Алекс Букарски: На Балканите литературата все още е само продължение на държавата

Писател и популярен блогър от Македония

Алекс Букарски: На Балканите литературата все още е само продължение на държавата

© Дневник



Македонският писател Алекс Букарски е на 23 години, учи филология в Скопие. Блогът му bukarski.com е един от най-популярните в Македония. През 2006 г. той спечели конкурси за най-добър разказ и за най-добър дебютен ръкопис в страната си. В България писателят представи първата си книга "Люде, на които не им се отваря парашутът", издадена от сдружение "Словото".


Ключови думи към статията:

Коментари (72)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Alexander
    Alexander
    Рейтинг: Весело

    Кой фолклор е фашизоиден, не разбрах? БГ или македонският? Или всеки изобщо? Много наедро този момък говори... Да чуе собствения си фолклор пък да помисли... и да каже.

  2. 2 Профил на ПетроФ
    ПетроФ
    Рейтинг: Неутрално

    И все пак човекът разсъждава много човешки.
    Поне не притежава традиционната вече тамошна патологичната омраза към българското,станала необходимо условие за издаването им в Скопие.
    Между другото, у нас манталитета на този патриотично-фолклорен тип писатели е доста сходен.Разликата е само в посоката на теманета. В Македония - на север, у нас - на североизток

  3. 3 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Понеже присъствах на взимането на интервюто, мисля че доста от него е съкратено, а това за фашизоидния фолклор направо мисля че е измислено...

  4. 4 Профил на Българин
    Българин
    Рейтинг: Неутрално

    Не можах да разбера вярва ли в македонизма или не.Това е определящото,когато говори за разрушаването на митове.Другото е алабалистика.

  5. 5 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Не не съм прав.. има го в интервюто, но не съм го забелязал...

  6. 6 Профил на Фенклуб
    Фенклуб
    Рейтинг: Весело

    Жалко, че не говорят повече за книгата, която е страхотна.

    Може да се купи онлайн тук:
    http://books.slovo.bg/partnerbooks.php?ID=25518

  7. 7 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Весело

    Авторот: Ова е скратено интервју. Во подолгото е подобро објаснето. Иначе, секој фолклор е фашизоиден, без разлика дали е македонски или бугарски. Тоа е племенска култура која не тера да се убиваме со столетија. Што се однесува до македонизмот; Верувам или не? Ако ти ми кажеш дека се чувствуваш како Бугарин, јас ќе ти верувам на збор. Само на збор. Доволно е правото на самоопределување според најсветиот устав на човековите права и хуманизмот. Поздрав од Битола.

  8. 8 Профил на Търновец
    Търновец
    Рейтинг: Неутрално

    Проблема, Буки е, че да речем македонизмът не верува на збора на Мисирков "Македонский Болгарин" и не почитува правото на самоопределување според најсветиот устав на човековите права и хуманизмот.

  9. 9 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Любопитно

    В крайна сметка всеки трябва сам да задава въпроси и да дава отговори, а не да чака на македонизма или на някаква друга теория... Мисля че интервюто се опитва да каже точно това.

  10. 10 Профил на ЕС
    ЕС
    Рейтинг: Неутрално

    В Македония старата номенклатура е сърбоманска. Тя се нуждае от македонизма за да трупа богатство и отвлича вниманието на обществото.

  11. 11 Профил на nname.org
    nname.org
    Рейтинг: Неутрално

    току що си поръчах книгата. прекалено малки държави и народи сме, за да се делим. не ми пука дали някой е от Пазарджик или Битоля, важното е дали има нещо в главата си

  12. 12 Профил на examiner
    examiner
    Рейтинг: Неутрално

    и аз си купих книгата и вече я прочетох. страхотна е. буйна, младежка. пиперлив език. има бъдеще това момче.

  13. 13 Профил на Leblebija
    Leblebija
    Рейтинг: Неутрално

    Търновец, не се натискай със своя начин на мислене. Македонизъм, българщина, сръбство, Мегали Елада, всички тези са готови понятия и идеи, а човекът ти говори за нещо извън тези граници. Както за атеистите не съществува Господ, Алах, Сатана и т.н., така за Букарски не съществуват понятията, на които ти се ограничаваш. Толкова ли е трудно да приемеш различни начини на мислене дори ако не си съгласен с тях? Ето наречи го нова идея - Букаризъм. Поздрави до Букарски от негов съгражданин.

  14. 14 Профил на Tърновец
    Tърновец
    Рейтинг: Неутрално

    Leblebija , мисля че бях пределно ясен какво исках да кажа на Алекс, нали ? Не съм го питал дали се чувства Македонец или не... но неговото обяснение беше сякаш някой му е задал точно този въпрос, а не това е проблема с македонизма

    Иначе съредечен поздрав на Букарски! Аз лично имам книгата му вече , и при това с автограф.

  15. 15 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Букарски, революционерино, що не отвориш една сборна академична публикация на български фолклор? (И ще прощаваш, че в нея ще откриеш и Миладинови, и Шапкарев, и Цепенков - то е понеже те така са се чувствали.) Интелектуалстването не е като да се говорят скандални врели-некипели в блогосферата. Защото в тези сборници има том с "Любовни песни", том с "Трудови песни", том с "Обредни песни" и така нататък. Племената, драги момко, освен да се избиват са знаели и да обичат, произвеждат и празнуват. Помпозната ти детинска позиция дискредитира останалите ти качества. Просто потърси мярката!

  16. 16 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Неутрално

    Смеешт се, се палиш на Миладинови и на Цепенков? Сигурно имаш 60 години и сребен орден за пољоделски труд.

  17. 17 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    П. п. Букарски, лековато обобщаваш каква била литературата на Балканите. Извини ме, че се налага да бъда високомерен към твоята македонска действителност, но балканската литература на Кавафис и Казандзакис, Селимович и Павич, Радичков и Мутафчиева съвсем не е доморасла, анахронична и непълноценна. Разбирам донякъде причините за бунта ти и те подкрепям в него, но не "македонизирай" Балканите само заради географската близост. Желая да четеш по-често чужди автори, да проявяваш повече трезвост и... успех!

  18. 18 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Ех, Букарски... За друго ми беше приказката, но щом точно за Миладинови и Цепенков те стяга чепикът... Нали си интелектуал-революционер, очисти и тази част от македонската действителност от националистически и соцреалистки наслоения!

  19. 19 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Неутрално

    Селимович и Павич ми се особено добро познати. Селимович е токму тоа што највеќе ме иритира кај балканската литература: провинцијален нихилизам, митоманство, мазохистичко офкање, рурални ликови.
    Сум ги прочитал и Казанѕакис и Кавафис. Да речеме дека се добри, добри автори.
    Но, што придонеле во книжевноста во 20век гледано во светски рамки? Софија, Белград и Загреб пред 150 години имале сигурно не повеќе од 30 000 жители, посебно, додека во Франција се издал Флобер и се раскрстило со класицизмот.
    Да не зборувам дека никој во светот денес, освен некој што како тебе е посветен или се бави со сродна дејност, не чул за Павич и Радичков, како за Набоков, Хемингвеј или Пруст.

    . п. Букарски, лековато обобщаваш каква била литературата на Балканите. Извини ме, че се налага да бъда високомерен към твоята македонска действителност, но балканската литература на Кавафис и Казандзакис, Селимович и Павич, Радичков и Мутафчиева съвсем не е доморасла, анахронична и непълноценна. Разбирам донякъде причините за бунта ти и те подкрепям в него, но не "македонизирай" Балканите само заради географската близост. Желая да четеш по-често чужди автори, да проявяваш повече трезвост и... успех!

  20. 20 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Впрочем, Букарски, ако искаш да говориш с непознат (млад!) българин за Кавафис и Павич, ще трябва да проявяваш известно уважение към българското културно наследство, което включва Миладинови, Шапкарев и Цепенков. Защото ако ще ми говориш за "60 години и сребен орден за пољоделски труд", ти самият изпадаш в "провинцијален нихилизам, митоманство, мазохистичко офкање". Не го ли усещаш?

  21. 21 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Добре бе, какво му харесвате на Павич. Исторически псевдоприказки, един мъничък локален Умбертоеко. Виртуозен в орнамента и какво - няма литература. Сюрреализмът на Радичков не го разбирам особено, но ми е доста приятен за четене. Съвременен е, но изглежда не успя да привлече внимание в световен мащаб... Вероятно не е явление сам по себе си а е чисто локален. За Миладинови и Цепенков какво да кажа. Познавам няколко човека, които ги имат у дома в библиотеките, но всъщност никой не си е дал труда да ги прочете. Сборникът на Миладинови е истински феномен на времето си - културен, исторически, но като литературно-фолклористки-езиковедски труд е само една стъпка. Добра стъпка, но само една. Време е да се погледне критично и към Цепенков и към Миладинови и към Павич и Селимович...
    Време е да погледнем извън "националната" и "балканската" гордост. Нека веднъж завинаги определим къде стоим в скалата на европейската култура... и да четем повече западноевропейци. Алекс, извини ме за оф-топика

  22. 22 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Неутрално

    Те мислев попаметен а ти ми продаваш силеџиство со наци-реторика, јас да сум признаел, ко гестапо да ме испитува во полутемна собичка полна со влага.

    Кога сме кај Балканската крчма, (Мирослав Крлежа) ова де, литература, ти текнува на Иво Андриќ? Тој е босански србин, но денес подеднакво припаѓа и на српската и на босанската книжевност. Тоа е мојот одговор. Јас ти нудам да ги делиме, кога веќе мора да влегуваат во глупава национална категорија, но да бидат само твои? Хмм, не знам рече млад си, значи допрва малку ќе треба да копаш повеќе.

  23. 23 Профил на Господин И
    Господин И
    Рейтинг: Весело

    Букарси, ти си събитие бе, батко!

  24. 24 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Комитата, стойността на един автор не се състои непременно в това дали ми, ти, му, ни, им харесва. Понякога литературната концепция съществува извън хедонистичното и без да е прицелена в него. Дори повече, някои литературни експерименти откровено се стремят да изтезават (Аполинер, ако позволите). За Павич - не бих го разглеждал като лош подражател на Еко. Такава аналогия би била твърде огрубяваща както по отношение техниката, която има общ произход, но различна насоченост, така и в цялостния строеж на фикцията. Панорамите на Павич са следствие на различна логика и игра с гледните точки, друго ниво на абстракция дори. У Еко гледните точки са много, но в относителен структурен порядък, докато у Павич са в постоянно прекомбиниране. Но нека не навлизам в детайли. Защото какво са дали Селимович и Павич на света, кой се интересува... Не ни пука за тея провинциалистки мазохисти! Букарски, дай нещо за борбата за присъединяване на македонските славяни към Българската Екзархия, за делото на Пърличев и Робеви, че поне да подкрепим ругателните ти теории с доказателствен материал!

  25. 25 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Букарски, откак Протогеров и българските му главорези избиха онея шумадийски свини при Сурдулица, там ли беше, не помня вече, ние друго освен мемоарите на дейците на ВМРО не есапим. По причина на това, че са писани на литературен български, а ние друг език не знаем, не за друго. И хич не ни дреме за Мехмед Паша Соколович, щото и той еничарин, родоотстъпник, травматизиран нихилист и мазохист, паднал в процеса на смяната на идентичността, разбираш, нали.

  26. 26 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Весело

    Да затваряме седянката, че хаслъ е на ниво гимназиален литературен кръжок, в който тепърва се установяват дори принципите на литературното. Като например този, че качеството и популярността не са прапопропорционални по презумпция. И че много културни явления остават регионално ограничени не защото са без стойност. Още повече, че съществуват твърде специфични или дори непреводими на друг културен код идеи. Осъдени ли са те по рождение?! Четенето на грузински средновековен епос или дунгански фолклор може и да е екзотика, но дали е безсмислено само по тази причина? Общият извод е: очевидно не е вярно, че на Балканите литературата все още е само продължение на държавата. Просто Букарски се учи да чете не по македонски...

  27. 27 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Весело

    Смеещ се - се виде јасна врска на тебе како на деклариран љубител на фолклор и на етнонационалист кој ги присвојува исклучиво за бугарски, Миладинов, Цепенков, Жинзифов и останатите преродбеници од 19 в.

    Смееш се, Не смееш се, сакајќи тој или не, е само уште еден доказ за валидноста за мојата теза за фолклорот.

  28. 28 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Ама че стяга този чепик, наречен "Български народни песни"... Какво да се прави, като точно братя Миладинови са сложили началото на модерната национализация на фолклора в българската култура, като са го инструментаризирали за нуждите на българския нейшънбилдинг? Неприятно е, но е факт независимо какво ти или аз бихме искали. А че този фолклор и делото на възрожденците са общи, твои и мои едновременно, е самоочевидно. Букарски, в склонността ти към цветисто етикиране и в желанието ти да вмъкнеш всичко в твоите идеологизирани интерпретационни схеми елементаризираш до прекаленост нещата. Както например е с връзката между интереса към фолклор и национализма. Или си мислиш, че например Клод Леви-Строс е едва ли не пещерен човек и шовинист защото е посветил съществуването си на изследването на фолклорния пласт на културата, на т. нар. диво мислене? Извини, но нивото наистина е гимназиално.

  29. 29 Профил на клечкар
    клечкар
    Рейтинг: Неутрално

    Букарски, страхотно интервю.
    А за Миладинови, Жинзифович и прочие предродбеници - нямам нищо против че в Македония ги почитате, само че е наистина фашизоидно и доста шизофренично поне да не уточнявате че те самите са считали себе си за българи; а това че Вапцаров се превежда на "съвременен" македонски е просто смешно.

  30. 30 Профил на Любител на фолклора
    Любител на фолклора
    Рейтинг: Неутрално

    Един млад писател да нарече фолклора "фашизоиден и противен" ми е меко казано странно. Толкова много писатели и композитори са вземали с пълни шепи от фолклора, учели са се от него. Сещам се за Пушкин и неговата няня. Как ли щеше да реагира Пушкин на подобно определение за фолклора?
    Критичното отношение към света, в който живеем и стремежът към новаторство на Алекс Букарски са похвални, но не разбирам защо проблените на Македония и на страните от бивша Югославия трябва да бъдат пренесени върху целите Балкани. Не разбирам и защо самите ние отъждествяваме Балканите с Югославия. Казвам това защото самите въпроси в интервюто сякаш имат насоченост да бъдат сравнени проблемите на Македония с тези в България.

  31. 31 Профил на клечкар
    клечкар
    Рейтинг: Неутрално

    "А фолкорът е предимно фашизоиден и на мен лично ми е противен." -това е гениално човече Не знам как е сега в Македония но в България днес текат и ни заливат мътни реки от фолклор, всичко е фолклор, живота е част от фолклора, фолклора определя битието и съзнанието ни, завира ни се в очите, честваме го начело с някакви председатели и военни музики, дебелаци историци ни разказват че фолклора това сме ние, фолклорни дини пълнят очите ни, фолклорни чичаци псуват излязъл от фолклора цар че ги бил излъгал за нещо, фолклорни батета, батове и батковци съвсем по фолклорному ни тупат по раменете и ни казват че всички сме яки фолклорни пичове.

  32. 32 Профил на автор
    автор
    Рейтинг: Неутрално

    хубаво интервю, има много смислени неща

  33. 33 Профил на Хесапов
    Хесапов
    Рейтинг: Неутрално

    Първо, относно поводът за интервюто - Алекс Букарски е написал една много хубава книга. Вярно, не всичко е блестящо в нея, но наистина е много хубава. Поздравявам и Комитата за преводът.
    Второ, в това интервю има някои по-силно казани неща, даже спори, но те не са важните в текстът. Важен е общия смисъл, концепцията за правене на литература според Букарски, която споделям и поздравявам писателя за начина, по който представя идеите си.
    Трето, потресен съм от реакцията на някои от читателите. Не разбирам защо един чисто литературен разговор трябва да получи политическа окраса и да бъде изтикан в плоскостта на политическото говорене. Интересно е, че същите реакции могат да се забележат от страна на част от македонската публика в блогът на Букарски
    Поздрави за писателят и праводачът!

  34. 34 Профил на Букар
    Букар
    Рейтинг: Неутрално

    Повече тук http://e-vestnik.bg/3887
    Алекс Букарски показва "Македония натюр"

  35. 35 Профил на неутрален
    неутрален
    Рейтинг: Неутрално

    Преекспонирането на фолклора на Балканите е заради липсата на реално културно наследство и чувството ни за малоценност.
    Такова изкривяване на ценностите със сигурност пречи за развитието на младите автори да създават съвременно изкуство.
    В глобален план интереса към фолклор не е по-голям от 5% и се дължи основно на туризма (като екзотика).
    Позицията на Букарски спрямо фолклора не е никак крайна и би трябвало да е присъща за всеки един млад автор с амбиции.

  36. 36 Профил на неутрален
    неутрален
    Рейтинг: Неутрално

    Столичната програма за култура ще финансира тази година издаването на 10 тома от Николай Хайтов.
    Няма пряка връзка с интервюто на Букарски, но е интересен индикатор за "реформаторството" на бъдещия ни премиер Бойко Борисов ...

  37. 37 Профил на navara
    navara
    Рейтинг: Весело

    Като го четох се сетих за вчерашното явяване на гранитски по бтв-каква разлика един модерно мислещ човек и един национално отговорен писател, както сам се определя Гранитски.Мислкя си че е крайно време да отнемем думата от национално отговорните и да я дадем на загледаните в бъдещето.

  38. 38 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Абе купете си книгата на Алекс, така най-добре ще изразите подкрепата си. Не искам да ви казвам на каква магия излезе и се разпространява... но си струва! Най лесно е да се купи в Интернет.

  39. 39 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Весело

    Комитата, бунтът срещу политизацията и халтурата, изразен най-вече в прякото й назоваване като такава, не е особено интелектуално постижение. Букарски би звучал почти на място на страниците на антикомунистическия печат в България през лятото на 1990, но в България през 2008 е вече реликт. А по-лошото е, че, уж надмогвайки македонското и балканското, той борави с обичайните неподустими за един интелектуалец колективни форми на самоидентификация като "на Балканите ние сме като някаква компания, която..." Няма такова единно "ние" и в ежедневния живот, а какво остава за творческите занимания. Момчето има да извърви още доста, преди да достигне нивото на революционна индивидуалистичност да речем у Кавафис и Казандзакис отпреди... сто и шестдесет години съответно! За фиктивността на опозициите фолклорно/модерно и традиция/индивидуализъм не е нужно да отварям дума, това би било неприемливо дори и за едно гимназиално ниво. Част от авангардното изкуство на 20 век например е основано на свободната интерпретация на архаични образци, на идеята за архетипното. Само че защо ли ми се налага да го казвам... Затова е важно да се спре поставянето на грубиянски и неадекватни етикети, с подобна инфантилна скандалджийщина Букарски няма да добие особена тежест извън кръговете на посредствеността и блогосферата. И, най-сетне, крайно време е младите македонци да започнат да наричат българските националисти с верни имена. Защото Шапкарев и Цепенков не бяха наднационално мислещи хора, те съвсем преднамерено публикуваха точно в сборниците с фолклор на българското Министерство на народното просвещение, а от 1900 Шапкарев бе и член на Българското книжовно дружество, предшественик на съвременната Българска академия на науките. Днес наследството на възрожденците е общо, македонско и българско, но националната им идентификация не е, и изричането на този факт е мярка за интелектуална честност. Край на детската градина.

  40. 40 Профил на Джилас
    Джилас
    Рейтинг: Неутрално

    Някой вече изрази вярната теза, че последните две десетилетия течеше една скрита югославизация на Балканите. За нея допринесе псевдоромантично-носталгино-емоциалния поглед към войните а-ла Кустурица и ред други иначе качествени сръбски кинаджии, чалгаджията Брегович и т.н.
    Балканите не са Югославия. БЮР Македония и жителите й, бидейки в миналото част от Югославия май не могат да приемат още мисълта, че възпитаваният поколения югославоцентризъм издиша. Оттук и нестихващия мерак да идентифицират комерсиалната балканска екзотика с Югославия, а себе си със сръбската бабаитска лузърщина.
    Иначе, Букарски просто си отговаря на годините и толкоз. Младо момче, няма лошо. Очевидно не е гений, но днес това май вече не е и нужно.

  41. 41 Профил на неутрален
    неутрален
    Рейтинг: Неутрално

    Ти докато си се смееш, много голяма каша си забъркал ))
    Момчето иска да го приемат като писател, а не е тръгнал да става културолог или (пази го господи) културен антрополог.
    Вземи си купи книгата му и докато я четеш, си повтаряй, че четеш художествена литература, а не научно изследване
    И не забравяй да си припомняш от време на време, че е написана от 23 годишен писател, като си напомняш ти самия, какво си написал на неговите години ...

  42. 42 Профил на mgsh
    mgsh
    Рейтинг: Неутрално

    Чудесно интервю! Мога само да поздравя господин Букарски за начина му на мислене.

    Понеже чат-пат превеждам българска литература на един от основните западни езици, и мен като г-н Букарски ме мъчи безнадеждно регионалният й характер - е, с малки изключения, предимно в поезията. До гуша ми е дошло от българския битовизъм, който не е нищо друго освен форма на дълбок провинциализъм. Сам по себе си фолклорът и неговите превъплъщения не са фашизоидни - фашизоидно е нашето втренчване в тях, постоянството, с което ги възпроизвеждаме, идиотското настояване на това колко сме различни, колко сме особени, колко сме балканци.

    Лично аз мечтая за деня, в който ще мога да преведа съвременни български произведения с общочовешко значение, в които нашата балканщина (или българщина, каква ужасна дума!) ще бъде изпратена там, където й е мястото - в декора. Така, както "нормандщината" е само фон на драмата в "Мадам Бовари", а "шотландщината" под формата на замък е само място на действието в "Макбет". Високата литература, световните образци са такива, защото "разиграват" конфликти с универсално значение (един Достоевски е достатъчен като пример), а не защото превръщат регионалните нрави и обичаи в главно действащо лице.

  43. 43 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    До №41. Кой ще ми отговори Умберто Еко и Милорад Павич какво са, учени ли, писатели ли... Детска градина, пак казвам!

  44. 44 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    mgsh, май нещо не си разбрал. Букарски покрай другото е и противник на високата култура, ще му се в нея да има поне доза оварваряване! А опозицията универсално/регионално, прекодирана като смислено/безсмислено, наистина е забележителна като проява на антирегионалзъм, тоест огледалното проявление на тесногръдия регионализъм. Нишо лично, просто регионализъм с обратен знак.

  45. 45 Профил на неутрален
    неутрален
    Рейтинг: Неутрално

    Смеещ се, от Павич се опитах да прочета Хазарския речник (написал го е на 55) и така и не го дочетох ...
    Прочетох докрай Стъкления охлюв (написал го е на 69), но не ми хареса.
    От Умберто Еко съм прочел Името на розата (написал я е на 48) и не можах да дочета Махалото на Фуко (написал го е на 56).
    Признавам си, че харесвам повече публицистиката му.
    Днес си поръчах книгата на Алекс Букарски Люде, на които не им се отваря парашутът (написал я е на 23) и ако ми хареса и я прочета докрай, че ти кажа ))

  46. 46 Профил на автор
    автор
    Рейтинг: Неутрално

    браво mgsh. за съжаление точно, когато българската литература е започвала да излиза от регионалността си, са дошли комунистите са върнали всички в първи клас. най-накрая се появяват писатели като димов, които се опитват да пишат, отдалечавайки се от българия и...комунизъм и "понеделник е тежък ден"

  47. 47 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Ха, днес е излязло и част от интеврюто на Алекс в кафене.бг

    http://www.kafene.bg/index.php?p=article&aid=3171

  48. 48 Профил на отбил се
    отбил се
    Рейтинг: Неутрално

    Сещам се за главния герой на един готин роман " Ибо живяха господи". Авторът(знаете кой) като че има сходно мислене с Букарски. Та гл герой, измъчван предимно от тежки екзитенциални въпроси, по едно време се сеща да се пита какъв е по народност. И не можа да си отговори

  49. 49 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Весело

    Сите да ја купите книгата браќа Блгари.
    Доста ги читате мемоарите на Тодор Живков.

  50. 50 Профил на Eна
    Eна
    Рейтинг: Неутрално

    Поздрави на Букарски за книгата му. Силно ме заинтригува разговорът във форума за възможността на българската литература да стане надрегионална. В тази връзка, вижте скорошно интервю на Владимир Трендафилов в www.kultura.bg. За съжаление авторите, които по някакъв начин се опитват да надмогнат "тукашните" теми и стил търпят критики, че литаратурата им била "имитативна," т.е. робували на западни модели. Както смеещ се, далеч съм от мисълта, че западната литература непременно се занимава само с "универсални" теми или че "универсалното" непременно е по-ценно от "фолклорното." Това, което ме тревожи е натискът над съвременните български автори да се придържат към определен набор тесни критери.

  51. 51 Профил на поздравления
    поздравления
    Рейтинг: Неутрално

    Арекс, поздравления за книгата - първо! и сега -а интервюто! Рядко съм срещала толкова освободено и нетривиално мислене. Мисля, че ти няма да останеш в "балканската дискотека"-пожелавам ти го от сърце.

  52. 52 Профил на Смеещ се
    Смеещ се
    Рейтинг: Неутрално

    Ена, точно в това е особеното и според мен. Предпочитам плуралистичен подход, според който и регионалното, и надрегионалното (каквото и да значи то) имат право на съществуване. Част от творческата свобода е неограничено да се избират стари или създават нови техники, насочености, обхват, проблеми, теми, сюжети, образи... Както да речем Казандзакис е автор на критския епос "Капитан Михалис", но също и на космогоничната книга "Последното изкушение"... Само че този разговор не е за туй място, в което Букарски като един нов Прометей самоотвержено се е заел да ни лекува от страстта по късния Живков.

  53. 53 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Весело

    Ќе го замолам издавачот за Смеех_се_смеех_се_а_плаках_би да обезбеди безплатна книга зошто највече од всички дискутанти учествуваше во промоција на мојата книга - Љуѓе на којто не им се отвора парашута

  54. 54 Профил на Гурбангули Бердимухамедов
    Гурбангули Бердимухамедов
    Рейтинг: Неутрално

    Браво Алекс! Закон си брате! Ке пукнам од смешки, кога те читам! Аjде, срекно и повеке слични книги да пишуваш.

    Поздрав од еден Бугарски имигрант со корени во Егеjска Македониjа!

  55. 55 Профил на комита
    комита
    Рейтинг: Неутрално

    Леле какви глупости приказва тоя "антички" македонец.
    Пази Боже, такива хора да ни отварят очите.

  56. 56 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Комита, нали, ти един ред не си прочел от него, нито един разказ, нито едно политическо есе. Ама така наедро критикуваш "антички" и прочее. Рядко е да се срещне в Македония толкова разсъдлив и критичен млад човек, но как да го забележиш — ти не четеш и не се интересуваш.

  57. 57 Профил на Леблебия
    Леблебия
    Рейтинг: Неутрално

    "Рядко е да се срещне в Македония толкова разсъдлив и критичен млад човек"

    Това е по-скоро предубеждение.

  58. 58 Профил на комита бугараш
    комита бугараш
    Рейтинг: Неутрално

    Интервюто на "античкиот" имах в предвид.
    А аз какво чета и от какво се интересувам не е твоя работа. Но със сигурност не са мемоарите на Живков.

  59. 59 Профил на почитател
    почитател
    Рейтинг: Весело
  60. 60 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Много, много се радвам, че Букарски ни припомни каква е истинската роля на литературата — да разбунва духовете, да троши ледовете. Именно провокацията е движещата сила на прогреса, именно тя предизвиква движението напред. Добре утвърдените стари ценности са само стъпало, което ти е необходимо за да направиш още една крачка напред. И Алекс я прави.

    Не се чудете, книгата ви чака:
    http://www.bgbook.dir.bg/book.php?ID=25518

  61. 61 Профил на м-дааа
    м-дааа
    Рейтинг: Неутрално

    Прав сте, но не само литературата г-н Букарски. На Балканите напр. църквата или нацията /пърдон за болната тема/ или даже изкуството и науката са също продължение на държавата.

  62. 62 Профил на Carrot
    Carrot
    Рейтинг: Неутрално

    Колкото по-бързо Бг скъса с темата "Македония", толкова по-добре. Бг трябва да гледа към цивилизована Европа (И Русия), а не към Дивите Балкани. "Темата Македония" е отрова за Бг национален дух защото поставя Бг в сферата на дребно-балканските ежби, примитивни страсти и плоскоумие.

    "Македонска литература"?
    Това пък какво е...??

  63. 63 Профил на Собствено мнение
    Собствено мнение
    Рейтинг: Неутрално

    Ако младежът, за който тук става дума, под фашизоиден фолклор имаше предвид пост-тоталитарната българска чалга, обезличава-
    ваща и вкус и характер, целувам му ръка, златни му уста. Но фолклора като обобщено
    понятие е нещо съвсем друго и без да споря
    повече, извинявам го с младостта му. Много
    хубава мисъл е твърдението,че литературата
    може да бъде продължение на държавната политика и че лоялността на литератите може да се купи от политическия елит. Това
    е историческата истина за социалистичес-
    кия реализъм.Значението на литературата на страни, географски разположени на Балканите, съвсем не е локално! Да напомня
    за Пенчо Славейков, предложен за Нобелова награда, да напомня за Елисавета Багряна, достойна за такава награда.Да припомня за Елиа Канети, носител на такава награда,да
    изброявам имена само от българска страна,
    моля да ми бъде спестено. Езиковата барие-
    ра! Затова оправдавам Илия Траянов, който пише на немски. Голям литературен пазар.
    Достъп до широка публика. Бързо придобита
    известност.Разприте между българи и македонци, разделени само по силата на трагични исторически обстоятелства, ми напомня народната песен за ризата. Сестра-
    та вика братьова е, жената вика мъжова е!
    Така и нашата работа за историческо и литературно, че и фолклорно наследство. Но
    дано разумните се множат, както край “шуми
    Марица“, така и край “вити Вардар“.

  64. 64 Профил на Южна Флорида
    Южна Флорида
    Рейтинг: Неутрално

    Свестен весник сте, а няма кой да чете материалите за грешки. И в това интервю има много езикови пропуски. Не че е толкова важно, но разваля хармонията.

  65. 65 Профил на Hemy VARNALIS
    Hemy VARNALIS
    Рейтинг: Неутрално
  66. 66 Профил на Nqkolko vuprosa
    Nqkolko vuprosa
    Рейтинг: Неутрално

    1)След това определение на Букарски за фолклора бих искала да попитам дали някога се е докосвал до книгите на Елиаде? Ако не, да го стори и после да изказва мнения за фолклора и неговото влияние над съвременната литература и социум като цяло.
    2) Обсъждайки балканската литература и дали тя е наистина равностойна на европейската, аз не мога да не си задам въпроса - къде забравяме Гео Милев??????

    Сигурно 6те последват мнения на разбира1и и коментари относно тодор живков, социализма и тн. Факт е оба4е, 4е Гео Милев е един от малкото наистина завър6ени експресионисти.

    А на Букарски мога само да му пожелая успех и да му дам един съвет : да се разходи малко извън Македония, Балканите и тн, да пообиколи малко библиотеки и след това да се изказва относно Миладинови и други наболели теми! Аз ли4но в момента се намирам в една библиотека в Германия и тук книжките се разл^4ават от македонската действителност...

  67. 67 Профил на Алекс Букарски
    Алекс Букарски
    Рейтинг: Неутрално

    Имаше повеќе слични прашања. Го знаеш ли Букарски Клод Леви Строс, си слушнал ли за Мирча Елијаде?

    Студирам Општа и сравнителна книжовност и таму учиме всичко това, и грчка митологија, римска книжевност, индиска, персиска, египетска... се до “роман на 20от век“.

    Ама јас за сите вас, кои ми поставувате такви прашања, ве прашувам вие сте чуле за професијата антрополог? Или пак археолог?

    Дали тие научници треба да ги имаат вредностите од римско време, зошто го проучуваат тој период на пример?

    Всушност, вашиот најпознат публицист и интелектуалец Георги Марков, во “Задочни репортажи“ пишува една статија во која раскажува за фасцинираноста на Тодор Живков од еден мечкар и некоја народна песна “Јанко ле, Јанко“ (нешто во тој стил)

    Понатаму, пишува Г. Марков, сфатив дека се работи за културно нерафиниран провинцијалец кој се пали на примитивни искри на фолклорната тиња.

    Патем, Георги Марков е истовремено и еден од најголемите антикомунисти. (за да не се поплачат сегашните супер-чалга фолк интелектуалци)

  68. 68 Профил на неутрален
    неутрален
    Рейтинг: Неутрално

    Алекс купих си книгата ти и тя много ми хареса.
    Желая ти да напишеш повече и още по-добри книги и със сигурност ще имаш много читатели като мен
    На въпросите ти:
    В България хората също са жертва на дългогодишна пропаганда и промиване на мозъци, затова така реагират на думите ти за фолклора.
    Много правилно споменаваш Георги Марков, който стига до същността на проблема а именно, че Тодор Живков като примитивен човек налага фолклора като тип култура, която той самия разбира и харесва ...
    Дори дъщеря му с всичките си претенции не стигна много по-далеч от фолклора и напълни половин музей със съвременно примитивно изкуство от Африка и Индия.
    Колекцията и е на ниво туристически магазин на международно летище, но в България се охранява и съхранява като нещо безценно ))
    И последно, за всички почитатели на фолклора, ще цитирам началото на една непреработена българска народна (ака фолклор) песен от партизанските години на Тодор Живков (Янко): "Тръгнали ми Сталин, Чърчил и Хитлер по света, да си дирят любовта ..."
    Поздрав.

  69. 69 Профил на въпросче
    въпросче
    Рейтинг: Любопитно

    а каква именно "Филология" учи младежът? навярно македонска? пак сме изостанали с науките

  70. 70 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Неутрално

    Специалността се казва "Обща и компаративна(сравнителна) книжовност". Не знам дали има аналог в България

  71. 71 Профил на Hari
    Hari
    Рейтинг: Любопитно

    На български:Сравнително литерарурознание

  72. 72 Профил на Комитата
    Комитата
    Рейтинг: Весело

    Това интервю е препубликувано със съкращения в изключително авторитетното френскоезично издание Courrier International

    http://www.courrierinternational.com/article.asp?obj_id=86936





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах