Явор Гърдев: Харесвам драматурзи с чувствителен начин на писане, облечен в съвременна словесна форма

Явор Гърдев по време на снимките на филма "Дзифт"

© Дневник

Явор Гърдев по време на снимките на филма "Дзифт"



- На какъв етап се намира в момента филмът "Дзифт"?


Току-що завършихме монтажа на филма и сега идва ред на постпродукционните процеси: музика, звуков дизайн, компютърна 3D анимация. Имаме още работа по задкадровия глас на главния герой. Гласът зад кадър е драматургически ключов и е типично ноарен жанров похват. Само по звука ще има около три месеца интензивна работа в "БГ арт студио". Надявам се да постигнем интересен резултат във взаимодействието между звуковата среда, задкадровия глас, музиката и диалога. Композиторът Калин Николов вече е доста напреднал в работата по саундтрака. Предстои и 3D анимация в студиото на "Мирамар филм". Там в някои кадри на филма ще бъдат "възстановени" обемно част от софийските екстериори, които вече липсват от картата на София и нямаше как да заснемем - мавзолеят например. Обработката на картината ще бъде осъществена в лабораториите на "Кодак" в Бояна.



- Какви промени претърпя филмът при монтажа?




Направихме два варианта на монтажа: първият - час и петдесет и пет минути, вторият - час и тридесет минути. Всъщност това са два концептуално различни филма, направени от един и същ заснет материал. Първият обаче беше твърде наративен - плавна версия, с меки връзки и психологически дължини, вторият е много по-радикален, редуциран, с много остър монтаж, леко пънк вариант, ако мога така да го нарека. Разбира се, спрях се на втория, което обаче стана за сметка на доста от най-красивите кадри, които отпаднаха. Неизбежно настъпва момент, в който режисьорът трябва да се сбогува с някои любими сцени и кадри в името на един по-добър цялостен вариант. В този момент трябва да изгубиш всякаква сантименталност и смело да движиш скалпела. На 12 януари финализирахме монтажа.



- Как бихте го разказали на този етап?


Изобщо нямам намерение да го разказвам, преди да излезе. Това е криминален филм и загадката на историята, която разказваме, е хубаво да си остане неразгадана колкото може по-дълго. Ще кажа само, че думата дзифт е влязла в българския език от арабски през турски и означава черна смола. Всъщност това е нещо като пречистен асфалт, който през 60-те и 70-те години се е използвал от кварталните тарикати вместо дъвка. Е, героите на нашия филм са от градската фауна на София от 60-те. Главно от района на Коньовица, Ючбунар и Банишора. Действието има много реминисценции към преддеветосептемврийската епоха, а е съпроводено и с множество визуални халюцинации на главния герой, който излиза от затвора в епоха, която познава само от вестниците и книгите в затворническата библиотека.



- Кога ще може да го видим?


Обикновено преди да тръгнат по екраните и да влязат в разпространение в собствената си страна, филмите от страни с малки кинематографии биват представяни на кинофестивали, ако успеят да попаднат в селекцията им. Ще опитаме да направим това и с "Дзифт" и след като бъде представен на някой международен фестивал, ще пристъпим към разпространението му в България. Най-реалистично е филмът да тръгне по българските екрани през есента.



- По-голямата част от работата ви с филма е приключила. Какво ново се задава?


За мен беше много важно да приключа с филма и да се отърся емоционално от него. По принцип, когато правя нещо, съм изцяло въвлечен в него и всякакви странични дела ме разконцентрират. Почти цяла година правих "Дзифт" и нямах възможност да се занимавам с нищо друго. Последната ми театрална премиера беше преди единайсет месеца - "Старицата от Калкута" в Театър 199. След като завърших монтажно филма, започвам нов театрален проект.



- Коя е пиесата, в кой театър я поставяте?


Пиесата е "Валентинов ден" на Иван Вирипаев, театърът е "Зад канала", а актьорите - Жорета Николова, Светлана Янчева и Валентин Ганев. Харесвам Вирипаев, защото е от онези руски драматурзи, които имат много чувствителен начин на писане, който обаче е облечен в много съвременна словесна форма и е далеч от сантименталното опиянение пред дълбините на руската душа. Действието се развива през 2012 г., но чрез емоционалната си памет героите често се връщат в двайсети век. Всъщност, както и заглавието подсказва, това е пиеса за любовта и времето. Мотото, с което тя започва, е от един източен философ и гласи: Не се опитвайте да обясните времето по логически начин, времето като такова не съществува. Има само две неща: любов и любов.



- Кога ще е премиерата?


- На 13 и 14 март. Така че ще имам театрална премиера още преди кинопремиерата...

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на НФЦ
    НФЦ
    Рейтинг: Любопитно

    Интересно ми е по какви причини НФЦ дава на ТЕАТРАЛЕН режисьор финанси за пълнометражен филм? Може би Явор има някакви тайни успехи в кинематографията, например клипове или къси филми...? не се заяждам, нито съм от киносредите, но все пак като се дават пари, сигурно има точна "професионални постижения" и опит в дадената област.Сигурна съм, че има поне 5 млади кинорежисжори с успешни дебюти и кратки филми, които много повече заслужават тази субсидия! Но пък браво за връзките на Гърдев

  2. 2 Профил на @
    @
    Рейтинг: Любопитно

    А аз съм сигурен, че Явор има повече какво да каже от младите режисьори, че и от доста по-възрастните, В изкуството, което и да било то , е важно "какво и как" и изобщо имаш ли нещо да кажеш, а не колко си се изявявал в дадена област. Когато имаш какво да кажеш , го правиш по всички възможни начини. Сигурен съм също, че филмът на Явор ще забие в земята множество "професионалисти", с които ни заляха напоследък. Професионализмът е ниво на мислене - Куросава нищо не е разбирал от снимане.... Успех, Яворе! Живееш в страната на злобарите и на непризнатите гении!

  3. 3 Профил на до  1
    до 1
    Рейтинг: Неутрално

    Според един "връзкаджия" - човек, който разчита изключително и само на връзките си - нещата винаги се решават чрез връзки - всеки вижда света през себе си - какво да се прави!

  4. 4 Профил на до 3
    до 3
    Рейтинг: Неутрално

    Точно това е грешното мислене- понеже Явор е много добър театрал и ни е много симпатичен, да му дадем пари да се пробва в киното! Аз не знам дори клип да е направил- ще се радвам да има успех, но и Л.Тодоров неслучайно отказа да вземе наградата си за Шивачки. Именно защото НФЦ дава парите по незнайни критерии. Извинете, но аз се занимавам с писане на проекти и задължително на кандидата се дават бонус точки, ако има успешен свой предишен проект и опит в сферата. Нека Явор да се пробва, но първо да направи един смислен 30 минутен филм! Напомням и за провала на Морфов с Хълма на боровинките( филма не става за гледане).Финансираха го, понеже е много талантлив режисьор...но театрален

  5. 5 Профил на георги
    георги
    Рейтинг: Неутрално

    за малко си помислих, че долавям завист в коментарите..

  6. 6 Профил на kinoman
    kinoman
    Рейтинг: Неутрално

    Явор не ни е симпатичен заради "честните си сини очи". На мене съвсем не ми е симпатичен - мисля, че е прагматичен и дълбоко меркантилен сухар, почти колкото Тарантино, но не толкова брутален.НО всичко,което прави има повече мисъл и форма от купища други "опити" на родното кино, в които нескопосано се третират битово-социални проблеми и недодялани лица недодялано "преживяват" измислици в една "забутана" страна, от която нищо не става.И проблемът не е в парите, а в липсата на добри сценарии, монтаж и усет за форма и стил.Естетически почти всички са в 70-те - не виждам никаква разлика, колкото и да искам.А колко са "гледаеми" показва зрителския интерес към тях.Апропо: защо след провала на "Боровинките" Морфов снима отново и то с доста голям бюджет?!

  7. 7 Профил на Rossi
    Rossi
    Рейтинг: Неутрално

    Бих казала така "да не кажат на едно куче бясно"....така е и с Явор Гърдев, навсякъде той - между впрочем последните му театрални постановки бяха доста бутафорни:"живот по 3", "пухеният" и пр.

  8. 8 Профил на Спокойно
    Спокойно
    Рейтинг: Неутрално

    Злобата и завистта не са аргумент. Добре че някой "даде" пари на Методи Андонов - ТЕАТРАЛЕН режисьор, да направи няколко от най-хубавите български филми, да не говорим за Форман, който също не е завършил кинорежисура...

  9. 9 Профил на Демиург
    Демиург
    Рейтинг: Неутрално

    Не виждам защо някой трябва да се доказва като точно филмов режисьор, за да има право на субсидия. Достатъчно е проекта да е яртистично и икономически добре обоснован, а за това си има комисии. Вярно е, че те разпределят пари по доста съмнителен начин и , че аз лично се съмнявам във вкуса на членовете й, и все пак...
    Поне според статията, филмът на Гърдев изглежда доста заинтригуващ. А фактът, че е утвърден творец, само говори в негова полза. Нормално е да трупа точки от успехите си. Защо да не му дадат пари? Така се прави изкуство: с риск.
    Съвсем отделен въпрос е, защо не се дават пари на млади творци, но това е дълга тема и няма връзка със статията, нито с Гърдев.

  10. 10 Профил на от 1
    от 1
    Рейтинг: Неутрално

    9 ме разсмя ,на хартия е най-лесно да представиш"гениален" проект.Това ,за което апелирам е : 1. когато се дават пари на театрални режисьори за филми, да има поне МИНИМУМ основание, т.е. да сме видяли все пак нещо кинематографично и смислено от този човек-напр.15- 30 мин филм.А не директно да прави 90минутен при положение,че финансирането е толкова оскъдно!Фактът, че Явор е намерил държавна субсидия доказва точно тезата ми за връзките и сбърканите критерии: кой западен продуцент или програма Медия на ЕС биха били така щедри към него?? Още примери за сбърканото жури на НФЦ : Теди Москов, великолепен творец със страхотно въображение и чувство за парадокс, ирония и т.н - филмира жена си в един меко казано неуспешен проект; Морфов и боровинките, на който за да го утешат от провала му дават пари за втори филм( за мой ужас- Хъшове може да ги направи само Кустурица) и в тази почетна редица и ...Явор. Съгласна съм и с Роси.

  11. 11 Профил на до 1
    до 1
    Рейтинг: Неутрално

    от това на вид безобидно негодуване личи пукане по шевовете и злобен лай, топене на всеки, който си е подал главата. сякаш българското кино е съсипано от театрални режисьори. това кино е препарирано от дипломирани кинаджии и няма мърдане.

  12. 12 Профил на до  1
    до 1
    Рейтинг: Неутрално

    1. Явор Гърдев има поне един късометражен филм - сниман преди години в един замък в Германия, за който явно пари са му дали "някакви" западни продуценти, с които той е правил "бурен секс"!!!
    2. Посочете няколко филма, които да са категорично по-добри от тези на Теди Москов и Сащо Морфов, и по-гледани. Не искам да давам примери с ниво, което е срамно и за любители.
    3. В България човек и гений да е, все ще се намерят достатъчно "съобразителни" специалисти, които да му обяснят, че не става - затова и талантите ни се реализират най-успешно навън.

  13. 13 Профил на   to everybody
    to everybody
    Рейтинг: Неутрално

    Най-хубавото са еротичните сцени в българските филми! Могат да те направят целомъдрен завинаги!

  14. 14 Профил на пожелание
    пожелание
    Рейтинг: Гневно

    "....Главно от района на Коньовица, Ючбунар и Банишора."
    Абе, в България не живеят ли и някакви "бели" хора?! Аман от слагачески истории , тип Костурица, който има огромния принос да ни третитат като 4-ти свят.

  15. 15 Профил на до пожелание
    до пожелание
    Рейтинг: Неутрално

    абе, ти ако си бял къде си никнал, в някое будно село, в панелна джунгла или в природо-научния музей?

  16. 16 Профил на спокойно,
    спокойно,
    Рейтинг: Неутрално

    От истината понякога боли, нали?
    ... "някое будно село и панелна джунгла " са постоянният декор на българските филми, и те са наистина за природо-научния музей. Но и хората , които реално живеят там не заслужават елементарния начин по-който представят живота им. Проблемът май е , че творците в много случаи са никнали в този декор и затова България за тях само това.А аз , за съжаление съм "никнал" в центъра на София и още няколко европейски града и това ме прави фатално неспособен да оценя достойнствата на българското кино - нашите светове остават взаимно неприемащи се.

  17. 17 Профил на 1 до 12
    1 до 12
    Рейтинг: Неутрално

    Ще се радвам, ако бъда опровергана и филмът се окаже смислен и гледаем...но си запазвам резервите. Явор е правил кратки видео инсталации и това не го прави автоматично кинорежисьор.Фактът,че няма добри бг филми не значи, хайде да пробваме сега дали някой театрал или скулптор няма да се справи по-добре: има доста кадърни млади хора, на които не им се дава шанс въпреки успехите по разни студентски и късометражни форуми. А последният бг филм, който си струваше, за мен бе Лейди Зи - Дюлгеров бе в много добра форма! Другите на Морфов и Москов от уважение към тях не коментирам( както и последния разочароващ спектакъл на Теди)

  18. 18 Профил на до 17
    до 17
    Рейтинг: Неутрално

    Защо е това вълнение,като че ли не може да се предвиди какъв ще е филмът на Гърдев? От това, което е правил до сега, може да се очаква една силно интелектуална и добре разработена като визуални средства творба, имитативно следваща известни световни образци , повече аналитична, отколкото автентична. Ще има качествен образ, ироничен нихилизъм и може би носталгичен патриотизъм.

  19. 19 Профил на адвоката на дявола:
    адвоката на дявола:
    Рейтинг: Неутрално

    " Има само две неща : пари и пари."

  20. 20 Профил на от 1 до 12
    от 1 до 12
    Рейтинг: Неутрално

    В сравнение С Костурица, Георги Дюлгеров е европейски класик. Никога не разбрах какво му харесват на този креслив сватбар-манипулатор. " Мера според Мера" го слага в малкия си джоб с всичките му досадно-вресливи филми едновременно!

  21. 21 Профил на Olivio
    Olivio
    Рейтинг: Неутрално

    бля бля
    какви хора !!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах