Танцовият фестивал в Монпелие, или какво идва малко преди поезията

Танцовият фестивал в Монпелие, или какво идва малко преди поезията

© Влади Николов



Мопелие - третият по големина френски град на Средиземноморието след Марсилия и Ница, събра водещи хореографи, балетни изпълнители, танцьори и познавачи на съвременния балет от Франция, Европа и света за прочутия фестивал за съвременен балет. "Монпелие Данс" приключи в края на миналата седмица след запълнени до рекордните 95% зали.


"Хората непрекъснато казват, че не разбират нищо от балет. Но това е самата му същност – изкуство, което идва малко преди поезията. След танца, започват думите. В какъвто и да е ред", споделя Жан-Пол Монтанари. Той е основал фестивала преди 37 години и непрекъснато е негов легендарен директор.


В тазгодишното издание блестяха звезди от няколко поколения на съвременния балет като французина от албански произход Анжлан Прежлокаж, Матилд Моние или Бернардо Монте или проправилите пътя Люсинда Чайлдс, Мерс Кънингам...




Гвоздеят на феста бе честването кариерата на един от най-големите хореографи в света - 84 годишният Ханс Ван Манен. Съпровождащият специален гастрол на Кралския холандски Национален балет представи ретроспектива на най-известните му постановки от последните 45 години и първия му успех с "Адажио" по музика на Бетховен.


В препълнената голяма зала на Операта Берлиоз в сърцето на Монпелие, се срещаха много поколения и дръзките и свежи и днес творчески решения на Ван Манен възхитиха и младата и студентска част от публиката. Холандският хореограф сподели за "Дневник", че падането на Берлинската стена е донесло нова енергия в кариерата му, с влияния и идеи, а и като цяло е спомогнало за нов прилив в класическия балет. Границата със съвременния танц се е стопила и днес новата класика е по-смела.


Танцовият фестивал в Монпелие, или какво идва малко преди поезията

© Влади Николов


Френското правителство направи Ханс Ван Манен кавалер на Изкуствата и писмеността, като отличието бе връчено в присъствието на холандската министърка на образованието, културата и науката Джет Бусмакер. За "Дневник" тя изрази задоволство, че сред новата вълна творци, Холандия "има добре интергрирали се хора на изкуството от Иран, Мароко, Босна и Херцеговина... Имаме такива и от България. Страната ви е част от ЕС и е и наша нова граница, спрямо Юга на Европа и Африка/Близък Изток."


"Интересно е, че предстои да поемете временното председателство на ЕС", добави тя. "Аз обаче не знам дали ще съм още министърка и дали ще мога да дойда в това си качество, тъй като у нас се очаква смяна на правителството, на коалицията."


Роденият в Марсилия френски хореограф Бернардо Монте, прекарал детството си в Чад и Сенегал, също отбеляза значението на източната половина на Европа за целия континент. "Бежанците и имигрантите от Източна Европа тук са едно. От значение също е и как България представя ЕС пред Юга, тя също е част от общото ни лице там".


Политически настроен в творчеството си, той наблегна на влиянието на изкуството, балета върху ежедневието на хората. Фестивала в Монпелие отрази трепета на възможни решения и идеи за близкото и по-далечно бъдеще, желанията и идеалите на хореографите и танцьорите в непрестанното движение тревогите на съвременния свят.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах