Преди сезона във Формула 1: Новаците, или кой плаща сметката

Тимо Глок вече не е част от Формула 1 за сметка на двама платени новаци в "Маруся"

© Reuters

Тимо Глок вече не е част от Формула 1 за сметка на двама платени новаци в "Маруся"



Луис Разия беше представен на света като пилот на "Маруся" във Формула 1 на 6 февруари, а на 1 март и преди края на предсезонните тестове вече беше безработен.


Докато водещите състезатели като Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън получават десетки милиони долара за пилотските си услуги, част от техните съперници трябваше да платят на своите отбори, за да се наредят редом до тях на стартовата решетка в Австралия на 17 март.


Бразилецът Разия бързо получи възможност да разбере от първо лица как при закъснение с плащането моментално изчезва и запазения кокпит. "Шокиран съм, защото очакваш да си част от Формула 1 - вече си представен, тестваш и изведнъж си аут. И не заради пилотска грешка. Направих всичко по силите си, но странични неща доведоха до това. И дотам", заяви 23-годишният Разия след бързата си и неочаквана раздяла с мечтата си за Формула 1.




Въпреки че е най-бедният отбор в спорта, "Маруся" харчи по 2 млн. долара на седмица в сравнение с около 1 млн. на ден при най-заможните тимове, а основен разход като двигателите ще пристигат на двойна цена от следващия сезон заради сериозните промени в правилата.


"Маруся" дебютира през 2010 г. с бюджет от близо 68 млн. долара, който успява да увеличава с по около 10 млн. на сезон. Въпреки това отборът все още харчи с по 25 млн. долара по-малко от всеки друг в падока. Тимът все още няма спечелена точка и няма изгледи скоро да се отлепи от дъното на колоната, което води до нуждата пилотите му да водят със себе си спонсорска подкрепа, за да бъдат част от спорта.


През януари руснаците се разделиха по взаимно съгласие с опитния Тимо Глок, който получаваше заплата от 1 млн. евро на година, като именно неговото място зае Разия. Месец и половина по-късно бразилецът беше заменен от друг дебютант – Жул Бианки, който се ползва с подкрепата на "Ферари", но загуби битката за последното свободно място във "Форс Индия" от Адриан Сутил.


Преди сезона във Формула 1: Новаците, или кой плаща сметката

© Reuters


Ситуацията в "Маруся" съвсем не е изолиран случай в спорта, който очаква отчитане на постъпления от 2 млрд. долара за 2012 г. Испанският тим HRT се оттегли в края на миналата година заради финансов недостиг, а представените нови болиди разполагат с доволно свободно място за евентуални бъдещи спонсори.


"Чува се, че много отбори са в трудна финансова ситуация, някои повече, други по-малко", коментира пред "Ройтерс" изпълнителният директор на "Заубер" Мониша Калтенборн.


"Трябваше да предприемем някои мерки, но все още смятам, че ще бъде тежко за някои тимове да следват успешен бизнес модел в следващите няколко години", допълни шефът на "Макларън" Мартин Уитмарш пред Би Би Си.


Ако определението "платен пилот" влизаше в речниците, то неговото значение щеше да отговаря на талант, който не е на особено високо ниво, но всички спонсори зад него го правят желана придобивка за отборите.


Което се превръща в проблем за опитни състезатели като победителя в Гран при с "Макларън" Хейки Ковалайнен. Финландецът загуби мястото си в "Кейтъръм" в полза на по-изгодните Шарл Пик и Гиидо ван дер Гарде.


"Казах на моя мениджър да не търси активно средства. Не мисля, че това ще доведе до нещо", заяви Ковалайнен през миналия сезон, докато си търсеше кокпит, който така и не намери. Той сподели съдбата на освободения от "Торо росо" през 2011 г. Хайме Алгерсуари. Испанецът също остана без финансов гръб и накратко описа ситуацията пред "Аутоспорт": "Формула 1 се превърна в търг."


Сред големите отсъстващи през 2013 г. ще бъде и японецът Камуи Кобаяши. Атрактивният бивш пилот на "Заубер" бързо се превърна в любимец на феновете, но отстъпи позицията си на мексиканския дебютант Естебан Гутиерес и мощните му спонсори.


Понякога платените пилоти могат и да имат качествено покритие, както донякъде разбраха в "Уилямс". По неофициални данни за миналата година тимът е получил 40 млн. долара от държавната компания "Петролеос де Венесуела" (PDVSA) за мястото на Пастор Малдонадо, който се отплати с първата победа за британците от осем години насам.


"Заубер" също имаше късмет със Серхио Перес и изгради силна връзка с подкрепящия го телекомуникационен гигант "Телмекс", а сега пилотът вече е част от "Макларън".


Сред най-успешните примери в историята са трикратният световен шампион Ники Лауда, стартирал като платен пилот през 70-те години, както и рекордьорът със седем титли Михаел Шумахер, плати за своя дебют в "Джордан" през 1991 г.


Според шампиона с "Уилямс" за 1996 г. Деймън Хил в момента парите имат много силен глас в спорта, който би трябвало да е арена на най-добрите пилоти в света. "Сега ти трябва някоя южноафриканска страна и се оглеждаме за такава, обясни британецът, чийто 22-годишен син Джош си проправя път в по-малките серии. - Чили, Аржентина, всеки ще се съгласи."


Извън шегите за шефа на "Макларън" Уитмарш отдаване на пилотските места срещу най-високата предложена сума сериозно разваля имиджа на спорта и ситуацията вече излиза извън контрол.


"Тъжно е, защото се предполага, че в най-престижния моторен спорт не трябва да има платени пилоти. Една от причините за това е, че тези момчета всъщност не са достатъчно добри за Формула 1. За съжаление обаче те се превърнаха във важна съставна част от бюджета на своите отбори", завърши Уитмарш.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3659 Неутрално

    Абе чакам началото на сезона в неделя с нетърпение, пък не знам друго.

    Then I heard the voice of the Lord saying, "Whom shall I send? And who will go for us?" And I said, "Here am I. Send me"
  2. 2 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    [quote#1:"g_t_DimebagDarrell"]началото на сезона в неделя[/quote]
    Началото на сезона е в петък, 15.03.2013

  3. 3 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3659 Любопитно

    До коментар [#2] от "yavooor":

    В колко часа?

    Then I heard the voice of the Lord saying, "Whom shall I send? And who will go for us?" And I said, "Here am I. Send me"
  4. 4 Профил на alan_baldwin
    alan_baldwin
    Рейтинг: 374 Неутрално

    15.03.2012 03:30 Първа свободна тренировка

    http://f1.f-e-n.net





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах