Ателието

15 март – 28 април 2017 г., Галерия Контраст

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

15 март – 28 април 2017 г.

Галерия Контраст


За изложбата

Защо избрах темата за Ателието, за да покажем Величко Минеков, един от най-ярките представители на поколението, родено между двете Световни войни на ХХ век, това, което пое последиците от тях и ги пресъздаде в своето творчество, белязало втората половина на отишлия си век и началото на нашия.


Изборът стана не само поради обективния факт, че Ателието на Величко Минеков е близо половин век и негов дом и не само заради отговора, който даде, запитан какво е за него Ателието – "друг живот няма".
Известна истина е, че Ателието е собственият храм на всеки творец. И ако те допуснат да влезеш в него, тръпката да повдигнеш завесата на интимните подбуди, които са накарали художника или скулптора да направи една или друга творба, са най-малко – привлекателни. Кой не би се съблазнил да се доближи до тръпката, до това събитие, което "те е стреснало" и предизвикало преживяното да се превърне в артефакт?


Ателието е мястото, в което всеки остава насаме със себе си и съответно, то е пазено като негова неприкосновена свободна територия. Допускането до нея е много трудно, особено за човек като Величко Минеков. Той не е никак лесен. Суров и първичен, той минава през живота с оформени и твърдо устоявани през годините разбирания, със своя лична позиция, независимо от последиците ѝ.


Представяйки го чрез непоказвани рисунки, литографии и пластики, обхващащи периода от началото на 60-те години на ХХ век до днес, част от които емблематични за нашето изкуство, Галерия "Контраст" съвършено съзнателно е оставила този път творбите без названия и дати. Водили сме се от една единствена цел, а тя е, че в този над половин вековен път, минавайки през различни етапи – от класически до чисто структурни решения, напомнящи абстрактни форми, Величко Минеков остава в рамките на една неофигуративност и, смея да твърдя, романтична поетика. Той е свързващата фигура между традиционната и модерната риторика в съвременното ни изкуство, нещо което бележи началото на неговия път и се проследява и днес. А за това дати и названия не са нужни.


Проф. Аксиния Джурова

Повече

Изложби

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах