Вестник от Южна Каролина спечели най-престижния "Пулицър"

Австралийският фотожурналист на свободна практика Даниел Берхюлак донесе на "Ню Йорк таймс" престижната награда със смелата си работа в поразените от ебола райони на Западна Африка.

© Reuters

Австралийският фотожурналист на свободна практика Даниел Берхюлак донесе на "Ню Йорк таймс" престижната награда със смелата си работа в поразените от ебола райони на Западна Африка.

Поредицата "Докато смъртта ни раздели", разследваща насилието срещу жени, донесе на вестник "Пост енд Куриер" от Чарлстън, щата Южна Каролина, най-престижната награда "Пулицър" за служба на обществото.


Тазгодишните носители на най-авторитетната американска награда за журналистика, фотография, литература и музика бяха обявени в понеделник. Тя се присъжда от Колумбийския университет в Ню Йорк и носи името на основателя на училището по журналистика Джоузеф Пулицър и днес обхваща 21 категории. Победителите се определят от независимо жури.


"Ню Йорк таймс" затвърди и тази година позицията водещите издания в страната да получават някоя от наградите. Този път в редакцията му отидоха призовете за международни репортажи и фотодокументалистика - и двете във връзка с отразяване на епидемията от ебола в Западна Африка. Трети "Пулицър" получи репортерът Ерик Липтън за разследването на това как лобисти  влияят на лидерите в американския Конгрес и на министъра на правосъдието и главен прокурор на САЩ.




За най-добри фоторепортери бяха обявени тези от "Сейнт Луис Пост-Диспач", отразявали расовите вълнения в предградието Фъргюсън в щата Мисури.


"Вашингтон пост" получи "Пулицър" за разказите си за пропуските в работата на Сикрет сървис, а "Сиатъл таймс" - за отразяването на огромно свлачище, погребало десетки къщи с хората в тях.


"Уолстрийт джърнъл" - трето от големите имета в американската журналистика, и тази година получи престижната награда. Този път тя е за разкриването на практиките на службите от здравно осигурителната програма "Медикеър". В изданието на Рупърт Мърдок са особено доволни, защото това е първата им награда "Пулицър", откакто през 2007 г. то беше закупено от "Нюз корпорейшън".


История, обясняваща на разбираем за масовата публика как американски корпорации си пестят плащане на данъци, донесе приз за изключителна репортерска работа на Закари Майдър от "Блумбърг". Това е първият "Пулицър" на базираната в Ню Йорк новинарска агенция.


"Ройтерс" имаше двама финалисти, разказали как шепа адвокатски кантори в САЩ контролират достъпа до Върховния съд на страната. Трети финалист от агенцията бе Нед Паркър с екип колеги, описали разпадането на Ирак и възхода на "Ислямска държава".


Наградата за репортажи на местна тематика отиде при трима журналисти от вестник "Дейли Брийз" в щата Калифорния за тяхната работа по корупцията в училищната мрежа на малък и останал без пари район.


"Лос Анжелис таймс" - четвърти от грандовете, взе "Пулицър" за обширните репортажи за сушата в Централна Калифорния. Изданието получи и една награда за критика. Призът за коментари отиде при Лиса Фолкънбърг от тексаския "Хюстън Кроникъл", а за редакционни коментари - при Катлийн Кингсбъри от "Бостън глоуб".


Адам Зиглис е признат тази година за най-талантливият карикатурист за работата си в "Бъфало нюз".


За художествена литература "Пулицър" получи Антъни Дуър за "Светлината, която не можем да видим" (All the Light We Cannot See), за драма - Адли Гуайджис за Between Riverside and Crazy, а за история - Елизабет Фен за Encounters at the Heart of the World: A History of the Mandan People.


"Папата и Мусолини: Тайната история на Пий XI и възходът на фашизма в Европа" донесе на Дейвид Кецър награда за биография.


Грегъри Пардио е с "Пулицър" за поезия за Digest.


Ебизабет Колбърт отнесе наградата за документално произведение за The Sixth Extinction: An Unnatural History.


При музикантите бе отличена Джулия Уолф за Anthracite Fields.