Автопаркът в Китай - нови коли, предимно местно производство

Ограничението с издаването на регистрационни номера не върши работа, автомобилите се карат без тях

Булевард в Пекин. На преден план е изключително популярния в Китай "Фолксваген Сантана", който се прави специално за местния пазар



Нови автомобили, рядко на повече от три години, основно местно производство, но често от глобални марки. Това накратко е автопаркът в големите градове на Китай. Що се отнася до камионите и автобусите, те почти без изключение са направени в страната, пуснати под местен бранд.


От леките коли, рожба на китайски марки, една голяма част са клонинги на популярни модели на "Тойота", "Пежо", "Мазда" и т.н., но не липсват и доста добре изглеждащи оригинални разработки. Сериозно присъствие се забелязва и на луксозни автомобили, основно "Ауди" и БМВ, задължително от специално лансираните в Китай удължени версии на съответните модификации.


Трафикът в Пекин е убийствено натоварен въпреки огромните булеварди с пет-шест платна, задръстванията са огромни, смогът също е голям проблем. Пътните знаци и светлинните сигнали на светофарите са по-скоро за сведение, отколкото задължителни, а клаксоните се използват масово. Толерантност е мръсна дума на пътя, а пешеходците нямат никакви права дори на пешеходните пътеки и затворените за коли улици.

Местната гордост "Фолксваген Сантана"

© Авторът

Местната гордост "Фолксваген Сантана"


С цел ограничаване на ползването на автомобили в столицата Пекин, в зависимост от последните три цифри от номера, всяка кола един ден от седмицата няма право да се движи по улиците на града. За да се охладят малко и продажбите, има и лимити за издаваните регистрационни номера в редица от големите градове. В столицата кой получава номер се определя от лотария, в която участват тридесет пъти повече кандидати от наличните табели. Резултатът е обаче, че просто можете на улиците да видите много автомобили без номера.
Продажбите на коли ще скочат с 10 млн. в следващите пет години
Китай е най-големият пазар на нови моторни превозни средства в света от две години. През 2010 г. в страната са били купени 19.1 млн. коли, камиони и автобуси. Очакванията на J.D. Power&Associates са през 2015 г. годишно да се продават около 29 милиона.




Интересен е изборът на автомобили за таксита в отделните градове. В Пекин почти всички са "Хюндай Елантра" - същите като тези на една от най-големите фирми в София. В Сиан залагат основно на китайския седан BYD3. Таксиметровите компании в Шанхай пък ползват "Фолксваген" - "Туран" и произвежданията специално за местния пазар "Сантана".

Автовоз с автомобили "Буик Регал" на паркинг край град Суджи. В Европа същата кола се продава, като "Опел Инсигния", но в Китай тази марка е заменена с по-престижният за местните американски бранд на "Дженерал мотърс"

© Авторът

Автовоз с автомобили "Буик Регал" на паркинг край град Суджи. В Европа същата кола се продава, като "Опел Инсигния", но в Китай тази марка е заменена с по-престижният за местните американски бранд на "Дженерал мотърс"


Без да претендирам за представителност на впечатленията, останах с мнението, че от местните марки най-популярни са моделите на "Чери", FAW, "Грейт уол", JAC. Интересно е, че въпреки колоните от автомобили по улиците миризма на бензин по кръстовищата не се усеща. Вероятно защото колите са нови, а според актуалното законодателство те трябва да отговарят поне на еконормите Евро 4.


Автосервизи и магазини за резервни части почти няма
Друг любопитен момент е, че в Китай автосервизите са странно малко и тези, които ги има, са по-скоро малки работилнички, отколкото сериозни места за ремонт. Не се виждат и присъстващите почти на всеки ъгъл в българските градове магазини за авточасти. Обяснението е просто - доскоро китайците караха велосипеди и мотопеди. Този вид транспорт е популярен и сега, но вече силата на мускулите на краката е заменена от електрически ток.


"Колите са толкова нови, че реално още нямаме никакъв поглед върху вторичния пазар на резервни части", обяснява вицепрезидентът, отговарящ за района на Азия и Пасифика във "Федерал-могул" Дел Хегър. Компанията е сред лидерите в производството на части за първоначално вграждане и на вторичния пазар.


"Федерал-могул" има шест завода в Китай за бутала, сегменти, чистачки, лагери и т.н., които задоволяват основно местния пазар и работещите в страната автомобилни заводи. Правят и части по поръчка на популярните в Китай марки.

Край Шанхай е най-големият завод на "Фолксваген" в Китай

© Авторът

Край Шанхай е най-големият завод на "Фолксваген" в Китай


Качеството се контролира в технически и развоен център, където тестове минават всички нови разработки. Така в лабораторни условия се установява как ще се държат те при различни условия на експлоатация.


"Грейт Уол", "Джили" и "Чери" са с най-сериозни европейски амбиции
Местните компании, които нямат съвместни предприятия с утвърдени марки извън Китай, поръчват при нас различни компоненти, като основното им изискване е ниската цена, обяснява Хегър. Той добавя, че най-сериозно производство имат "Джили" (Geely), "Чери" (Chery), "Грейт уол" (Great wall). Това са и фирмите, които имат най-голям шанс да успеят на европейския пазар.


"Грейт уол" например са приложили принципите, по които се управлява страната в своя бизнес, и това им носи успех. Работниците например отиват под строй да обядват, почти маршируват", обяснява Хегър. Той добавя, че китайските автомобилни фирми не са никак скромни в амбициите си.


"Имах разговор с човек от ръководството на "Джили". Попитах го дали не смятат те да са китайският "Хюндай". Напълно сериозно ми беше отговорено обаче, че амбициите са фирмата са да стане китайският "Фолксваген", обяснява Хегър.


Очаквайте утре фотогалерия

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на theWho
    theWho
    Рейтинг: 450 Весело

    "задължително от специално лансираните в Китай удължени версии..."

    хмм... китайците май опитват да компенсират нещо

  2. 2 Профил на f.s.m.
    f.s.m.
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Една стара теория за достигане на конкурентоспособност в международен аспект, преписва голяма роля на достатъчна база на търсене на родния пазар. Така че ... гответе се да ви се иска китайска кола. Киа имаха една реклама преди 10-на години "Prepare yourself to want one". Тогава ми изглеждаше като шега.

  3. 3 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Снимка 2

    Автомоболът е марка BYD- демек "build your dream"

    Хибрид м/у Мерцедес и Тойотка...

    Немам думи

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  4. 4 Профил на pc_none
    pc_none
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Китайски таратайки - Чинатайки...

  5. 5 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 948 Любопитно

    До коментар [#2] от "f.s.m.": Много си прав. Но много ще го разберат късно

    и най-умният си е малко прост....
  6. 6 Профил на Попов
    Попов
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ето един прекрасен пример, че социализмът е успешен модел. За разлика от затъващият Запад и глинения "колос" САЩ!

  7. 7 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1632 Весело

    Автовоза може да е пълен с Буик "Ррегал", ама на преден план на снимката е Ситроен С5 с метално окачване.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1632 Весело


    До коментар [#6] от "Попов":

    А Фолксваген "Сантана" е "Пасат" седан от първото поколение, произвеждан в Германия от 1975 до 82 г., леко напудрен, естествено.
    Ей това е "успешния модел" на социализма.
    Отделно, това което е в Китай, е "ревизионизъм" според нашите бивши комунета, а фактически си е чист капитализъм, само политическата система е еднопартийна.

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на tivoli
    tivoli
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#6:"Попов"]Ето един прекрасен пример, че социализмът е успешен модел. За разлика от затъващият Запад и глинения "колос" САЩ! [/quote]
    Предполагам, че вече си си купил еднопосочен билет за този "рай"?

  10. 10 Профил на mrvip
    mrvip
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#6] от "Попов":

    Аз работя с китайци и по-див капитализъм от техния няма никъде. Социалистическо е само името на партията, която по конституция единствена има право да взема рушветите.

    "Защото много се оплакват от външен вид, ама никой, никога, не се е оплаквал от малко акъл."
  11. 11 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 498 Неутрално

    смогът не е от автомобилите, а от индустрията. много световни компании правят модели само китай - къде по-сполучливи къде не. хонда odysey има китайски вариант, който не се продава никъде другаде, ако го имаше в бг, бих си го купил веднага. vw santana си е леко преработен пасат от време оно. не знам авторът дали е ходил на шанхай ауто експо и да е видял палатите за авточасти. препоръчвам му. ще престане да пише глупости. и като пишеш за някоя страна, е редно да имаш инфо от местните, а не от местния представител на федерал могул.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  12. 12 Профил на p_s
    p_s
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Последно ходих там преди 2 месеца.. имаше някаква масова реклама на тойота camry и може би някаква промоция, защото видях страшно много такива коли. Една позната китайка също си беше купила чисто ново камри за около 44000 лв .
    като шофьори са много зле, същата тази която допреди това караше китайска реплика на опел кадет... сега в луксозната кола с автоматик, я караше на 3та предавка на автоматика.. като тръгна да влиза колата в червените обороти, не се стърпях да я питам защо мъчи така колата, а тя най-убедено ми казал, че така колата била по-бърза, че на D не вървяла..
    .. не успях да я разубедя.. странни хора са си..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах