Откъс от "Невидимите кризи" на Георги Господинов

© Издателство "Жанет 45"

Фрагмент от корицата на "Невидимите кризи"



Откъсът тази седмица в рубрика "Четиво" е от новата книга на Георги Господинов "Невидимите кризи". Тя ще бъде разпространена от изд. "Жанет 45" от 26 февруари, а в нея за първи път са събрани негови есета и публицистични текстове.


Настоящият откъс е подбран лично от автора и е четен по време на откриването на панаира на книгата в Лайпциг на 10 март 2010 г.


Четящият човек



Веднъж се наложи да отговарям на уж елементарния въпрос за какво служи литературата. Конкретно - защо трябва да се чете? Ами то е като да питаш защо трябва да се сънува. Не трябва. Просто сънуваш. Четящият човек обаче извършва една невидима работа по вкуса. А човекът с вкус по-трудно става подлец, най-малкото защото е некрасиво. Четящият човек е красив.


Из "Невидимите кризи"


Нека си представим сега как в този момент някъде паралелно на Лайпцигския панаир на книгата се провежда икономически форум. И там темата е "Литературата! Каква литература?". Поканени са шестима европейски финансови експерти да изнесат лекция. Водещи икономисти са напълнили залата и очакват да чуят как литературата влияе върху фондовия пазар, лошите кредити, върху цялата финансова система, върху потребителските желания на клиентите и пр. Знам, че е трудно да си го представим, даже смешно. Защото с известно основание подозираме, че големите финансови играчи не четат много поезия и проза. Не сме виждали банкери, икономисти, финансисти, частни предприемачи, брокери да прекарват с часове над роман или книга с поезия, да спорят разпалено върху Чехов, Джойс или Томас Ман. Това го няма в никой от филмите, които сме гледали.


Все ми се струва, че ако финансистите четяха книги, кризите ни щяха да са различни.


Трябва да си признаем тук, че ние, хората от страната на литературата, писатели, издатели и запалени читатели, сме приели до известна степен своето поражение. Приели сме с известно смирение своето място в ъгъла. Политиката и икономиката са тези, които карат света да се върти. Изкуството и литературата в частност са онези допълнителни екстри, без които също можем. Във всеки случай една книга не е по-важен, желан и рекламиран обект от един мобилен телефон или плей стейшън. Свикнахме също така, че сериозните неща за човека и света се казват вечер по новините от сериозни хора със сериозни професии, от икономическите и политическите страници на вестниците. А последните няколко пъти, когато видях в големите вестници големи писатели на първа страница, беше по повод съобщение за тяхната смърт. По ирония на съдбата "смъртта на автора" все още е събитие, понякога единственото литературно събитие.


Ясно е, че утопичната представа за икономически форум, на който се дебатира литературата, засега си остава само в моето въображение. (Но аз продължавам да държа на него.) Най-вероятно такъв форум би завършил много бързо и с всеобщ консенсус, че литературата се оказва икономически неизгодна както за писателя, така и за издателя и читателя, т.е за цялата верига, за всички нас, които сме се събрали тук. Там липсват големи инвестиции, няма свръхтърсене и свръхпотребление, банките не са така здраво свързани с този бизнес. Литературата е бавно ликвидна, трудно връща макар и малките инвестиции в себе си. Не е свързана с пазара на енергийни източници. А да сте виждали книги да се търгуват на стоковата борса? След всичко казано тяхната конференция може да се закрие, а литературата да се признае за ненужна, особено във време на криза.


За съжаление, ние обаче не можем в отговор на това да закрием икономиката. Но можем и донякъде сме длъжни да мислим кризата, да я изговорим, да я опишем от нашата си камбанария, да се опитаме да я разберем, да я погалим, да я опитомим, да й изръмжим, ако трябва... Да накараме кризата да проговори.


Дами и господа,


Идвам от страна, която познава добре вкусът на кризите. Опитвала ги е, нещо повече, почти не е излизала от тях през последните десетилетия. (...)


Въпросът е, ако си живял в перманентна криза като тази от последните 30 години, как ще усетиш поредната, за която говорим сега. За да имаш усещането за криза, което е и здравословно усещане, трябва да си пребивавал и в някакво друго, безкризисно време. Има цяло едно поколение, дали само едно, което не е живяло извън тази ситуация. Това поколение няма друга памет, други сетива и друг опит. Как то възприема поредната криза? Как ще реагира на ситуация, в която кризата си е отишла? Знае ли как да живее в нормално време?


Струва ми се, че по-страшно от усещането за криза е липсата на усещане, отсъствието на сетива за кризата. Все едно да нямаш рецептори за топлина. Тогава всяка печка или котлон може да те убие. Това, с което литературата може да помогне, е в развиването на чувствителност към кризите. Иначе те стават перманентни, а нашата безчувственост към тях – хроническа.


Според данни на Eurostat около 17%, или всеки шести в ЕС, живее на прага на бедността. Има една невидима европейска държава с 80 милиона граждани в нея. Няма я на картата, но тя е по-голяма от Франция, от Италия, Испания, Полша. Една държава на бедността, голяма колкото Германия. Знаем ли достатъчно за нея?


Имаме ли име за днешната криза? Уви, колкото и да се разраства, тя никога няма да бъде наречена "Great Depression". Липсва й известно величие. Което в някаква степен усилва депресията ни. Кризите и депресиите ни не са станали по-малки, но начинът, по който ги преживяваме, сякаш се е смалил. Имаме твърде много обещания за спасение, твърде много виртуални изходи. В един разтрошен на парченца, фасетъчен свят няма как да преживеем тъгата и трагичното около нас по онзи цялостен, завършен и възвишен начин, който те заслужават. От което не ни става по-леко, напротив. Защото и онова, което старите гърци наричат катарзис, става все по-непостижимо. Пренесено към днешния случай, може да се каже така. Невъзможността да преживееш една трагедия, криза, депресия до дъното й те прави неин постоянен заложник. Кризата се хронифицира. Моята скрита радикална хипотеза е, че от няколко десетилетия преживяваме една и съща хронична криза, с отделни периоди на ремисия. Да не забравяме, че "криза" е медицинско понятие, употребявано още от Хипократ и Гален, т.е. далеч преди да стане икономическо...


Позволете ми, след като отдадохме дължимото на историческите, етимологическите, географски и дори геоложки измерения на кризата (и депресията), да надзърнем и в нейните частни лични дълбини. Тук, за разлика от икономиката, съм истински специалист, както и всички ние, струва ми се, които сме от страната на книгата.


Всъщност една от хубавите страни на тази криза е, че тя ни дава повод да говорим за неща, които се простират отвъд нея. Наричаме я финансова, защото е най-лесно да видим тази част от айсберга. Всички са чувствителни, когато става дума за пари. Но единственото число тук е измамно. Кризите, и то видимите, са повече от една. В краткия каталог влиза екологичната криза, специално държа да отбележа мистериозното изчезване на пчелите през последните години; също кризата с изчерпването на енергийни източници и пр., и пр. Неща, за които толкова е говорено, че вече сме спрели да ги забелязваме. Освен тях обаче става дума и за друга, по-трудно видима лична и глобална криза, която не се изчерпва с банкрута на банки. Каква е тази криза? Ето един възможен отговор.


Ще я нарека криза на лесните обяснения на света. Или криза на скъсения хоризонт. На отсъстващата трансцедентност.


Известно е, че финансовата криза стартира с т.нар лесни кредити, отпускани бързо и леко, без достатъчно обезпечаване и гаранции. Знаем, че "кредит" идва от латинското credo – "заемам", но и "вярвам, доверявам се". Така етимологията ни подсказва, че преди кредитната криза е кризата в кредото. Днес имаме замразяване на кредитите, преведете си го и като замразяване на доверието, на вярата.


По аналогия с това сме изправени пред една система от бързи, лесни и повърхностни обяснения и ценности. Пазарът и медиите в голяма степен стимулират тези процеси. Пазарът иска да купиш на мига, да не мислиш прекалено дълго. Автентичният човек е потребяващият човек, пазаруващият човек, алчният за света човек. (Greed is good, както гласи известната фраза на Gekko.) Не се колебай, казва пазарът, това е твоята природа. Пожелай, вземи парите и го получи сега. Живей днес. От другата страна стои културата с всичките си колебания. И с абсолютно непазарната идея как ще се живее утре. Два различни свята, напрегнати помежду си. Ясно е на чия страна е надмощието. Твърдя, че смисълът на литературата е да застава на страната на губещите. Ценността да си победител и да си неуязвим е естествена за системата на капитализма. Но за хората, които са от нашата, губещата страна, си струва да стоят зад уязвимостта като ценност, зад колебанието и несигурността. Вярвам в колебаещия се човек.


Каква е връзката с медиите? На едно място Милан Кундера ги нарича "редукционисти на смисъла". Волно или неволно те пренасят, а често и участват в произвеждането на лесните обяснения за света. Разбира се, медиите също страдат от кризата. Свиването на медийния пазар, падането на тиражите, губенето на рекламодатели е факт. Но стратегията на тяхното спасяване, поне в България, включва още по-силно редуциране на смисъла. Първото, което отпада от един вестник, са страниците за анализи, разследваща журналистика, публицистика и страниците за книги и култура. Намирам това за доста недалновидно в дългосрочен план. А и не трябва ли тъкмо във време на криза да има по-голямо предлагане на версии за случващото се, отвъд непосредствената видимост на фактите?


Към лесните обяснения за света (лесните кредити) ще прибавя и експертното, икономическото обяснение. Тази криза е поражение за самозабравилия се Хомо Икономикус, както писаха някои анализатори. Поражение за идеята, че светът може да бъде обяснен единствено през икономически отношения, парични потоци, пазари, лихви, кредити. Дори икономическите депресии не могат да бъдат обяснени единствено с икономически параметри.


Ние не сме направени от икономика и политика. Направени сме също така от тъга и колебание, от такива крехки и необясними неща.


Всяка криза има видима и невидима страна. Едната можем да измерим, другата - не. Как се измерва тъга? Въпросът е да имаме сетива и за двете. И да не се опитваме да лекуваме едното с лекарствата за другото. Защото няма как да излекуваш тъга с антибиотик. Нито частната си депресия с финансова инжекция.


Пред прага сме, това е само частна интуиция, на една нова криза, аналогична на тази с изчерпването на нефтените залежи и енергийните източници. Ще я нарека Изчерпване на залежите от смисъл. Да, до голяма степен това ще е глобална, световна криза. Може би в отделни страни тя ще има по-особено и по-тежко изражение. Там, където собствените залежи на смисъл никога не са били особено дълбоки. И се е черпило доста по-бързо. Криза на късия хоризонт, криза на мотивацията, на неясното утре, люшкане между депресия и агресия, взривяване на твърде крехките примирия в обществото.


Затова предвиждам страхотно бъдеще за литературата, като произвеждаща смисъл. Нещо като алтернативен енергиен източник. Какво прави литературата, казано най-просто. Разказва истории и с това отлага края (Шехеразада). Разширява света и собственото ни ограничено време и тяло. Животът ни щеше да е обидно кратък без нея. Какво още? Дава ни инструменти за интерпретация. Учи ни как да мислим себе си и света, как да го разкажем, как да го четем. Литературата е бавна медия, за разлика от класическите и нови медии, но смисълът, който тя дава, има важното качество траене. Бавното трае дълго. Харесвам историята за бедуините, които по време на дългите си преходи спирали често, за да дадат време на душите си да ги настигнат. Скоростта на душата е друга. Твърдя, че литературата знае повече за тази скорост.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 583 Неутрално

    "Защото с известно основание подозираме, че големите финансови играчи не четат много поезия и проза."

    И как стигна до този извод? Тъпо.

    'Let light surround you' Dream Theater
  2. 2 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Опит за литературно обяснение на кризата. Хайде всяка жаба да си знае гьола.

    'Let light surround you' Dream Theater
  3. 3 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 993 Неутрално

    До коментар [#1] от "ariel28":
    едно от нещата, които добрата литература провокира у човека е .......интуицията

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  4. 4 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#3] от "Stavrogin":
    Харесвам защитата му на книгата, но опитът да се противопостави "литературният елит" на икономистите и книгата - на технологиите, е елементарен и или наивен, или манипулативен. Знам, че господинът жали за времената, когато "литераторите" са били ментори и "народни водачи", но то никога няма да се върне в онзи вид.

    'Let light surround you' Dream Theater
  5. 5 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 7325 Неутрално

    "Не сме виждали банкери, икономисти, финансисти, частни предприемачи, брокери да прекарват с часове над роман или книга с поезия"
    Категорично не съм съгласна с тази мисъл на Господинов. Четящите хора са интелигентни, без значение каква е професията им. Почти да се разочаровам от писателя, когото чета с удоволствие, и стигам до последната част от есето; до "Изчерпване на залежите от смисъл" и "Скоростта на душата". За мене това е творецът Георги Господинов! Желая му Музата да не го напуска!

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  6. 6 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1316 Любопитно

    Ще дойде ли някога ден -
    да пуснете нещо от мен?http://issuu.com/slavonec/docs/bulgaria-is05-13
    На 61-ва стр. отворете
    и нещо смешно от мен прочетете!

    www.berbenkov.hit.bg
  7. 7 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    "Това, с което литературата може да помогне, е в развиването на чувствителност към кризите. Иначе те стават перманентни, а нашата безчувственост към тях – хроническа."

    Харесва ми, имам почти същото отношение към четенето. Може би е малко дълго като текст, но обичам искрени, загрижени и четящи писатели, затова - плюс от мен.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  8. 8 Профил на kapablanka
    kapablanka
    Рейтинг: 351 Неутрално

    Този доста здраво го лансират. Има доста интересно писмо на Владимир Трендафилов в "Култура", от което става ясно как въпросният Господинов все го тикат нагоре - и СДС и Соровци и др. Дори се споменява за случай, при който един, който е критикувал Господинов май си е изпатил.

  9. 9 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1316 Любопитно

    Срещу Господинов - нямам нищо против.
    Че не съм близък с ДНЕВНИК - никой не ми е крив.
    В 50 държави ел.книгите ми четат,
    а тук дори да ме споменат - не щат!!!

    www.berbenkov.hit.bg
  10. 10 Профил на Quicksand
    Quicksand
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Много думи малко смисъл !

    Those Who Are About to Die Salute You ! (mind hazard contamination)
  11. 11 Профил на pikars
    pikars
    Рейтинг: 214 Неутрално

    До коментар [#5] от "domakinq":

    Според мен авторът е имал предвид, че един сериозен комерсиализиран човек не може да асимилира изкуството, няма такива сетива. Колкото и да се опитва да го консумира, няма да му се получи.

  12. 12 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#11] от "pikars":

    Минусът лесно се слага,
    щом мозъкът ти е
    със влага!

    www.berbenkov.hit.bg
  13. 13 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 679 Неутрално


    Съгласявам се с Домакиня.
    Четящият човек е на всякъде, няма социална прослойка или професия, която да е изключение. Друг въпрос е, че у нас в днешно време е въпрос и на възможности.

  14. 14 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 7325 Неутрално

    До коментар [#11] от "pikars":

    Аз разделям хората на интелигентни и неинтелигентни, на сетивни и нечувствителни. Изкуството не се консумира, то се преживява, осмисля; и това няма нищо общо с начина, по който човек си заработва парите. Това е моето мнение. Добре е, че всеки може да изрази своето във форума.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  15. 15 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Весело

    "А човекът с вкус по-трудно става подлец, най-малкото защото е некрасиво."

    Това е вярно

    "Четящият човек е красив."

    Това не винаги е вярно, има хора, които четат Моята борба или подлистници от Позитано. Наистина. Много е важно и какво се чете.

  16. 16 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Весело

    "Все ми се струва, че ако финансистите четяха книги, кризите ни щяха да са различни."

    Драги Гошко, чудя се да кажа дали си прав или не си прав. Има финансисти, които четат и книги, даже и поезия. И със сигурност така е по-добре. За това си прав. Не си прав, че не четат. Все пак благодаря за размислите по тази тема, мисля че си в правилната посока

  17. 17 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Любопитно

    "Най-вероятно такъв форум би завършил много бързо и с всеобщ консенсус, че литературата се оказва икономически неизгодна както за писателя, така и за издателя и читателя, т.е за цялата верига, за всички нас, които сме се събрали тук. "

    Хм, ако се занимаваш само с литература може би да, също както и някои хора, които се занимават само с рисуване, но не са особено успешни и това има доста шокиращи последствия върху тяхното финансово състояние. Има неща, които в България трябва да се поддържат основно като хоби (вече не сме в комунизма). Освен това в интернет винаги може да "публикуваш" напълно безплатно и така за много хора форматът издадена книга... става просто излишен.

  18. 18 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Любопитно

    "трябва да си пребивавал и в някакво друго, безкризисно време. Има цяло едно поколение, дали само едно, което не е живяло извън тази ситуация. Това поколение няма друга памет, други сетива и друг опит. "

    кой каквото си го направи, доста други страни се справят доста по-добре, очевидно

  19. 19 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Весело

    Ще я нарека Изчерпване на залежите от смисъл. Да, до голяма степен това ще е глобална, световна криза.
    --

    не знам дали в чужбина са изчерпали смисъла, може би в някои прекалено улегнали държави да е така, ама ние в последно време благодарение на позитано изчерпахме нормалността (нормалния смисъл), което е доста страшно

  20. 20 Профил на gweny
    gweny
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#3] от "Stavrogin":

    :o shocking. четящите подлистници на Позитано и руските платени медии получават интуиции единствено за правене на мизерии и разраствания на кризи

  21. 21 Профил на Весо
    Весо
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Цитат: Не сме виждали банкери, икономисти, финансисти, частни предприемачи, брокери да прекарват с часове над роман или книга с поезия, да спорят разпалено върху Чехов, Джойс или Томас Ман.

    Има едно великолепно есе от Чарлз Пърси Сноу - "Двете култури" в която се разглежда пропаста м/у "техничарите" и хуманитаристите. Впрочем, банкерите също са хуманитаристи, но в никакъв случай хуманни. Разочарован съм от наборчето и статията. "Естествен роман" беше кратък и категоричен като нож, "Физика на тъгата" започва страхотно, приемливо съдържание в средата и разочароващ финал, но продължавам да вярвам в него.

    И тъй като това за мен са разсъждения на тема за мястото на артиста (в смисъла, който влагат англосаксонците в тази непреводима на български дума. Джойс, Джойс естествено) в постиндустриалното общество, отговорът е изненадващо стар - Бенедикт Спиноза, който полира лещи за да живее и между другото пише 2-3 книги, които обръщат "общественото" мнение.

  22. 22 Профил на fedayin
    fedayin
    Рейтинг: 426 Любопитно

    Един баланс между Икономика и Литература, няма да е излишен т.е. и двете са добра и полезна литература...

  23. 23 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#1] от "ariel28":
    Отговор

    [quote#1:"ariel28"]"Защото с известно основание подозираме, че големите финансови играчи не четат много поезия и проза."

    И как стигна до този извод? Тъпо. [/quote]

    Ами ти като не знаеш ТОЙ как е стигнал до този извод, как пък реши, че е тъпо?

    Любомир
  24. 24 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 583 Неутрално

    [quote#23:"Любо"]Ами ти като не знаеш ТОЙ как е стигнал до този извод, как пък реши, че е тъпо? [/quote]
    Според мен е тъпо, а той наистина не обяснява КАК е стигнал до този извод, което съответно се нарича "лепене на етикети" и "генерализация". И както казах, е доста елементарно да делиш хората по такъв начин, не подхожда на интелектуалец, какъвто ГГ претендира да бъде.

    'Let light surround you' Dream Theater
  25. 25 Профил на Боян Павлов
    Боян Павлов
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Тъжното е, че този текст няма да достигне до оня, до когото е адресиран. Човекът в криза е, по необходимост, конкретен, а "трансцендиращият" човек, тоест четящият, винаги е с една стъпка отвъд кризите.
    Читателите на подобни текстове у нас, по принцип, са малко. И, струва ми се, вината е на писателите.

  26. 26 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#25:"b.pavlov"]И, струва ми се, вината е на писателите. [/quote]
    все вълната ви пречи ...

    Любомир
  27. 27 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#2] от "ariel28":

    Опита е твърде успешен.

    Любомир
  28. 28 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#4] от "ariel28":


    [quote#4:"ariel28"]Знам, че господинът жали за времената, когато "литераторите" са били ментори и "народни водачи", но то никога няма да се върне в онзи вид. [/quote]

    Говориш, все едно че си главният редактор на "Труд". Че няма да се върне в "онзи вид" няма никакво съмнение. Никой не влиза в една река два пъти. А какво искаш да кажеш, не разбрахме. Сигурно си икономист?

    Любомир
  29. 29 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#16:"gweny"]Драги Гошко, чудя се да кажа дали си прав или не си прав.[/quote]

    Драги Гошко, на прав път си, чуденето му е майката.

    Любомир
  30. 30 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Ето какво разсърди защитниците на икономистите "Защото с известно основание подозираме, че големите финансови играчи не четат много поезия и проза. Не сме виждали банкери, икономисти, финансисти, частни предприемачи, брокери да прекарват с часове над роман или книга с поезия, да спорят разпалено върху Чехов, Джойс или Томас Ман. Това го няма в никой от филмите, които сме гледали.

    Все ми се струва, че ако финансистите четяха книги, кризите ни щяха да са различни."

    Но ако помислите, ще видите, че както винаги "Гошко" Господинов е прав. Няма такъв филм. Или ако има, моля да го посочите. Също моля да не се обиждате. А самият съм бил преподавател във ВИИ "Карл Маркс" (сега с гръмкото име УНСС) и никак не се обиждам. Вие от какво се обиждате не знам. Господинов е писател, следователно ви говори с метафори. Той няма пред вид никой конкретен икономист банкер, икономист, финансист, частен предприемач, брокер и т.н. В края на краищата всеки може да си сбърка професията.

    Любомир
  31. 31 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    Време беше някой да се сети. За повече по темата- The Reality Overload, Annie Le Brun.

    Мотивацията на човек може да идва от две места. Или механично да ниже елементи от света- парченца теория, малко интелект, или да признае, че може да култивира вътрешен смисъл и сила.

    Пълно е с писачи, които нижат фрази. Малко са хората, които могат да използват езика като платно, изпънато от ветровете на духа и въображението. За повечето хора вторият похват, особено така описан, се смята за претенция и мистика, но лично аз не знам друг начин да се пише смислено.

    Първият начин е само рециклиране на смисъл, някога вдъхнат от някого. Консервиран смисъл, с който като с компот може и да оцелеем в трудните години, но ако не дойде нещо свежо, ще пукнем от липса на витамини.

  32. 32 Профил на Боян Павлов
    Боян Павлов
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#26] от "Любо":
    Овцете ни пречат, не вълната

  33. 33 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Този идиот живее в 19-и век и пише като гимназист от ямболско. Нищо общо няма нито с литертурата, нито с мисленето.
    Само за сведение на защитниците му, "недолюбваният" финансов министър Дянков в едно интервю по БНТ каза, че чете една от последните книги с награда за Пулицър - The Swerve. Ако Г.Г, прочете и две изречения и разбере за какво става дума в тази книга, ще бъде всенародно тържество. Уважаеми съграждани, вас ви излъгаха най-много с експертите. Нямате извинение, защото все пак има интернет, нищо, че професорите и ректорите ви са идиоти и агенти на Държавна сигурност. Нищо не пречи и на писателите ви да са такива.

  34. 34 Профил на Любомир Николов
    Любомир Николов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Имам една книга от Г.Господинов. И тя ми стига.
    Няма какво повече да добавя.

  35. 35 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Кой чете? Каква е ползата от четенето? Да прощава Шекспир - "Да четеш или да не четеш?!" Опитвам се да напусна територията за спорове по интереси и да се принизя в реалното ежедневие. Това ежедневие, което последните дни ясно ми показа, че в страната не се чете. Дори лицата на протестите показват учудващ наивитет, непознаване на основни документи и клиширано мислене. Към Господинов имам един единствен въпрос: "Къде е българската интелигенция?"

  36. 36 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#35] от "Мърмор":

    Няма такава сред обявените за "експерти". Четящите са много, но нямат достъп до изява. На тях се натрапват ерзац интелектуалци и драскачи, за да бъдат фрустрирани. Този текст от "книга" не би излязъл от печат в никоя страна от Западна, Средна и Източна Европа, не би излязъл дори в Албания. Всичките текстове на Г.Г. провокират едно - отвращение, мерзост, неврастения, шизофренно отношение към действителността. Това е манипулация. И подмяна.



За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах