От Музея на София възстановяват по снимки от интернет мерцедес от 1905 г.

Реставраторите работят по още два униката - златна каляска от 18-и век, принадлежала на Мария Антоанета, и бюрото, подарено на цар Фердинанд от Бисмарк

Мерцедесът<br />

© Музея на София

Мерцедесът



По снимка от Интернет реставратори от Музея на София най-после са успели да възстановят фаровете на автомобил, участвал в състезание през 1905 г. от Мюнхен до Берлин и спечелил второ място. До този момент те не са имали данни как са изглеждали фаровете и как са били захванати на този модел "Мерцедес". Тапицерията му е беше в много лошо състояние и е сменена, но оттук нататък предстои сложна реставрация на униката, каза пред "За града" Марияна Маринова, директор на Музея на София.


Мерцедесът е бил притежание на двореца от 1906 г. Цар Фердинанд е бил запален по автомобилите, купува го от барон Ладенбург и взема и шофьора му, разказват реставраторите. Автомобилът е един от 11-те експоната на общинското предприятие "Стара София", чието преместване без знанието на музея от гараж на националната служба за охрана предизвика скандал миналото лято. Сега тези експонати се съхраняват на сигурно място и много добре - в ДАНС, и няма опасност да бъдат открадни, коментира Маринова.


В момента три от антиките се реставрират и ще бъдат изложени при откриването на музея догодина, когато той най-после ще се настани в своя сграда - в западното крило на Централната минерална баня.




Реставраторите паботят по златна каляска от края на 18-и век, стил Луи XVI. Известно е, че тя е била на Мария Антоанета. Френският двор я подарява за сватбата на княз Фердинанд, така тя се озовава в София през 1893 г., разказва Маринова. Изминала е единствено разстоянието от Централна гара по днешния бул. "Мария Луиза" до двореца. След това каляската се е съхранявала в царския щал като музеен експонат. Има запазени 6 интересни макета - чучела на коне, които ще бъдат също възстановени.


Реставрацията на каляската започва през 1990 г. Тя е много сложен експонат с доста проблеми по ходовата част, имало е пукнатини, които са били остранени после пак са се появили. Възстановено е оригиналното кристално стъкло, пердетата са били съвсем изтънели, лъснат е и гербът. В момента се възстановява златното й покритие, след това ще се сменят всички дървени, тъканни и сърмени елементи, уточни Борис Чилев, директор на "Стара София".


В музея каляската ще бъде настанена в специална зала, дълга 14 метра и широка 10. Посетителите ще могат да научат доста за царския щал – службата, която се грижела за конете на двореца, поддръжката на каляските, седлата и украсата по конете за различни парадни случаи. Фердинанд е имал голяма колекция от седла и оръжия, част от които се съхраняват сега в музея на Стара Загора. Царят е притежавал 14 каляски и файтони. Всички те плюс конници от лейбгвардията често се е движели в колона.


В началото на 20-и век вече има и царски гараж за автомобили. Той бил и музей, който съхранява цялата история на владетелските коли от Освбождението до 1944 г. - ландото на Алеко Богориди, губернатора на Източна Румелия, "Пакард" на княз Кирил и още ценни стари автомобили. Щалът и автомобилната служба са се намирали на бул. "Дондуков".


Третият експонат, който се реставрира в момента, е 3-метрово позлатено бюро, подарено на цар Фердинанд от Бисмарк.


От музея се надяват, че софиянци най-после ще имат шанс да видят всички по-любопитни експонати. Д края на 2009 г. той трябва да се нанесе в Централната минерална баня. В момента се подготвя тръжната документация за строител, който за година-година и половина трябва да завърши тази част от сградата, която е определена за Музея на София.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах