Електронните спортове - бизнес за милиарди, заплашен от сянката на уредените мачове и допинга

Електронните спортове привличат все по-голям интерес

© Associated Press

Електронните спортове привличат все по-голям интерес



Знаете ли, че през 2022 г. електронните спортове ще са част от официалната програма на азиатските игри в Китай.


Те набират все по-голяма популярност, а с това се увеличават и предизвикателствата пред тях. Електронните спортове вече носят всички характеристики на традиционния спорт - професионални играчи, големи наградни фондове, много почитатели. И разбира се са изправени пред същите предизвикателства - уреждане на мачове и дори допинг...


Бум пред компютрите


Разнообразието на електронните игри е огромно – от стратегии (DOTA 2, League of Legends, Heroes Of Storm и др.) през екшън игри - т.нар. шуутъри (Counter-Strike, Call of Duty) до футболни симулатори (FIFA, PES).




Една от най-познатите в България е футболната игра FIFA. По света водещите футболни клубове вече привличат силни играчи, за да имат добро представяне и в електронните състезания.


Електронните спортове - бизнес за милиарди, заплашен от сянката на уредените мачове и допинга

© Associated Press


Бързо развиващата се виртуална среда и превръщането ѝ в огромен бизнес притесняват директора на Лигата на електронните спортове (ESL) Ян Помер, че нещата може да излязат извън контрол. Според него има сериозна заплаха от проблеми с уреждане на мачове и допинг скандали сред състезателите.


Директорът на базираната в Кьолн организация предупреди от риск за вътрешни трусове в електронните спортове. Той не изключи появата на бъдещи скандали и призова за максимално внимание от властите в отделните страни.


"Ще имаме проблеми, ако САЩ и Европейският съюз си мислят, че не взимаме риска сериозно и развиваме тази млада индустрия по ефективен начин. Майк Тайсън веднъж каза: "Всеки е зает да си прави планове и тогава получава удар в лицето", каза Помер, цитиран от "Ройтерс".


Лъвският пай


На върха в класацията за най-големите наградни фондове от турнири стои DOTA 2. Наскоро Иван Бориславов Иванов стана първият български милионер от електронни спортове. 22-годишният състезател с псевдоним MinD_ContRoL стана световен шампион по DOTA 2 (съкратено от Defence Of The Ancients) с отбора Team Liquid.


Електронните спортове - бизнес за милиарди, заплашен от сянката на уредените мачове и допинга

© Associated Press


Във финала на най-големия турнир за видеоигри The International Иванов и неговите съотборници победиха китайците от Newbee с 3:0. Решителната битка в зала Key Arena беше наблюдавана от 17 000 души на живо и от над 5 милиона души в интернет.


Надпреварата беше с рекорден награден фонд - 25 милиона долара. За сравнение при първите две издания на надпреварата през 2011 и 2012 г., раздадените пари бяха по 1.6 милиона долара. Сега шампионите от Team Liquid спечелиха 11 милиона, от които на Иванов се полагат 2 милиона (след облагането с данъци).


Играчите в електронните спортове се радват на огромна фенска маса по света, най-вече сред тийнейджърите. Очакванията са интересът към видеоигрите през тази година да достигне 385.5 милиона зрители.


Опасност или необоснован страх


Скандали с уговорени мачове не липсват, но те са рядкост. Първият подобен случай с доживотна забрана беше през 2014 г., когато Arrow Gaming изгони двама малайзийски играчи (с псевдоними ddz и Lance) от своя отбор в DOTA 2. След обвинението двамата представиха фалшиви доказателства, но по-късно се признаха за виновни.


Електронните спортове - бизнес за милиарди, заплашен от сянката на уредените мачове и допинга

© Associated Press


Помер, който е бил спортен директор в баскетболната Бундеслига, разкрива, че електронните спортове са се превърнали в бизнес за милиарди долари с огромен пазар за залагане в Азия. "Потенциалните хора, които уреждат срещи, имат достатъчно пари, за да инвестират в електронните спортове. Над 90% от уредените двубои в класическия спорт са свързани със залагания, така че защо да бъде по-различно при виртуалния", заяви Помер.


Той допълва, че за момента в електронните спортове няма проблем с допинга. ESL прави чести проверки на състезателите от 2015 г., когато имаше бум в използването на адерал. Лекарството е психоактивно вещество, което стимулира централната нервна система и лекува ADHD - хиперкинетично разстройство с нарушение на вниманието.


Съоснователят на водещата общност (FACEIT) в електронните спортове Микеле Антисани смята, че темата за рисковете пред виртуалните игри не отговаря на действителността. "Имало е случаи, когато играчите са използвали вещества, за да повишат възможностите си, но нито един от тях не е доказателство за сериозен проблем в електронните спортове".


Електронните спортове - бизнес за милиарди, заплашен от сянката на уредените мачове и допинга

© Associated Press


23-годишният собственик на франчайза Immortals Ноа Уинстън е скептичен към необоснованите според него рискове в електронните игри. "Нямам притеснения около уреждането на мачове. В момента малко състезатели от най-високо ниво имат желание да захвърлят с лека ръка работа с годишна заплата 200-250 хиляди долара, в която могат да направят дългосрочна кариера".


Според Помер дори и голямата печалба не е застраховка, че елитните състезатели няма да се включат в уреждането на мачове.


"Не можете да си представите колко глупави могат да бъдат хората. Може би защото съм стар и съм адвокат, аз съм песимист за възможността да видим някой професионалист в уреждането на мачове (в електронните спортове) в следващите десет години", допълни директорът на ESL.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nozo No
    Nozo No
    Рейтинг: 357 Неутрално

    Първия абзац показва какъв лаик е автора
    после и тези "стратегии" не са въобще такива, въпреки че започват като модификация за стратегия си се превръща в отделна категория
    Иначе си има верни неща от доста време вече си има професионални геймъри 20-тина години просто не бяха толкова известни заради по-ниските наградни фондове

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10159 Неутрално

    Повишаването на наградите води до нездрави интереси и контролът трябва да се засили ...

  3. 3 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    Определено тази индустрия ще се доразвие до нивото на футбола, а може и повече.
    А аз определено не съм фен на ДОТА, виж ЦС ми е кръвта.

  4. 4 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Лекарството Адерал... Кажето го на български език - това са амфетамини.

    I had a dream, Joe
  5. 5 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2279 Неутрално

    Първия абзац показва какъв лаик е автора
    —цитат от коментар 1 на Nozo No


    Да, и аз ококорих очи като го прочетох това. Дневник успяват за всяка тема да сложат да пише някой абсолютен дилетант.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  6. 6 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1850 Весело

    Такива новини ме карат да се радвам че не съм млад. Аз съм от поколението, което играеше футбол на улицата.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  7. 7 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2217 Неутрално

    Спортист със джойстик и мишка, ще умра от смях !!!

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Нагарадният фонд на ДОТА 2 идва от феновете.
    The initial prize pool of the tournament was $1,600,000 USD.
    An additional 25% of all TI 7 Battle Pass sales are added to the total prize pool. These sales include compendium purchases at multiple levels and points available to level up the compendium in game. The current total prize pool is $24,787,91
    Винаги наградният фонд обявен от организоторите VELVE за "The International"
    е $1 600 000, всичко отгоре идва от феновето. Разбирасе с покачването на интереса се покачва и наградния фонд
    2013 - $2,874,380 ($1,274,380 added) USD
    2014 - $10,923,977 ($9,323,977 added)
    2015 - $18,429,613 ($16,829,613 added)
    2016 - $20,770,460 ($19,170,460 added)
    2017 - $24,787,916 ($23,187,916 added).

  10. 10 Профил на pev26534716
    pev26534716
    Рейтинг: 103 Неутрално

    Компютърджийски глупости. Това е за инвалиди и 12 годишни келеши.

  11. 11 Профил на dc_ken
    dc_ken
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Винаги в центъра на ортодоксалната концепция за спорт е стояла физическата активност. В този смисъл е глупаво медиите да продължават да лансират компютърните игри като вид спорт. Състезателният елемент не е единствен прерогатив за да се причисли дадена игра като спорт, дори и да му се пришие определението "електронен". Това е вид развлекателна дейност, която някои хора са превърнали в професионално поприще, но в никакъв случай не е спорт, защото за крайния резултат са решаващи психическите качества, а не физическите, като последните са само цел за постигане на първите т.е. геймърите цъкат с мишката не за да определят най-бързо цъкащия, а за да пренесат решенията си върху екрана.

  12. 12 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 346 Неутрално



    Винаги в центъра на ортодоксалната концепция за спорт е стояла физическата активност. В този смисъл е глупаво медиите да продължават да лансират компютърните игри като вид спорт. Състезателният елемент не е единствен прерогатив за да се причисли дадена игра като спорт, дори и да му се пришие определението "електронен". Това е вид развлекателна дейност, която някои хора са превърнали в професионално поприще, но в никакъв случай не е спорт, защото за крайния резултат са решаващи психическите качества, а не физическите, като последните са само цел за постигане на първите т.е. геймърите цъкат с мишката не за да определят най-бързо цъкащия, а за да пренесат решенията си върху екрана.
    —цитат от коментар 11 на dc_ken


    Света се развива. Спорта е игра независимо дали ще се играе на компютър или на игрище.
    При професионалните отбори в електронните спортове е заложено и ходене във фитнес зала, като част от графика им за деня.

  13. 13 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 346 Неутрално




    Такива новини ме карат да се радвам че не съм млад. Аз съм от поколението, което играеше футбол на улицата.
    —цитат от коментар 6 на biss Mark



    Сега никой не спира хората да играят футбол ако искат, но сега имат повече варианти да избират между различни игри.
    Отделно американския футбол не е развит в България а той е по-интересен.

  14. 14 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Развитието на електронните спротове са дължи на това, че всеки може да ги гледа безплатно. Мисля, че ще продължават да се развиват.

  15. 15 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Ако може някой да ми обясни къде е спортът при електронните игри? Да, има съревнование, но не виждам спорт.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах