Български водороден автомобил е четвърти в състезание за икономичност

Автомобилът на ТУ-София на пистата

Автомобилът на ТУ-София на пистата



Отборът на Технически университет - София зае рекордното в историята на българското участие в "Шел екомаратон" - Европа, четвърто място в категорията градски тип автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Със своята кола "Лина" Lyna H2 студентите успяха да изминат 63 км с един киловатчас енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво.


Победителите в категорията от De Haagse Hogeschool, Холандия, покориха 104 км с киловатчас енергия. Това е четвърто поредно участие на софийския отбор в състезанието за икономия на гориво, организирано от "Шел", но те за пръв път използват автомобил, задвижван с водородна горивна клетка. Колата на ТУ-София е първият студентски автомобил с този тип задвижване, направен в България.


Студентите, ръководени от доц. Борислав Трайков, получиха и награда за особени постижения в областта на безопасността на автомобила, заемайки призовото трето място в нея, за монтирания сензор, който при удар спира подаването на водород.




Автомобилът на ТУ–Варна - "Пираня" 2 беше съпътстван от технически проблеми и не стигна до финала.


Иначе тази година в "Шел екомаратон" - Eвропа, бяха поставени три рекорда. В новата категория E-mobility италианският отбор mecc-Sun от Политехническия университет Милано проектира кола, задвижвана със слънчева енергия, която измина невероятните 1108 километра само с 1 киловатчас енергия.


Миналогодишните шампиони от Политехническия университет – Нант, Франция, в категорията "Прототипи", задвижвани с водородна горивна клетка, подобриха собствения си рекорд, изминавайки 590.2 км с един киловат час енергия.


Отборът TERA TUGraz от Университета в Грац (Австрия) се състезава в първия в историята на "Екомаратон" в категорията коли, задвижвани със зареждаща се батерия (plug-in) в клас "Прототипи" и постави исторически рекорд, изминавайки 842.5 км с един киловатчас енергия.

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Впечатляващо
    През втората половина на 90-те изкарах 3 семестъра в специалността "Транспортна техника и технологии" към ТУ... и се махнах - с не знам колко точно кВтч енергия, но го направих енергично със сигурност

  2. 2 Профил на radobg1
    radobg1
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Браво на нашите момчета ,само забележете колко по-развити държави са пред нас .Браво

  3. 3 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1391 Весело

    Браво бе!

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  4. 4 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    Новината си е готина, браво на момчетата и техния ръководител. Само да обясните като на неспециалист цифрите:
    Нашият автомобил 63км с 1КВч енергия, победителя - 104км с Квч енергия, обаче има автомобил пак с водородна горивна клетка изминал 560 км с квч, или 9 пъти повече. Къде е разликата ?

    "Новите системи неизбежно генерират нови проблеми"
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  6. 6 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Браво на децата! В такива млади хора ни е надеждата. Жалко, че тук всичко винаги си остава на ниво прототип. Колкото и да е добър, а понякога точно защото е твърде добър.

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Ето това е бъдещето.
    Браво деца, браво!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Самото участие в подобен вид хай-тек събитие е много важно. Виждате в същото време и колко е важно финансирането. Има много талантливи хора в България, които могат да творят и мислят иновативно.
    В случая ШЕЛ дават парите, а не държавата. В такъв случай какъвто и успех да имат момчетата, трябва да се отчете и помощта на ШЕЛ, а не на държавата.

  9. 9 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Браво!
    Един велосипедист произвежда около 300 вата за час с които изминава около 25 километра. Ако е спортен тип може и 500 вата да произведе и да измине 35 километра. Така или иначе един велосипедист с 1 киловат ще измине около 70 км., горе-долу колкото автомобила на нашите момчета. Така, че - карайте си велосипедите - тези обикновени устройства съперничат само на най-добрите образци.

  10. 10 Профил на MARSIANECA
    MARSIANECA
    Рейтинг: 450 Неутрално

    I znaete li koe e nai tujnoto v cialata rabota? tezi momcheta i momichetaa niama da stoiat i den poveche v krasivata ni rodina a shte izbiagat za da se razvivat inache tuk shte sa chistachi i metachi na prostacite s mnogoto pari. Pojelavam im samo uspehi

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  11. 11 Профил на ahorra
    ahorra
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Браво на екипа но това са момчета които ще напуснат страната и ще работят в някоя западна страна а защо не и в САЩ или Япония.Имаме потенциал но дали имаме акъл да го задържим в страната защото само такива изобретатели могат да ни направят това за което почти всички мечтаем.Казвам почти защото червените лумпени освен да крадат и да мислят само за гъза си за друго не стават.

    ahorra
  12. 12 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    интересно.

    До коментар [#11] от "aorra":

    "които ще напуснат страната и ще работят в някоя западна страна а защо не и в САЩ или Япония"

    нема страшно, до три години макс всички ще се върнат сами, даже ще се блъскат на входа, инфо 100%.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  13. 13 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 850 Неутрално

    Тези автомобили нямат бъдеще у нас. У нас колата трябва да тежи над 2 тона, по възможност да е бронирана. Няма такъв двигател, който да осигури придвижването на "играчките" на нашите мутри и парвенюта.

  14. 14 Профил на Чичо Ваньо
    Чичо Ваньо
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Браво на момчетата!Преди двайсетина години завърших точно Транспортния факултет на ТУ-София.Не бях възхитен от нивото на образованието.Може би нещата са се променили към по-добро.Или просто "Шел" са направили това което правят фирмите в нормалните страни,но не и в България - осигурили са подходящи условия за работа на хора с потенциал,и след дипломирането им ще ги ангажират в дейности отговарящи на възможностите и образованието им.

    "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
  15. 15 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#11] от "aorra":

    Нека да работят там, където ще могат да се развиват, просперират и печелят. Не се притеснявай, в повечето случаи тези хора си остават свързани с България. Може би точно те или техните деца ще я променят след време,

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  16. 16 Профил на vse_o6te_jiv
    vse_o6te_jiv
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#12] от "jubal harshaw"За "червените.." ми ясно. Само не мога да разбера останалите набедени бизнесмени къде са. Не съм чул да милеят за родните специалисти. Голяма рядкост е да плащат редовно заплати и всички осигуровки. Крайно време е да се говори за българските "бизнесмени" - те нямат нищо общо с политиката като цвят, освен да търсят възможности за нерегламентирани печалби.

  17. 17 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 646 Неутрално

    за да не отиде на вятьра трудьт на 100 години автоиндустрия
    посетете
    www.waterfuelcell.org
    с 40 галона вода се изминава разстоянието от източното до западното краибрежие от 3000 км

  18. 18 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1621 Весело

    Браво!
    Водородните горивни клетки имат голямо бъдеще ако се разреши проблема със съхраняването на водорода.

    Знанието е сила, информацията - власт




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах