Майстори на чешката авангардна фотография

22 март - 21 май 2017 г., Националната галерия "Квадрат 500"

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

автор: Яромир Функе

автор: Яромир Функе

22 март - 21 май 2017 г.

Националната галерия "Квадрат 500"


За изложбата

Творби на значимите чешки фотографи Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер, Еуген Вишковски ще бъдат показани за първи път на българската публика. Проектът се осъществява в сътрудничество с Музея на изкуството в Оломоуц и чешкия Институт за творческа фотография.


Световно известни и малко познати творби на Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер и Еуген Вишковски, подбрани от лични и национални колекции, ще бъдат изложени в Националната галерия "Квадрат 500" в София. Всеки от четиримата майстори на чешка авангардна фотография има свой собствен стил, но и нещо, което ги свързва – следвоенният период в тогавашна Чехословакия, ексцентричността и провокацията.


"Самостоятелна Чехословакия, възникнала в края на Първата световна война върху руините на Австро-Унгария, е етнически силно разпокъсана държава, в която наред с чехи и словаци живеят и много германци, унгарци, русини и хора от други националности, съставляващи около една трета от тринайсет милиона и половина души население. Тя обединява промишлено развитата чешка земя с аграрна Словакия и изоставащата Подкарпатска Рус. Въпреки това е просперираща демократична република с богат културен живот.


Редица чешки авангардни творби са създадени още преди Първата световна война – от всички тях ще припомним новаторската абстрактна живопис на Франтишек Кубка и кубистичните скулптори на Отто Гутфройнд, картините на Йозеф Чапек и Емил Фила и оделни кубистични сгради на архитекта Йозеф Хохола и Йозеф Гочар. В междувоенния период, Чехия е един от основните центрове на функционализма и сюрреализма, там възникват оригиналните чешки авангардни направления поетизъм и артифициализъм.


Прага, която до този момент живее в сянката на Виена и Будапеща, бързо се променя в модерна европейска метрополия. В период, когато в съседните страни постепенно на власт настъпват фашистки и подкрепящи фашизма режими, Чехословакия остава до 1938 г. преден пост на демокрацията, а след като Хитлер идва на власт, и убежище за много немски и австрийски емигранти, между които са известните творци братята Ман, Джон Хартфилд, Стефан Цвайг и Оскар Кокошка.


Чешката фотография, която в началото изостава от прогресивните течения на чешката живопис, скулптура и музика, бързо достига международно ниво чрез творбите на своите най-добри представители. В междувоенния период в Чехословакия възникват много фотографски творби, които не са само обикновена имитация на чужди образци от Франция, Германия, Съветския съюз или САЩ, а изразително допринасят за развитието на художествената фотография. Някои от тях едва неотдавна получиха своето признание.


Работите на Франтишек Дъртикол, Ярослав Рьослер, Яромир Функе и Еуген Вишковски не са изолирани от чешката междувоенна фотография. Други забележителни модерни творби са създадени от Индржих Щирски, Франтишек Вобецки, Йозеф Судек, Мирослав Хак, Вилем Райхман, Вацлав Зикмунд и много др.


По време на немската окупация през Втората световна война и след настъпването на комунистическия тоталитаризъм през 1948 г. авангардното изкуство е потиснато, а неговите творци са задържани и преследвани. Признаването отвън на пионерите в чешката модерна фотография става постепенно – въпреки че работи на Дъртикол и Функе са показвани в известни галерии и музеи още през 70-те години, първата монография на Ярослав Рьослер излиза чак през 2001 г., а Еуген Вишковски все още очаква цялостно международно признание." Владимир Биргус, автор на изложбата

Повече

Изложби

Дюнкерк

/ Филми 0
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах