Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив



Българският моден дизайнер Владимир Каралеев направи неочакван подарък на почитателите си в България в края на миналата година, малко преди Коледа - с pop up shop, който отвори врати за три дни (от англ. временен магазин). Селекция от творенията му от няколко колекции, сред които и дрехи от линията, която току-що представи в Берлин в рамките на традиционната седмица на модата, зарадва ценителите на бранда Vladimir Karaleev. Приключението му в света на модата започва, когато едва 17-годишен пристига в германската столица, за да учи в Университета за приложни науки. Няколко години по-късно, през 2005-а, създава лейбъла Vladimir Karaleev, към който интерес проявяват модните специалисти от Европа и Азия. Любимец на модните издания Vogue, Stylemag и Interview, Владимир Каралеев отбягва публични изяви и добавя известна доза аскетизъм в креативния си живот, което го превръща в магнит за медии, модни блогъри и ценители от цял свят.


Какво се промени в теб и в модата от онази далечна година, в която за първи път стъпи в Берлин?


- Почти всичко, трябваше да премина през много фази, да натрупам много опит, да направя грешки, за да се доближа до своята цел. Модата и пазарът се променят константно, трябва непрекъснато да се следват тези промени.




На 7 януари 2002г. Ив Сен Лоран провокира света с изявлението, че напуска модата, защото тя се е превърнала в една комерсиална машина и вече не е онова, което е било по времето на учителя му Кристиан Диор - истинско творение. Няколко години по-късно същата причина изтъкнаха и Раф Симънс и Албер Елбаз, които се оттеглиха от големите компании, които менажират модните брандове. Къде и какво се пропука в модата?


- Mодата е част от света, в който живеем, тя се променя неизбежно заедно с него. Мисля, че е нормално нещата да не са същите както през 50те – 60те години, когато Ив Сен Лоран е работил за Диор.


Глобализацията играе най-голяма роля за демократизирането на модата както за добро, така и за лошо. На модните пазари изникват нови брандове всеки час, това е прекрасно. Младите дизайнери могат да започнат от нула и имат възможност да самопромотират своите продукти, да ги показват навсякъде по света, контакти се създават с натискането на един бутон...


Според мен се премахна тази елитарност на дизайнера, този култ към създателя на модата, този стереотип на артистичния човек, който само скицира и е обграден от асистенти и красиви модели, това е отживелица.


Също и богатият клиент, който единствен можеше да оцени дизайнерската мода. Ако Ив Сен Лоран е имал предвид тази промяна, то аз съм много доволен, че това се случи и по-скоро ме мотивира да продължавам да работя. Раф Симънс заби спирачка на безумния натиск да създава по 12 колекции на година и реши да се върне към здравословния и далеч по-продуктивен начин на работа, където ще има достатъчно време за цялостна концепция (а при него концепцията е в сърцевината), за създаването на неговата собствена колекция, където само той ще контролира процеса. Мисля, че това е основното в създаването на модата: контрол, концепция, креативност.


Как успяваш да запазиш целостта на марката си и свободата да правиш онова, което ти харесва и което намираш за необходимо?


- С постоянство, упоритост, учене от грешки и правене на удачни компромиси. Колкото и креативно и артистично да изглежда една модна марка, тя винаги е част от модната индустрия, трябва малко или много да се подчинява на маркетинг стратегии и рефлектира пазари. Аз се опитвам да бъда последователен в това, което правя, да запазвам нещо като собствен почерк, нещо разпознаваемо, което обаче винаги да е направено по нов начин всеки сезон. Нещо като "микро еволюционен" процес. Това, разбира се, доставя огромно удоволствие в самия работен процес. Намирам за необходимо обаче, след всеки сезон и всеки шоурум, да се направи анализ от комерсиалната страна: коя част от колекцията е била по-успешна от друга и с това да се започне следващата.


Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


Не е ли недостатък, въпреки финансовите постъпления, че Азия дирижира модната индустрия - като пазар и като менажиране на марките?


- Tук вече говорим за големите компании, това са други измерения. Не мога да кажа дали е недостатък. Общо казано, не мога да се обоснова на конкретни цифри, Азия е огромен пазар за модата. Миналия сезон 70% от нашите приходи от продажби дойдоха от Азия.


Коя е водещата идея или вдъхновение, с която започваш работата си върху всяка нова колекция, всеки нов сезон?


- Идеи се раждат непрекъснато в моята глава, понякога успявам да ги приложа в дадена дреха, понякога виждам, че това не е правилният момент и години по-късно фрагменти от тази идея влизат като детайл или начин на изработка в колекцията. Имам чувството, че с това, което непрекъснато се сблъсквам визуално, било то архитектура, изкуство или дизайн, просто запаметявам и в правилния момент това наслагване се отприщва и пречупва в нови идея.


Най-интересен и плодотворен е работният процес, там се случват най-силните и интересни неща, него мога да нарека "вдъхновение". Чрез експеримент с пропорция, цвят и форма стигам до крайната цел, процесът е много интензивен. Важно за мен е нещата да се случват по най-естествен начин. Когато нещо не тръгне, то директно трябва да бъде оставено или най-радикално - функцията да бъде променена. Не обичам нещата да изглеждат така, сякаш си работил над всеки детайл дни, това изглежда насилено. Нещо като скициране с молив, понякога няколко черти образуват страхотна композиция, такава с лекота, а в същото време - платно, на което някой е работил дни наред, е абсолютен провал.


Да се върна на въпроса: официалното начало на една колекция за мен е на изложението за платове, там става ясно в каква насока ще тръгнем, платът, като основа за всяка дреха, има първата и последната дума, така мисля аз.

 
Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


 Страхуваш ли се от провалите и какво ти носят уроците, скрити зад тях?

- Страхувам се от провалите ужасно, разбира се. Но това, от което най-много се уча, са грешките. Не всяка грешка е провал, слава Богу.


Знам, че обичаш да караш колело и да слушаш много музика. Как изглежда един работен и един неработен ден в графика на Владимир Каралеев?


- Обичам да ставам късно и да работя до много късно. Докато отивам до студиото с колело, започвам да си организирам деня, а след като свърша, пак прибирайки се с колелото ми, това ми помага да се отпусна. С музика се занимавам по-интензивно, когато трябва да направим музикалния концепт за шоуто по време на Berlin Fashion Week. Докато работя, слушам предимно радио толк шоута, музиката понякога ме дразни (докато работя).


Когато не съм на работа... рядко се случва, защото много обичам да работя, се шляя из града, изложби и други подобни, нищо интересно.


Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


Концепцията pop up store не е нещо ново в модата - защо сега, ти и твоят екип, решихте да експериментирате в тази посока и защо в България? Знам, че правите нещо подобно и в Берлин?


- Концепцията за pop up store не е никак ново явление, но пък за това доста добре изпитано. Подобни проекти съм реализирал и в Берлин, в Мюнхен, също в Токио и Хонг Конг - в магазини, които имат голяма площ и дават пространство за кратко време за ползване (нещо като shop in shop). Така се разнообразява и цялото вътрешно пространство, а самият магазин придобива нов интериорен облик за това кратко време. Tова минимизира разходите и на двете страни, защото не трябва да се изготвя целогодишен план за приходи, инвестиции, наеми и т.н., продажбите стават директно без посредник.


Изключително интересно беше да направим този магазин в София, проектът стана доста спонтанно. След кратък разговор с моя стара приятелка Лора Варийска от Студио Funkt стана ясно, че по стечение на обстоятелствата, до ресторант Космос на улица "Лавеле", с чиито интериор се занимават те и чието откриване е забавено заради технически проблеми, има друго празно помещение, което е с доста запазен архитектурен вид (предполагам от 70-те години). И така успяхме да намерим мястото, което ни бе предоставено за временно ползване. Изготвихме концепция за отрицателно време и нещата се случиха.


Колкото по-малко време има, толкова по-концентрирано и конкретно се случват нещата си мисля. Когато има време всичко да се измисли до последен детайл, започват да се натрупват излишни неща. Исках да се вижда архитектурният процес в интериора: от страхотната стара шахматна мозайка по пода (от оригиналния вид на помещението), до пребоядисаната дограма на следващите собственици... пачуърк от времена с различен стил.


Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


Как изглежда жената и мъжът - клиенти на Владимир Каралеев?


- Когато правя една дреха, никога не си представям кой ще я носи. Надявам се клиентът да намери свой път към дрехата и да я адаптира в своя собствен гардероб.


Има ли неща, с които не правиш компромис в професионален план?

- Непрекъснато. Както споменах вече, пазарите се менят непрекъснато и това е нещото, с което трябва да се съобразявам. Също при създаването на колекцията винаги трябва да решаваме кои платове можем да си позволим да използваме и кои не. Разбира се, че винаги искам да работя с най-интересните материали, които са и доста често най-скъпите. Тогава трябва да компенсираме с нещо друго или да опростяваме детайли, така че производството да не стане твърде сложно. Това са чисто технически изпълнения. Единствено със стила не трябва да се прави компромис, това би било пагубно!


Предстои ти представяне на новата колекция в рамките на модната седмица в Берлин - в каква посока е издържана тя? Следваш ли тенденциите или по-скоро се осланяш на собствената си интуиция? (интервюта е направено преди Седмицата на модата - бел.ред.)


- В най-интензивната част на колекцията сме в момента (готвим зима 16-17), определено има посока, която е различна от миналата колекция (лято 2016), но всичко може да се промени в последния момент. Както казах, в процеса на работа всичко се случва много интензивно, може наистина най-малката идея да обърне посоката. След няколко сезона на по-графично оформление на моделите (прави линии и геометрични детайли) искам пак да работя с деконструкция и очевидно странна пропорция и форми. Разбира се, това трябва да се балансира. Понякога границата между "просто странно" и концептуално е много тънка.


Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


Преди години си говорихме за смяната в посоката и в курса на компанията-легенда Maison Margiela, след като руля пое италианският бизнесмен Ренцо Росо. От няколко години Ланвен е собственост на милиардерка от Тайван. Семейство Арно менажира Диор, Пино пък Гучи. Какъв е резултатът от брака на модата и бизнеса според теб?


- Модата Е бизнес. Понякога бракът е действително по сметка, понякога обаче е много интересно да се забележи как въпреки комерсиалността, от тази симбиоза може да се извлече нещо повече от само цифри. Давам пример J.W. Anderson и Loewe, например.


Кои са нещата, хората и идеите, които следиш, за да се вдъхновяваш в работата си като моден дизайнер?

- С огромен интерес следя теченията в постмодерното изкуство, последното Бианале във Венеция много ми хареса, въпреки че беше оценено като слабо. Понякога ти трябва да откриеш 3 добри неща между 1000 не толкова добри. Хрумват ми няколко имена, които ме интригуват в последно време както визуално, така и тематично. Не ме интересува толкова естетично погледнато изкуство, колкото неговият смисъл (за да не казвам тази дума за стотен път, важна е концепцията): Katharina Grosse, Taryn Simon, Pamela Rosenkranz, Heimo Zobernig. Danh Vo Tака нареченото post interernet art на Simon Denny. И, разбира се, Isa Genzken, която може би най-много влияе на моя работен процес. Не мога да дам някой конкретен пример за това, но просто знам, че е така!


Опитимистична или песимистична е прогнозата ти за живота на модерния човек днес, на глобалния свят, на борбата за надмощие в политически контекст? Къде остава човекът, творецът?


- Това е най-сложният въпрос. Прогнозата е неясна, но за здраво мислещия човек е ясно, че единственият начин е сериозно да се мобилизираме, защото е много късно за всичко. Обикновено нещата стават и се получават в последния момент, надявам се и сега така да стане. Мисля, че "творецът" е много важен в този процес, защото свободната мисъл трябва да стои над всичко, това е чистата мисъл.


Кои са спасителните ти изходи?


- Когато е време за спасение, тогава ще измисля. Ако сега мисля за спасителни изходи, то това значи, че не вярвам в това, което правя и ми трябва план Б, а план Б вреди на план А.


Цялата енергия влагам в това, което правя. Единствено това е моделът за успех и реализация.

Владимир Каралеев: Глобализацията играe най-голяма роля за демократизирането на модата - за добро и за лошо

© Личен архив


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Valeria
    Valeria
    Рейтинг: 881 Неутрално

    Ако е наследил сърдечността и чувството за хумор на баща си, дано го проявява по-често в творчеството си, създавайки по-елегантни и по-малко дистопични модели. Успех!

    https://goo.gl/8NG90J
  2. 2 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Браво!. Изглежда здраво стъпил на земята, отдаден на делото си, без да се възвеличава.

  3. 3 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1499 Весело

    Кьорчо!Прочетох Владимир Каролев и се засилих да чета.

  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 775 Неутрално

    До коментар [#3] от "Вячеслав Атанасов":

    Той щото само за мода не се беше изаквал

  5. 5 Профил на focus_123
    focus_123
    Рейтинг: 395 Разстроено

    Мда скоро в Европа ще се носят бурки, а на плажа буркини! Какво ли не прави глобализацията и човешката глупост?!

  6. 6 Профил на lup25476256
    lup25476256
    Рейтинг: 254 Неутрално

    До коментар [#4] от "Хи-хи":

    Обаче всички знаем, че е най-компетентен в тази област

  7. 7 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Талантлив млад човек и успешен бизнесмен, гледащ и разбиращ Света през призмата на собствените си безнесинтереси. Наивността е простена на младите!

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  8. 8 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 591 Весело

    До коментар [#3] от "Вячеслав Атанасов":

    За неолибералите, либертарианците и пазарните фундаменталисти, и за останалите, вярващи в Невидимата Ръка на Пазара и неговата чудодейна, самолековита, саморегулираща се сила, и Модата не е особен проблем!

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  9. 9 Профил на choKo
    choKo
    Рейтинг: 767 Разстроено

    Българският Yves-Saint-Laurent! Дано не замине за Франция само. Успех Владо!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах