Ари Ватанен: Африка е затворена страница за "Дакар" и WRC

Ари Ватанен по време на благотворителното състезание в Банско<br />

© Христо Петров

Ари Ватанен по време на благотворителното състезание в Банско



Финландецът Ари Ватанен е световен рали шампион за 1981 г. и четирикратен победител в най-тежката офроуд надпревара рали "Дакар" (1987, 1989, 1990, 1991 г.). През 1999 г. той беше избран за депутат в Европейския парламент и изкара два поредни мандата. Легендарният пилот беше кандидат за президент на Международната автомобилна федерация (ФИА), но в края на октомври 2009 г. загуби изборите в полза на другия кандидат Жан Тод. Ватанен пристигна в Банско за участие в благотворителното състезание World Star Ski Event, което се проведе под егидата на принца на Монако Албер II.


Какви са очакванията ви за новия сезон в Световния рали шампионат (WRC)? Можем ли да очакваме още една година с доминация на Себастиен Льоб?*
- Смятам да внеса жалба в Европейския парламент, защото в момента трябва да се казваш Себастиан, за да печелиш в моторните спортове (смее се). Льоб ще има само един опонент през тази година и това ще е Яри-Мати Латвала. В момента шампионатът не е толкова силен и оспорван, колкото беше преди петнайсетина години. Но сега "Фолксваген" се завръща и се надявам да вкара много пари в спорта. Все още много обикновени хора по света харесват ралитата. Той е като "Тур дьо Франс" - ралито идва при теб, не ти се налага да ходиш на стадиона или на пистата, за да го видиш. Ралито заслужава обичта на хората, както и всеки друг спорт.


Какво смятате за моментната липса на промотър на WRC и реакцията на ФИА по казуса?
- Не мога да се съглася с всички действия на ФИА. Те направиха някои проверки на г-н (Владимир) Антонов и казаха, че е чист и в добро финансово състояние, но реалността се оказа малко по-различна. (След неговия арест) английският съд не позволи екстрадирането и връщането му в Латвия, което е показателно. В момента WRC се намира в една голяма каша. Надявам се, че "Евроспорт" ще може да реагира бързо и ще имаме един приличен сезон. Сега шампионатът разполага с голям спонсор като "Нокиа", но моментът е много труден. Основното е да имаш добра телевизия, която да предава шампионата.




Самият Льоб заяви, че WRC не се промотира правилно и трябва да има подобрения в тази посока. Какво трябва да се промени?
- Ако имах добър отговор, бих ви го казал. Все още нещо липсва, а ралито е много ефектен и вълнуващ спорт. Хората обичат да бъдат забавлявани – независимо дали гледат фигурно пързаляне или слалом те искат да им е интересно. През миналата година "Евроспорт" свърши много добра работа в отразяването на рали "Монте Карло". Те доказаха, че ралитата могат да бъдат заснемани по чудесен начин, но това изисква средства. Може би трябва да направим състезанията по-компактни и да излъчваме повече етапи на живо по телевизията. Няма как да се върнем към стария тип на провеждане с 500 състезателни километра и 1500 км преход, защото това е много скъпо за отборите, аматьорите, не е удобно за гледане от зрителите по трасето и най-важното – прекалено скъпо е за заснемане. В момента ФИА се опитва да направи състезанията по-дълги, но с цялото ми уважение, трябва да се вслушаме в желанията на отборите и телевизията. В противен случай няма как нашият спорт да израства.


Как оценявате отборните заповеди във WRC?
- Трябва да ги приемем, защото без тях някой път другият отбор може да спечели. Когато поискаш някой от пилотите ти да намали, в края на годината можеш да видиш защо си го направил. Тогава това може да ти донесе или да ти коства титлата. А загубиш ли титлата, шефовете може да кажат "Спираме да се състезаваме". Основният приоритет в момента е да останеш в спорта. За съжаление трябва да бъдем реалисти, защото това струва много пари. От спортна гледна точка искаме да бъдем идеалисти, да сме най-добрите, когато побеждаваме. Но с оглед на дългата битка в шампионата най-добрият ще победи. Трябва да приемем, че това е част от спорта.


Как ще коментирате битката между екипите на "Мини" и "Хамър" в тазгодишното издание на рали "Дакар"? В определени моменти не беше много коректна.
- Не мисля, че трябва да коментираме дали е била чиста или не, а фактът, че беше силна предвид разликата между заводски и частни отбори. За съжаление в момента в "Дакар" няма толкова голяма конкуренция. С частни средства Гордън се изправи срещу "Мини", но те се ползват с подкрепата на БМВ и действително бяха по-добри. Трябва да се отбележи и какво донесе състезанието на хората в Южна Америка. Невероятно е как хората там приеха надпреварата с отворени обятия. За съжаление и през тази година имаше фатален инцидент, но пилотите продължават да участват в него. За много от състезателите "Дакар" е мечта и цел в живота. Не може да кажеш на някого, че неговата мечта е грешна. Твоята мечта може да е различна от моята, но всички трябва да се борим за това, което желаем. Преследването на мечтите ни дърпа напред. Може да мечтаеш да изкачиш планина, да колекционираш пощенски марки или да участваш в "Дакар", това няма значение и трябва да го приемем. Трябва да има разнообразие.


Африка затворена страница ли е за "Дакар"?
- Да, така смятам. Но не трябва да мислим за Африка само за "Дакар", а за хората там. За мен беше чест да карам в африканския "Дакар". Но когато отидох на континента за първи път на рали "Сафари" в Кения през 1977 г., бях още млад, но това ми отвори очите. Тогава осъзнах, че една раса е получила някакъв дар вместо друга. Осъзнах какъв късмет съм имал, че съм роден във Финландия и съм част от една малка привилегирована част от населението на Земята. Ако бях роден в Кения, Мали или Нигерия например, животът ми щеше да е напълно различен само защото съм роден на различно място. Затова трябва да работим заедно и да се грижим един за друг. Това беше част от работата ми в Европейския парламент. Вярвам, че трябва да работим, без да мислим за границите. Вярвам, че всички хора сме едно семейство.


Възможно ли е Световният рали шампионат да се върне отново в Африка?
- За съжаление сигурността там е на много ниско ниво. Проблемът не е в това да закараме ралито там, ралито може да отиде някъде другаде. Въпросът е, че хората там не могат да постигнат нормален напредък в живота си заради ситуацията, в която се намират. Там има активисти на "Ал Кайда", контрабанди, отвличания. Хората в Африка нямат надежда. В това е проблемът.


*В интервюто са използвани въпроси и на други медии.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Оригинално заглавие!

  2. 2 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Когато пишех коментара заглавието беше:
    " - ".

  3. 3 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Весело

    И аз изтръпнах в първия момент! В първия момент си помислих, че е "гушнал букета" завалията

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  4. 4 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Весело

    Леле в колко "първи моменти" съм изпадал ))))

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  5. 5 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1314 Любопитно

    "Там има активисти на "Ал Кайда", контрабанди, отвличания."

    В Африка ли? Аз се сещам за още няколко места където ги има:

    Европа
    Северна и Южна Америка
    Азия
    Австралия

    TAKE THE RED PILL!
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    To па щото в южна Америка има една голяма сигурност...
    Мани бегай.
    Glen Heggstad добре я научи като го държаха отвлечен в плен в Колумбия две и кусур години.
    Преместването на състезанието е тотална грешка.
    Само логистичните разходи за всички тия автомобили и екипи до там биха били предостатъчни за да гарантират сигурността на трасето в периодите на състезанието.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  7. 7 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2956 Весело

    Ами да го пуснат през новоосвободените арабски държави в пустинята на север бе! Кеф ти тунис кеф ти либия и египет!
    Нали стана по-добре там сега? Защо така се колебаят бледоликите шафьорчета???

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах