Юлиян Михов: Грешката на собствениците на клубове в българския футбол е неразбирането, че това е бизнес

Юлиян Михов

© Анелия Николова

Юлиян Михов



Юлиян Михов е директор бизнес развитие Югоизточна Европа в ПрайуотърхаусКупърс. Магистър по право, притежава дългогодишен опит в областта на спортното право, данъчно облагане и системата на клубно лицензиране на професионалните футболни клубове. Той анализира пред "Дневник" ситуацията в професионалните клубове в българския футбол, състоянието им на база публикуваните годишни финансови отчети и представи виждането си за това как те трябва да се развиват, ако искат да са устойчиви и да имат успехи. Ключът според него е в това собствениците да разберат, че професионалният футбол е бизнес и че инвестицията им не може да се възвърне за една година.


Г-н Михов, какви са основните изводи от годишните финансови отчети на футболните клубове от Първа лига, публикувани в Търговския регистър?
- Затвърждава се тенденцията, че там, където се работи въз основа на професионалнo подготвен бизнес план и е налице нужната корпоративна структура, започват да се виждат ясно положителни резултати. Пример за това е "Лудогорец". Усилията, които този клуб полага освен на футболния терен, а и в цялостното си развитие, започват да дават резултати.
Прави впечатление ,че с оповестяване на финансовите резултати някои успешно спотаявани до сега тайни, стават публично достояние , а именно, че голяма част от клубовете се издържат благодарение на заемни средства, предоставени им от банки, от техните мажоритарни акционери или свързани с тях лица.


И там, където липсва или желание, или знание и умение да се работи в генериране на приходи и третиране на футбола като бизнес, започват да кристализират финансовите затруднения и неспазване на основните принципи, заложени в Правилника на УЕФА за клубно лицензиране и финансов феърплей. Те изискват клубовете да балансират приходната и разходната част на своите бюджети и да не допускат да харчат повече, отколкото могат сами да генерират.




В повече от утвърдените в Европа футболни шампионати приходната част на професионалните футболни клубове приоритетно се формира от медийни права, пари от спонсори и от продажба на входни билети. За тези клубове, макар и съществени по размер, приходите, предоставени от УЕФА за участие в евротурнири или на принципа на солидарността, нямат голяма тежест във формирането на бюджетите. В България нещата са доста по-различни. У нас това перо в приходната част на водещите футболни клубове е около 23-24%. Все още доста незначителен е процентът на приходи от медийни права, от продажба на билети, а още по-незначителни са приходите от продажбата на търговски артикули. През последните 1-2 години са ниски и приходите от продажба на състезателни права.


Интересен е и балансът между приходите на клубовете в България и разходите им за заплати на футболисти и треньори. Анализът на УЕФА показва, че в България 51% от приходите на клубовете отиват за заплати, като към края на финансовата 2015 г. се отчита намаление. Може да се приеме, че подобно понижение е по-скоро временно явление, но ако клубовете не успеят да се стабилизират, то може да се превърне и в тенденция. От друга страна, макар и средните нива на възнаграждения да не са много високи, определено може да се твърди, че клубовете в България харчат неразумно пари - в общи линии, България е сред лидерите в Европа по текучество на футболисти и треньори. Това на практика води до същия резултат, ако са по-малко на брой футболистите, но получават по-високи възнаграждения. А вероятно, ако получават по-високи възнаграждения, може да се очаква, че дават по-качествен продукт, който да се продава на по-висока цена.


Текучеството на играчи и треньори води до разходи, каквито клубовете биха имали за по-добри играчи

© LAP.bg

Текучеството на играчи и треньори води до разходи, каквито клубовете биха имали за по-добри играчи


Като цяло се очертават две тенденции - една група клубове показват качествено управление, а в друга са клубове, чиито финансови отчети подсказват, че те нямат ясна визия за развитието си и/или не прилагат качествен бизнес модел. В резултат в отчетите на втората група клубове сме свидели на трупащи се загуби, които не могат да бъдат компенсирани с достатъчно приходи. Това поставя под съмнение съществуването на тези клубове в дългосрочен план. Ако собствениците им в един момент решат да се оттеглят, просто имаме готов за обявяване в неплатежоспособност клуб - буквално на следващия ден. В това отношение е много важна ролята на регулаторния орган БФС, за да не се достига повече до такива случаи.


Може ли да се направи съпоставка с развитието на клубовете в сходни пазари?
- Ако направим паралел с държави, които са със сходен по формат първенство, съизмеримо по брой население и ниво на развитие на футбола като Кипър, Хърватия, Чехия и Словакия, ще видим голямо различие, което не е в полза на България. От една страна, имаме крайността в Сърбия и Хърватия, където клубовете им формират между 82 и 85 на сто от приходите си чрез продажба на футболисти. Същевременно виждаме много добре балансирана приходна и разходна част на бюджетите на клубовете в Кипър. Подобна е ситуацията и с клубовете в прибалтийските републики (Литва, Латвия и Естония), както и в скандинавските държави, където на първо място са по-скоро търговските приходи. Това прави клубовете по-малко зависими от трансферите .


Ако се погледне сравнителната матрица, изготвена в доклада на УЕФА, България попада в Трета група ("златна среда") по реализирани приходи на клубовете от първото ниво на футбола. За 2015 г. среден клуб от българския елит е реализирал 4.2 млн. евро приходи. В действителност тази стойност е наистина средно аритметично ниво на приходите. Реалните нива на приходите от българската Първа футболна лига варират твърде много - има клубове, които са много над тази стойност, а има и такива, които са далеч под нея. В тази трета група според приходите на клубовете са и съизмеримите на България държави, които вече споменах - Кипър, Хърватия. От една страна, това може да е знак, че клубовете ни са сравнително добре финансово, но от друга, основание за притеснение е разпределението на приходите по пера в тях.


"Лудогорец" ли е клубът за пример в България?
- При "Лудогорец" започва да дава резултат целенасочената и постоянна работа на управленския екип в клуба. Явно е налице добре начертана търговска стратегия. Анализът на публикувания в Търговския регистър годишен финансов отчет за 2016 г. на клуба ясно показва, че се увеличават всички приходи, а не само тези от участие в турнирите на УЕФА. Същевременно при "Лудогорец" се наблюдава и нарастване на разходите на клуба. Но при поглед в дълбочина в отчета, ще намерим обяснение за това - част от големите инвестиции на клуба от последните няколко години са направени с привлечен капитал, който трябва да се връща. Голяма част от разходите за 2016 г. са за връщане на кредити към свързани лица и банки, в което няма нищо нередно. Това е показател за добро управление на клуба. Същевременно се забелязва отчетливо и увеличение на разходите за заплати в клуба.


Доколко е устойчив моделът на "Лудогорец" и колко зависим е клубът от задължително влизане в групите на Шампионската лига или Лига Европа при това ниво на заплатите?
- Представянето на отбора в евротурнирите е много важно и неслучайно клубът всяка година открито афишира, че се интересува единствено от достигане на груповата фаза на клубните турнири на УЕФА. Собствениците на клуба са си дали сметка, че в малкия пазар, на който оперират, имат предел, който не могат да надскочат. Положителното в примера им е, че паралелно с успешния отбор те развиват всички останали съпътстващи дейности, които обслужват този отбор. "Лудогорец" е клубът, който знае три месеца преди края на шампионата кога и къде ще е подготвителният лагер, кои ще са съперниците, кои футболисти ще бъдат поставени в трансферната листа. Тоест имаме планираност и предвидимост и това е първото нещо, което прави разликата с другите клубове.


Вече имахме пример как едно ранно отпадане (срещу "Милсами") влияе драстично на резултатите на клуба. В случая на "Лудогорец" този спортен неуспех имаше отрезвяващ ефект, за да осъзнаят, собственици и ръководители, че няма как да преустановят инвестициите в клуба и да очакват успехите да продължат. От друга страна, "Лудогорец" като че ли успя успешно да се справи с предизвикателството клуб, базиран в много малък град като Разград, да спечели симпатия сред любителите на футбола и в други населени места в страната. Голяма част от приходите си клубът реализира не в Разград, а в София, играейки част от домакинските си мачове от Шампионската лига и Лига Европа.


За мен ще е показателно, ако "Лудогорец" успее да прилага настоящия си бизнес модел и след една или две години, когато ще бъде завършено изграждането на новите трибуни на "Лудогорец арена". Тогава клубът ще достигне момента на бизнес зрялост и ще трябва само да надгражда върху положените вече основи. Клубът ще знае, че всяка година трябва да купува по двама или трима висококачествени футболисти, да продава по един или двама на добра цена и да продължава да развива маркетинговия потенциал, който има, включително в един момент и извън пределите на страната. Майсторското умение е търговските специалисти да пакетират и продадат, казано на жаргон, този продукт.


Следващите две години ще покажат дали "Лудогорец" ще влезе в етап на зрялост, смята Михов

© LAP.bg

Следващите две години ще покажат дали "Лудогорец" ще влезе в етап на зрялост, смята Михов


Защо въпреки успехите си "Лудогорец" имаше проблем с напълването на "Васил Левски" в групите на Шампионската лига миналия сезон?
- Домакинските мачове в София са показател какво търси публиката. Да, клубът може да си гарантира с добра игра симпатиите на определена група хора, но те все още не са достатъчно, за да напълнят националния стадион заради отбора от Разград. Досега клубът има късмет с жребия в груповата фаза на европейските клубни турнири, изправяйки се срещу редица европейски грандове. Надявам се, че ръководството на клуба не си прави илюзии, че националният стадион се напълни само заради играчите на "Лудогорец". Това, че по-голяма част от публиката на трибуните е била привлечена от звездите на "Реал" (Мадрид), "Ливърпул" или "Арсенал", не би трябвало да е притеснително ако клубът си дава реална оценка за това какви са възможностите на представителния му отбор и продължава да работи за привличане на нови симпатизанти. А именно – това са хора, които ще дойдат заради качествения футбол, който ще бъде игран и ще бъде техният основен двигател, за да са на стадиона.


"Лудогорец" не успя да напълни "Васил Левски" за мача си с "Арсенал" и разградчани трябва да си вземат поуките

© Reuters

"Лудогорец" не успя да напълни "Васил Левски" за мача си с "Арсенал" и разградчани трябва да си вземат поуките


Интересно е как клубът ще привлече хора, ако заиграе домакинствата си от евротурнирите в Разград. Ако приемем, че ще създадат много висококачествен стадион, те ще имат трудната задача да убедят хората да платят допълнително, за да пропътуват разстоянието до Разград. Надявам се, че клубът ще се поучи от грешките си от драстичното повишаване на цената на билетите за някои от домакинските си срещи от европейските клубни турнири при първата успешна кампания в Европа, без това да е съпроводено с повишаване качеството или съдържанието на предлаганите услуги на стадиона.


Как може българският футбол да излезе от модела "Чичко паричко"?
- Не виждам проблем в това да има един собственик, ако той гледа на футбола като на бизнес начинание. Ако вземем примера със Спас Русев, той поне декларативно заяви правилната позиция - това, че той е мажоритарен собственик на "Левски", не означава, че трябва сам да издържа този клуб. Неговата работа е да избере подходящ екип, да предложи визия за развитието на клуба и да следи тази концепция да се прилага на практика.


Според Михов собственикът на "Левски" Спас Русев е обявил правилна позиция, че не трябва да се разчита само той да осигурява средствата за клуба

© LAP.bg

Според Михов собственикът на "Левски" Спас Русев е обявил правилна позиция, че не трябва да се разчита само той да осигурява средствата за клуба


Колкото повече има емоционално взети решения, толкова намесата на собствениците става очевадна. Вземете пример и с това, което се случва в последните дни в "Локомотив" (Пловдив). Медийното поведение на тези хора показва как те гледат и развиват своя бизнес, ако въобще го приемат като такъв.


Първата част от промяната идва, когато те приемат, че футболът е част от многото им бизнеси. На второ място е много важно в управата на клубовете да няма футболни запалянковци, а професионалисти.


Защо според вас българските клубове с малки изключения се управляват по този очевидно неуспешен начин?
- Личното ми мнение е, че не всички собственици на футболни клубове в България имат осъзнато разбиране, че професионалният футбол е бизнес. На второ място, не всички от тях имат финансовите възможности или знанията как се управлява такъв бизнес. И за съжаление, като че ли част от тях нямат и желанието да се научат да го правят. Постоянно сме свидетели на пиар прояви как даден клуб изпраща свой представител на обмяна на опит в голям европейски футболен клуб, но след това рядко сме видели как тази обмяна на опит се реализира в конкретни действия. Точно обратното – вече допуснати грешки и допуснати слабости се повтарят. Липсва анализът защо се постига даден резултат - независимо дали е успех или провал.


От къде трябва да тръгнат клубовете, ако искат да поемат в правилната посока?
- Първото, което трябва да направят собствениците, е да забравят, че за една година могат да си върнат инвестицията във футболен клуб. Този бизнес е свързан с високи нива на оборотни средства, които са нужни за нормалното функциониране на един професионален футболен клуб. Има ясна последователност в развитието на един клуб и ако тя не се спазва, няма да има успех. Дори да има моментни проблясъци, много скоро ще стане ясно, че това е само щастливо стечение на обстоятелствата, а не правило. Спортният бизнес е обвързан със случващото се на игрището. Без качествен продукт, не може да има развитие.


При повечето от българските клубове са налице история и традиции, които не се експлоатират добре. Малко от клубовете работят през всички останали дни от годината с хората, които трябва да бъдат привлечени на стадиона, за да бъдат зрители на 90 минутния футболен спектакъл. Те трябва да продават емоцията, чувството на феновете през цялото време - преди и след мача. Това касае експлоатирането на всички търговски права, които те имат, популяризирането на играта и физическата активност на населението, как пълноценно и разумно да използват собствената си база.


Професионалните футболни клубове следва да генерират положително отношение въобще към футболната игра, да създават условия да се практикува тя. Това според мен е едно от нещата, с което клубовете у нас не се справят добре. Ако хората имат възможност два или три пъти седмично да практикуват футбол на подходящи терени, осигурени им от футболния клуб, много е вероятно тези хора да дойдат и да наблюдават мачовете на същия този клуб като зрители. Ако стадионът, който клубът използва за официалните си срещи, е качествено проектиран и построен, и предлага всички удобства, то мнозина от тези почитатели на футбола ще се замислят дали ще отидат да гледат футболен мач или ще отидат на кино. И ако футболната продукция, показана на стадиона, е също качествена, съчетана с предходните две неща, ще имаме налице един наистина завършен продукт, заради който хората да дойдат на стадиона и за следващия мач, независимо дали отборът е загубил или е спечелил.


Каква е ролята на БФС в тази картина?
- Според мен в предходните години от страна на БФС са правени немалко компромиси в процеса на лицензиране на професионалните клубове. Пропуск от страна на регулаторния орган (БФС) е, че не е било много ясно комуникирано към клубовете и цялата футболна общественост, че подобни компромиси са по-скоро жест към даден клуб. За съжаление тези жестове не са подействали насърчително, а са имали негативен ефект. Създали са чувство за безнаказаност, породили са много лош прецедент и усещане, че следващата година това ще се повтори. УЕФА обаче няма желание да прави компромиси, освен ако те не са наистина насърчителни и не подпомагат развитието на даден клуб и на футбола в дадена страна.


БФС е направил прекалено много компромиси, смята Михов

© LAP.bg

БФС е направил прекалено много компромиси, смята Михов


Например, в България дълги години бяха правени компромиси със състоянието на спортната инфраструктура на клубовете и тогава, когато футболният съюз отказа да прави повече подобни компромиси, изведнъж всички клубове скочиха срещу него. А БФС постъпи абсолютно правилно, защото ако иска футболът да се развива и клубовете да могат да предлагат качествен продукт, то те трябва да се съобразяват с подобен род изисквания.


Налице е и още един неразрешен казус – кой следва да ръководи първенството на професионалните футболни клубове. Според мен, по-добрият вариант е това да е Професионалната футболна лига (ПФЛ), а БФС следва да се фокусира върху популяризирането и развитието на футболната игра и да се грижи за всички национални формации. В държавите, където има ясно разделение на отговорностите между професионална футболна лига и националната футболна федерация, резултатите са очевидни. БФС трябва да осъзнае, че ако се освободи от бремето да организира и ръководи първенството на професионалните футболни клубове (което само по себе си е вид бизнес дейност), ще може по-успешно да се справи с основната си функция – да популяризира и подпомага развитието на футбола в страната.


В момента Професионалната футболна лига в България е изпразнена от съдържание. И обратно – положителните резултати в страните, където има реално действаща професионална футболна лига, са видими. Ако оставим настрана петте големи футболни първенства в Европа, в държави като Швейцария, Израел, Полша, Гърция, Азербайджан, където футболната асоциация е предоставила функциите на организатор и мениджър на първенството на професионалните клубове на футболна лига, която гледа на футбола като на бизнес продукт, футболът напредва и се развива успешно. Това се налага като стереотип на работа и тя се следва от клубовете.


Какъв е проблемът пред клубовете с най-голяма фенска маса в България?
- Основният е, че разчитат на лудо влюбените в клуба привърженици, които обаче невинаги са тези, които могат да им дадат вярната посока за развитие. Важно е колко повече непреднамерени привърженици ще бъдат убедени да дойдат на стадиона. "Левски" и "ЦСКА – София" са пример за това как прекалено много се разчита на историята, а не настоящето. Дори бих казал, че пловдивските "Ботев" и "Локомотив" като че ли се справят по-добре, защото може би по-добре си дават сметка какъв е реалният потенциал на върлите фенове на двата отбора и залагат на продукт, който да не намалява броя на хората, посещаващи мачовете им.


Масово клубовете в България не работят добре с публиката си, посочва експертът

© LAP.bg

Масово клубовете в България не работят добре с публиката си, посочва експертът


Болно е да се наблюдава как двата водещи софийски отбора не могат да напълнят стадионите си в нито един от домакинските си мачове. Същевременно показателен е случаят, в който при честването на 100-годишнината си "Левски" напълни националния стадион, но точно тогава ръководството на клуба не беше замесено в осигуряването на тези зрители. Като че ли те не успяха да разберат, че това е урок, който им се дава и не се поучиха от него. Работата с публиката е звено, в което клубовете ни са много слаби.


Има различни потребители - има хора, които ще са на всеки мач, независимо от състоянието на клуба. Но статистиката показва, че има маса зрители, които се влияят от много фактори и всяко неудобство, което изпитат, би ги разколебало да отидат на следващия мач. Затова би трябвало да има подход към различните групи фенове. Засега концентрацията остава единствено насочена към организираните фенове, а определено това е само една малка част от потенциалната зрителска аудитория, като често тези зрители в България не са най-платежоспособните. Работата с останалите, които могат да дадат повече и трябва да бъдат убедени да го направят, не се върши или не се върши качествено.


Това, което е пропуснато от много години, е, че не се работи с деца и младежи. Това са хората, които в един момент ще са бъдещите потребители на футболния продукт.


Може ли всеки клуб да бъде на печалба?
- Клубовете трябва ясно да си дават сметка с какъв пазарен потенциал разполагат и как могат да го експлоатират. Наскоро четох интервю с представител на един от клубовете от Втора лига, който даде много ясно да се разбере, че те знаят къде се намират. Става дума за град, който е по-малък и от Разград, и хората там знаят, че не могат да изкарат много пари от билети за футболни срещи. В този клуб са се съсредоточили върху изграждането на добра база, която могат качествено да експлоатират и евентуално да генерират пари от нея, да създадат школа, която да създава качествени футболисти, които да играят добър и привлекателен за зрителите футбол, така че непреднамерени привърженици да гледат техни мачове.


Да, винаги ще има клубове – лидери, които ще са финансово по-добре от другите, но това не е причина останалите клубове да не бъдат печеливши, ако имат ясна визия и последователно работят за реализирането й. Един професионален футболен в България трябва да може да генерира 10-15 милиона лева на година. И ако собственикът е доволен, може след това да се бори да стигне в орбитата на "Лудогорец". Според мен на този етап в България не може да има повече от седем – осем такива клуба.


Не споделям и мнението, че намаляването на отборите в елитната футболна дивизия би убило футбола. БФС трябва да помага на по-малките клубове да израснат по естествен начин и да се изкачват в по-горното ниво на футбола само когато са готови за това – не само спортно-технически, но и от бизнес гледна точка.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    неспазване на основните принципи, заложени в Правилника на УЕФА за клубно лицензиране и финансов феърплей. Те изискват клубовете да балансират приходната и разходната част на своите бюджети и да не допускат да харчат повече, отколкото могат сами да генерират.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    чудя се защо от УЕФА търпят още недоразумения като
    мЕНТЕТО - София и левски
    които категорично и в десетки пъти харчат повече
    отколкото са им приходите
    Единствено лудогорец и донякъде вече ботев пд
    са с балансиран бюджет и приходи от футбол
    Всички останали клубове са за бунището

  2. 2 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4246 Любопитно

    Очаквах да прочета КАК клуб като мЕНТЕТО - София

    е генерирало ПЕТ милиона евро задължения

    в годините ПрЕДИ официалната си регистрация

  3. 3 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1327 Неутрално

    "Юлиян Михов: Грешката на собствениците на клубове в българския футбол е неразбирането, че това е бизнес"

    Не.
    Не е това проблемът.
    Проблемът във футбола е производен на един по общ проблем.
    А именно, че мнозинството българи не разбират в какво се състои бизнесът.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  4. 4 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Абе аз само да кажа, който го може, го прави, кой не може, дава акъл. Подсетете ме на кой успешен и печеливш клуб е собственик Юлиан Михов? То на чуждите пари да дава акъл всеки може

  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4943 Неутрално

    Да се чака възвръщаемост на инвестиции за една година, е характерно за аграрния сектор. Очевидно едрите ни бизнесмени са с изразено аграрно мислене.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 2755 Неутрално

    Да, футбола отдавна е бизнес. И, като си ги знаем нашите мутро-бизнесмени, няма смисъл да се гледа футбол.....!

    Искам да съм негър, в щата Алабама...!
  7. 7 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Нито дума за черното тото и уговорените мачове. Анализаторът няма как да ги открие във финансовите отчети.

    Колкото повече - толкова повече
  8. 8 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Абе имаше един филм по дискавъи за управлението на Хуан Антонио Самаранч на УЕФА/ Той е човека който успява да вкара във футбола такива пари каквито се въртят сега и там много добре си е описано всичко и колосалните далавери и корупцията и ....
    Та... цялата идея от преди повече от 40 год. на световно ниво е яко смърдяща. Няма бизнес тук всичко е отврат. И големите световни клубове са собственост на фондове и милиардери с неясен произход на парите. И правилата на УЕФА за феърплей някак контрастират с имената на Самаранч, Платини, Михайлов и т.н.
    Дайте да сме реални

  9. 9 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 665 Неутрално

    Какъв професионален футбол, като футболът в България се разви като перачница за пари. Единствено Левски и ЦСКА бяха твърде големи за такива далавери.

  10. 10 Профил на testimone
    testimone
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Лудогорец и Лескито били примери светли...

  11. 11 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 641 Весело

    До коментар [#5] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Мхм, сигурно цял живот си се занимавал с агро бизнес?
    Викаш купуваш един трактор за 100 хил. и един комбайн за 500 хил. Сееш, жънеш и на следващата година си ги изплатил.

    Dosis sola facit venenum!
  12. 12 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 2529 Неутрално

    А аз се чудя защо Лудогорец не успя да напълни стадиона за мача с Арсенал....защото Арсенал нямат достатъчно фенове в България ли или са бойкотирали господин Домусчиев?

  13. 13 Профил на Явор Рг
    Явор Рг
    Рейтинг: 677 Неутрално

    Има огромна разлика между понятието "публика", в смисъла на зрителски потенциал от платежоспособни потребители , способни да формират реални стойности в приходния бюджет и "агитките-ултраси", които не само, че плащат символични цени за вход, но и предизвикват сурови глоби и наказания за клуба, водещи до допълнителни загуби.
    Да не говорим за онази не малка част от тях, които получават пари за посещение под формата на "хореография" и др. подобни.
    Фрапиращ е примера на стадион "Българска армия", където се пълни един-единствен сектор, а останалите са ужасяващо празни.
    В Англия постъпиха по обратния начин. Разкараха димкаджиите, хулиганите от групировките "ултрас" и привлякоха способни да плащат нормални фенове, зрители и платци.
    Това доведе до друг много важен положителен ефект.
    Точно те, а не прошляците от социалните низини са интересни и за рекламодателите. Така дойдоха и големите пари във Висшата лига и профицит ефекта от тази стъпка се мултиплицира.

    .
  14. 14 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Основния проблем.Бфс прави твърде много компромиси.

  15. 15 Профил на Явор Рг
    Явор Рг
    Рейтинг: 677 Неутрално

    Разликата се състои в същността на бизнес-модела тук и в цивилизованите страни.
    Гриша Ганчев и другите борци от прехода не развиват бизнес по западния модел. Те са вътрешно-политически "бизнесмени".
    Те не развиват нормални производствени и търговски дейности в конкурентна среда. Техният "бизнес" е схеми с участие и намесата на властта.
    Те не разработват пазари в чужбина, където корупционните им връзки нямат сила.
    Съответно и намесата им във футбола следва същия корупционен модел.

    .
  16. 16 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 609 Неутрално

    До коментар [#13] от "Явор Рг":

    За това вече и отбори от португалия и полша се чувстват домакини като играят в англия - дойде 300 души техна агитка и надвика без проблем целия стадион "платежоспособни фенове". И въпреки гигантските пари наливани в англия , испанци и немци доминират в евротурнирте, а на световното за англия успех е ако излезе от групата.

    Английският модел се провали тотално. Впрочем в англия вече се чудят как да върнат ултрасите на стадиона и ще въвеждат отново трибуни за правостоящи.

    Немският модел е най-смислен. Евтини билети, без скъпи трансфери, а на стадиона има място за всички , като просто се разделят. Зад вратите са ултрасите, а в централните сектори са семейства, умерени и тн

  17. 17 Профил на trafopost
    trafopost
    Рейтинг: 429 Весело

    До коментар [#16] от "Батков-вън":

    Не знаех, че англичаните са посмешището на почти всяко голямо първенство, защото изгонили лумпените от стадионите.
    По вашата логика тукашните най-големи два столични отбора трябваше да газят в Европа (да не говорим за пловдивските два такива), а Лудогорец, който няма свои "ултраси" никога да не е помирисал Шампионска лига.

  18. 18 Профил на mitaka71
    mitaka71
    Рейтинг: 368 Неутрално

    Абе аз само да кажа, който го може, го прави, кой не може, дава акъл. Подсетете ме на кой успешен и печеливш клуб е собственик Юлиан Михов? То на чуждите пари да дава акъл всеки може
    —цитат от коментар 4 на uq


    типичен български всезнайко! прочети биографията на човека и после се изказвай!

  19. 19 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 1048 Весело

    Забавно е да се чете как Лудогорец щял са "продължава да развива маркетинговия потенциал, който има, включително в един момент и извън пределите на страната".

    Какъв маркетингов потенциал има Лудогорец при положение, че билетите вървят в комплект с лека закуска-кренвирш или се раздават без пари от кака Ася? В отбора играят средно по 0.5 българи на мач. Кой ще купи фланелка, на която на гърба пише Мисиджан? А извън пределите на страната ? Направи ли впечателние, че на нямаше на фланелките на Лудогорец спонсор на мача с Апоел? За българските фенове на същия мач даже не ми се говри. Дадоха ги за миг, жалка картина.

    over the under
  20. 20 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Абе аз само да кажа, който го може, го прави, кой не може, дава акъл. Подсетете ме на кой успешен и печеливш клуб е собственик Юлиан Михов? То на чуждите пари да дава акъл всеки може
    —цитат от коментар 4 на uq


    Не е нужно да е собственик , всеки нормен човек вижда че в Лудогорец се работи правилно , а в Софийските отбори - не !
    В Хрватска и Сърбия - да , в България - не .
    КАкво пречи да се купи/наеме/открадне ако щете опит и специалисти и да се имплементира в нашите школи ?
    Апропо юношите на Лудогорец газят наред , нямам какво да добавя ......

  21. 21 Профил на k7
    k7
    Рейтинг: 450 Разстроено

    С хора като Михайлов в БФС, Михайлов-младши на вратата, и другата чалга-алкохолна агитка около тях ми се струва ,че средата е обречена и не може да очакваме нищо добро в българския футбол до 2040 поне...

  22. 22 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 562 Неутрално

    До коментар [#16] от "Батков-вън":

    Не съм сигурен , че в Англия са се провалили и опитват да върнат Ултрасите , но за Германците сте прав !
    Тръпки ме побиват като гледам домакински мачове на Вестфален Щадион , красота .И то на супер цена .

  23. 23 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Семената на плодовете на сегашния бг 'футбол' бяха посяти отпреди 20 и повече години откак всеки по-голям престъпник се сдоби с ФК за да избива комплекси, за да ограби имотите, да източат някой споснор и да пере пари и да участват в черно тото. Бонус е прихода от случайно пръкнал се 'талант', който ако пропусне да се 'реализира' в Син-сити бива продаден в Турция.. Какъв футбол и какви 'пет лева'?! Общо взето най-голямата 'бизнес'-утайка узурпира всички по-именити клубове от соц-миналото включително и БФС. И 'резултатите' НЕ закъсняха: нормални хора не съпват по стадионите, успехи на клубно и национално ниво - никакви. И те така те..

  24. 24 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3471 Неутрално

    Момчето е умно и анализът му е добър... .но ако беше във нефутболна тема. Тук се пропускат основни неща:
    1. Тук не се работи на пазарен принцип. БФС се изживява като бухалка или пък подпиралка за различни клубове.
    -Конкретно - БФС направи твърде много нарушения в собствения си правилник. Влизането на Лудогорец и ГМО то в елита е повече от скандално.
    -Дисциплинарната комисия наказа треньор, за излизане от зоната му, и клуб за маймунски звуци. Не че не трябва, но наказанията ги отнесе само един клуб.
    2. Футболната среда е в тежък конфликт на интереси. Парите от ТВ правата се разпределят по доста странен начин, нямащ общо с интереса към клубовете. А фирмата, собственик на правата е на един от футболните собственици.
    3. Посочения като пример Лудогорец всъщност може да оцелява само в тукашната среда. Лудогорец влезе против правилата в А група. Бизнес моделът на клуба предполага приходи само от две пера - ЕТ и собственика, като второто би трябвало да не се допуска. Тук няма никаква дивеесификацияя на приходите. Един клуб трябва да разчита на приходи от ЕТ, приходи от фенове - билети, артикули, ТВ права; приходи от школата, приходи от продажба на футболисти. Лудогорец разчита само на едно от твзи пера и в нормална обстановка това е гарант за провал.
    4. Всички останали по-значими клубове са притискани политически. Не е тайна, че тоталитарната власт мрази организираните фенове, по-скоро изпитва страх от тях. Съвсем случайно, четирите клуба у нас, имащи фенска маса - Левски, Цска, Ботев, Локо ПД се намират в един непрестанен цикъл на потапяне и изплуване, колкото за глътка въздух. Това впрочем би се случило и с Лудогорец, ако по някаква случайност завъртят фенска маса.
    Мога да пиша до утре по темата, но няма смисъл. Разковничето е в едно - в страната има 520 футболни клуба. Огромна част от тях съществуват само на хартия, но пък имат равноправен глас, който дават неизменно за Перуци. Така имаме недосегаемо БФС, в което на всичкото отгоре има и футболни собственици.

    Мога да продължа да пиша до утре

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  25. 25 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3130 Неутрално

    аз пък се дразня от това, че ежедневно медиите ни занимават с ментето ЦСКА-Сф, и Левски. И със сигурност Баце рапон налива пари там.
    А иначе нямали публика. Щом разчитат на талибаните си от фен клубовете, нормални хора по стадионите няма и да стъпят.

  26. 26 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 641 Любопитно

    До коментар [#19] от "Отец Сисой":

    Викаш друго си е фланелка с надпис Кубемба, Кулма или Каранга на нея!

    Dosis sola facit venenum!
  27. 27 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#13] от "Явор Рг":За това вече и отбори от португалия и полша се чувстват домакини като играят в англия - дойде 300 души техна агитка и надвика без проблем целия стадион "платежоспособни фенове".
    —цитат от коментар 16 на Батков-вън


    За теб и за всички които не са играли футбол на терен пред публика
    държа да отбележа че викането и песните на публиката не влияят
    и не подобряват представянето на отбора в чиято полза се вика и пее
    Както беше казал някой от Лудогорец по повод победата в Белград
    над Ц звезда въпреки песните виковете и прочее на сръбските фенове
    ТЕ ПЯХА А НИЕ ИГРАХМЕ ФУТБОЛ
    Това казано от човек вътре в играта обяснява всичко
    Това за присъствието на публиката като 12-ти играч е МАРКЕТИНГОВ
    ТРИК с цел да привлече повече зрители с билети
    Дори въпросните ултраси на заплата към мутренските собственици
    в България са отглеждани от мутрите не заради викането песните
    и хореографията им защото файдата от това е никаква а по-скоро
    в качеството им на полукриминални формирования за
    пласмент на дрога и мръсни поръчки
    А за силата на английския клубен и национален футбол не бери грижа
    Английските клубове са достатъчно силни и атрактивни за гледане
    до степен английските мачове да са най-търсената и скъпа стока
    на ТВ пазара по целия свят
    За разлика от пишман първенствата на ултрасите и хореографиите

  28. 28 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 1048 Весело

    До коментар [#26] от "Гадьо":

    Не се хващай за името. Купи си фланелка на Лукоки, ако искаш, докажи, че подкрепяш "каузата", че Киро О. може да развие маркетинговия потенциал :)

    over the under
  29. 29 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4246 Весело

    Забавно е да се чете как Лудогорец щял са "продължава да развива маркетинговия потенциал, който има, включително в един момент и извън пределите на страната". Какъв маркетингов потенциал има Лудогорец при положение, че билетите вървят в комплект с лека закуска-кренвирш или се раздават без пари от кака Ася? В отбора играят средно по 0.5 българи на мач. Кой ще купи фланелка, на която на гърба пише Мисиджан? А извън пределите на страната ? Направи ли впечателние, че на нямаше на фланелките на Лудогорец спонсор на мача с Апоел? За българските фенове на същия мач даже не ми се говри. Дадоха ги за миг, жалка картина.
    —цитат от коментар 19 на Отец Сисой


    Душа
    Наясно ли си че Лудогорец в момента продава повече фланелки сувенири и прочее
    отколкото всички останали отбори в А група взети заедно
    Лично мен приятели от чужбина са ме молели да им купя от България фланелки
    и други неща на ЛУДОГОРЕЦ
    Не на МЕНТЕТО - София и не на ЛЕВСКИ
    А НА ЛУДОГОРЕЦ !!!!
    Не само в Израел но ако си по-наблюдателен щеше да забележиш
    че и в ШВЕЙЦАРИЯ при гостуванията на БАЗЕЛ ,
    ЛУДОГОРЕЦ нямаха спонсорско лого
    Причината е повече от прозаична
    ИЗРАЕЛ както и ШВЕЙЦАРИЯ ЗАБРАНЯВАТ РЕКЛАМИРАНЕТО
    НА ХАЗАРТА И ИГРИТЕ СЪС ЗАЛОЗИ
    Спонсорът на фланелките на Лудогорец е точно такава компания
    По тази причина логото й бе премахнато поради
    законодателните забрани съществуващи в Израел и Швейцария
    А за КРЕНВИРШИТЕ си прав
    Няма да стигнат за в отзад на всички хейтъри

  30. 30 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4246 Весело

    До коментар [#26] от "Гадьо":Не се хващай за името. Купи си фланелка на Лукоки, ако искаш, докажи, че подкрепяш "каузата", че Киро О. може да развие маркетинговия потенциал :)
    —цитат от коментар 28 на Отец Сисой


    Хубавото на фланелките на ЛИТЕКС е че много лесно
    се превръщат във фланелки на МЕНТЕТО - СОФИЯ
    Засилва се червената боя на оранжевото
    после само сменяш емблемата - тази на Литекс
    я подменяш с КРАДЕНАТА ОТ ФАЛИРАЛОТО ЦСКА
    - точно както го направи Бай Ганчев
    и ето ти фланелка на ЦСКА
    После като ти омръзне - айде обратния процес
    Засилваш оранжевия цвят сменяш емблемите
    и си пак с унисекс на Литекс
    ДОРИ СПОНСОРСКИТЕ ЛОГО и
    ИМЕНАТА НА ИГРАЧИТЕ
    и на Литекс и на МЕНТЕТО
    СА ЕДНИ И СЪЩИ така че няма нужда да ги сменяш
    ха-хааааааааааа

  31. 31 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Хвали този "експерт" Лудогорец бизнес моделът му но не си дава сметка, че този модел е възможен САМО ЗА ЕДИН. Просто защото шампиона е само един и съответно парите от УЕФА. А останалите? Е, да кажем че нещо ще падне и от турнирите за купите но то е значително по-малко. И вечният дамоклиев меч, "Ами ако не прескочи в следващият кръг". Какво става тогава с бизнес модела?

    И отново поредният опит да се прилагат западни модели в нашенската действителност, провалил се много пъти досега и основна причина за батака в който се намираме. Характерен за такива псевдо експерти, почел малко, повъртял се из западните компании и се смята за велик. Като е толкова велик защо не направи това което съветва?

    Пари от ТВ права, артикули ала бала. Българският пазар не е такъв. Така че този "експерт" ако беше малко по-умен да беше взел като база за сравняване някои други БЪЛГАРСКИ колективни спортове които се развиват успешно. Например волейбола. Тогава съветите му щяха да са значително по-реалистични.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  32. 32 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    Забавно е да се чете как Лудогорец щял са "продължава да развива маркетинговия потенциал, който има, включително в един момент и извън пределите на страната". Какъв маркетингов потенциал има Лудогорец при положение, че билетите вървят в комплект с лека закуска-кренвирш или се раздават без пари от кака Ася? В отбора играят средно по 0.5 българи на мач. Кой ще купи фланелка, на която на гърба пише Мисиджан? А извън пределите на страната ? Направи ли впечателние, че на нямаше на фланелките на Лудогорец спонсор на мача с Апоел? За българските фенове на същия мач даже не ми се говри. Дадоха ги за миг, жалка картина.
    —цитат от коментар 19 на Отец Сисой


    Не е точно така, че нямат маркетингов потенциал. Ясно е че в София, Пловдив или Варна няма да привлекат хора, но! В целия регион - зоната между Търново, Варна и Русе няма друг сериозен футболен отбор. Могат спокойно да се превърнат в най-популярния клуб в северозапада ако имат правилния подход. Примерно ако си от Шумен или Попово или Добрич защо да не подкрепяш Л-ц, а Левски или ЦСКА, които са на майната си?

  33. 33 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 1048 Весело

    Наясно ли си че Лудогорец в момента продава повече фланелки сувенири и прочее
    отколкото всички останали отбори в А група взети заедно Лично мен приятели от чужбина са ме молели да им купя от България фланелки
    и други неща на ЛУДОГОРЕЦ
    —цитат от коментар 29 на Hawaii


    Хахаха. Вицът на сезона. Карали го били "лично" да купува. Ами ще те карат, след като не е ясно къде се продават :) Фланелки на ЦСКА и Левски можеш да си купиш с два клика в интернет, и всеки почти всеки спортен магазин в страната, затова никой не кара "лично" бай Хавай да му купува. Толкова за великия "маркетингов потенциал" :)

    over the under
  34. 34 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    Английският модел се провали тотално. Впрочем в англия вече се чудят как да върнат ултрасите на стадиона и ще въвеждат отново трибуни за правостоящи.
    —цитат от коментар 16 на Батков-вън


    Какво разбираш по "провали се"? Ако са целяли да печелят неспирно евротурнирите - да, провали се. Ако се целяли да станат най-гледаната лига в света, с пълни стадиони, невероятни приходи и страхотни играчи - провали ли се?

  35. 35 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    БФС трябва да осъзнае, че ако се освободи от бремето да организира и ръководи първенството на професионалните футболни клубове (което само по себе си е вид бизнес дейност), ще може по-успешно да се справи с основната си функция – да популяризира и подпомага развитието на футбола в страната.
    --------------
    Абсолютно невъзможно е БФС да е какъвто и да било регулатор на футболните клубове, след като изпълнителният му комитет се състои от...собственици и представители на тези клубове. Все едно Пеевски, Прокопиев и оня от Сега да налагат мерките за контрол на медийните манипалуции в страната.

  36. 36 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    Има огромна разлика между понятието "публика", в смисъла на зрителски потенциал от платежоспособни потребители , способни да формират реални стойности в приходния бюджет и "агитките-ултраси", които не само, че плащат символични цени за вход, но и предизвикват сурови глоби и наказания за клуба, водещи до допълнителни загуби.Да не говорим за онази не малка част от тях, които получават пари за посещение под формата на "хореография" и др. подобни. Фрапиращ е примера на стадион "Българска армия", където се пълни един-единствен сектор, а останалите са ужасяващо празни. В Англия постъпиха по обратния начин. Разкараха димкаджиите, хулиганите от групировките "ултрас" и привлякоха способни да плащат нормални фенове, зрители и платци. Това доведе до друг много важен положителен ефект.Точно те, а не прошляците от социалните низини са интересни и за рекламодателите. Така дойдоха и големите пари във Висшата лига и профицит ефекта от тази стъпка се мултиплицира.
    —цитат от коментар 13 на Явор Рг
    В 10-ката! Ултрасите само отблъскват нормалните хора. Хората с пари.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  37. 37 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Айде сега маркетинг от УНСС и малко счетоводстео и контрол. Чисто и просто нашите не произвеждат звезди, ама истински като Гунди, Стоичков и Бербатов. Коя е турбо звездата на мегапроекта Лудогорец? Моци?! На второ място опиянчените в БИАД кълтаци Божинката и малката перука. Испаците от традициите на тореадорите знаят как се правят легенди, звезди, след това всичко им се нарежда, няма чак толкова нужда от Котлър и маркетинг гурута. Агитките, ултрасите и среднозаможните ще се строят за нула време зад звездите, ама като ги няма.

  38. 38 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3471 Неутрално

    До коментар [#36] от "Николай Николов":

    Феноменално тъпо мнение. Странното е, че идва от Явор, който е един от малкото читави фенове на един доскорошен клуб.
    Не, ултрасите не пречат на никого и не гонят никого. А общото мнение за тях е горе-долу толкова тъпо, колкото и разнасящите го.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  39. 39 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 881 Неутрално

    чудя се защо от УЕФА търпят още недоразумения катомЕНТЕТО - София и левскикоито категорично и в десетки пъти харчат повечеотколкото са им приходите
    —цитат от коментар 1 на Hawaii


    То по тая логика и ПСЖ и Манчестър Сити трябва да са без лицензи, ама не?

    Също Реал М беше затънал със стотици милиони дългове преди десетилетие и направиха врътка с общината, продадоха си базата на нереално високи цени т.н.







За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах