Европейски стандарт за Услуги на брокерите на недвижими имоти



Статията не е част от редакционното съдържание на "Дневник"

Защо една година след публикуването му в България не се говори за европейския стандарт за Услуги на брокерите на недвижими имоти?


На 20 май 2009 г. CEN приема Европейски стандарт EN 15733, който регламентира общо европейските изисквания относно предоставяне на услугите от брокери на недвижими имоти. В България стандартът е публикуван от носителя на правата върху него – Български институт за стандартизация /БИС/ на английски език на 17 юни 2010 г. и с официален превод на български език на 19 октомври 2010 г.


Стандарта бе представен официално на 22 октомври 2010 г. на Конференция и кръгла маса организирана от Националното сдружение недвижими имоти /НСНИ/ съвместно с Европейска конфедерация на агентите за недвижими имоти /C.E.I./ на тема "Въвеждането на европейския стандарт EN 15733 за услугите на агентите на недвижими имоти и законовата регламентация на този бизнес в България"


На нея участниците – Агенции за недвижими имоти членове на сдружението, в това число Атренд, получихме по един екземпляр от стандарта при изричното условие, че интелектуалните права за разпространение в България на този интелектуален продукт принадлежат единствено на Българския институт по стандартизация. Т.е. ние, професионалните участници на пазара на недвижими имоти имаме право да четем стандарта, да го спазваме, да се позоваваме на него, но нямаме право да го популяризираме, да го публикуваме на Интернет страниците си, да го даваме на клиентите си например.


Аз лично бях изключително изненадан от този факт и въпреки дълбокото ми убеждение, че законите и правилата трябва да се спазват, най-вече в България, ако искаме устойчиво развитие и по-добро бъдеще за всички нас – вече една година негодувам вътрешно и не мога да се примиря.


Защо е толкова важна за вас тази тема?


Още със създаването на Атренд през 2003 г формулирах ценностите, върху които да градим, надявам се успешното развитие на фирмата, една от които е:


"Активно участие в налагането на световни стандарти в бизнес отношенията на пазара на недвижими имоти в България."


Общото ниво на услугата в нашия бранш е много ниско, като доказателство за това може да се приведе фактът, че 2/3 от сделките на този пазар стават без участието на посредник, както и нароилите се напоследък портали за обяви от типа "без брокер". И обясненията за това, че българинът е беден, няма съответната култура да ползва консултанти – с други думи "клиентът ни е виновен за всичко" според мен не вършат работа. Вината за съжаление се носи от всички нас – професионалистите "с" или "без" кавички. Моето мнение е, че средата, в която работим отчасти е продукт на недостатъчната ни активност като съсловна организация, но и като индивидуални професионални участници на пазара на недвижими имоти.


През тази година Атренд пусна новите си уеб сайтове за София и Варна под търговските марки съответно http://sofiatrend.bg/ и http://varnatrend.bg/ . За нас те са не просто един канал или начин на представяне на услугите ни пред клиентите, партньорите и конкурентите ни, а публична заявка за промяна в мисленето.


Какво имате предвид?


Много неща, но ще спомена само най-важните:


Начина, по който ние представяме офертите си – с максимално подробна информация, без да пестим усилия и енергия, с уважение към клиента – давайки му правото да бъде информиран и да пести времето си. Ние му даваме повече, отколкото той очаква – за всеки имот представяме видеоклип, разпределение/план на имота, площта на всяко помещение измерена собственоръчно от нашите брокери, карта с точното местоположение на имота, история на цената, размера на месечните разходи за общи части, размера на годишните данък сгради и такса смет, размера на нотариалните такси при сделката и не на последно място размера на комисионната към нас. В процеса на създаване на сайтовете, гледах на тези неща като на "мощно" конкурентно предимство спрямо конкурентите посредници, вкл. докато видят бял свят идеите ни, ги видяхме частично реализирани в други сайтове, но всъщност осъзнах, че става въпрос за борба на бизнес модели.


Нашият бизнес модел е антитеза на широко разпространената в нашия бранш практика, на клиента да се гледа като на "шаран", на който предоставяйки в едно изречение от рода "Продавам двустаен апартамент в Редута, нова тухла" минимум информация, често пъти подвеждаща вкл. и по отношение на цената, се разчита да бъде ловко омотан в мрежите на изкусния "брокер-рибар".


Но дори увереността ми, че ние сме на прав път и модела "шаран" е на изживяване не е достатъчна сама по себе си. Защото въпросът не е как SofiaTrend и VarnaTrend да се откроят сред конкурентите си, а че в интерес на всички истински професионалисти в нашия бранш е нивото на услугата ни е да бъде повишавано непрестанно – като единствен път труда ни да бъде оценяван и заплащан адекватно.


Тук стигаме и до сърцевината на проблемите в нашия бранш:


Т.като масово се работи без подписването на договори за посредничество между посредника и клиента, един клиент дава имота си на неограничен брой посредници /предвид силно раздробения пазар/, често се случва имотите да се предлагат от посредници и без знанието и съгласието на собственика на имота – става така, че масово посредниците "пестят" усилията си защото нямат сигурност, че ще бъдат възнаградени усилията им и не на последно място в цената на услугата към клиента, се калкулират т.нар. "напразни усилия". Т.е трябва да бъде решен въпросът: как да се спре разпръскването на усилия без ясен резултат?


Опити за решаването му са правени откакто съществуват браншови сдружения и пазарни взаимоотношения в сектора на недвижимите имоти. Пътища за решаване има различни. Моето мнение е, че от една страна трябва бъде въведена регулация в дейността на участниците на пазара на недвижими имоти – чрез нормативни разпоредби и/или засилена роля на съсловната организация /НСНИ/, а от друга конкуриране между участниците на пазара с добри практики да води до общо повишаване нивото на услугата. В резултат от което да има повече доволни клиенти, за които сделката с имот да не е само негативна емоция.


Кризата в сектора на недвижимите имоти засилва или решава вашите проблеми?


Кризите във всичките им форми водят до връщане на дадената система към стабилното и съществуване, изчистват се "шоково" натрупани във времето диспропорции на даден пазар. От тази гледна точка, кризата в нашия сектор доведе до минимум две ясно открояващи се последствия:
1. цените на недвижимите имоти паднаха, в посока съответстваща на доходите на българина
2. случайните играчи в бранша – инвеститори, строители и посредници, търсещи свръх печалби от дейността си се оттеглиха.


Освен ефектите от кризата, членството ни в ЕС което неумолимо макар и много бавно по мое мнение води до промяна в ценностите на българина, в съчетание с едно активно поведение на сегашното ръководство на нашата съсловна организация НСНИ, създават у мен усещането, че назрява времето за промяна дори и в нашия сектор. Все още енергията за промяна може би не е достигнала критичната си маса, но според мен и този процес е необратим.


В сайта на БИС стандарта може да бъде закупен от тази страница срещу скромната сума от 39,60 лева.


"Стандартите се разработват и публикуват в интерес на обществото и представляват мощно средство за информация и взаимно разбиране между партньори." /http://www.bds-bg.org/pages/?button_id=43 /

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах