Кинтана срещу Нибали - голямата битка за стотното Джиро д'Италия

© Associated Press

Кинтана спечели обиколката на Италия при единственото си участие досега - през 2014 г.



След като Крис Фрум, Алберто Контадор и Алехандро Валверде очаквано решиха да се концентрират изцяло върху "Тур дьо Франс", а Фабио Ару се контузи и остави "Астана" без реален претендент за първото място, в колоездачната обиколка на Италия се очертаха двама явни фаворити.


Единият е миналогодишният победител и двукратен шампион Винченцо Нибали, а другият - Найро Кинтана, който през 2014 г. спечели състезанието при единственото си участие досега. Освен големи победи те имат зад гърба си много солидна подкрепа от съотборниците си в "Бахрейн Мерида" и "Мовистар".


Днес в 14.00 ч. стартира юбилейното стотно издание на Джиро д'Италия. Едно от трите най-големи състезания в професионалното шосейно колоездене ще започне от остров Сардиния с 206-километрова равнинна отсечка от Алгеро до Олбия. След 21 етапа и 3600 километра обиколката ще финишира в Милано с 29.3-километров индивидуален часовник.




За пръв път от пет години насам организаторите на Джирото заложиха на малко по-балансиран маршрут. Това прави обиколката по-непредвидима, отколкото на пръв поглед изглежда в присъствието Кинтана и Нибали.


Наличието на равнинен часовник в последния ден, който идва след поредица от тежки планински етапи, и още един часовник - хълмиста 39.8-километрова отсечка на 16 май, след втория почивен ден, дава отлични шансове на състезатели като Стивън Краусвайк, Герант Томас и Том Дюмулен.


© Associated Press

Нибали се завръща, за да защитава розовото трико


Когато за последно имаше часовник в последния ден - през 2012 г., победител неочаквано стана канадецът Райдър Хешдал, който заради по-добрите си умения в индивидуалната езда изпревари само с 16 секунди в крайното класиране испанския специалист в тежките изкачвания Хоаким Родригес.


Къде ще се реши битката за розовата фланелка


Стотната обиколка на Италия включва пет планински етапа с четири финала на изкачвания. Заедно с двата часовника това ще са отсечките, в които ще се реши битката за първото място.


След първите три етапа ще има почивен ден, в който колоната ще се премести от Сардиния в Сицилия. На 9 май идва и първият тест за фаворитите - 181-километров планински етап от Чефалу до Етна с финал на височина. Състезателите ще трябва да се справят с не токова стръмно - 6.2% среден наклон, но доста дълго изкачване - 19.4 км.

Всички етапи от обиколката на Италия ще се излъчват по "Евроспорт 1" и "Евроспорт 2".

След деветият етап идва вторият почивен ден - на 15 май. Ден по-късно е първият часовник, в който състезатели като Дюмулен, Томас, Тиджей ван Гардерен и Роан Денис ще опитат да спечелят време срещу най-силните катерачи.


Същинската битка за победата започва на 20 май с 14-ия етап. Състезателите трябва да преодолеят 131 километра и да финишират в Сантуарио ди Оропа след 12-километрово изкачване. То е със среден наклон 7%, като на моменти достига до 13%, а последните 130 метра са павирани.


Това е мястото, където през 1999 г. Марко Пантани печели една от легендарните си етапни победи, след като веригата му пада в началото на изкачването. (Италианецът не успява да триумфира в обиколката, защото преди последния ден е дисквалифициран заради завишени нива на хематокрит в кръвната му проба.)


Етап №16 няма да завърши на височина, но е вторият най-дълъг в Джирото и включва две изкачвания на емблематичния за обиколката Стелвио, а последните 20 километра към Бормио са стръмно и технично спускане.



На следващия ден колоната отново трябва да измине близо 220 км, в които големите претендентите ще опитат да съхранят енергия, защото от 17 до 19 май са последните три планински етапа.


Етап №18 е определян като кралския в стотното Джиро. Той включва пет категоризирани височини - три от които завършват на над 2000 метра. Състезателите трябва да преодолеят денивелация от почти 4000 метра за 137 километра. Финалът представлява леко спускане с дължина 500 метра, но точно преди него колоната ще премине през последното изкачване, което завършва при 13% наклон.


В етап №19 ще е последният финал на височина. Той е дълъг 191 км, като започва с 11-километрово изкачване със среден наклон 9% и максимален 14% и завършва с 15-километрово изкачване от най-високата категория (то също стига до 14% наклон, като първите 6.5 км са със среден наклон 9.4%, след което височината става по-полегата и в последните 2 км наклонът е малко над 1%).


Последният планински етап е 20-ият. Той е с дължина 190-километра и включва три височини, като втората и третата са от първа категория. Ключови в етапа са последните 90 км. Те започват с изкачване към Монте Грапа, което е сред най-тежките в тазгодишната обиколка и където Найро Кинтана и Иван Басо си осигуриха розовата фланелка през 2014 и 2010 г. Височината е дълга 24 километра при среден наклон около 7% и максимален - 11% в самото начало. След нея следва много технично спускане в продължение на 26 км, преди да се стигне до втората височина от първа категория. Тя е дълга 14 км и има сходни характеристики с първата. Последните 15 км са спускане с много леко изкачване преди финалните 5 км.


Кинтана прави първи опит за дубъл в Джирото и Тура...


Букмейкърите и специалистите дават огромно предимство на Найро Кинтана. Залози за негова победа се приемат при коефициенти между 1.90 и 2.10, докато шансовете на Нибали са оценени между 6.00 и 7.00. След тях се нарежда Краусвайк (9.00), следван от Герант Томас и Микел Ланда (13.00), които са двамата претенденти от "Скай", а със същият коефициент са още Дюмулен, Тибо Пинто и Адам Йейтс.


© Associated Press

Кинтана е уверен, че може да спечели Джирото и Тура в една година


Кинтана е амбициран да стане първият след Пантани през 1998 г., който печели Джирото и Тура в една година. Това се е отдавало на малцина, а в последните години Контадор няколко пъти опита, но усилията в италианската обиколка му костваха шансовете във Франция. А колумбиецът дори още не е печелил Тура след две втори и едно трето място в последните четири години.


"По отношение на каране Джирото е по-трудно от Тура. Това, което прави Тура толкова труден, е начинът, по който карат състезателите. Никога не съм опитвал да спечеля двете в една година, така че реално не знам какво да очаквам. Но това е стотното издание на Джирото, така че в никакъв случай не исках да го пропусна. Горд съм, че съм тук да представлявам Колумбия и Латинска Америка", каза преди старта шампионът от 2014 г.


Но Акулата от Месина винаги е готов да атакува първото място


Нибали се завръща, за да защитава розовата фланелка, която спечели за втори път след 2013 г. Италианецът винаги е претендент за първото място в Джирото, когато участва. Той спечели "домашната" обиколка при последните си две участия, а при предишните две беше втори през 2011 г. и трети през 2010 г.


© Associated Press

Нибали ще опита да стане деветият състезател, печелил три пъти обиколката на Италия


През тази година той премина от "Астана" в новия отбор "Бахрейн Мерида", който за Джирото ще го подкрепи стабилно със съотборници като Франко Пелизоти, Хавиер Морено, Джовани Висконти и Константин Сивцов.


Съставът на "Мовистарт" е по-силен и Кинтана ще бъде обграден от здрава стена в тежките етапи в лицето на Андрей Амадор, Уинър Анакона, Даниеле Бенати, Горка Исагире и Хосе Ерада, но през миналата година Нибали показа на какво е способен в най-тежките етапи. Toгава той се пребори за розовото трико, въпреки че изоставаше с близо пет минути от Краусвайк преди последните две планински отсечки.


Италианецът може да стане деветият в историята, печелил три пъти италианската обиколка. Ако защити розовото трико, той ще се изравни с Джовани Брунеро, Джино Бартали, Форенцо Мани, Феличе Джимонди и Бернар Ино. С повече победи - по пет, са само Алфредо Бинда, Фаусто Копи и Еди Меркс.


*Обиколката на Италия стартира с 22 отбора и 195 състезатели.


*Единствено "Астана" ще стартира с осем вместо с девет колоездачи в знак на почит към Микеле Скарпони, който загина на 22 aприл, след като беше ударен от автомобил по време на тренировка в близост до дома си.


*Състезателите ще се борят за четири фланелки - розовата за победителя в крайното класиране по време, цикламената за класирането по точки, синята за най-добрия катерач в обиколката, бялата за най-добър млад колоездач.


*Организаторите на Джиро д'Италия планираха премия за най-добър спускач в обиколката, но се отказаха от намеренията си, след като очаквано срещнаха остро недоволство от състезателите и ръководните органи в колоезденето заради опасността, която крият скоростните спускания. През 2011 г. белгийският колоездач Воутер Вейланд загина след падане при спускане в третия етап на обиколката на Италия.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    Ей сега човек да е пенсионер, да се отпусне пред телевизора и да изгледа едно Джиро!... Ама нищо де, каквото видим от него, все е нещо, защото ми се струва, че макар и без изключително гръмки имена, или може би точно заради това, италианското състезание отново ще е безкрайно интересно!

  2. 2 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Неутрално

    До коментар [#1] от "Митев":

    Предоплагам, че не си гледал колоездене. Найро Кинтана е едно от най-гръмките имена в този спорт.

    Истината е някъде там
  3. 3 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Неутрално

    До коментар [#1] от "Митев":

    А иначе фокуса последните години се измести към Испания, дори Обиколката на Франция вече не е толкова престижна колкото тази на Испания.

    Истината е някъде там
  4. 4 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Весело

    Кинтана не е печелил Тура, камо ли пък тази година.

    Истината е някъде там
  5. 5 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    До коментар [#3] от "qwerty 500":

    Предполагам, че тази смешка ти е доверила братчедка ти дето бере портокали в Испания.

  6. 6 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Неутрално

    До коментар [#5] от "Митев":

    Последните сезони Вуелтата е най-интересното състезание и много специалисти вече са на мнение, че победата там е по-престижна от тази в Тура.

    Истината е някъде там
  7. 7 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1873 Весело

    "
    След като Крис Фрум, Алберто Контадор и Алехандро Валверде очаквано решиха да се концентрират изцяло върху "Тур дьо Франс"...
    Това го цитирам от статията, но можех и със свои думи да ти го припомня... Побързай да им съобщиш на тези тримата да не се хАбят във франция, за да се запазят за "престижната" Вуелта!

  8. 8 Профил на Nozo No
    Nozo No
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#3] от "qwerty 500":

    Ти наистина си нямаш идея за какво говориш, Тура ще си остане най-престижното състезание в колоезденето, дори да го направят изцяло равнинно, не случайно като изключим италианските отбори, всички други изкарват абсолютно най-доброто което имат за Тура и конкуренцията е чудовищна.
    А за Джирото поне един от двамата лидери на Скай ще е в торойкато както и Кинтана, Нибали е класа но годините си казват думата и не се знае в каква форма е, докато Томас и Ланда показаха мускули в обиколката на Алпите преди няколко седмици, а Кинтана независимо от формата си винаги ще катери добре.
    Моята прогноза е Томас, Кинтана, ван Гардерен в тройката, но не задължително в този ред

  9. 9 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    Нибали ще опита още един път, като че ли още е по силите му, комай за последно.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  10. 10 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Весело

    До коментар [#7] от "Митев":

    Я предположи тия дето ги изброи, ще ги видим ли на Вуелтата?

    Истината е някъде там
  11. 11 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1726 Весело

    До коментар [#8] от "Nozo No":

    Не е вярно, Мувистар изкараха най-доброто за Вуелтата, а това че Скай не са това си е техен проблем или може би извинение.

    Истината е някъде там




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах