заинтересован да има електронно гласуване.Само подхвърлят стара дъвка.

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    ГЕРБ не обичат гласуване, което не е под контрол.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    Цецо обеща и мажоритарни избори и намаляване на субсидиите за партиите...

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  6. 6 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Това си е преливане от пусто в празно. Електронното гласуване нищо няма да промени. Нито като активност, нито като резултати. Също както и смяната на избирателната система. Най-много да поставим някой рекорд за Книгата на Гинес.

  7. 7 Профил на xali
    xali
    Рейтинг: 4702 Неутрално

    Здраво държим властта, оле оле олеее...

  8. 8 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    До коментар [#2] от "neut":

    Какво разбирате под компютърно грамотен?! Такъв, който може да прочете статия и да напише коментар ли?! Тези, които могат само това са от 80 те процента.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  9. 9 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 1885 Неутрално

    А какво стана с машинното гласуване? Следващите избори наближават, а ЦИК не са направили нищо, за да не нарушат отново закона за машинното гласуване.

  10. 10 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 4776 Неутрално

    Дистанционното гласуване се прилага отдавна в много държави. Особено по пощата. И основното изискване е да има активна регистрация.
    Само че гениалният български писач на закони е вменил задължително гласуване без да предвиди равни възможности за всичките си граждани, което прави този закон дискриминационен.

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  11. 11 Профил на ka2
    ka2
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#8] от "tribiri":

    И ти ли? Представи си че има хора които не обичат техниката , като цяло.С това ли отчиташ духовния потенциал на хората?

  12. 12 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Мисля, че би било елементарно да се разработи генератор на изказвания на Мария Габриел.
    Тая жена говори само с клишета.

  13. 13 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    До коментар [#11] от "ka2":

    Не знам какво значи духовен потенциал. Знам какво значи интелектуален.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  14. 14 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    всички комунисти не обичат вот ,който ще доведе до загуба на властта им , те без кръв няма да я дадата ,а за вота дистанционно може да се каже ,че ако се осъществи ,България ще стане поне 30 милиона , поне 30 милиона българи ще гласуват ,само и само да се запази властта на ДС партиите .

  15. 15 Профил на ka2
    ka2
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#13] от "tribiri":

    Предполагам нали говориш за едни проценти.

  16. 16 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 1999 Неутрално

    Трябва да се ръчка темата с дистанционното И МАШИННОТО гласуване, от колкото повече места се натиска , толкова по-голям е шанса нещата да се случат.
    Така че в тоя ред на мисли не пречи и пРезидента да се изока в тая посока.
    За дистанционно гласуване не съм сигурен,че е възможно да стане до следващите избори, но машинното е задължително и това си е 100 % отговорност и задължение на ГЕРБ.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  17. 17 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    Радев, който надскачаше и правомощията си, и конуституцията в опит да отнеме правото на глас на българските граждани в чужбина на миналите избори, сега се бори за дистанционното гласуване, р'ийш ли!

  18. 18 Профил на Иван Иванов
    Иван Иванов
    Рейтинг: 499 Неутрално

    До коментар [#5] от "tribiri":

    Герб обеща, но БСП и ДПС се съпротивиха и гласуването не мина. Не се опитвайте да лъжете. Помним как гласува БСП.

  19. 19 Профил на Иван Иванов
    Иван Иванов
    Рейтинг: 499 Неутрално

    До коментар [#9] от "Fiji":

    Много си нетърпелив да гласуваш на следващите избори?

  20. 20 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1164 Неутрално

    Дистанционното гласуване не е панацея, но е едно твърде добро начало.
    Което пречи на купувачите на гласове, щото притока на независими гласуващи, ще неутрализира купените. Поне донякъде.

  21. 21 Профил на ka2
    ka2
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    До коментар [#20] от "Лелка":

    +

  22. 22 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    популизъм от страна на президента. кой и как ще гарантира честноста на вота и особено тайната на вота при електронно гласуване? купените и контролираните гласове ще се повишат със сигурност защото ще е много по-лесно.
    колкото до българските граждани в чужбина, първо, ако живеят постоянно извън ЕС не трябва да имат това право, второ дори да го имат, повечето от тях няма да го упражнят.

    Истината ни прави свободни.
  23. 23 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 917 Неутрално

    Докато комунистите държат властта и контролират медиите, винаги ще намират начини за фалшифициране на изборите и ще нагласяват свои хора като управляващи.

  24. 24 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 966 Весело

    До коментар [#2] от "neut":
    Какво ли остава на компютърно неграмотните хора.

    Остава им да си спомнят за "светлото минало", когато "партийния" свеждаше до населението решенията на "партията" и то нямаше нужда да си напъва междуушието.

  25. 25 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    Радев, който надскачаше и правомощията си, и конуституцията в опит да отнеме правото на глас на българските граждани в чужбина на миналите избори, сега се бори за дистанционното гласуване, р'ийш ли!
    —цитат от коментар 17 на spiegel


    Кои бтлгарски граждани в чужбина? Турците дето не говореха български ли??? Хайде холан! Подкрепям Президента, дано на следващите избори и една анадолска тахтаба да не гласува!!

  26. 26 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    колкото до българските граждани в чужбина, първо, ако живеят постоянно извън ЕС не трябва да имат това право, второ дори да го имат, повечето от тях няма да го упражнят.
    —цитат от коментар 22 на Forrest Gump


    Не си познал! Живея в САЩ от 20 години и си гласувам най-редовно. Тези които не гласуват просто нямат възможност да пътуват 5-6 часа в едната посока! Но ти гарантирам че когато въведат гласуването по интернет всички ще гласуват и тогавва ще ви изринат и ГЕРб и БСП и ДПС и другите там дето сте на хранилката. От това ви е страх! А иначе 100% подкрепям турците да не гласуват, с това Президента спечели вота ми! А така и така постоянно живееш в България - поне научи българката граматика. Благодаря!

  27. 27 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    До коментар [#17] от "spiegel":

    Аз знам за един вид български граждани, както си е по конституция, пък ти като Радев можеш да си делиш по раси и класи.

  28. 28 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    До коментар [#25] от "theduloclan":

    Горният отговор беше за теб.

  29. 29 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 1885 Неутрално

    ":Много си нетърпелив да гласуваш на следващите избори?
    —цитат от коментар 19 на Иван Иванов

    Имам предвид изборите за европарламент, но нямам нищо против да има и предсрочни парламентарни избори.

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8301 Неутрално

    В много държави се гласува и по пощата. Ние кога ще го направим. Много по-евтино е.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах