Сезонът във Формула 1: Завръщането на интригата и походът на Хамилтън към върха

Сезонът във Формула 1: Завръщането на интригата и походът на Хамилтън към върха

© Reuters



С четвърта световна титла за Люис Хамилтън и четвърта поредна за "Мерцедес" при конструкторите сезон 2017 във Формула 1 оправда очакванията от началото на годината, че доминацията на "сребърните стрели" ще продължи. Надпреварата обаче предложи много интрига, промени, теми за обсъждане, а и немалко скандали.


Сезонът отбеляза края на ерата Бърни Екълстоун във Формула 1, продължила 40 години и навлизането на новите собственици на Формула 1 от "Либърти медия". Действащият шампион Нико Розберг прекрати кариерата си и стана едва вторият състезател, който доброволно се отказа от защита на титлата си. Наред с това на пистата имаше истинско съревнование между различни отбори за пръв път от доста време насам. През сезона паднаха и много рекорди, подобрени от новия четирикратен световен шампион.


Битката за титлата


Сезон 2017 беше чакан с огромно нетърпение най-вече заради значимите технически промени, които бяха предприети миналата година. По-широките автомобили, с гуми с 25% по-голяма контактна площ и максимално свалени задни крила, предполагаха много по-голяма скорост и бяха оценени положително от пилотите. Освен това годината започна с изразени амбиции за титла от актуалните шампиони от "Мерцедес", както и претендентите от "Ферари" и Ред бул".




Себастиан Фетел тръгна отлично и с три победи и три втори места в първите шест старта се постави в ролята на фаворит. Германецът показа решителността от шампионските си години в "Ред бул" и получи пълната подкрепа на "Ферари", които, без да се поколебаят, направиха Кими Райконен втори пилот с единствената цел да подкрепя съотборника си.


Статистически Фетел не завърши зле годината - постигна пет победи, беше на подиума 13 пъти, но в решителните моменти Хамилтън беше с крачка пред него.


"Не обичам да го казвам, но е факт, тази година Люис беше най-добрият пилот и титлата заслужено отива в него. На мен ми остава да работя още по-здраво и догодина да се върна отново, за да преследвам мечтата си", каза пилотът на "Ферари" след последното състезание в Абу Даби.


Първото заключение от сезона е, че интригата се завърна и макар "Мерцедес" да продължава да доминира, то останалите също използваха шансовете си. "Ред бул" се оказа по-далеч от останалите два тима в началото на сезона, но спечели три победи в течение на годината. За пръв път от 2013 г. петима различни пилоти спечелиха стартове във Формула 1, но постоянството на Хамилтън се оказа решаващо за четвъртата му световна титла.


Британецът нито за момент не изгуби контрол над емоциите си и въпреки напрегнатите моменти в хода на кампанията показа, че е най-устойчив от всички. "Имаше два или три ключови момента през сезона в нашата битка, когато той се поддаде на напрежението. Мисля, че първо беше в Баку, когато ме блъсна зад колата за сигурност, а после и в Сингапур, когато предизвика катастрофата с Макс (Верстапен) и Кими", каза Хамилтън. Според световния шампион Фетел е бил на ръба и в Мексико, когато имаше контакт между колите на двамата.


Фетел водеше в класирането през половината сезон, но две отпадания и постоянството на Хамилтън се оказаха ключови в битката за титлата.

© Associated Press

Фетел водеше в класирането през половината сезон, но две отпадания и постоянството на Хамилтън се оказаха ключови в битката за титлата.


За пръв път от 2012 "Ферари" се бореше до последните кръгове за отличието при пилотите. До средата на сезона "скудерията" водеше чрез Себастиан Фетел и единствено отпаданията на германеца в състезанията за Гран при на Сингапур и Япония предрешиха изхода от двубоя му с Хамилтън.


Хамилтън по пътя към величието


"Ние сме късметлии, че сме били свидетели на епохата на Сена и Прост, на тази на Михаел Шумахер и сега на пилот от ранга на Люис Хамилтън. Той притежава всички качества, за да бъде определен за един от най-великите пилоти някой ден. Не се съмнявам, че Люис е велик, но ще получи още по-голямо признание след края на кариерата си", каза експертът на Sky Sports и бивш пилот Мартин Брандъл.


И Хамилтън потвърждава думите му, като прави всичко възможно да подобри всички рекорди в спорта. Британецът вече е на върха по спечелени полпозишъни в историята – 72 срещу 68 на Михаел Шумахер. Освен това през 2017 г. Хамилтън подобри още един от рекордите на седемкратния световен шампион – стартовете му от първа редица (118).


Сезонът във Формула 1: Завръщането на интригата и походът на Хамилтън към върха

© Reuters


Германецът остава №1 в двете най-ценни класации – спечелените победи (91) и спечелените титли (7). Той е на върха и в друго подреждане – поредните сезони с поне една победа в шампионата. При Шумахер те са 15, а при Хамилтън 11.


В друга категория Хамилтън отново се нареди до Шумахер. Те са единствените пилоти в историята, които са успявали да запишат точки във всеки старт през за сезона. Германецът го стори през 2002 г., когато във всички 17 състезания беше на подиума, а Хамилтън записа точки във всяка от 20-те надпревари този сезон.


С четирите си титли пилотът на "Мерцедес" вече е най-успешният британец, като е пред сър Джеки Стюърт (3). Следващата му цел е да изравни и Хуан Мануел Фанджо, който има пет. Според настоящият шеф на Формула 1 и бивш такъв на Хамилтън и Шумахер - Рос Браун, британецът може да достигне дори германеца.


"Когато Михаел записа всички тези успехи, аз не мислех, че някой ще може да ги подобри. Но виждайки как се представя Люис в момента, вече смятам, че има. Вярвам, че може и повече, може да се изравни с Шумахер, виждаме, че има глад за още победи", каза Браун.


Възход и падение


Както във всеки спорт, така и във Формула 1 има отличници, има и провали. Извън невероятните постижения на Хамилтън сезонът беше белязан от множеството технически дефекти при част от пилотите.


Статистиката сочи, че сезон 2017 ще остане в историята с рекордните наказания на стартовата решетка - общо 730 места. От тях 380 на сметката на болидите, задвижвани от двигатели "Хонда" ("Макларън") и 310 от тези с "Рено" ("Ред бул", "Торо росо" и "Рено"). По 20 натрупаха моторите "Ферари" ("Заубер", "Хаас" и "Ферари") и тези на "Мерцедес" (заводският тим, "Уилямс" и "Форс Индия").


Пилотите на "Форс Индия" са приятната изненада на сезон 2017.

© Associated Press

Пилотите на "Форс Индия" са приятната изненада на сезон 2017.


Именно неволите с двигателите доведоха до антирекорд при Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион отпадна осем пъти в течение на сезона, а оплакванията му от задвижващите системи на "Хонда" доведоха до предсрочна раздяла между японската компания и "Макларън", като от новия сезон британският тим ще ползва мотори на "Рено".


По този показател отличникът е Хамилтън, който няма нито едно отпадане за годината. Пилотът на "Мерцедес" е единственият, завършил всички 20 състезания, и е направил най-много обиколки.


Приятната изненада дойде от "Форс Индия". Отборът с един от най-малките бюджети във Формула 1 завърши на четвърто място при конструкторите, а пилотите Серхио Перес и Естебан Окон отпаднаха само по веднъж и бяха сред четиримата с най-много направени обиколки.


На другия полюс се оказа "Ред бул". Тимът, който стартира с амбиции за битка за титлата, записа общо 13 отпадания. Дори победите на Рикардо в Баку и Верстапен в Малайзия и Мексико не успяха да променят впечатленията, че за поредна година "биковете" са далеч от наложените от тях стандарти преди време.


С поглед към бъдещето


До началото на сезон 2018 остават 117 дни. Основният въпрос е ще се намери ли кой да спре Хамилтън. Без революционни промени на техническите правила поне до 2021 г. "Мерцедес" и Хамилтън със сигурност ще останат водеща сила във Формула 1.


"Не знам докога ще продължа да карам, със сигурност докато изпитвам удоволствие и мога да съм конкурентен. Но знам, че в себе си имам още много скорост, имам какво да дам на Формула 1. Извън пистата живея ден за ден и не си правя планове, защото леля ми си правеше планове, а накрая почина от рак", каза световният шампион, запитан за очакванията си за 2018 г.


Само на 20 години Макс Верстапен дава заявка да бъде новата голяма звезда на Формула 1.

© Reuters

Само на 20 години Макс Верстапен дава заявка да бъде новата голяма звезда на Формула 1.


В техническо естествено сезон 2018 ще бъде белязан от въвеждането на новата система за сигурност "ореол" (halo от англ.) и новите типове гуми на "Пирели", сериозно предизвикателство пред отборите ще бъде поредното ограничение за двигателите. В сезон с 21 старта броят на моторите, които могат да бъдат ползвани без наказания, е три. Това значи, че всеки двигател ще трябва да издържа по седем състезания, а промяната не беше харесана от много отбори.


"Трябва да внимавам за двама души. Единият е Фетел, който ще се върне още по-силен, защото вече се е научил от грешките си, а другият е Макс Верстапен. Макс е само на 20 години, но е толкова бърз и агресивен. Очаквам от него големи неща", направи прогноза Хамилтън.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 3817 Весело

    Още един път -Браво на Мерцедес,Браво на Хамилтън!!!И догодина пак да мачкате Фиари!

    До истината се достига с познание!
  2. 2 Профил на ShekSpirt
    ShekSpirt
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Наистина за първи път от години сезона беше супер интересен.
    Надявам се догодина Ферари да се преборят с проблемите си и да спечелят титлата и при пилотите и при конструкторите :)
    Forza Scuderia Ferrari!

    Понякога и аз се чудя защо съм още тук..
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на ee3Si
    ee3Si
    Рейтинг: 275 Неутрално

    Малко още да се изравнят автомобилите и Хамилтон ще загине геройски. Тогава ще дойде времето на Фетел и Макс, може би и Алонсо. Но ако Мерцедес продължат да доминират технически, трудно ще може някой да се бори с тях, особено на по бързите писти...

  5. 5 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    Да,но ако от Ферри решат да напуснат Ф1 този спорт ще спадне по гледаемост и дори незначителни спортове като художественат А гимнастика и башета ще бият по гледаемост.Ф1 ще се гледа само във Великобритания и Азия.

    DANKE JUPP!
  6. 6 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    До коментар [#2] от "ShekSpirt":

    Надали,но все пак Forza Scuderia Ferrari!

    DANKE JUPP!
  7. 7 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    Интрига имаше до лятната почивка, след това мерцедес мачкаха.

  8. 8 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 625 Весело

    и да спечелят титлата и при пилотите и при конструкторите :) Forza Scuderia Ferrari!
    —цитат от коментар 2 на ShekSpirt


    И при пералните машини , така както си почнал...

    Karla Fürst! Karla ... Fürst! Майти Готическа Принцеса!!!
  9. 9 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Интрига реално нямаше. Мерцедес бяха с по-бързата и с по-надеждната кола.

  10. 10 Профил на nikopower2000
    nikopower2000
    Рейтинг: 20 Разстроено

    Хамилтън няма нищо общо с Джеки Стюърт за да го сравняват.Някога формулата е била спорт на чест и слава.Мъжки спорт,в който победите са се плащали с кръвта на много смели мъже.
    Сега е спорт на милионите и интересите.Измислят си правила удобни за даден отбор и естествено печели пилотът с колата с най голямо превъзходство.В случая това е Хамилтън.
    Ако Алонсо например караше втория Мерцедес щяхме да видим дали Хамилтън е толкова добър.Преди време Уилямс започнаха тази серия при която сменяха пилоти като носни кърпички и винаги печелеха.Деймън Хил,Жак Вилньов....
    Смешно е да сравняваш Хамилтън с Фанджо,Джим Кларк,Джеки Стюърт,Джак Брабъм,Фитипалди,Ники Лауда,Нелсън Пикет,Аиртън Сена и много други велики пилоти.
    Ако гледаме тъпата статистика Хамилтън е по добър от Сена и Пикет например................Х А ХА ХА тия двамата биха го направили смешен с уменията си.
    Щял да се мери с Фанджо ..........СМЯЯЯХ.
    Превърнаха Формула 1 в някаква смешка в която и магаре да сложиш в най добрата кола ще стане шампион и ще почне да трупа статистика.

    Поклон пред всички велики мъже посветили живота си на този спорт,някой от тях останаха на пистата завинаги.
    Тъжно ми е да гледам в какво превърнаха това велико състезание.

  11. 11 Профил на nikopower2000
    nikopower2000
    Рейтинг: 20 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=lYKS198JdZE

    Само като гледам това и си мисля кога Хамилтън ще направи подобно нещо.
    Но иначе по статистика е по-добър и от двамата.

  12. 12 Профил на nikopower2000
    nikopower2000
    Рейтинг: 20 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=fhxMnYlkHeI

    https://www.youtube.com/watch?v=lDfRD9QnU34

    Ето това момче остана завинаги на пистата.Той дори няма титла.....

    Естествено Хамилтън е с по-добър и от него по статистика.

  13. 13 Профил на aussie
    aussie
    Рейтинг: 814 Неутрално

    статистикате показват че в някои моменти е по-добър от Шумахер което не е много правилно. Не виждам кога Хамилтън ще стартира последен и ще спечели състезание и то не един път.
    До коментар [#10] от "nikopower2000":

  14. 14 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 979 Неутрално

    Благодаря изгледах клипчетата.Хамилтън има доста какво да учи,но с тази добра кола и с мерак може и да се научи някога.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах